00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מדע אחר

אוניברסיטת בר-אילן כנגד האבולוציה: המדע נופל קורבן

המדיה שימשה במאות השנים האחרונות כמסלול להפצת רעיונות בציבור הרחב. ניתן לספר באמצעותה סיפורים אמיתיים או שקרים מוחלטים – ובמקרים רבים האדם הפשוט אינו יכול לקבוע מה אמת ומה כזב. רוב האנשים מסתמכים על רמת האמינות של יוצרי המסר, כדי להחליט האם להאמין לו. מסיבה זו משתדלים ערוצי החדשות הטלוויזיוניים להיזהר בדבריהם, ועל אחת כמה וכמה מוסדות מכובדים יותר, כאוניברסיטאות.

מסיבה זו נותרתי פעור-פה לנוכח סרטון מצויר שהתפרסם לפני שנה בערוץ היוטיוב של אוניברסיטת בר-אילן, אך הגיע לידיעתי ולכותרות רק אתמול. הסרטון נושא עליו את חותם 'אוניברסיטת בר-אילן מציגה', והופק בתמיכת תורמים נדיבים ששמותיהם מצוינים כבר בפתיחה. אותו סרטון אינו יותר מפרופוגנדה לרעיונותיו של אחד מהחוקרים בבר-אילן, תוך שהוא רומס בדרכו את המדענים והתיאוריות המדעיות – וכל זאת מתוך ניסיון נואל להוכיח כי המדע רק מאמת את התורה.

 

אחלק את הביקורת שיש לי על הסרטון לשני חלקים: ביקורת מדעית, וביקורת מוסדית.


כשהמדע נופל קורבן...

דמות המדען בסרטון זוכה ללעג וקלס מיוחד, בדמותו של הנבל / המוקיון הראשי ששמו 'פרופסור אגו'. כן, זה השם בסרטון. רמזים תת-הכרתיים, מישהו?

פרופסור אגו שלנו הינו דמות מגוחכת בעל רעב להכרה, פרסום ולפרס נובל. הוא מעוניין בעיקר לרצות את האגו הגדול שלו תוך התעלמות מכל הראיות הניצבות מול קצה אפו לנכונות התורה. למזלו של פרופסור אגו, מגיע למעבדתו ילד גיבור, בעל נקודת מבט דתית אדוקה, והשניים יוצאים ביחד למסע במכונת זמן כדי לעמוד על ההיסטוריה האמיתית של היקום. הילד, ראוי לציין, חובש כובע קסקט לאורך כל הסרטון – אולי במטרה להסתיר את הכיפה שהייתה עלולה לנכר צופים חילוניים.

למסעם של השניים, מצטרף גם הרמב"ם, שמסביר להם שכל מה שיגלו כבר תועד בספר הספרים. מיד אחריו מתווספים גם צ'רלס דרווין, הוגה תורת האבולוציה, ואלברט איינשטיין. עד סוף הסרטון מצליח הרמב"ם, באופן לא מפתיע בכלל, לשכנע את כולם בנכונות התורה.

למה לא מפתיע בכלל? משום שדמויות המדענים חושפות בורות קטסטרופלית בכל הנוגע לתיאוריות המדעיות המזוהות עם שמותיהן. פרופסור אגו, למשל, טוען בתוקף שהמפץ הגדול היה בסך-הכל פיצוץ גדול. ובמילותיו הוא, "זה עושה בום! ...עם המון אור!" הרמב"ם מסביר מיד כי יש כאן תאימות מלאה עם התורה ועם "יהי אור" הבראשיתי. חבל שפרופסור אגו (וגם אלברט איינשטיין) לא מסוגלים להעמיד אותו על הטעות: ההבנה המודרנית שהמפץ הגדול לא היה פיצוץ, אלא מאורע בו החל היקום להתפשט במהירות עצומה.

השמשות נוצרות מיד לאחר מכן, לפי הסרטון, ואז נוצר גם כוכב-הלכת ארץ שיש לנו הכבוד לעמוד על פניו. אנו עוברים מיד ליצירת החיות, והרמב"ם מוכיח באותות ובמופתים לדרווין שהדינוזאורים הם-הם התנינים הגדולים מהתורה, ושאין סיכוי שהתפתחו לציפורים מכיוון ש... ובכן, זה מביך, אבל באותה נקודה מראה הסרטון דינוזאור ענקי עם כנפיים שלא מצליח להמריא מהקרקע, ומאבד את כנפיו מיד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפי המדע: טירנוזאורוס רקס. לפי אוניברסיטת בר-אילן: תנין. מה דעתכם?

 

דרווין מנסה להצדיק את תיאוריית האבולוציה בכל זאת, אך נכשל קשות לנוכח שאלתו הפשוטה של הרמב"ם: על מה אתה מסתמך?

תשובתו של דרווין מיידית: האם אינך מודע להכרה הבינלאומית בה זכיתי?

אנו עדים כאן לדרך מחשבה דתית-מסורתית המשליכה את עצמה על התיאוריות המדעיות. איך הרבי יודע שרעיון מסוים נכון? מכיוון שהמסורות מקיימות אותו, ומכיוון ש- 'גדולי הדורות' הקודמים האמינו בו. וכאשר הרב מנסה להבין מה גורם לאנשים להאמין בתורת האבולוציה, הוא הולך מיד לטיעון הפשוט ביותר: זוהי מסורת, ותו לא.

למרבה המזל, לדרווין יש תשובה יותר עמוקה מזו. הוא ממשיך ומסביר את תורת האבולוציה. אלא שאז נכנס לתמונה פרופ' נתן אביעזר, פרופסור אמריטוס בפקולטה לפיזיקה בבר-אילן. אני מניח כי אביעזר מספק את הבסיס הרעיוני והתכני לסרטון, על פי ספרו 'בריאת העולם על פי התורה והמדע'. אביעזר שואל את דרווין היכן החוליות החסרות – המאובנים של יצורים קדומים שהיוו אבן דרך בין דו-חיים לזוחלים, למשל, או בין זוחלים לציפורים. והוא מוסיף כי –

"העובדה היא, שהחוליות החסרות לא נמצאו מעולם!"

לנוכח תובנותיו של אביעזר, דרווין שוכח מיד את כל חוליות המעבר שנמצאו מזמנו ועד היום. הוא שוכח את המאובנים של קופי-האדם המהווים חוליות מעבר בדרך אל האדם המודרני, הומו ספיאנס. הוא שוכח משרשרת המאובנים היפהפייה של האבולוציה של הסוס, של הלווייתן. חומקת מזכרונו האבולוציה של חיידקים (זו הגורמת לכך שחיידקי שחפת, למשל, מתחילים לאיים שוב על האדם המערבי), של חרקים, דגים וזוחלים שהודגמה בטבע. הוא נשאר ללא מענה. חבל שלא שאלו אותי, במקום את דרווין. אוי, תמיד רציתי להגיד את זה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דרווין: שכח את כל הראיות לתיאוריית האבולוציה

 

אביעזר לא מסיים בזאת, אלא מוסיף – "איך תיתכן התפתחות הדרגתית בעולם, אם ידוע שכל הדינוזאורים נכחדו עם פגיעת מטאור בכדור-הארץ?!"

התשובה לשאלה זו קלה עד גיחוך, ומעידה יותר מכל על חוסר הבנה של הרעיונות העומדים מאחורי תיאוריית האבולוציה. לא כל הדינוזאורים נכחדו עם פגיעת המטאור. חלקם שרדו, וחלק מהזוחלים בני-ימינו הם שרידים מתקופת הדינוזאורים. דינוזאורים אחרים עברו אבולוציה מאז – והפכו לציפורים. עובדה זו אינה מפתיעה כל-כך בהתחשב בידע שיש לנו היום, לפיו חלק מהדינוזאורים ניחנו בנוצות.

 

סילוף הידע

הסרטון ממשיך עוד דקות ארוכות, אבל סיכמתי את עיקרי העלילה: המדענים כנגד הדת, והדת מנצחת שוב ושוב ושוב. ועם זאת, לאורך כל הסרטון הטרידה אותי סוגייה אחת: האם מדובר בטפשות או ברשעות? בבורות מצד היוצרים, או בסילוף מכוון של הידע המדעי בימינו?

לצערי, נאלצתי להגיע למסקנה שמדובר בסילוף מתוך כוונה תחילה. הידע אודות החוליות החסרות נמצא כיום בכל מקום. מספיק להקליד בגוגל Missing linksכדי למצוא שני מאמרים מעמיקים בוויקיפדיה על הנושא, החושפים שורה ארוכה של חוליות חסרות. האם יוצרי הסרטון אינם יודעים אנגלית?

בעייה נוספת נגעה בזמנים ובסדר האירועים. פרופ' אביעזר מנסה לטעון שהמדע מגבה את התורה. טוב ויפה, הבה נבחן את טענותיו. ביום הראשון היה אור – זהו המפץ הגדול. ביום השני הפריד אלוהים את המים שברקיע ומתחת לרקיע. אביעזר מסביר לנו שהמים על פני כדור-הארץ נסגו אל הקטבים באותו זמן, וכך נחשפה היבשה. מכך אנו מבינים שכדור-הארץ היה קיים כבר ביום השני. אלא שמה קורה ביום הרביעי? לפי התורה, זה הזמן בו יוצר אלוהים את המאור הגדול: השמש. אלא שלפי המדע, השמש הייתה קיימת הרבה לפני כדור-הארץ!

אז רגע, כן יש מחלוקת בין המדע והתורה? למה לא מדברים עליה בסרטון? למה בחרו היוצרים לדלג על כל היום הרביעי בקלילות חשודה?

נו, ברור: יש להתעלם מפרטים שאינם מתאימים לתיאוריה של פרופ' אביעזר. ככה עושים שלום בין המדע לדת: בשקרים ובחצאי-אמיתויות.

[הערה: לא קראתי את ספריו של פרופ' אביעזר, כך שלא ברור לי האם הגישה בסרטון זהה לזו שהוא מציג בספריו. אני מקווה מאד שלא, ושמדובר בטעות שהוכנסה לסרטון ללא כוונה מצדו.]

 

...בחסות האוניברסיטה

אוניברסיטת בר-אילן הינה מוסד אקדמי חשוב בישראל. יש לשאול, לפיכך, כיצד היא מרשה לעצמה לשים חותמה על סרט המסלף תיאוריות מדעיות בדוקות ומוכחות, תוך שיוצריו מתעלמים ממידע בסיסי המופיע בכל חיפוש מהיר בגוגל.

יאמרו, בזכות החופש האקדמי? ובכן, אולי. חופש זה אומר שמותר לכל פרופסור לחקור בכל תחום שירצה, כל עוד הוא מצליח להביא מימון הולם למחקריו. בזכות החופש האקדמי מסוגלים חוקרים באוניברסיטה להקדיש מזמנם וממרצם גם לנושאים שלא נראים חשובים בעיני שאר העולם, ובזכות זאת מפתחים תחומים מדעיים זניחים – שלעתים קרובות מתגלים כבעלי משמעות גדולה עבור העולם כמה עשורים לאחר מכן.

אבל מהם גבולות החופש האקדמי? ויתירה מכך – האם הוא חל גם על המוסד האקדמי עצמו, כגוף אחד? האם לאוניברסיטת בר-אילן, למשל, יש חופש אקדמי להצהיר ברבים כי 'איננו מקבלים את תורת ניוטון הכופר', ועדיין להיחשב לאוניברסיטה?

אני מקווה - ולוקח לעצמי את החירות להאמין - שלא מדובר ביוזמה מטעם אוניברסיטת בר-אילן. אני מקווה מאד שהאוניברסיטה לא גייסה תורמים במיוחד כדי ליצור סרט המסלף עובדות מדעיות, אלא שהייתה זו יוזמה פרטית שהועלתה לערוץ האוניברסיטה עם החותמת האוטומטית של אוניברסיטת בר-אילן. אם כך המצב, ראוי שהאוניברסיטה תערוך בדק בית בערוץ שלה, ותקבע כללים מחמירים יותר אודות הסרטים הראויים להופיע בו, או לכל הפחות אודות הסרטים להם מוענקת הגושפנקא שלה.

 

עד אז, שלחתי שאילתא בנושא הסרטון לשר המדע דניאל הרשקוביץ, למנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן חיים גליק (מכיוון שלא מצאתי את האימייל של הנשיא משה קווה), וליו"ר הות"ת מנואל טרכטנברג. אני מקווה שבקרוב אוכל לעדכן בתשובות. אם תרצו להצטרף ולשאול אותם גם כן בנושא, האימיילים שלהם מצורפים כאן - 

שר המדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ - minister@most.gov.il

מנכ"ל בר-אילן, חיים גליק - director-general.office@mail.biu.ac.il

יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג - manuel@post.tau.ac.il

 

פרסום נטול בושה (כדאי לכם! באמת!)

ביום שלישי הקרוב, ה- 14 לאוגוסט, אני מעביר הרצאה בהאב תל-אביב על 'המסע לפסגת האוורסט: על הטיות קוגנטיביות שעוצרות אותנו בדרך להצלחה'.

תקציר ההרצאה: האם אתם מרגישים שהמנהלים שלכם מקבלים את כל ההחלטות הלא-נכונות, בדרכים בשגויות ביותר? אתם בחברה טובה: ברוכים הבאים למין האנושי. ההרצאה תסקור חלק מהכשלים וההטיות הקוגנטיביות שבני-אדם נתקלים בהם בניסיון להגיע להחלטות הנכונות ביותר, ונראה כיצד הם תקפים גם בחברות וארגונים. בואו מוכנים לרכוש ידע, אלכוהול ובעיקר ליהנות !

על המרצה: רועי צזנה, דוקטור לננו-טכנולוגיה וחוקר עתידים טכנולוגיים סבירים ופרועים והשלכותיהם במרכז לחיזוי טכנולוגי באוניברסיטת תל-אביב. לרועי טור קבוע בסיינטיפיק אמריקן-ישראל, במגזין הטכניון, במגזין לגברים 'בלייזר' ובלוג מדע פופולרי 'מדע אחר'. בנוסף הוא מגיש תכנית רדיו שבועית בשם 'דוקטור למה' (הלמה היחידה שהיא גם דוקטור).

ההרצאה תתקיים בשעה 19:00, בבית מעריב, דרך בגין 55, קומה 7, תל-אביב. 

אתר ההרצאה בפייסבוק

גילוי נאות: מחיר הכניסה הוא שישים ש"ח. 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

166 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל רועי צזנה אלא אם צויין אחרת