00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

גוגל דודל

115 שנה להולדת אמיליה ארהארט

אמליה מארי ארהארט נולדה באצ'יסון, קנזס בבית סבה מצד אמה, שהיה שופט פדרלי לשעבר ומנכבדי העיר. סבה וסבתה לא היו מרוצים מהדרך בה גידלו הוריה אותה ואת אחותה הצעירה ממנה, מיוריאל, שנהגו לשחק בחוץ, להחליק במזחלות ולצוד חולדות, ומהעובדה שהרשו להן ללבוש מכנסיים. כשהיתה בת 12 קודם האב בעבודתו, וההורים עברו לדה-מוין, איוווה, כשהם משאירים את אמליה ומיוריאל אצל הסבים. כעבור חמש שנים פוטר האב עקב שתיה מופרזת, והחל להתגלגל בין עבודות. באותה תקופה מתה סבתה, והבית ותכולתו הועמדו למכירה פומבית - אירוע שמאוחר יותר הגדירה ארהארט כ"קץ הילדות". האם עברה עם שתי הבנות לשיקגו ואמליה סיימה שם תיכון. היא שמרה גזרי עיתונים ובהם כתבות על נשים שהצליחו במקצועות גבריים, כמו בימוי סרטים, עריכת דין, פרסום והנדסת מכונות. בחורף 1917 ביקרה את אחותה בטורונטו, וראתה את פצועי מלחמת העולם הראשונה שחזרו לעיר. היא עברה הכשרה כעוזרת אחות בצלב האדום, והחלה להתנדב בבית החולים הצבאי ספדינה בטורונטו. שנה מאוחר יותר הגיעה מגיפת השפעת שקטלה מיליונים ברחבי העולם לטורונטו. גם ארהארט נדבקה, והפכה למטופלת בבית החולים בו עבדה. היא סבלה מפגיעה בריאות ובסינוסים, והסיבוכים של הסינוסיטיס, שכללו כאבי ראש חוזרים ונשנים, ליוו אותה כל חייה. 

ב- 1919 החלה ארהארט ללמוד באוניברסיטת קולומביה, אך עזבה בתום שנת לימודים אחת, כדי להיות עם הוריה שהתאחדו בקליפורניה. באותה שנה הלכה יחד עם אביה לתערוכת טיסות ראווה בלונג ביץ', ולמחרת התנסתה בטיסה בת עשר דקות. לאחר טיסה זו החליטה ללמוד לטוס. היא עבדה במגוון עבודות, ביניהן כצלמת, קצרנית בחברת טלגרף ונהגת משאית, וחסכה 1000 דולר. שיעור הטיסה הראשון של ארהארט התקיים בשדה התעופה קינר ליד לונג ביץ', אליו נסעה באוטובוס ואז הלכה עוד 6 ק"מ. מדריכתה הייתה חלוצת התעופה אניטה סנוּק, ושישה חודשים לאחר מכן קנתה ארהארט מטוס דו כנפי, אותו כינתה בשם "קָנֵרִי". ב22 באוקטובר 1922, הטיסה ארהארט את המטוס לגובה של כ-4300 מ', וקבעה שיא עולמי חדש לנשים. ארהארט היתה האשה ה- 22 שהוציאה רישיון טיס (ב- 1923) במסגרת האיחוד הבינלאומי לאווירונאוטיקה. 

ארהארט השקיעה כספים בבניית נמל תעופה בבוסטון ובממטוסים מסוג קינר, שגם עזרה בשיווקם ובעידוד נשים טייסות. ב- 1927, לאחר שצ'ארלס לינדברג היה לטייס הראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי לבדו, הציעה איימי גסט לארהרט להיות האישה הראשונה שתעשה זאת. שנה לאחר מכן, יחד עם הטייס ווילמר סטולץ וטייס המשנה והמכונאי לואיס גורדון, טסה (כנוסעת) במשך 21 שעות מניופאונדלנד, מזרחית לקנדה, עד לוויילס שבבריטניה. ארהארט הטיסה את המטוס בחלק מהטיסה. 

ב- 1931 נישאה ארהארט לאיש יחסי הציבור שלה, ג'ורג' פוטנם. באותה שנה קבעה שוב שיא גובה (5613 מ'), ושנה לאחר מכן היתה לאישה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד ללא עצירות. היא זכתה במדליות ופרסים על טיסתה זו, ביניהן אביר ליגיון הכבוד הצרפתי ומדליית נשיונל ג'אוגרפיק מנשיא ארה"ב. ארהארט החזיקה במספר שיאי גובה ומהירות טיסה. בשנת 1935 הצטרפה לסגל של אוניברסיטת פרדו באינדיאנה כיועצת קריירה לנשים. 

טיסתה האחרונה תוכננה להיות טיסה סובבת עולם. היא החלה ב- 17 במרץ 1937 באוקלנד שבקליפורניה והיתה רצופה תקלות ותאונות. ב- 2 ביולי 1937 המריאו אקהארט והנווט פרד נונן מגינאה החדשה אל אי קטן ובלתי מיושב, אבל לא הגיעו אליו. ההשערות הן שהדלק אזל והמטוס התרסק, שהשניים הגיעו לאי אחר ובו מתו מרעב או שהמטוס הופל על ידי היפנים. ארהארט היתה בת 42. 

אותיות לוגו גוגל בכל העולם כתובות על תחתית כנפי מטוס מסוג קינר, ובמקום האותיות o o מופיעים הפרופלור וצעיפה המתנחשל של אמליה ארהארט. 

התמונה נלקחה מכאן

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמא של יותם1 אלא אם צויין אחרת