חיי

טיול קרואטיה סלובניה - חלק א` - לובליאנה ואגם בלד

07/07/2012

כשחברים הציעו לתכנן טיול משותף לסלובניה קרואטיה די התלבטתי. מה כבר יש לי לחפש במזרח אירופה חשבתי עצמי. בנוסף לכך אנחנו נוסעים בדכ' לבד, מנסיון העבר נסיעה עם עוד זוג, גם אם מדובר בחברים מזה שנים, יכולה לכלול ויכוחים והתפשרות על רצונות ובסופו של דבר תחושה של פספוס.

אקדים ואומר שהתבדיתי בשני המישורים. ראשית הנסיעה עם חברים הייתה מהנה, משעשעת, מלאת חוויות והשאירה טעם של עוד. קרואטיה וסלובניה מדהימות. אומנם הן שונות מאוד אחת מהשנייה, סלובניה יותר ירוקה, יותר כפרית ומאוד מזכירה את שוויץ, ואילו קרואטיה שוכנת לחוף ים שמתוחם בשרשת של כ- 1200 איים בחלקם קטנטנים אבל בחלקם מאוד גדולים . שרשרת האיים יוצרת מחיצה מהים הפתוח ומשאירה את הים שקט ורוגע כמו אגם, ואכן אפשר לראות מרינות גדולות כמעט לאורך כל החוף.

נאלצנו לנסוע לשבוע בלבד כי הטיסות לזגרב וחזרה הם בימי שלישי בלבד. שאר הטיסות הינן טיסות המשך עם המתנה של מספר שעות- וויתרנו.

את המסלול בניתי באמצעות טיפים והמלצות באתר "למטייל", כשההחלטה היא יומיים סלובניה והשאר לקרואטיה.

רכב הזמנו מהארץ, סקודה דיזל סטיישן עם תא מטען ענק שהספיק די והותר לארבע המזוודות שלנו ואיפשר ישיבה נוחה ומרווחת. לינה ללילה הראשון הזמנו בצימר מהארץ על סמך המלצות רבות ב"למטייל", אצל מויצה רבניק בכפר סמוך לאגם בלד בשם בוהינסקה בלה שנראה כאילו כל הבתים בו הוסבו לצימרים יפים ומטופחים....

הטיסה אורכת כשעתיים וחצי, מזוודות הגיעו די מהר, את הרכב קיבלנו בדיוק בזמן ויצאנו לדרך לכיוון לובליאנה בירת סלובניה. נסיעה של כשעה ורבע הגענו ללובליאנה. מעבר הגבול לא מהווה בעיה כמו בכל אירופה מציגים דרכונים, קונים תו לנסיעה באוטוסטרדות ( 15 יורו לשבוע ) וממשיכים באוטוסטרדה מרווחת ולא עמוסה.

אפשרות החנייה היעילה ביותר היא בכיכר הרפובליקה בכניסה לעיר. בעצם מדובר בגינה ענקית שמתחתיה נבנה חניון ענק שגודלו כגודל הכיכר. מאוד נוח. חמש דק' הליכה איטית ונמצאים על שפת הנהר שעובר לאורך כל העיר. על הנהר גשרים רבים בסגנונות שונים, ולאורכו של הנהר עשרות בתי קפה ומסעדות, רחובות ציורים, שוק דוכנים קטן, כיכר מרכזית עם קתדרלה מעניינת,  ואיך לא- מבצר המשקיף על הנוף.

מאחר וההחלטה שלנו מזה שנים שאין דבר כזה שנקרא "חובה" אז ויתרנו על המבצר. לעלות ברגל לא התחשק לנו מדובר בעליה לא קלה, ישנו רכבל אבל איש מהתושבים לא הצליח להנחות אותנו לתחנת המוצא ולכן מהר מאוד ויתרנו. העדפנו לטייל לאורך הנהר ולהתרשם מהגשרים, לסייר בסמטאות היפות, לבקר בכנסיה וכמובן להתנחל באחד מבתי הקפה בכיכר המרכזית לשתות בירה מקומית ולאכול גלידה. העיר יפה, נעימה, קומפקטית ולא רועשת. כשעתיים וחצי הספיקו די והותר "לחרוש" את מרכז העיר וזה בדיוק מה שרצינו.

כשהרגשנו שמיצינו נסענו לכיוון הצימר, כחצי שעה נסיעה ופתאום ראינו מבין העצים גלוית נוף מרהיבה- אגם בלד נוצץ בקרני השמש יפה עד כאב. מזכיר אגמים דומים בשוויץ או באוסטריה. טיילת יפה מקיפה את האגם. לא התאפקנו ולמרות שהתיכנון היה לבקר באגם למחרת, החנינו את הרכב וירדנו לטיילת שליד האגם. טיול של כשעה, הרבה ברווזים, ברבורים וכמובן מבצר.....שלווה נהדרת. אני מניחה שבעונה הרבה יותר עמוס אבל אנחנו הרווחנו את האגם כמעט כולו שלנו.

עלינו למרפסת הגדולה של מלון פארק שמשקיפה על האגם כי לא רצינו להפסיד את הקרמשניט המומלץ מאוד שלהם, אבל גם ה- Gibanica "גיבניצה". שכבות של בצק שמרים עם מלוי של שכבות תפוחי עץ, גבינה, אגוזים, פרג, ובצק עלים, והטירמיסו שלהם לא קוטל קנים, ואני שהרשיתי לעצמי למרות שאסור לי, טעמתי מהכל והטירמיסו שלהם מופלא. החיים נראים ניפלא מגובה צלחות מלאות עוגות משגעות .... וגם הציפורים באו לטעום..

כידוע השמש שוקעת בסביבות תשע בערב אז היום לא ניגמר, לאחר שרוינו, נהנינו, אכלנו והתרווחנו להשקיף על נוף האגם, שמנו פעמינו לצימר שהזמנו מהארץ.

הצימר של משפחת רבניק מומלץ בכל פה. חדרים מרווחים, גינה מטופחת ומטבח מצויד, אם כי בהזמנה כלולה ארוחת בוקר. ( 50 יורו לזוג  כולל)

בהמלצתה, נסענו למסעדה סמוכה לארוחת ערב. מסעדה סבירה, אומנם לא גולת הכותרת אבל בהחלט לא נפילה גדולה. אני מניחה שאם היינו חוזרים לאגם ( 5 דק' נסיעה) למספר מסעדות מומלצות היינו נהנים יותר, אבל לא נורא, זה היה בסדר גמור.

לאחר הארוחה החלטנו בכל זאת לחזור לאגם לראותו בלילה. והוא מרשים ויפה ומיוחד ולא רצינו לעזוב. לצלם לא הצלחתי, משהו בצילום הלילה לא הסתדר לי. חזרנו לחדרים מרוצים ועייפים.