ליאתה

המסע שלי לפולין - חלק ג`

ברשומה הקודמת עצרתי בביקור שלנו במיידאנק:

ממיידאנק נסענו מערבה לקרקוב.

הנסיעה התארכה וכל מה שזכור לי ממנה הוא שהגענו מספר דקות לפני כניסת השבת.

כל מה שרציתי היה להתקלח ולהדליק נרות. לאו דווקא בסדר הזה.

בבית מלון שקרוב לבית הכנסת הורדנו את א'&א' (שני חברים ששמם מתחיל בא' – והם לא א' מהרשומה הקודמת עם קולנו) והמשכנו לבית המלון של שאר הקבוצה.

הספקנו. הספקנו להדליק נרות לפני כניסת השבת

זה היה פחות או יותר בגדר נס...

רצנו מהאוטובוס ישר לדלפק הלובי, הסכימו שנדליק שם נרות עם צלחת כסף גדולה. אז בירכנו והדלקנו. קיבלנו את המפתחות לחדרים ועלינו אליהם.

להתארגן צ'יק-צ'ק כדי להספיק להגיע לארוחת הערב שחיכתה לנו במסעדה שברובע קז'יימיז', עשינו קבלת שבת מקסימה ושרנו שירי שבת... היה מיוחד ומרגש.

אחרי הארוחה התפזרנו. כל מה שרציתי היה לחזור לישון. או לנסות לחזור לישון, כי להרדם לא ממש נרדמתי במהלך השבוע הזה.

שבת בקרקובלמחרת קמנו לקראת סיור בקז'יימיז'. קז'יימיז' הוא רובע בקרקוב – בתחילה זו הייתה עיר שהתיישבו בה היהודים לאחר שגורשו מקרקוב וכעת היא מעין שכונה של העיר הגדולה.

ביקרנו באלטשול (בית הכנסת הישן)

כל כך הרבה דברים לראות בו.

הקירות, העמודים, פוסטרים עם מלל ותמונות, ספסלי העץ שסמל מגן הדוד גולף בהם, הפרוכת, המנורה, דגם מיניאטורי של חתונה יהודית מתחת לציור, הכתובה, ובובת פימו קטנה של יהודי דתי שרכשתי מחנות המזכרות ונמצאת אצלי בויטרינה אשר בסלון דירתי.

בבית הכנסת של איסרליש רק הצצנו, בדיוק נערכה תפילה במקום. מבט אחד קטן לעבר הקבר (השער היה נעול, ולא לשכוח שזו הייתה שבת בבוקר) והמשכנו הלאה.

רובע פודגוז'ה

רק עכשיו שמתי לב. חוץ משלוש תמונות – אין לי עוד תמונות מפודגוז'ה, אבל זכרונות דווקא יש.

כשהיינו באיזור התחיל לרדת גשם, ביקרנו בבית המרקחת "מתחת לגשר" של תדיאוש פנקביץ', משם המשכנו ללכת ברגל ברחובות הגטו, היינו בבית ברחוב יוזפינסקה וחזרנו לכיוון כיכר השילוחים של הגטו החדש (פלאץ זגודי).

כשחיכינו לשאר הקבוצה בסביבת הכיכר החלטנו אני וחברתי א' (להזכירכן/ם גם שותפתי לחדר) להיכנס למעין בר/בית קפה שממש חלק מהכיכר.

היה קר וגשום, א' החליטה לשתות תה.

כמה שיכורים שהיו שם התחילו לבלבל לנו את המוח, יצאנו מהמקום ואז השיכורים הגדילו בטיפשותם והחליטו להדליק נפצים בכיכר.

מעשה מטופש בהחלט.

שיכורים בשעות הבוקר, כבר אמרתי?!

שתי התמונות הללו באדיבותה של חברתי חנה ש.

לאחר מכן המשכנו לכיכר השוק המרכזית, שם היה לנו מעט זמן חופשי וכל אחד הסתובב לו עד לשעת ההתאספות.

רובנו נכנסנו לבר/קפה/מסעדה של E. WEDEL - לקפה/שוקו/קינוח שוקולדיים איכותיים. אם יוצא לכן/ם לבקר בקרקוב - מומלץ. אני הצטיידתי באריזה מיוחדת לאהובי שכללה פרלינים משובחים.