00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כן, לא, למה לא?

מגילת רות-כמודל להעצמת נשים??

 

         

                                       

   חג השבועות שידוע גם בכינויו חג מתן תורה, נקרא כך על פי חז"ל משום שבני ישראל קיבלו בתאריך הזה את התורה. לכן אנחנו מחוייבים במנהג של קריאה ולימוד התורה ובכך לקיים את מצוות "תיקון ליל שבועות". על פי הקבלה הלימוד בחג השבועות חייב להיעשות אך ורק בלילה. המסורת מספרת שבני ישראל לא התעוררו בזמן ומשה רבנו היה צריך לעבור ולהעיר כל אחד כדי להיות מוכן לקבל את התורה. מה שגרם לנו "לשלם" על הטעות ההיסטורית הזו של בני ישראל עד היום. אנחנו צריכים לעבור את התיקון הזה, מה שאמור להייטיב איתנו ולהשפיע עלינו במהלך כל ימות השנה. לי מאוד ברור שגם אני לא הייתי מתעוררת בזמן, רק כדי לשמוע מה מותר או אסור לי לעשות...כי ביננו...למי היה כוח לשמוע הטפות, או את עשרת הדיברות...

 אבל בזה לא סיימנו את חובתנו לאומה...סליחה, לתורה. בנוסף לתיקון אנחנו גם מחוייבים לקרוא את מגילת רות. לפי ויקיפדיה הסיבות שאנחנו קוראים אותה כי התקופה שבה מתרחשת העלילה במגילה הוא חג הקציר (כינויו הנוסף של שבועות), וכן בגלל שרות היתה הסבתא-רבתא של דוד המלך, שעל פי המסורת גם נפטר בשבועות.
אז אם בתיקון עסקינן...הרגשתי צורך לשתף אותכם בהגיגיי בענין המגילה ובדמותן של הנשים בה. נראה לי שבתור אשה אצליח להתחבר יותר לדמות של רות המואביה, מאשר להתעמק בתפקידו של משה במעמד הר סיני...

 

 

 

                                           

 

מגילת רות היא מגילה מיוחדת ויוצאת דופן משאר סיפורי התנך, כי היא תלויה ועומדת בעיקר על נשים אלמנות שאחת מהן אף היתה נוכריה. למרות זאת העולם הדתי השוביניסטי מצווה עלינו להכיר את קורותיהן של אותן שתי דמויות מרכזיות, שעל שמה של אחת מהן היא אף קרויה. המשפט, או יותר נכון הפסוק הידוע שכל כך מוכר לנו ממגילת רות, הוא המשפט שאמרה רות המואביה לחמותה נעמי:  "...כי אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין, עמך עמי ואלוהיך אלוהי, באשר תמותי אמות ושם אקבר..".

 

                                                    

 

אחרי שאני קוראת משפט כזה עם דבקות כזו עד המוות, ושנאמר עוד מפיה של כלה לחמותה, מבחינתי היא כבר הופכת להיות מושלמת. ולמרות שהיתה לי חמות מקסימה ז"ל שמאוד אהבתי, עד היום עוד לא נתקלתי בכלה שכל כך תדבק בחמותה.
אני כאמור לא מתיימרת להיות חוקרת מקרא, אבל מאוד מסקרן אותי מה יש ברות המואביה מעבר לכך שהיתה הסבתא-רבתא של דוד המלך? מה עשה אותה למיוחדת כל כך?? ומדוע המגילה לא נקראה מגילת נעמי?? הרי היא החמות הכי מפורסמת ואהובה בתורה. אשה חזקה שלמרות היותה אלמנה מחליטה לחזור לבדה למולדתה, לא לפני שהפצירה בשתי כלותיה לחזור לחיק משפחתן ולהישאר בארצן. כמו כן הכמיהה שלה להמשכיות המשפחה והולדת בן זכר היתה כל כך חשובה לה, שהיא משתמשת ברות כלתה ודוחפת אותה לזרועותיו של בועז.

 

                                                         

אני חייבת להודות שדי מבלבל אותי להבין, איך התורה רצתה להציג את דמותה של רות? (אולי בשיתוף אתכם יהפוך הבלבול יותר נוח). מצד אחד מופיעה רות בתחילת המגילה כאשה חזקה ודעתנית, שיודעת מה היא רוצה מעצמה ולאן היא רוצה ללכת, אשה נאמנה ומסורה מאוד עד עמקי נשמתה. אך מצד שני במהלך העלילה במגילה, היא מתגלה כאשה ענייה ותלותית, שמונעת ע"י חמותה כדי לפתות ולהשיג את בועז. אותו גבר עשיר וטוב לב שפרש את חסותו עליה ודאג לכל מחסורה, בעת שהיתה מלקטת שיבולים בשדותיו.

האם רות היא הדמות החזקה בסיפור, או שמא זו נעמי החמות האהובה?? או אולי בכלל בועז?? לי יש הרגשה שאילולא היה דוד המלך הנין של רות, כותבי המקרא לא היו סלחנים כלפיה ואני בספק אם היינו מתוודעים לכל השתלשלות קורות חייה.  נראה לי שהיה חשוב לכותבי המגילה שלא נחווה את רות או נעמי, חלילה, כנשים פתייניות או מניפולטיביות, שבוחרות את הגבר, נוקטות פעולה שאסורה והקשורה אף לפריצות כדי להשיג אותו.

 

                                   

ובועז??מה שבטוח יצא גבר!! לא בגלל שנענה לחיזוריה של יפיפיה כמו רות המואביה...אלא בגלל הדרך בה פועל. לפני שהציע לשאת את רות לאשה, הוא דואג לפנות לפלוני אלמוני שהיה קשור בקשרי משפחה עם רות והיה בעדיפות ראשונה להינשא לה, כדי לקבל את אישורו. רק אחרי שאותו אלמוני שיחרר את רות כמנהג החליצה שהיה נהוג אז, נשא בועז את רחל לאשה.

אז מי אמר שאין סיפורים רומנטיים בתורה?? רק שאני נשארתי עדיין ללא תשובה ברורה, מי מהדמויות בה, היא באמת המרכזית והחשובה??...

 

                                                              חג שמח!

 

 

  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

58 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Avivamar אלא אם צויין אחרת