00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כן, לא, למה לא?

"חנוך לנער על פי דרכו"

"חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה..."(משלי, כב`, ו`)

                                               

אנחנו בדרך כלל אוהבים לצטט פסוקים מהתנך גם אם הפירוש שלהם לא תמיד מובן לנו לעומק. אי אפשר למצוא פירוש אחד לפסוק אחד, שיתן לנו תשובה הגיונית ומספקת. גם אם ננסה לנבור בכל הפרשנויות למינהם, זה רק יבלבל אותנו עוד יותר...

הפסוק "חנוך לנער ע"פ דרכו", צריך להיות לדעתי אבן יסוד במישנה החינוכית. שלמה המלך, כתב את ספר משלי וגם אהב נשים יותר מהכל...אך גם היה ידוע כחכם באדם. אילו חי היום, אולי יכל להיות איש חינוך טוב. אומנם רוב הסיכויים שכוונתו היתה לחנך את הנער על ברכי התורה...אך מכיון שבתקופתו לא היו בתי ספר ו/או סדנאות להורים, הרי שהתובנה שלו מאוד מעניינת. אני אישית מאמינה שגישה חינוכית נכונה היא כזו המתחשבת באופיו ובטבעו של הילד כשבאים לחנך אותו. לא צריך לקבוע מודל אחד שעל פיו ילמדו ויחונכו כל ילדי ישראל ובכך לגרום לאחרים תסכול ואומללות. הילד עלול לאבד את שימחת החיים שלו ולא ירצה ללמוד בכלל.

לפני כמה שבועות צפיתי בתוכנית של צופית גרנט "ילד שלי מוצלח" שהשאירה אותי עם חומר למחשבה ורצון לכתוב רשומה, אך משום עומס שיגרת החיים, נדחתה. מאז התווספו בחדשות לצערי גם מקרי אלימות קשים ע"י נערים, מה שדירבן אותי לכתוב אותה. זה התחיל עם אירוע של תגובות מזעזעות מצד נערים בעת שצפו במחזה "הגטו", והמשיך עם מקרי דקירה עד כדי מוות של אנשים חפים מפשע. האדם האחרון נדקר רק כי פנה אל הנערים ב2 בלילה, לבקש קצת שקט כדי שהילדים שלו יוכלו לישון.

השאלה שעלתה בתוכנית וגם לי בעקבותיה, זו השאלה שאנחנו צריכים וחייבים לשאול את עצמנו. האם החינוך והדחיפה למצויינות מביאה איתה את התוצאות הרצויות? ומאז גם נוספה שאלה חשובה יותר מהכל,  האם נעשה מספיק כדי לטפל ולמנוע מקרי אלימות? אין ספק שלמשטרה יש תפקיד מאוד חשוב והיא זו שאמורה לטפל במקרים שכבר קורים ואולי אף למנוע מקרים דומים. בעיקר ע"י הימצאות פעילה ברחובות והפגנת נוכחות וכוח. אך כמו שתמיד אנחנו אומרים, הכל מתחיל ונגמר בחינוך. יש לי תחושה כבר הרבה מאוד זמן שמשרד החינוך ובתי הספר, עסוקים בעיקר להציג הישגים וציונים גבוהים, מאשר להתמודד ולטפל בבעיות אלימות קשות ובהרגלי צריכת האלכוהול והסמים שקיימים היום בקרב הנוער.

יש הרבה מאוד ילדים שלא מצליחים להשיג ציונים גבוהים, אבל כן יכולים להצליח בהרבה תחומים אחרים.  אנחנו יודעים שכל ילד נולד עם תכונות משלו ויכולות אחרות. טעות לחשוב שכל הילדים דומים ולהתייחס אל דרך חינוכם שווה. הרי מטרת החינוך היא לא לשנות את אופיו של הילד אלא לנתב אותו לכיוון הנכון לו. לא כל מה שמתאים לאחד יכול להתאים לאחר. המשימה החשובה והמרכזית היא לאתר ולאבחן את הילד ולזהות את היכולות והנטיות שלו. אחר כך לכוון אותו. רק ככה אפשר לטפח אותו ולהוציא ממנו את המיטב. רק אז בעצם אפשר להבטיח את עתידו טוב יותר. אבל לצערי זו משימה שלא באמת ממלאים אותה היום עד הסוף המורים וגם לא תמיד הפסיכולוג או היועצת של בית הספר.

יש כל כך הרבה גורמים באשיות של הילד שמשפיעים על החינוך ועל יכולת הלמידה שלו ולכן גישה חינוכית נכונה לא אמורה להתעלם מהם. המטרה בסופו של דבר היא להשיג תוצאה טובה שהילד יצליח בעתיד בכל שטחי החיים. יש ילדים עם בעיות וקשיים והמורים מתייחסים אליהם כילדים בעייתיים. כועסים שהם מעכבים את שאר התלמידים בכיתה ולא פעם מעדיפים להוציא אותם החוצה ולהיפטר מהם. מה שמהווה מכשול לילד להתפתחות תקינה, גורם לו להפסיק להאמין בעצמו ולהכיר ביכולות שלו. הוא מתחיל להיעדר מבית הספר, להסתובב ברחובות והדרך משם להתדרדרות, קצרה. בעידן שהמשמעות לחינוך למצויינות היא למצות את הפוטנציאל של הילד, כדי שיוכל לממש את עצמו, לא באמת מתאפשרת לילדים בינוניים ומטה למצוא את מקומם הראוי בבית הספר ולהישאר במסגרת החינוכית הקיימת.

אני זוכרת כשאני הייתי נערה בגיל העשרה, הייתי תלמידה בינונית. כמה שלמדתי וחרשתי אף פעם לא הצלחתי להשיג ציונים גבוהים. הילדים שנחשבו ל"חנונים" של הכיתה לעומת זאת, היו מצטיינים בלי להתאמץ. תודו שזה נורא מתסכל!  לפחות היתרון שהיה בתקופה של אז, שהיו בתי ספר מקצועיים ותלמידים שהיו מתקשים בלימודים, היו מופנים לבתי הספר האלה, כדי לשלב לימודים עם רכישת מקצוע, מה שלצערי כבר לא קיים היום.
לדעתי, תפיסת עולם שחותרת לסטנדרטים ולהישגים גבוהים מדי, טעות ביסודה, ומשאירה בבתי הספר רק את המוצלחים והחרוצים. חבל שלא נעשים מאמצים להשקיע במציאת פתרונות אמיתיים, שיכולים לאתר גם פוטנציאל אצל אותם נערים ונערות חלשים יותר, על מנת שישארו במסגרת חינוכית הולמת ויצליחו בתחומים המתאימים להם.

                 בית ספר טוב הוא בית ספר המחנך להיות בני אדם ערכיים ולא מכונות המייצרות ציונים!!

 

                                              

 

                                                  להשתמע, אביבה                                                                                 

 

                                                   

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

69 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Avivamar אלא אם צויין אחרת