00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

גוגל דודל

126 שנה להולדת מיס ון דר רוהה

מריה לודוויג מיכאל מיס נולד באאכן שבגרמניה, וגדל בעיר העתיקה. כנער עבד עם אביו בסיתות מצבות ובשרטוט פיתוחי גבס ורכש אהבה לאדריכלות ולעיצוב. בגיל 19 עבר לברלין והחל לעבוד אצל האדריכל ברונו פאול. שנתיים אחר כך קיבל לתכנן פרוייקט של בית מגורים, ועליו עבד במשך שנתיים נוספות. ב- 1908 עבר לעבוד עם האדריכל פטר בהרנס, ושם התמקצע בשרטוט ופיקוח על בניה. אצל בהרנס פגש בשני אדריכלים שהשפיעו אף הם רבות על האדריכלות במאה ה- 20: וולטר גרופיוס, לימים מייסד בית הספר "באוהאוס", ולה קורבוזייה. ב- 1911 החל לתכנן את ביתה של משפחה הולנדית, במסגרת עבודתו במשרד בהרנס, אבל באותה שנה עזב את המשרד, והמשיך לעבוד על הבית באופן עצמאי. למרות שהפרוייקט לא יצא אל הפועל בסופו של דבר, מיס החל להתפרסם כאדריכל.

ב- 1913 התחתן ובהמשך נולדו לו שתי בנות. מיס ואשתו נפרדו ב- 1921. במלחמת העולם הראשונה גויס לצבא ושירת בחיל הנדסה, בסלילת דרכים באיזור הבלקן. לאחר המלחמה השתקע בברלין והתחבר עם אנשי תנועת הדאדא, כמו המשורר טריסטאן צארה והאמן מאן ריי. באותה תקופה שינה את שמו לשם בעל צליל אריסטוקרטי יותר, שהורכב משני שמות משפחה - של אביו ("מיס") ושל אמו ("רוהה"). בכך חיקה את לה קורבוזייה, ששינה את שמו כדי להפגין שכל אחד יכול להמציא את עצמו מחדש. 

סגנון עבודתו של מיס השתנה עם השנים. בתחילת הקריירה שלו, אצל בהרנס, למד על האדריכלות האירופית הקלאסית, ואף תכנן בסגנון זה. לאחר מלחמת העולם הושפע מחיבורו של אלפרד לוס, "קישוט ופשע", וניסה למצוא סגנון חדש, ללא קישוטים בלתי-שימושיים שיהיה נכון יותר למציאות החברתית החדשה. הוא הושפע מהקונסטרוקטיביזם הרוסי ומסגנון דה-סטיל ההולנדי, ששניהם התאפיינו בפשטות צורנית. הוא טבע את הביטוי "פחות הוא יותר", ודגל במינימליזם ופונקציונליות. את בנייניו כינה "עור ועצמות", וטען שבניין צריך להיות מורכב משלד ועליו מעטפת בלבד. 

ב- 1922 הצטרף לקבוצה של אמנים אקספרסיוניסטיים גרמניים, שנקראה "קבוצת נובמבר", ויחד איתה הציג את עבודותיו במספר תערוכות ברחבי אירופה. ב- 1927 החל בשותפות מקצועית ואישית עם מעצבת הפנים והאופנה לילי רייך, ויחד עיצבו רהיטים, כגון כיסא ברצלונה, שעוצב עבור הביתן הגרמני לתערוכה העולמית בברצלונה ב- 1929, שגם אותו תכנן מיס. 

בתחילת שנות ה- 30 פנה אליו גרופיוס, ידידו משכבר, וביקש ממנו לנהל את בית הספר "באוהאוס" שייסד. עקרונות הבאוהאוס היו זהים לאלה של מיס, והוא המשיך בהנחלת העקרונות והתפישות האדריכליות לתלמידיו, ביניהם גם אדריכלים יהודים שעלו לארץ והשפיעו רבות על התכנון בה, כגון: אריה שרון, שמואל מסטצ'קין, מוניו גיתאי-ויינראוב ושלמה ברנשטיין. מיס שימש כמנהל בית הספר עד לעליית הנאצים לשלטון ב- 1933, וסגירתו. 

ב- 1934 אמנם חתם על עצומת אהדה להיטלר יחד עם אמנים ואדריכלים נוספים, אך ב- 1937 היגר לארה"ב והותיר את משפחתו ושותפתו בגרמניה. מיס היה ידוע בארה"ב ולכן השתלבותו בענף היתה קלה. עם זאת, האדריכלות המודרניסטית לא זכתה נקלטה בארה"ב כמו באירופה וזכתה לביקורת על היותה חדגונית ומשעממת, כמו גם על כך שהאדריכלות המודרניסטית החלה כפתרון דיור סוציאליסטי והומני, והמשיכה לבנייני משרדים ענקיים לתאגידים עשירים. מיס התמנה למנהל בית הספר לאדריכלות של מכון ארמור בשיקגו, שמאוחר יותר הפך ל"המכון הטכנולוגי של אילינוי (IIT)". הוא תכנן במכון מבנים רבים, ובנה פרוייקטים אדריכליים רבים בצפון מזרח ארה"ב. הוא שילב לימוד תיאורטי במכון יחד עם בניה מעשית רבה בסביבתו. 

מיס נפטר בגיל 83. גופתו נשרפה ואפרו נקבר בבית הקברות גרייסלנד בשיקגו לצד אדריכלים ידועים אחרים. 

לוגו גוגל בכל העולם מציג את בניין קראון בבית הספר לאדריכלות במכון הטכנולוגי של אילינוי, אותו תכנן מיס ון דר רוהה. 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמא של יותם1 אלא אם צויין אחרת