00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מבקר בתיאטרון - בעריכת אופיר הלל

מצב חירום - גם בביצת התיאטרון

17/03/2012

כבר כתבתי כאן ברשומה "תיאטרון רע, תיאטרון טוב ומה שבינהם" על הבעיות הרבות שקיימות בעולם התיאטרון הישראלי ועל המצב הכלכלי העגום של התיאטראות בישראל, אך הפעם הזדעזעתי מחדש מהמקרה החריג שקרה והחלטתי לשתף אתכם בדעותיי.

הבעיה היא שתיאטרון בית ליסין הודיע על קיצוץ מיידי ויוצא דופן, שבמסגרתו עוכבה קבלת 50% משכר השחקנים והעובדים לחודש פברואר, בוטלה העלאת הפקה חדשה של קבוצת הצעירים ובוטל פסטיבל "פותחים במה" ה-13 שהיה אמור להתקיים באוגוסט, שהוא אירוע תיאטרלי מיוחד בו מועלה מחזאות ישראלית מקורית של מחזאים מתחילים המקבלים הזדמנות וחשיפה ראשונה.

דבר זה מאוד מרגיז. ולמה?

1. ניצול השחקנים

הם אמנם שחקנים, שאוהבים לשחק על הבמה וחיים את הבמות, אבל ממש לא כדאי לשחק בהם. חלק מהשחקנים מקבלים שכר זעום, וחלק קטן מהם, שזוכה לפופולריות תקשורתית, מקבלים מאות אלפי שקלים בשנה. הפרשי השכר הגדולים קיימים גם בכל התיאטראות הגדולים הקיימים בארץ.

שני שחקנים עולים על במה: אחד אלמוני ואחר כוכב טלוויזיה מוכר. הם עושים את אותה עבודה, משחקים ב-30 הצגות בחודש, אבל בכל זאת, השחקן המסויים הזה יקבל הרבה פחות שכר. האם השחקן ייקבל את מלוא השכר המגיע לו?

מה השחקנים בישראל כבר רצו? שכר הולם?

הם לא ביקשו הכרה וכבוד, או להופיע בהצגות רבות במקביל, אלא רק את השכר שנחוץ להם כדי להתקיים.

2. ההנהלה הביאה את זה על עצמה

בית ליסין מציג באולמות רבים בתל אביב, עבור קהל המנויים: באולם דיזנגוף (אולם הבית), בית ציוני אמריקה, מוזיאון ארץ ישראל וצוותא 3.

במשך שנים הזניחו את השיפוץ באולם דיזנגוף, ולכן התיאטרון נאלץ לנדוד בין אולמות רבים.

התחזוקה של אולם דיזנגוף המיושן גרועה, ושלא נדבר על המבואה לתיאטרון עם ריח השתן והחזית המשפילה...

לא נעים לבקר בתיאטרון בית ליסין, למרות הצגות האיכות.

3. הכל נעשה על חשבון קהל שוחרי התיאטרון והמנויים

בהנחה שלא יקרה איזה שינוי פתאומי, הקיצוץ ימשיך ויחריף. והתוצאה: יועלו פחות הצגות, המחזאות הישראלית תפחת, קבוצת השחקנים הגדולה תקטן, ואי הנוחות הקיימת בנדידה בין האולמות תמשיך. חבל.

4. ציפי פינס

ציפי פינס זוכה לסעיף משלה. אין לי שום בעיה עם אישיותה של פינס, אבל העובדה שהיא יושבת כבר 18 שנים על כיסא המנכ"לית והמנהלת האומנותית, לא הגיונית.

לפי אתר ynet, שכרה של פינס בשנת 2009 היה 583,000 ש"ח (כנראה שהסכום שפינס מקבלת לא השתנה). לא פחות ולא יותר. זה אמנם חוקי ולא עולה על רף השכר של מנהלי מוסדות התרבות בארץ, אבל כדאי שלאור המצב גם פינס תבצע התייעלות במשרדה ותקצץ את שכרה.

5. בית ליסין לא לוקחת אחריות

מן הראוי שגם התיאטרון ייקח על עצמו את אשמת הקיצוץ, ולא יאשים בפני התקשורת את משרד התרבות בתת תקצוב נמוך מאשר "הבימה" ו-"הקאמרי".

למרות שהתיאטרון טוען ש- "אפילו באר שבע, חיפה והחאן מקבלים יותר מאתנו" (מתוך הכתבה), לא יזיק לכם ללמוד דבר אחד או שניים על ההתנהלות התקשורתית של תיאטרון באר שבע, חיפה והחאן.

ואלה הן 5 טענותיי, המהוות ללא ספק סיבה לדאגה.

חשוב לי לציין שאין לראות בטענות אלה טענות שווא, אלא מצב חירום מיוחד המתקיים כמעט בכל התיאטראות. כמעט כל התיאטראות נמצאים בגירעון, וכולם נמצאים במשבר כלשהו, משבר כלכלי, משבר על רקע איכות או משבר שיווקי.

לדעתי, התיאטרון צריך לפעול במרץ למען מציאת פתרון הוגן עבור העובדים והשחקנים. העובדים הם בראש כל העניינים. הם החשובים ביותר ובלעדיהם התיאטרון לא יזכה לקהל הצופים הגדול שצופה בהצגות בית ליסין. כל ההערכה שהוא מקבל תלויה אך ורק בשחקנים.

הם נותנים את כל נשמתם, עולים ערב ערב על הבמות בכל רחבי הארץ, אז למה שנקצץ להם בשכר? למה שנשפיל אותם?

שוב ושוב אני מוצא את עצמי קורא: "העם דורש צדק תיאטרלי!" .

האם אתם חושבים שהצדק ייעשה בקרוב?

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל איש תרבות רציני אלא אם צויין אחרת