22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

זיכרון בפועל

הרהור על קילוף שעועית


על דש הכריכה כתוב:

 

"אתה מעולם לא השתתפת במרד? אפילו לא בבית הספר? בכלל לא התקוממת? נגד מה? חסר סיבות? החל מהילדוּת. שדוחפים לנו אוכל כשאין חשק לאכול. ועם השנים אפשר כבר להתקומם בשרשרת. נגד בית הספר, מי רוצה באמת ללכת לבית הספר?... בכלל נגד החיים, שהם כמו שהם, ולא אחרים. נגד העולם, שהוא לא כמו שהוא צריך להיות. נגד אלוהים שהוא ישנו אבל איננו. ונגד עצמך גם כן אף פעם לא?"

במונולוג המכוּון למבקר מסתורי, במרוצת יום אחד של קילוף שעועית משותף, עורך גיבור הספר הזה מאזן של כל מהלך חייו. הוא מתאר אירועים טראומטיים מימי המלחמה, תקופה של אשליות ותשוקות בגיל הנעורים, את שנות החקירה והנדודים בארצות נכר, ולבסוף - השיבה הביתה.

רומן זה, השוזר ביד אמן נקודות זמן שונות, הוא ניסיון לפענח את המשמעויות הסמויות של גורל האדם, ואת הקשר שבין מקריות לגורל, בין קיום אותנטי לבין מראית עין, בין חיי שגרה לשיגעון. מישליבסקי אינו מחפש פתרונות קלים או ניחומים. הוא מורה לנו לחזור ולשאול באומץ את השאלות החשובות, מתוך מודעות מלאה שעל רבות מהן לא נקבל תשובה.

וייסלאב מישליבסקי הוא סופר פולני עתיר שבחים. כתיבתו הפילוסופית־אנתרופולוגית נובעת מהאמונה שהאדם רוכש ידע עצמי רק ביציאתו כנגד גורלו שלו. ספרו הקודם האופק זיכה אותו בפרס "ניקה" היוקרתי לשנת 1997. הרהור על קילוף שעועית הוא ספרו החמישי.

 

קראתי את "הרהור על קילוף שעועית" לאט, כמה עמודים בכל יום. ראיתי שכתבו עליו שהוא קשה לקריאה. זה לא שהוא קשה לקריאה, כמו שהוא דחוס, צמיגי, כמו תבשיל קדירה צפוני. נהניתי ממנו, הוא נגע לליבי, ובכל זאת אני מהסס להמליץ עליו למי שאיננו אני. אני, יש לי עניין עמוק בכל מה שקשור לחיים פולניים. פולניים ממש, לא יהודים-פולניים. אני, יש לי עניין בסיפור שפולנים מספרים על עצמם, ולא רק בסיפור שיהודים שמספרים עליהם. יש לי עניין בעולמם של הפולנים הכפריים, השכנים מימים עברו. לא רק בזה של הפולנים העירוניים האינטלקטואלים, אלה שמקיימים את עיקר הדיאלוג בין פולנים ויהודים כיום.

היה לי קל לחוש הזדהות עם דמות המספר. בספר הזה, המספר אינו מפסיק לספר אף לרגע. כל הספר הוא מונולוג ארוך של גבר בגיל העמידה, שחי בגפו. הוא מתקיים מהשגחה על בתי נופש של עירוניים אמידים על שפת הנהר, במה שהיה פעם הכפר שבו גדל. התירוץ למונולוג הוא ביקור של אורח מזדמן, שמבקש לקנות ממנו שעועית למאכל. מכיוון שהמספר מגדל שעועית לשימוש עצמי, יש לו מלאי של תרמילי שעועית, אבל צריך לקלף מתוכם את הגרגרים. כשהיה ילד, לפני המלחמה, קילוף השעועית היה טקס משפחתי קבוע בחודשי החורף. כך יוצא, שהמספר והאורח משחזרים את הטקס מפעם, ובתוך כך, משתחזר כל סיפור חייו הטראגי של המספר. סיפור, שגם איתו מצאתי עצמי מזדהה. סיפורו של הילד ששרד. ילד שאין לו שם.

דמות המספר ואופן מסירת הסיפור מפיו הזכירו לי מאד את טוביה של שלום עליכם. כאן אף כאן, גבר מבוגר ממעמד הפועלים מתנה את סיפור חייו באזני שומע אנונימי, שתגובותיו לדברים אינן מובאות לקורא, אך הקורא יכול לנחש אותן מדברי המספר. כאן אף כאן, דמות המספר נצרפת מאינספור סיפורים קטנים, ששזורים בהרהורים כמו פילוסופיים על טעם החיים, ועל המשמעות שאפשר לחצוב מהרגעים הקטנים של החיים. כאן אף כאן, המספר אמור לייצג לא רק את עצמו, אלא שכבה חברתית שלמה שחיה בזמנו ובמקומו. כאן אף כאן, המספר הוא קצת נודניק, מדבר ברצף על עצמו בלי להיות קשוב לקהל שלו. נודניק, אבל נוגע ללב באנושיותו, באהבת החיים שלו. כמובן, יש גם הבדלים רבים בין שני המספרים הבלתי נלאים הללו.

אני מוצא, שמישליבסקי הצליח היכן שרבים נכשלים: בבניית דמות אמינה של אדם ממעמד הפועלים, שאמנם אינו משכיל, אבל הוא אדם מורכב ורב פנים, לא קריקטורה ולא פרודיה. הוא הצליח בעיצוב הקול המוסר את סיפור חייו של האיש הזה, העשיר בהתנסויות ובתובנות, ללא זיוף וללא התנשאות. 

 

Traktat o luskaniu fasoli - Wieslaw Mysliwski
בהוצאת כנרת וזמורה ביתן, 334 עמ', מפולנית: ענת זיידמן

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

7 תגובות

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל שושן פרא אלא אם צויין אחרת