33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

להטיל ספק כל הדרך אל האמת

10/02/2012
כולנו נולדים, חיים ומתים. אבל האם זה כל מה שיש? מהי המציאות בכלל? האם יש משמעות לנו ולעולם שסביבנו? אלו לדעתי השאלות החשובות ביותר שניתן לשאול ושצריך לנסות ולפתור. אלו שאלות כל כך חשובות וקשות ולכן לא מפתיע שמאז שחר התרבות האנושית אנחנו דנים בהן ומנסים לפתור אותן. החל מאנשי דת שטענו שיש להם את התשובה הסופית, דרך רעיונות פילוסופיים ועד למדע. אך איך נדע מי צודק? מהי הדרך שתוביל אותנו אל האמת? איך נוכל להיות בטוחים שהתשובות שהגענו אליהם אלו התשובות האמיתיות?

תחשבו למשל על אנשי הדת, מי צודק, מי שטוען שהאמת איתו ואסור לאכול חזיר או מי שטוען שרק הדת שלו נכונה ואסור לשתות אלכוהול? או אולי מי שטוען שאסור לאכול בשר פרה? ואולי בכלל כולם טועים ומותר לאכול הכל? אם מנסים להבין את המציאות בדרך לוגית ורציונלית מבינים שאין לנו דרך לדעת האם אחת הדתות בכלל נכונה ואין לנו דרך להכריע איזו מבין הדתות נכונה. כל דת טוענת טענות שונות ומצפה לאמונה ללא כל הוכחה מצידה. נראה שהדת היא לא דרך מועילה כשמנסים לחקור מהי האמת. אך האם יש בכלל דרך שבה נוכל להיות בטוחים מה אמיתי ומה לא?

אפשר כמובן להתעלם מהבעיה ולומר שלא אכפת לי מה נכון ומה אמיתי, העיקר שמשהו עושה לי טוב ונותן לי משמעות, אבל זו נראית לי בריחה. הרי כולנו רוצים לדעת מה המשמעות שלנו, למה אנחנו כאן ומה זה המקום הזה שאנו חיים בו, לכולנו חשובה האמת ולא היינו רוצים לחיות באשליות ולהאמין בשטויות. לדעתי, אם אנחנו רוצים לנסות ולהבין את המשמעות שלנו קודם כל צריך לנסות ולהבין איפה אנחנו חיים ואיך התפתחנו, אחרי הכל אנחנו חלק בלתי נפרד מהטבע שסביבנו. נחקור את הטבע וכך נחקור גם את עצמנו וכשנבין היכן אנו חיים נתקדם לעבר הפתרון האמיתי. חקירת האמת תוביל למשמעות שלנו, משמעות אמיתית ולא משמעות מומצאת חסרת כל ערך. לכן מבחינתי ערך האמת הוא בין הערכים החשובים ביותר (אם לא ה..) ואסור לוותר עליו.

קובץ:CowHA.jpgקובץ:Sow and five piglets.jpg

הטלת ספק בפעולה: לפי ההינדואיזם אין בעיה לאכול חזיר, אך הפרה נחשבת לקדושה ואסור לאכול את בשרה ואילו לפי היהדות אין בעיה לאכול פרה אך החזיר נחשב לטמא ואסור לאכול את בשרו. איך נקבע מי צודק מבין שתי הדתות? לאנשים המחזיקים בדת מסויימת נראה כי דתם היא הדבר הטבעי והאמיתי ביותר, אך לכל דת יש את המאפיינים שלה לפי האזור בו היא התפתחה. מדוע דת שהתפתחה באזור אחד אמיתית יותר מדת שהתפתחה באזור אחר?

אנחנו מנסים להתקרב אל האמת דרך חקירה שמסתמכת על ההגיון, מסתמכת על חשיבה רציונלית. כשמישהו טוען טענה הוא צריך לתת לה נימוקים לוגיים כדי לשכנע אותנו. אם מישהו יגיד שהאמת היא שכולנו נוצרנו ע"י מפלצת הספגטי המעופפת לא נקבל את הטענה כאמיתית רק כי כך הוא מאמין. אנחנו חייבים להפעיל חשיבה ביקורתית, להטיל ספק ולבדוק כל נימוק וכל טענה לפני שנקבל אותה. בעזרת אותה חשיבה רציונלית והטלת הספק ראינו שאי אפשר להכריע איזה דת צודקת, היהדות, הנצרות, האיסלם או ההינדואיזם. כל אחת מהן טוענת שהיא הנכונה ומצפה לאמונה ללא ביסוס. זהו ההבדל העקרוני, לדעתי, בין הגישה של הדת לגישה הרציונלית הביקורתית. כל הדתות המונותואיסטיות שמאמינות באל אחד דורשות "אמונת אמת" או "אהבת אלוהים". מבחינתן, צריך להגיע למצב נשגב שכזה בו מאמינים בכל הלב באלוהים ובדת בלי קשר ל"ראיות" מבחוץ. נראה שהמצב הרצוי מבחינתן הוא מצב בו לאדם יש אמונה שיותר חזקה מכל הטלת ספק ומכל חשיבה ביקורתית. לא משנה מה יניחו לפניך, האמונה שלך תשאר שלמה ולא תתערער. זהו מצב בעייתי מאד למי שרוצה לחקור ולהבין מהי האמת. אי אפשר להניח את האמת ולהשאר תקוע בהנחה שלך ובאמונה שלך. אם ערך האמת הוא הערך העליון, חייבים את תהליך הטלת הספק כדי שנוכל להתקדם ללא פשרות אל עבר האמת. חייבים להיות מוכנים לשנות את הדעות שלך לפי העובדות שגילינו. אפשר להניח הנחות עבודה, אבל הן רק הנחות שצריך לוותר עליהן אם מתגלה שהן לא תואמות את האמת. חקירת האמת יותר חשובה מהדיעות, האמונות ודרכי החיים הפרטיות שלנו.

הטלת ספק היא תנאי הכרחי לכל מי ששם את האמת כערך עליון ומנסה לחקור ולהתקרב אליה. היא לא באה לנו בטבעיות, כשמסתכלים סביבנו אפשר לראות שלכל אזור בעולם יש את האמונות שלו ואת הנורמות שלו ובדרך כלל האנשים לא מטילים ספק ולא בודקים מה נכון ומה לא נכון. במקום זאת, רובנו בטוחים שהדברים שלמדנו מהסביבה שלנו חייבים להיות נכונים ולא מטילים בכך ספק. אבל החובה שלנו היא להטיל ספק ולראות שלכל אזור ולכל קבוצה יש אמונות אחרות ומכאן לשאול, אם לכל קבוצה יש אמונה אחרת, למה להניח שדווקא הקבוצה שנולדתי בה היא הצודקת? אולי קבוצה אחרת דווקא צודקת ואולי אף קבוצה לא צודקת וצריך להמשיך להטיל ספק ולחקור?

אולי זה נשמע ברור מאליו, אבל רובינו לא עושים את המובן מאליו הזה. בגלל סביבתו, למי שנולד בהודו יהיה הרבה יותר ברור שאסור לאכול בשר פרה ואולי יזדעזע לראות אנשים אוכלים בשר פרה, ולמי שנולד בישראל יהיה הרבה יותר ברור שאסור לאכול חזיר ואולי יזדעזע כשיראה אנשים אוכלים חזיר. מישהי שגדלה במיסיסיפי שבארה"ב לפני מאה שנה, רוב הסיכויים שמבחינתה ברור ששחורים הם נחותים, כי כך היא גודלה וחונכה מאז שהיא זוכרת את עצמה. היא באמת ותמים תאמין בזה ואם היא לא תפנים את החשיבות של הטלת הספק היא תמשיך את הגזענות ותעביר אותה הלאה לדור הבא. או דוגמה אחרת מקומית יותר, בישראל אנחנו נגדיר בדר"כ שאשה יפה היא אשה שגילחה את השיער מרגליה, זה נראה ברור לחלוטין, נכון? אבל במדינות שונות יופי נשי מוגדר אחרת ויש מדינות (באירופה בעיקר) שם נשים לא חייבות לגלח את השיער מהרגליים ועדיין נחשבות ליפות. מי צודק? אנחנו או הם? מי קובע מהו היופי האמיתי? מה דעתך?

הדוגמה הזו מדגישה עד כמה קשה לנו להטיל ספק בעצמנו ובכל ההגדרות והאמונות שגדלנו עליהם. כי למרות שברור לנו שהאמת המוחלטת נמצאת אצלנו, זה לא באמת נכון וחלק מההתבגרות היא להבין שאנחנו לא תמיד צודקים ושחייבים להטיל ספק, ללמוד ולהתפתח. חייבים להטיל ספק בידע שאנחנו בטוחים שאנו יודעים, באמונות שאנחנו בטוחות שהן נכונות, בדרך החיים שנראית לנו ברורה מאליה ובנורמות שחונכנו אלין ועכשיו נראות לנו כעובדות חיים בלתי ניתנות לעירעור. הטלת הספק צריכה להוביל לבדיקה, להתעמקות, לויתור על הלא נכון ולחיפוש מה נכון ומה אמיתי. תוך כדי החיפוש הזה האדם יוצר לעצמו תמונות עולם חדשות וכך מרגיש את ההתפתחות שלו ואת המשמעות שלו. הטלת ספק ככלי להתקרבות אל האמת חשובה לא רק כדי שנבין את הטבע שמסביבנו ואת עצמנו אלא חשובה באופן כללי כדי שנוכל להתפתח מבחינה אישית, כדי שנבין למה אנחנו מתנהגים בצורה מסויימת וכדי שנהיה חופשיים לבחור האם אנחנו רוצים לשנות את ההתנהגות שלנו בחברה, לכן הטלת ספק יכולה להיות כלי לצמיחה אישית.

החיים הם מסע והלימוד אף פעם לא מסתיים. כך גם החתירה לאמת היא תהליך ארוך שאף פעם לא מסתיים. אם מישהו מציע לכם את התשובה המוחלטת ואת האמת הנכונה, תתרחקו ממנו כמו מרעל (ותשמרו על הארנק, כי בד"כ תתבקשו לשלם תמורת התשובה המושלמת הזו..). כל ההנאה באה מהדרך לאמת, מהחקירה, מהפניות הבלתי צפויות בדרך ומקפיצות ההבנה שמתרחשות לאורך המסע ולא מהתשובה המוחלטת שמחכה בסוף. בשביל המסע הזה צריך פתיחות וחשיבה בקורתית שמסתמכת על הטלת הספק.

דוגמה מאלפת להטלת ספק כזו ולחיפוש בלתי מתפשר אחרי האמת, גם אם הדבר אומר לשנות את האמונות והדעות שלך, אפשר לראות בראיון הבא שעשו ירון לונדון ומוטי קירשנבאום עם הפיסיקאי פרופסור חיים סומפולינסקי. זהו ראיון מאד מעניין בנושא האם יש בכלל רצון חופשי או שאנחנו סוג של רובוט פיסיקלי וביולוגי מתוחכם? חיים סומפולינסקי הוא חוקר מוח מהאוניברסיטה העברית ומחקריו הובילו אותו לתשובה שנראה שאין דבר כזה רצון חופשי. לונדון וקירשנבאום מקשים עליו, הרי הוא איש דתי, איך הממצאים הללו מתיישבים עם האמונה הדתית שלו?

'רצון חופשי מופק במעבדה' - לונדון את קירשנבאום מראיינים

הנושא של רצון חופשי הוא באמת נושא מרתק, והתשובה של חיים סומפולינסקי לגבי האמונה שלו באלוהים גם היא מאד מעניינת, ובעתיד אני אכנס לעומק הנושאים הללו, אך כרגע שימו לב שהדבקות הגדולה ביותר של חיים סומפולינסקי היא לא הדבקות הדתית המסורתית, אלא הדבקות אחר חיפוש האמת, ולכן ברור לו שיש להטיל ספק בכל אמונה ולא משנה עד כמה היא מסורתית ובסיסית ולבדוק האם היא נכונה או לא, ולאחר שהטלת הספק והחקירה הראתה לו שהאמונות הללו שגויות, הוא זנח אותן לטובת העובדות ומצא לעצמו דרך אמונית עמוקה יותר שמסתדרת עם העובדות שנתגלו.

צריך ביטחון בעצמך, עומק ואומץ כדי לשנות את הדעות שלך ולהתפתח ולא ללכת עיוור לעובדות עם הראש בקיר תקוע במקום הבטוח, אך למרות הקושי בדרך הזו של הטלת הספק וחתירה ללא פשרות לעבר האמת, לשם כולנו צריכים לשאוף להגיע. הדוגמה של חיים גם מראה יפה שלא חייבת להיות סתירה בין אמונה לבין מדע, האמונה פתוחה לפרשנויות ומי שמספיק מעמיק יכול למצוא דרך לגשר בין אמונתו לבין העובדות המדעיות. כאשר האדם מצליח ליצור לעצמו תמונת עולם חדשה, כמו שחיים עשה, אז מרגישים את ההתפתחות האישית הגדולה ביותר וסיפוק רב. זוהי הדרך הנכונה והיא הרבה יותר טובה מעיוות האמת, כמו שעושים רוב המחזירים בתשובה (ומי שרוצה להתעמק בדרך הזו שהציע חיים סומפולינסקי מוזמן לבדוק את הפרשנות שהציע הרמב"ם שהיה לא רק איש דת אלא גם פילוסוף גדול).

אבל עד כמה שהטלת ספק ופתיחות הן תנאים חיוניים כדי לגלות את האמת, הן לא מספיקים וחייבים עוד משהו כדי להצליח לפתור את השאלה, מי צודק ואיך נדע האם אנחנו אכן צועדים לעבר הבנת האמת. מה עוד צריך? התשובה בפוסט הבא "למה צריך מדע?"

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

21 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת