00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בין הארץ לשמים

סנטה ואליהו עולים לרכבת


Dyker Hights, NY, Dec 2011

אתם לא מאמינים, אומרת מיקה באחד מימי דצמבר. הילדים בכיתה שלי חושבים שסנטה הוא אמיתי!
נכון שהוא לא?

אז קודם כל, לפני שהילדה תואשם בהפצת מסרים חתרניים או סתם תתויג כהורסת מסיבות, התרינו בפניה שתשתוק.
לא תמיד צריך לומר את האמת, גם אם זה נורא מעצבן אותך שמתעלמים ממנה.
אחר כך, התחלנו לשאול חברים מה פשר.
מה שגילינו, זה שהורים רבים בסביבה שלנו מחזיקים בסנטה כמגן על התום הילדִי.
הדעה הרווחת פה היא שצריך להגן בעקביות על אמונת הזאטוטים בקיומו של סנטה, לפחות עד גיל שבע או שמונה.
למה? כדי לא להרוס להם.
ואם הם מפקפקים? לשקר.

מקרה סנטה הוא דוגמא לנושא רחב וטעון של הנגשת המציאות לילד. 
הורים נוהגים לטייח, להסתיר ולשקר לילדיהם בנוגע לדרך התנהלותו של העולם, מסיבות שונות.
יש דרגות שונות של חיִץ: יש שקרים ישירים, יש אמיתות חלקיות ויש את טקטיקת הסחת הדעת.
על נושא המוות, למשל, כתבתי בעבר כאן, עם התייחסות לפסיכיאטר אורי שוורצמן, שמביא דוגמאות להתמודדות שונה לגמרי בתרבות האפריקאית.

סנטה נמצא באותה קבוצה כמו ארנב הפסחא (איסטר באני) ופיית השיניים, אבל הרגישות לגביו היא הרבה יותר עזה.
הרבה הורים מתייחסים אל האמונה בו כאל אחד השערים שבהם עובר כל ילד בדרכו הארוכה אל עולם המבוגרים. 
התחושות הללו אינן דתיות בבסיסן, אלא חינוכיות ופסיכולוגיות. הדיון בישו ובאלוהים הוא דיון אחר לגמרי.

הנחה מקובלת היא שאם הילדה תדע שעולמות הדמיון קיימים רק בדמיון, היא תפסיק לבקר בהם.
אבל אין זה הכרחי. הניסיון הפרטי שלנו מלמד שאין קשר בין הדברים.
מיקה יודעת היטב, שהפיות, הקוסמים והדרקונים שממלאים את שעות הפנאי שלה, אינם קיימים, אך אין זה מפריע לה ליהנות מהם.
אפילו נטע, בגיל שנתיים וקצת, אומרת משפטים כמו: אמא, הכנתי לך מרק ולחמניות, בכאילו. תאכלי, תאכלי, זה טעים.
ולמרות שזה בכאילו, היא עדיין מצפה ממני לטעום ולשבח את מעשה ידיה של ילדת-חיִל-מי-ימצא.
ילדים משחקים בהחלפת דמויות וביצירת מציאות חלופית כל הזמן. הם גם רגילים לא להבין את המציאות הקיימת, ויודעים להשלים את החורים בה בעזרת הידע שבידיהם.
אני לא זוכרת מתי בדיוק גיליתי שאליהו הנביא הוא בעצם דודה פְרוּמה עטויה בסדין, אבל המשכתי ליהנות מזה גם כשידעתי.
נהניתי גם להעמיד פנים שאני לא מרגישה שאמא שלי מרימה את הכרית כדי להניח מתחתיה ספר "בשמה" של פיית השיניים.
זה בערך כמו להרים את הראש כדי להתבונן בירח המאיר בשמים -
גם אחרי שיודעים איך באמת נראה הגוש הממוכתש והאפור, שזוהרו כלל לא מגיע ממנו, הוא עדיין יפה ומרגש וקסום.

ילדים מסוגלים להתמודד עם מורכבות הרבה יותר ממה שנותנים להם קרדיט, בלי שעולמם יתמוטט.
למשל, בלי שיאמרו להם, הם מבינים מגיל צעיר שיש להתנהג באופן שונה במסגרות שונות ועם אנשים שונים.
אינספק, שהם זקוקים לעוגנים, אבל האם אמונה בהבלים היא עוגן? האם שקרים הם עוגנים ראויים?
ויותר מזה, מה זה גורם להם לחשוב על הביטחון בדברי הוריהם, ששיקרו להם. שניסו להגן עליהם? מפני מה בדיוק?

אני לא טוענת שצריך להציג את סבלות העולם מול הילד כדי שיקבל פרופורציה למצבו בעולם.
(אם כי אני מודה שאני מספרת למיקה לפעמים, כשהיא מקטרת על מצבה, שיש ילדים שקמים בכל בוקר לעבוד בשדה או למכור תה לתיירים ברחובות, והיו שמחים ללכת לגן במקומה).
הכוונה היא שאם הילד בעצמו מעלה ספקות, אז לענות לו בכנות.
כמובן, לא תמיד לתת את כל הפרטים (לפני שמת הוא פרכס), או לסבך עם עובדות מורכבות מדי (אמא של סינדי רצתה לצאת עם עוד נשים אחרי שהתחילה ללמוד יוגה, לכן היא נפרדה מיוליה אחרי עשר שנות נישואין, ועכשיו, שתי האמהות שלה גרות בשני בתים נפרדים).
ילדים ספקניים, שמעודדים אותם לחקור את העולם, עשויים לגדול להיות אנשים ספקניים, שסומכים על עובדות ולא על דמגוגיות.
זה לא סותר הנאה מהיופי והמסתורין של הטבע ולא פוגם בהתפעלות ממעשי ידי-אדם.
זה לא מבטל אהבה, התרגשות והיקסמות.

שמעתי פעם על קומיקאית שסיפרה, שכשהיתה ילדה היא הבינה שלא סנטה נכנס לבית דרך הארובה שאין להם כדי להביא להם מתנות קריסמס. היא ידעה שאלה ההורים שלה.
אלא שההסבר שנתנה לעצמה - כיוון שההורים התעקשו לשקר לה לגבי סנטה - שהמשפחה שלה כל כך דפוקה, עד שאפילו סנטה לא רוצה לבוא לבקר אצלם.
כך, שגם כשמנסים לטייח את האמת באזני ילדים שכן שואלים שאלות, אין לדעת לאיזו מסקנה זה יוביל אותם.
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חולצה לקטית אלא אם צויין אחרת