00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

להיות דולה- על הריון, לידה והורות

לביבה חמה ומתוקה

22/12/2011

חג החנוכה הולך ומתקרב ואיתו ליטרים של שמן נשפכים בכל קונדיטוריה שמכבדת את עצמה ומכינה סופגניות גורמה לחג. פעם חשבתי להכין סופגניות בעצמי, אבל אחרי שגיליתי איזה פצ'קראיי זה (דרך אגב, פצ'קראיי- מילה גאונית ביידיש שהמשמעות שלה היא משהו שבין "התעסקות" ל"איזה בלגן זה עושה במטבח, וויי וויי וויי!") וויתרתי על התענוג וקיבלתי על עצמי, בלי נדר כמובן, לפרנס את המגדניות ולרכוש מדי שנה לפחות סופגנייה אחת (עם ריבה. ואחת עם ריבת חלב. ואחת עם שוקולד וסוכריות קטנות למעלה. ואם יש עוד סוגים- לדגום גם אחת מכל סוג). ובכל זאת, כשמגיע חנוכה אי אפשר שלא לטגן משהו, אחרת אין משמעות לכל החג, לא? אז הלכתי, כהרגלי, על האופציה הבריאה והשפויה יותר- לביבות מטוגנות, אבל מירקות! הלביבות האלו אמנם חמות אבל לא מתוקות, הן דווקא מלוחות, ובכל זאת- טעימות כל כך שפשוט תענוג לאכול אותן.

יתרון גדול של הלביבות האלו הוא שניתן להכניס לתוכן כל ירק שיש בבית- לא הייתי ממליצה על עגבנייה, מלפפון או צנון אבל בהחלט ניתן לשים גזרים, קישואים, בטטות, תפוחי אדמה, בצל וכל ירק-שורש אחר שעולה על דעתכן. הכי חשוב- לא לוותר על עשבי תיבול, פטרוזיליה מתאימה מאוד ואני בדרך כלל משתמשת בה להכנת הלביבות, אבל גם שמיר, כוסברה ושות' או שילוב של כמה עשבי תיבול יתנו תוצאה טעימה ביותר.

מהו השמן המומלץ ביותר לטיגון?

ככל שתשאלו יותר אנשי מקצוע תקבלו יותר תשובות. יש הגורסים שיש להשתמש בשמן זית כתית מעולה מכבישה קרה בלבד, בעוד שאחרים יעדיפו להשתמש בשמן קנולה, מכיוון שנקודת הרתיחה של שמן הזית נמוכה יותר ביחס לשמנים אחרים, כך  שחימום של שמן הזית גורם לשחרור חומרים מסוימים (שנקראים רדיקלים חופשיים) שגורמים לתהליכים חמצוניים ופחות בריאים לגוף. בכל אופן, עדיף בהחלט להשתמש בשמן זית או שמן קנולה על פני שמן חמניות, תירס או סויה למשל כיוון שהרכב השומן שלו הוא בעיקר חומצות שומן חד בלתי רוויות (יותר בריא מחומצות רב בלתי רוויות). בשנים האחרונות אף נכנס למטבח טרנד חדש של שימוש בשמן שומשום, העשיר מאד בסידן ומסייע בהפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס והשימוש בשמן אבוקדו. ניתן אפילו לאפות את הלביבות (אבל אז זה פחות טעים, ראו הוזהרתן).

אם בחרת לטגן את הלביבות ולא לאפות אותן מומלץ שתטגני בשמן עמוק. בניגוד למה שמקובל לחשוב, טיגון בשמן עמוק דווקא מונע ספיגת עודף שמן במזון. כן, זה אולי נשמע מוזר אבל כאשר המזון מוכנס לשמן החם שמכסה את כולו באופן שווה, הוא נאטם מיד מכל צדדיו בגלל החום, ובדרך זו לא מתאפשרת כניסה של שמן לתוכו.
אם תחשבו על שניצל שאתן מטגנות אתן יכולות לראות במו עיניכן שהחלק שפונה למעלה, זה שעוד לא נגע בשמן, מתחיל לאט לאט להיספג בשמן מהצדדים, השמן כאילו מטפס ומתקדם על השניצל וזאת מכיוון שפחמימה סופגת הרבה יותר שמן מחלבון.

אז איך בכל זאת תשתמשי נכון בשמן?במחבת עמוקה יחסית חממי שמן ורק כשהשמן חם ולא מדי חם (אין עשן) זרקי פנימה את הלביבות כך שהשמן יכסה אותם, כך יתקבל איטום מהיר ורק שכבה חיצונית אחת של שמן ולא חלחול איטי של שמן מהצדדים.

טיפ קטן: כדי שהשמן יישרף פחות (וכאמור ישחרר למזון רדיקלים חופשיים ומסוכנים) הניחי במחבת יחד עם הלביבות והשמן גם חתיכת גזר קטנה, הגזר מעלה את טמפ' הרתיחה של השמן כך שייקח לו יותר זמן להגיע לנקודת הרתיחה שלו / נקודת העישון, כלומר להישרף. כביטוי לזה אף תיווכחי לראות כי גם ההשפרצות לכל עבר האופייניות בטיגון בשמן זית יפחתו .

 חידה: כמה פעמים מופיעה המילה שמן ברשומה? בין הפותרות נכונה תוגרל סופגנייה   


אז למה זה בריא בהיריון?

קצת מצחיק אותי לספר לכן על יתרונות בריאותיים של מאכל מטוגן, שהרי ידוע שאוכל מטוגן הוא פחות בריא ממזונות אחרים, אבל בכל זאת אציין שכיוון שהלביבות עשויות מירקות ואין בהן סוכר בכלל  יש בהן ויטמינים ופיטוכימיקלים חשובים. שימי לב שהטיגון בחום גבוה הורס רבים מהויטמינים ולכן עדיף שהטיגון יהיה קצר ככל האפשר ובכל מקרה יש להקפיד שלא לשרוף את הלביבות ולטגן אותן רק עד להזהבה יפה. כדי לוודא שהלביבות יהיו עשויות היטב (הן הרי מכילות ביצים ואכילת ביצים לא מבושלות בהריון לא מומלצת) רצוי שהן תהיינה שטוחות.

הסתכלי בתמונה. מה לא נכון? (רמז: מישהי פה התקמצנה על השמן...)

מצרכים לכ-20 לביבות:

בצל גדול, קצוץ

תפוח אדמה, מגורר

בטטה, מגוררת

שני גזרים, מגוררים

שני קישואים, מגוררים

צרור פטרוזיליה (או שמיר או כוסברה)

שתי ביצים טרופות

5 כפות פירורי לחם מקמח מלא

מלח, פלפל, למי שחייבת אפשר גם מעט אבקת מרק עוף אבל זה יוצא ממש מעולה גם בלי.

הכנה:

  1. סחטי היטב את כל הירקות המגוררים- ככל שיש פחות נוזלים בעיסה היא תספח פחות שמן ותהיה בריאה יותר, וגם קלה יותר לטיגון.
  2. ערבבי את כל המצרכים. השהי את העיסה כעשר דקות.
  3. צרי לביבות משוטחות, הניחי חתיכת גזר קטנה במחבת וטגני את הלביבות בשמן  עד להזהבה יפה.את הלביבות המוכנות הניחי על נייר סופג והקפידי להספיג את השמן ככל שניתן מכל לביבה.

כ-40 קלוריות ללביבה.

ייעוץ תזונתי: יעל קרן, דיאטנית, B.Scבתזונה. יעל תשמח להשיב על שאלותייך בנושא תזונה בהריון במייל yahealthkeren@gmail.com. תשובות ינתנו בתוך שבוע משליחת המייל.

עוד מתכונים, טיפים, סיפורי לידה וסרטוני הדרכה בלחיצה כאן. כבונוס על כך שלחצת תקבלי ממני גם מתנה בחינם ישירות לתיבת המייל שלך. אז אל תחכי, לחצי!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל imahit אלא אם צויין אחרת