55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סימן קריאה!

פוליטיקה, מוזיקה, לשון עברית

מדליקים אורות עם הסופר ערן מוסקוביץ`

מדליקים אורות עם הסופר ערן מוסקוביץ`

הוא החל לכתוב בגיל 17, הוא מאמין גדול במילה הכתובה ובספר המודפס. הוא סופר, מחזאי ושחקן. עכשיו הוא מוציא את ספרו השני "מכבים אורות". תזכרו את השם: ערן מוסקוביץ'


ערן מוסקוביץ' | ריאיון מיוחד לבלוג

 

זה סיפור על איש מוכשר אחד בעל חזון, סיפור על אמונה עזה בדרך ועל הגשמת חלומות.

יש תקווה לספרות העברית בת־זמננו, בתוך ים הרפש והזילות מבצבץ אי קטן אך יציב של איכות, מקצועיות ואהבה עזה למילה הכתובה, והוא מופיע בדמותו של הסופר והמחזאי ערן מוסקוביץ', שהוציא לאור באחרונה את ספרו השני "מכבים אורות". 
לפני שאמשיך, גילוי נאות: את יצירת המופת "מכבים אורות" הייתה לי הזכות לערוך מבחינה לשונית. לא בכל יום יוצא לי לערוך ספר מיוחד של סופר מחונן, אמן בנשמתו. אז לרגל המאורע שוחחתי עם הסופר ערן מוסקוביץ' על ספרו, על ההוצאה לאור שהקים, על השפה העברית ועל ספרים ותרבות בארץ בכלל.

ראשית, תעודת זהות: מי אתה ערן מוסקוביץ'?

"שמי ערן מוסקוביץ', בן 30 מבית שאן. אני כותב שירים וסיפורים מגיל 17 בערך. למדתי פסיכולוגיה לתואר ראשון מתוך כוונה לעסוק בכך, עד שהבנתי שזה לא התחום שלי ופניתי ללימודי תואר שני בספרות עברית. שילבתי בתואר התמחות בכתיבה יוצרת בהנחיית טובי היוצרים בני־זמננו."
"ב־2006 הוצאתי את ספר הביכורים שלי בהוצאת 'תמוז', בשם מערכה ראשונה: חיים. היום אני רואה בו כתיבה ראשונית, בתולית, השונה מהספר השני. הספר הראשון שלי מסתמך על דמויות ולא על מה שאני מכנה 'ריח הזיעה של האנשים', יש בו כתיבה מהחדר ולא כתיבה מבחוץ."
"נוסף על כך, הקמתי תאטרון (תאטרון השרפרף, יב"ח) ואני משמש מחזאי ראשי ושחקן לעת מצוא. הרעיון להקמת התאטרון התגבש בעקבות היכרות עם בימאי מבית הספר למשחק 'ניסן נתיב'."

"מכבים אורות" הוא ספרך השני, כאמור. במה הוא עוסק והיכן אפשר לרכוש אותו?

"'מכבים אורות' הוא קובץ סיפורים קצרים וקצרצרים, הסיפור הקצר ביותר בו מחזיק חצי עמוד, והארוך ביותר - 14 עמודים. הספר מראה את מערכת היחסים בין האדם לחפצים בסביבתו הקרובה, והוא מתאר אנשים פשוטים, מיואשים, אנשים שלא היית מסתכל בכיוונם לו נתקלת בהם ברחוב, לא כל שכן כותב עליהם, אנשים נדכאים, חלכאים ומסכנים שאינם עסוקים בעניינים שברומו של עולם. מה שהיה חשוב לי בספר הוא ההתכנסות לפרטים הכי טריוויאליים ולא חשובים, וניסיתי לתארם במדויק, מתוך רצון לפתוח צוהר לאנשים הקטנים שאיש לא מתייחס אליהם."
"במידה מסוימת לקחתי כאן הימור: ניסיון לתאר את האנשים המשעממים ביותר בדרך המרתקת והמסקרנת ביותר. אני מקווה שהצלחתי בהימור זה."
"
הספר מוצע למכירה באתר שלנו, אפשר לפנות דרך הדואל trollmeyzam@gmail.com, והספר יישלח בצירוף הקדשה אישית לפי בקשתו של הקונה."

מדוע החלטת לפרסם את סיפורך השני בהוצאה לאור שהקמת, ולא פנית להוצאות מוכּרות?

"שאלה טובה. זה תהליך שהחל להתבשל אצלי אחרי שנה של לימודים בחיפה. התחלתי להכיר את עולם המו"לות והספרים, והבנתי - גם ממה שסיפרו לי - שלפרסם קובץ סיפורים קצרים זה לא רווחי, וההוצאות לאור אינן ששות, בלשון המעטה, 'להסתכן' ולפרסם ספר שכזה. חששתי ללכת לדרך עצמאית, ואולם בסופו של דבר החלטתי להקים את 'טרול; מיזם כתיבה' - תהליך שארך שנה והתבשל על אש נמוכה. זה היה חלום למקצע את העברית, להעלות אותה לפחות רמה אחת יותר ממה שהיא כיום."
"כאחד שמאמין בעצמו וביצירותיו היה לי חשוב שהן יראו אור. לא רציתי לשלם הון עתק להוצאה לאור שתערוך אחרת את ספרי ואני לא ארוויח מכך דבר, מה שקרה בספר הראשון. האמונה בעצמי וביכולותיי דרבנה אותי להוציא את הספר בכוחות עצמי למרות כל החששות."

מכבים אורות, ערן מוסקוביץ`
כריכת הספר "מכבים אורות"

מה הרעיון העומד מאחורי "טרול; מיזם כתיבה"? למה בחרת דווקא בשם המוזר־משהו "טרול"?

"'טרול; מיזם כתיבה' היא הוצאה לאור קטנה ואינטימית שהקמתי. בשלב הראשון אני מפרסם בה את כתביי, ומאוחר יותר אני מתכוון לפרסם יצירות של סופרים ומשוררים אחרים. זו הוצאה לאור וגם מיזם כתיבה, ובאתר שלנו אפשר לפרסם יצירות בעברית. בהמשך אני מתכנן, כאמור, לפרסם ספרים מודפסים של יוצרים אחרים. מי שיפנה אליי לא ישלם אגורה על פרסום יצירתו. אין לי כל כוונה לדרוש תשלום בעד יצירה שמישהו אחר כתב, אני רק אעזור לו להוציאה לאור, ובלבד שהיא תעמוד בקריטריונים שקבעתי בהוצאה לאור שהקמתי."
"לעניין השם - זו מעין הגשמת חלום ילדות, בילדותי נהגתי לשחק בבובות טרול למיניהן, כך שאך טבעי היה ששם ההוצאה יהיה 'טרול' - שם צבעוני, יוצא דופן ומקורי."

דיברת על הגבהת העריכה הלשונית והספרותית, או בלשונך "למקצע את העברית". למה אתה מתכוון ואיך אתה רואה את ההבדל בין עריכה לשונית לעריכה ספרותית? האם כל סופר זקוק לעורך לשון ולעורך ספרות בדרך לפרסום ספרו?

"כסופר מתחיל קשה לי לקבוע קביעה נחרצת בעניין, אבל בהחלט חשוב לי להעלות בכמה רמות את הספר היוצא לאור, והרמות הללו קשורות לעריכה הלשונית בעיקר. תראה, אני לא צריך לספר לך שיוצאים אלפי ספרים בשנה אם לא יותר, רובם גרועים. בכלל, אתה מסתובב היום בחנויות הספרים ואתה משתומם שאין מה לקנות, קשה מאוד להשיג ספר איכותי בימינו, שהרי כל אחד יכול לפרסם ספר אם הממון בכיסו. את זה אני מקווה לשנות. בהוצאה לאור שהקמתי אני שם דגש חזק בעריכה הלשונית שתהיה מדויקת, איכותית ומקצועית. מהבחינה הזאת אני שמח שפניתי אליך, ענית במדויק לדרישות שלי."
"לעניין אם כל סופר זקוק לעורך. קטונתי, אבל אני חושב שככל שאתה כותב יותר אתה זקוק פחות לעורך ספרות כי אתה כבר בונה לעצמך את דרך הכתיבה שלך - בהנחה שיש לך כישרון כתיבה, כמובן. אני חושב שכל סופר, גם המנוסה, זקוק לעורך לשון הבקיא בכללים המדויקים ויוכל ללטש את הספר לרמת דיוק גבוהה. בכל זאת, סופר מוצלח ככל שיהיה עדיין לא מומחה ללשון."

אני יכול לנחש שאתה מתנגד חריף למה שמכונה "ארבע במאה".

"אוי, אני לא סובל את כל המבצעים האלה של ספר שני בשקל, ארבעה ספרים במאה וכיו"ב. ספר הוא יצירה שיש לכבד, זה לא דוכן בשוק, יש ערך למילה הכתובה ולסופר. כל המבצעים המגוחכים האלה מוזילים את ערכו של הספר תרתי־משמע. היחס המזלזל הזה משגע אותי."

באתר שלך אתה מפרסם "מרתף כתיבה" מול "כתיבה ממארת". מה ההבדל בין השניים?

"מרתף כתיבה נועד לפרסום יצירות באתר שלי, ואילו כתיבה ממארת הוא מעין כתב עת מודפס, עמוד מחאה, אם תרצה, של יצירות מודפסות. העמוד עתיד לראות אור פעמיים בשנה. חשוב לי להפנות את הזרקור לפריפריה בעיקר וליוצרים אנונימיים. בהמשך אשמח כמובן לפרסם יוצרים גם מהמרכז, אבל בשלב הראשון אני מבקש להאיר את יוצרי הפריפריה."

מיהו סופר טוב ומהי היצירה הטובה בעיניך?

"קטונתי מלתת מתכון לספר או ליוצר טובים, ובכל זאת אוכל לציין שלוש נקודות בעניין. סופר טוב צריך לשמור על שלושה עיקרים ביצירתו:
1. ריחוק - כדי לכתוב יצירה מעניינת הסופר חייב לשמור על ריחוק מהמצב. ספר אינו יומן אישי, הסופר חייב לתאר את העלילה תוך שמירה על ריחוק, הספר אינו עליו אלא על דמויותיו כפי שמתאר בספר, הדמויות מדברות ולא הסופר עצמו;

2. התבוננות - סופר טוב הוא סופר מתבונן, קשוב לסביבה, למה שמתרחש בחוץ;
3. רמזים - סופר טוב סומך על האינטליגנצייה של קוראיו ולא מאכיל אותם בכפית, שאם לא כן הקורא ישתעמם במהרה ויניח את הספר בצד. כמו כן, צריך לשמור על הפתעה ולא להיות צפוי מראש, לפזר רמזים לאורך העלילה ולסמוך על הקורא האינטליגנטי שיבינם. סופר ששומר על שלוש הנקודות שציינתי נמצא לדעתי על המסלול המוביל לספר מרתק, מושך ומסקרן."

בעידן הדיגיטלי והפייסבוק, האם יש מקום עדיין לספר המודפס?

"בוודאי, אין ספק. אוי ואבוי לנו אם נאבד את ערכו של הספר המודפס. לא רק זאת, אני יכול לומר שיש געגוע לקרוא ספר מודפס ולא מתוך אחד המכשירים המתוחכמים האלה שיצאו באחרונה. אין תחליף לריח של הספר, למגע הדפים. אסור שספר ייקרא מתוך קובץ PDF (קובץ דיגיטלי, יב"ח). פייסבוק הוא כלי מצוין לקידום, אבל לא מעבר לכך. איני נמנה עם הגולשים שמבלים שעות בכתיבה בפייסבוק, מבחינתי פייסבוק הוא כלי לקידום ותו לא."

"מכבים אורות" לערן מוסקוביץ' הוא יצירת מופת גאונית, סוחפת ומרתקת, כתובה בשנינות, בציניות כובשת ובהרבה כבוד, הערכה ורגישות לשפה העברית. הסופר ערן מוסקוביץ' הוא זן נדיר במחוזותינו וסופר מחונן. אין לי הספק שעוד נשמע עליו בהמשך. רק תזכרו אצל מי הוא התראיין בפעם הראשונה.

___________________________

טרול; מיזם כתיבה - הדף בפייסבוק
ויש גם קבוצה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

14 תגובות

הכי מעודכן
המאמרים הנצפים
המאמרים המוגבים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לשונאי10 אלא אם צויין אחרת