00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

להיות דולה- על הריון, לידה והורות

תאומים בתנ"ך- הרהורים לפרשת השבוע

לפני הכל אני חייבת לכן התנצלות. כבר כמה שבועות שלא כתבתי בבלוג, אבל מבטיחה לכן שאני לא אשמה- המחשב שלי חלה (איך הייתן מגדירות אחרת את העובדה שהוא מלא בוירוסים?) ואני נאלצת להשתמש במחשבים זרים כשיש לי אפשרות, כך ששעות המחשב שלי צומצמו באופן דרסטי והיכולת שלי לפרסם רשומות חדשות ירדה פלאים. המחשב עדיין בטיפול, בתקווה שעם מספיק אנטיביוטיקה וקצת פירמוט הוא יחזור לעצמו . ולענייננו, הרהורים לפרשת השבוע, ממש כמו שהבטחתי בכותרת:

מכירים את אלה שבכל שבע ברכות יש להם דבר תורה בשלוף שעוסק בנושא נישואין, הבית היהודי, חשיבות המשפחה וכו'? מכירים את אלה שבכל יום הולדת יש להם דבר תורה בשלוף בנושא הישגיו של האדם בחיים, חשיבות הגיל ביהדות, חשיבותה של האישה הפמיניסטית במקרא (טוב, נו, אולי זה לא קשור כ"כ ליום הולדת...)? אז כמו שכבר בטח ניחשתן, אני מאלו שבכל אירוע יש להן דבר תורה בשלוף בנושא לידות. פרשת השבוע שקראנו לפני שבוע, פרשת תולדות, ופרשת השבוע שנקרא בעוד שבועיים, פרשת וישב, מספרות לנו שתיהן סיפורי לידה מעניינים וניסיים של ממש. אז מה אפשר ללמוד מהסיפורים הללו?

בפרשת תולדות, בראשית פרק כ"ה פסוקים כא'-כו' מספרת לנו התורה את סיפור הלידה של רבקה. שימו לב לסיפור המעניין: "ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו. ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנוכי ותלך לדרוש את ה'. ויאמר לה ה' שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר. וימלאו ימיה ללדת והנה תומם בבטנה. ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שיער ויקרא שמו עשיו. ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשיו ויקרא שמו יעקב"...

אז מה מספרת לנו התורה? יצחק ורבקה לא מצליחים להרות, ובהעדר טיפולי פוריות הם פונים בפניה ישירה לקב"ה ומתפללים אליו כדי שיעניק להם פרי בטן. והנה, כשלאחר שנות העקרות זוכה רבקה בהריון, התורה לא מספרת לנו על השמחה שלה אלא מתארת רגש אחר לגמרי: "אם כן למה זה אנוכי?". מה פירוש "למה זה אנוכי?", על מה מתפלאת רבקה? הלוא לאורך השנים היא כל כך חיכתה להריון, למה עכשיו היא מתפלאת שזכתה לקבלו? הפרשנים מתייחסים לכך ומציינים שרבקה שמה לב שהריונה שונה, שצער העיבור שלה גדול משל אחרות. אחד הפרשנים מספר שרבקה שאלה נשים אחרות אם גם הן חוו את מה שהיא חווה בהריון, ומשענו לה שלא הבינה שהריונה שונה. אין ספק- זהו כנראה התחליף של ימי המקרא לפורום הריון ולידה של ימינו  :P . אולטרסאונד לא היה אז, כך שלדעת שיש לה תאומים מן הסתם היה קצת קשה, ובכל זאת רבקה הרגישה שמשהו בהריון שלה לא עובד כמו בהריון רגיל. ועדיין, השאלה של רבקה לא מובנת. "למה זה אנוכי?"- פירוש יפה לכך אומר שעצם העובדה שהשאלה מנוסחת בצורה לא ברורה מעידה על מצבה הנפשי של רבקה, על הבלבול שבו היתה שרויה במהלך ההריון עד כדי כך שלא יכלה לנסח במדוייק מה מציק לה והלכה לדרוש את ה'. הפירוש הזה יפה במיוחד בעיני כי הוא מראה לנו את רבקה במלוא אנושיותה, מציג לנו את הרגשות שחשות הרבה נשים בהריון- לא בהכרח רגשות של שמחה עזה גם אם חיכו להריון לאורך זמן, אלא פעמים רבות רגשות סותרים ומעורבים. בעצם העובדה שהתורה הציגה לנו את הרגש הזה היא הפכה אותו ללגיטימי ובעצם אומרת לנו שזה בסדר לא להרגיש לגמרי שלמה עם ההריון, לא להרגיש רק שמחה, להיות מבולבלת בקשר לרגשות שלך.

על פי הפרשנות רבקה הלכה לבית מדרשו של שם, ושם נאמר לה כי היא נושאת תאומים ואף ניתנה לה נבואה לאחריתם. והנה מגיעה הלידה ושימו לב מה נולד- תומם ולא תאומים. מהכתיב החסר לומדים הפרשנים שאחד צדיק ואחד רשע. התורה מתאמצת לספר לנו עד כמה יעקב ועשיו שונים- גם במראה, גם בהתנהגות ואפילו בצורת הכתיב שבה היא מספרת לנו על עובדת היותם תאומים. למה? אולי, וזו סתם השערה פרועה שלי, בגלל שביולוגית הם היו תאומים זהים? והנה עובדה מעניינת- גם תאומים זהים יכולים להיות שונים חיצונית זה מזה בתכלית, הזהות הביולוגית איננה שווה זהות במראה.

ראשון נולד עשיו, אדמוני כולו. אחריו, כשידו אוחזת בעקב אחיו, נולד יעקב. כלומר עשיו נולד במצג ראש ואילו יעקב נולד במצג ראש כשידו שלוחה קדימה. נס של ממש.

נס גדול אף יותר מתואר בפרשת וישב. בבראשית פרק ל"ח פסוקים כז'-ל' "ויהי בעת לדתה והנה תאומים בבטנה. ויהי בלדתה ויתן יד ותיקח המיילדת ותקשור על ידו שני לאמר זה יצא ראשונה. ויהי כמשיב ידו והנה יצא אחיו ותאמר מה פרצת עליך פרץ ויקרא שמו פרץ. ואחר יצא אחיו אשר על ידו השני ויקרא שמו זרח"... גם כאן סיפור מעניין של לידת תאומים, גם בפני עצמו וגם בהשוואה לסיפור לידת יעקב ועשיו. בסיפור הלידה של רבקה נאמר "וימלאו ימיה ללדת" ואילו כאן, בסיפור של תמר, נאמר "ויהי בעת לידתה". ולמה השינוי? רש"י מסיק מכך שרבקה ילדה בזמנה, לאחר שמלאו ותמו ימי הריונה והגיעה שעתה ללדת, ואילו תמר ילדה בלידה מוקדמת- בחודש השביעי. ועוד שינוי מופיע בין שני הסיפורים- בסיפור הלידה של רבקה כתוב "תומם" ואילו כאן "תאומים", ללמדנו ששני בניה של תמר צדיקים.

מהסיפור ברור שתמר ידעה שהיא נושאת תאומים, לכן המיילדת קשרה חוט שני על ידו של התינוק שנולד ראשון, אבל כאן קרה מקרה מיוחד וניסי-  לאחר שהוציא את ידו והחוט כבר נקשר הוא השיב אותה בחזרה, התינוק השני נולד ורק אח"כ נולד התינוק שנשא את חוט השני. איך זה יכול להיות? שאלה נהדרת, כנראה שאם תמר היתה יולדת היום היא כבר מזמן היתה מוצאת את עצמה מובלת לניתוח קיסרי...

עוד השוואה מעניינת בין שתי הלידות בעניין הבכורה- בלידה של תמר זרח היה אמור להיות הבכור כי הרי הוא זה שהושיט את ידו ראשון, אך לבסוף פרץ הצליח להיוולד לפניו ולזכות בבכורה. בלידה של רבקה יעקב לא מצליח להיוולד ראשון למרות שהוא אוחז בעקב עשיו ומנסה להיולד לפניו, כך שבסופו של דבר הוא נאלץ לקנות את הבכורה. משני הבכורים האלו יצאו אנשים גדולים- יעקב הפך לאחד מאבות האומה ופרץ הוא מאבות שושלתו של דוד המלך. 

כשהייתי חניכה בבני עקיבא נהגנו לשיר בסיומו של כל דבר תורה "ונזכה לראות בנים, בנים ובני בנים עוסקים בתורה". הפעם אני עושה את זה בלי מוסיקה אבל בהחלט עם כוונה אמיתית ואיחולים שאכן כך יהיה.

והנה, ממני אלייך באהבה, מתנה מיוחדת- סדרה חינמית של שלושה סרטוני וידאו שתעניק לך את הכלים להפוך את הלידה הבאה שלך ללידת החלומות. לחצי כאן והמתנה תשלח מיידית לתיבת המייל שלך.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

14 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל imahit אלא אם צויין אחרת