00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

התבוננות ועיון חוזר בקוד האתי הפסיכולוגי (כתבה ראשונה בסדרה)

 

 

*מוקדש לציפוש באהבה ובהערכה


מטרת הטיפול הפסיכולוגי היא לשפר את איכות החיים של המטופל ואת שביעות רצונו מהם על פי המטרות אותן הוא מגדיר. מתחילת דרכו הוגדר הטיפול הפסיכולוגי כ"טיפול בדיבור" בין מטפל למטופל. מצבו הנפשי של האדם נקבע בהתאם לרגשותיו (פחד,כעס,דיכאון,כאב,אשמה,בדידות,עוינות,תלונתיות מתמדת,בלבול,קשיי התארגנות וקשיים בהשגת מטרות, זה בצד השלילי) בהתאם למחשבותיו (דעתו על עצמו ועל הזולת,אמונותיו, הערכתו את תקופות חייו השונות,דרך פרשנותו את חוויותיו) בהתאם למצב בריאותו הפיזי ומצב כושרו הגופני.

הטיפול הפסיכולוגי מתייחס בעיקר לתחומי הרגש והחשיבה שהם ברי ביטוי מילולי ולפיכך הטיפול הוגדר כעיקרו כטיפול מילולי.

עבור ילדים המתקשים בהמשגה מילולית הומחש טיפול במשחק. בעשרות השנים האחרונות נכנסו צורות פסיכולוגיות נוספות כגון פסיכודרמה,טיפול בתנועה,טיפול באומנות, טיפול בעזרת קול, טיפולי גוף נפש, טיפול בעזרת בע"ח, וכמובן טיפולי הרגרסיה וטיפולים "בגלגולי חיים" עליהם נכתב בכתבות קודמות.

בכתבה זו נתייחס לקוד האתי שהתמסד לגבי הטיפול הפסיכולוגי המילולי בעיקר אף שברובו הגדול הוא מייחס גם לסוגי הטיפול השונים שנמנו.

בתחילת הדרך הטכניקה כללה מטופל שוכב על ספה (כדי להיות רגוע,רפוי יותר ולפיכך "זורם" יותר אסוציאטיבית ) ומטפל היושב למראשותיו ,בצד , בלתי נראה למטופל, מעבר לראשו. בדרך זו נמנע קשר עין והתבוננות זה בזה של מטפל מטופל.

לפיכך עד מהרה הפך הטיפול לטיפול בישיבה זה מול זה של מטפל מטופל (מצב יותר סביר ויותר "אנושי" שכן כך בדיוק אנו מתקשרים כבני אדם זה מול זה).

שיטות הטיפול המילולי שונות מאוד בין האסכולות הדינמיות השונות לגבי צורת ההתערבות של המטפל ותדירותה. יש העסוקים בכתיבת הפגישה ומרבים לשתוק , יש המרבים לשתוק ולהנהן ויש המגיבים מילולית עד כדי דו שיח. לכל שיטה ההצדקות שלה.

השיטות הדינמיות מכונות בשם זה מאחר והן רואות את הנפש כנמצאת ביחסים פנים נפשיים בין חלקיה השונים ושמן החלופי הוא "שיטות של יחסי אובייקט" . השיטות הדינמיות שונות בסוג ההתערבות והרציונל התיאורטי בין השיטות המכונות "התנהגותיות " או "קוגניטיביות" וקיים בהן אופי תגובה טיפולית שונה אליו נתייחס מאוחר יותר.

עשרת הדיברות של הקוד האתי הפסיכולוגי (להלן הקוד האתי של השיטות הדינמיות שהוא נוקשה ולא מתפשר) :

1. הטיפול נערך בטריטוריה של המטפל: משרדו, הממוקם או במשרד חוץ ביתי כגון מרפאה או במשרד בביתו.

2. חל איסור מוחלט וטוטאלי על קבלת כל טובת הנאה מסוג כלשהו מן המטופל, יהא אשר יהא ותהיינה הנסיבות אשר תהיינה. טובת ההנאה היחידה שהמטפל מקבל היא שכרו תמורת עבודתו הטיפולית. הקיצור, לא פרוטקציה, לא מתנה ולא גזירת קופון מכל סוג שהוא מכל מטופל שהוא . זאת על מנת שהמטפל יהיה נטול אינטרסים מכל סוג שהוא פרט ליעילותו כמטפל (יוצאות מכלל זה מתנות שוות פרוטה או מספר שקלים בודדים שעיקרן סמלי בעיקר).

3.היעדר מוחלט של יחסים בין אישיים בין מטפל למטופל פרט לשעות הטיפול הרשמיות. אסור כמובן לקבל לטיפול כל אדם אותו מכיר המטפל ולו בצורה מזערית:לא בן משפחה,לא חבר וידיד ואפילו לא המוכר בחנות. אסור שחייהם האישיים של המטפל והמטופל יגעו זה בזה ולו כחוט השערה. על שניהם להיות זרים מוחלטים בתחילת הדרך פרט למפגש הטיפולי ( מייסדי האסכולות הדינמיות הפרו בצורה בוטה ביותר עיקרון זה, פרוייד ערך אנליזה לאנה ביתו ואולי לפיכך נשארה רווקה וממשיכת דרכו וכן לתלמידיו. יונג קיים יחסי מין ורומנים עם מספר מטופלות שלו) .

4. אסור למטפל ולמטופל לקיים תקשורת בין אישית ביניהם בין הפגישות.

5. אסור לאפשר מגע גופני כלשהו בין מטפל ומטופל למעט לחיצת יד פורמאלית אם הדבר מקובל תרבותית.

6. אסור למטפל לספק למטופל סיפוק פיזי ורוחני ישיר כלשהו פרט להקשבתו והתערבותו המילולית. כלומר, אין לספק משקה, מזון , השאלת ספר ובטח לא חיבוק מנחם ,ליטוף מעודד וכל צורות מגע המבטאות אכפתיות. אין להדריך את המטופל, אין לתת לו עצות עשה ואל תעשה ואין לעודד אותו מילולית בכל צורה שהיא (השורה האחרונה אינה רלוונטית לגבי טיפול התנהגותי וקוגניטיבי השמות את הדגש על הדרכה ישירה, עצות מפורשות וכמובן עידוד גלוי וברור).

7.כל משאלה של המטופל לסוג הסיפוק הישיר  שתואר בסעיף הקודם יש לבררה תחילה ולהבין מדוע התעוררה דווקא ברגע הנוכחי שבסיטואציה הנוכחית, כולל יציאה לשירותים (זה לא נאסר).

8. אסור למטפל לספר או לדבר פרט אחד לגבי עצמו פרט לשמו (בעידן האינטרנט והגוגל קל מאוד לברר פרטים רבים נוספים על המטפל) עליו להישאר אנונימי ככל שניתן על מנת לאפשר למטופל את "ההעברה הטיפולית" כלומר, ככל שיכיר פחות את המטפל כבן אדם כך כל האיכויות שייחס לו כגון תכונות ,רגשות, מניעים וכו יהיו השלכה מתוך עולמו הפנימי של המטופל. על המטפל להיות לוח לבן חלק עליו משליך המטופל את עולמו הפנימי וכך הוא "יוצר" לעצמו את דמות המטפל שלו.

9. בהמשך לאותו רעיון הכוונה לשמור על מרחב טיפולי סטרילי ככל האפשר. רצוי משרד מרפאה או משרד פורמאלי אם ניתן (חלק גדול מהמטפלים מקבלים בכל זאת בביתם) משמעות הדבר מיעוט חפצים אישיים ובלי טאץ' אישי של המטפל ,דבר ה"מסגיר" משהו ממנו. עיקרון האין הסגרה כולל בתוכו כמובן את עיקרון הסודיות המוחלט כלפי המטופל. המטפל מחויב לסודיות מוחלטת למטופליו . אסור לו למסור מידע לאיש אודות הטיפול והרי הוא משמש ככספת למטופל (לא יימסר מידע לבני משפחה, גם לגבי קטין ולא לרשויות בכל נסיבות שיתבקש לכך. מותר לו לדבר אודות המטופל רק עם מדריכו האישי בשלבים בהם הוא עדיין מקבל הדרכה מקצועית מאיש מקצוע בכיר ממנו).

10. קביעת הגבולות של הזמן והשכר. שעה טיפולית משמעותה ובדרך כלל 50 דקות או 45 דקות (כי על המטפל לנוח ו"לנקות" עצמו בין המטופלים ולמלא את צרכיו הפיזיים או לרשום רשימות ). כל איחור של הגעה בזמן הינו על חשבון המטופל. בהתאם לאיחור יוקצה זמן המפגש הטיפולי וכן ייערך בירור אודות משמעות האיחור. אסור לבטל פגישות טיפוליות בפחות מ48 שעות קודם לפגישה. ביטול במועד קרוב יותר מחייב את המטופל במלוא עלות הפגישה גם אם לא הייתה כלל. כמו כן ייערך בירור לגבי משמעות הביטול שככל הנראה מצביע על תנודות רגשיות או תנודות במוטיבציה.

 

10 הדיברות עוסקות בעיקר בשמירה על גבולות ובתיאור סוג ההכלה אותו מספק המטפל למטופל (או בעברית פשוטה: באיזה אופן הוא נמצא שם בשבילו ובאיזה אופן הוא רגיש לצרכי המטופל מספקם או מתסכלם ).

ב10 הדיברות של הקוד האתי יש גבולות למכביר, גבולות ועוד פעם גבולות (מה שקרוי בהגה המקצועיים ה-setting  הטיפולי ) . כאשר השאלה הנשאלת על ידי היא באיזה מידה יש כאן סבירות אנושית בין אישית הנהוגה באופן נורמאלי בין בני אדם. אם מידת ההתייחסות האנושית הטיפולית היא פחותה מזו הנהוגה בתרבותנו בין בני האדם הרי היא מפחיתה מן התמיכה הרגשית וההכלה הרגשית שמציעה המרחב הטיפולי. ועל כך נרחיב בדיבור.

כאשר מדובר בסיפוק צרכים בסיסיים כגון שתייה או מאכל כלשהו הרי כל אדם שאנו מכירים יציע לנו פרוסת לחם או שתיים או משהו אם מסיבה כלשהי נאמר לו שאנו גוועים ברעב. זה מקובל אצלנו תרבותית. עניין הצמא נפתר לעיתים קרובות שכן נהוג להעמיד מתקן לשתייה חמה/קרה בסביבת החדר הטיפולי, ואם אין כזה הרי בפירוש עולה השאלה , מה קורה אם המטופל "מיובש" מצמא וזקוק לשתייה. השכל הישר והמינימום האנושי מחייב כמובן להביא לו שתייה (כל עובדי התחזוקה בביתי למשך כל השנים מבקשים תמיד מים וקפה, אז אם להם כן וזה טבעי ונורמאלי אז למה לא למטופל שהרגע קפץ מן המיטה. למה לו לא מגיעה כוס קפה? שאלה נוספת לדיון היא מה קורה אם "כוח עליון" כגון ווירוס שפעתי, מנוע שלא ניצת, פקקי תנועה, שהם שגרה במקומנו, הביאו לביטול פגישה ברגע האחרון או לאיחור משמעותי. האם מוסרי שהמטפל יקבל טובת הנאה (כסף) על שירות שכלל לא נתן? או האם ראוי לנהל שעה טיפולית שהיא בעצם מחצית הזמן בשל אחור מסיבות לא צפויות כגון שיטפון והצפה בשל גשם או ביוב שהתפוצץ או חלילה עצירת תנועה בגלל תאונה או חפץ חשוד. האם ראוי להציע לו זמן טיפול נוסף? (לעיתים על חשבון המתנה של כל המטופלים אחריו).

אחד הנושאים המורכבים הוא עניין האנונימיות והפרטיות של המטופל. אם חדר ההמתנה נמצא במרחב שמחוץ לחדר הטיפול הרי המטופל הממתין לתורו רואה ונראה ע"י היוצא. במקרה זה אין המטופל זוכה לאנונימיות מוחלטת.

למרבית פליאתי מטפלים מסוימים נעדרי חדרי המתנה לחלוטין ובפרט כאשר משרדם ממוקם בביתם. לפציינט נאמר אז להמתין בחדר המדרגות!!!? או להגיע בדיוק לשעתו או פשוט להמתין מחוץ לבית או לבניין. נתקלתי בכך לפחות מספר פעמים. ומה אם יורד גשם? ומה אם חם מאוד? ואם המטופל נזקק לשירותים? לא ברור לי כיצד פסיכולוג מציע שירות לטיפול אנושי פסיכולוגי אם הוא עצמו נעדר את החוש הבסיסי להתחשבות אנושית מינימאלית במטופליו. אם אין לו חדר המתנה שלא יטפל. להערכתי במקרים אלו יש להימנע מלכתחילה מלקבל את שירותיו מומלץ ככל שיהיה.

אחרון חביב לכתבה זו הוא תיקון האתי לגבי מטפלים מן האסכולות ההתנהגותיות והקוגניטיביות. טיפול סקסולוגי בהחלט כלול בשיטות אלה. במקרים אלו על המטפל בפירוש ליצור אווירה חיובית בחדר הטיפול הרי הוא מדריך ומכוון, נותן הוראות התנהגותיות , מנחה כיצד להתמודד ומעודד מילולית בגלוי באמצעות מילות עידוד ומחמאה. שמירת אווירה נעימה וחיובית הינה הכרחית שכן היא מעודדת מוטיבציה ומפיגה מתחים. שיטות אלו פועלות ברוח עקרונות תיאוריות הלמידה הפסיכולוגיות הדורשות הענקת חיזוק חיובי על מנת להשיג התנהגות רצויה.

אז כיצד ינהג פסיכולוג דינמי שהוא גם סקסולוג? כיצד עליו לשלב בין עקרונות תגובה שונים במהותם לחלוטין? על סיבוך זה ועל הצורך לשלב בין השכל הישר ,הגישה האנושית והקודים האתים בכתבת ההמשך.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת