חיי

למה סיציליה

האי הזה נתקע לי בראש בלי שום סיבה נראית לעין, ולמרות שהיו לי מסלולים אחרים בתיכנון הוא פשוט התנחל לו ולא ויתר. אז ניכנעתי והלכתי לבדוק במה המדובר.

אז נכון שהדבר הראשון המתקשר לסיציליה היא המאפייה,  והכפרים קורליאונה ( של הסנדק) ופריצי ( מהכבוד של פריצי ) אמיתיים וקיימים,  אבל מאפייה לא פגשנו. פגשנו לעומת זאת המון מאפיות קטנות ריחניות, אנשים חמים, מאירי פנים, חרוצים, שברובם עובדי אדמה מסורים ומתמידים. מצאנו נופי פרא יפיפיים, גפנים ומטעי זיתים כמעט בכל פינה.

סיציליה היא כאמור אי,  ומשכך יש לה אלפי ק"מ של חוף ים, פנוי, זמין, מטופח או מוזנח, תיירותי או מקומי אבל ים וים וגלים וכחול ונגיש שצובט את הלב לישראלי מצוי, שכמעט כל חופי ארצו חסומים בפניו.

סיציליה היא מעין מסע בין תרבויות.  לא הייתה כמעט מעצמה שלא כבשה אותה. החל מהפיניקים, היוונים, הרומאים, הערבים והנורמנים.  ההשפעה הערבית מאוד דומיננטית ומגיעה מארצות צפון אפריקה בכלל וטוניס בפרט וקוסקוס נחשב לתפריט ה"מיוחד" של הרבה מסעדות.

הכובשים הותירו מבצרים רבי הוד על נקודות אסטרטגיות בשטח, שרידי מקדשים יוונים שמזכירים מקדשים ביוון, אין כמעט עיר שאין בה תיאטרון יווני, ואוצרות אומנות רבים.

סיציליה היא הרי געש פעילים והשפעת התפרצויות הגעש מורגשות מאוד בתווי שטח.

סיציליה היא אוכל. תשכחו מלזניה, קנלוני, אלפרדו וכד'. האוכל מבוסס על מוצרי גלם עונתיים ובעיקר פירות ים ודגים, לימון, שמן זית וטעם חלומי. המאכל הייחודי לסיציליה הוא פסטה עם סרדינים, נישמע מוזר? אבל טעים ! וגם קנולי ( מין גליל בצק מטוגן ממולא במלית מתוקה של ריקוטה) שסיציליאנים בכל העולם מתחרים על הקנולי הכי אוטנטי והכי טעים,  וקסטה סיציליאנית שמזכירה פשוט עוגת גבינה, והרבה גבינות ונקניקים מאוד מיוחדים, עיירות שמתמחות בייצור מרציפנים נהדרים ומוצרי קרמיקה בעבודת יד אבל בעיקר מבחינתי הרבה יין נפלא - היינות הסיציליאנים תופסים מקום של כבוד בתחום,  וכמובן העיר מרסלה עם היין הנקרא על שמה .

בכמעט עיירה או עיר לחוף הים, ישנן סירות דייגים היוצאות לים  ומוכרות בבוקר את מרכולתן

טסנו לקטאניה לקחנו את הרכב ופנינו צפונה על כביש החוף עברנו מכפר לכפר, מדי פעם עצרנו לצלם או לאכול והתמסרנו לדרך ולנופים ולים הכחול המשקיף מכל עבר סופגים את האווירה. רצועת החוף הזו נקראית ריביירת הקיקלופים והיא זרועה שוניות. באודיסיאה מסופר כי אודיסיאוס תקע בעינו של הקיקלופ פוליפמוס שיפוד מלובן. מאחר ולקיקלופים יש עין אחת הוא נותר עיוור. כנקמה השליך פוליפמוס סלעים גדולים אל הים בנסיון לפגוע בספינתו של אודיסאוס, וכך נוצרו עמודי השונית בתוך הים.

היה לנו מסלול כללי ונקודות "חובה" בדרך אבל מהר מאוד ויתרנו וזרמנו עם מצב הרוח והנוף ולכן לא הגענו למקומות חובה, כמו עיר הבירה פלרמו שהיא עיר גדולה, סואנת מלאה אנשים עשן ופיח. יש בה אומנם עתיקות וכנסיות המשקפים את השלטון הנורמני אבל אנחנו ויתרנו- קתדרלות ועתיקות יש בשפע לאורך הדרך.

וזה הנוף שקיבל את פנינו לאורך "רצועת הקיקלופים" בדרך צפונה, שורו הביטו וראו.