00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של לי גפן סול -♥- hagan-shel-lee.co.il

עולם התינוק – גיל שנה עד שנתיים

אז זהו, הגיל שבו הכל מתחיל לקרות מגיע ובגדול! תינוקכם כבר כמעט בן שנה ובמהלך 12 החודשים הקרובים הוא יגלה עולם חדש של יכולות, הצלחות והישגים. בפוסט הזה ניגע בתקופה המיוחדת הזו בחיי העולל בה הוא גדל אט אט מתינוק - לילד פעלתן שהולך, מדבר ועושה הרבה צרות (טובות) לאימא ואבא...

זחילה והליכה

בד"כ בין גיל 12 ל-18 חודשים, לומד הפעוט ללכת.שינוי זה הוא ציון דרך משמעותי מבחינת תפיסתוהעצמית, שכן כעת הפעוט הולך על שתיים, בדיוק כמו הוריוורוב האנשים האחרים שהוא מכיר.
לרוב, התינוק בשל להליכה אף לפני שהוא מתחיל ללכת בפועל. אולם, התינוק עדיין מעדיף לזחול, ומעזללכת רק כשידו אוחזת ברהיט לשמירה על שיווי משקל. החשש הגדול שלו הוא להחליף את הזחילה הבטוחה והמוכרת, בהליכההחדשה והזרה ועל כן ייתכן והואיישאר מספר חודשים בשלב זה, עד שיקבל אומץ לעזוב את הרהיט ולדדות מספר צעדים אל אחד ההורים.

גם לאחר שילמד התינוק ללכת, הוא יחזורלעתים לזחול מאחר והזחילה נראית לו מהירה יותר.
לאחר שצעד את צעדיו הראשונים, המהוססים, ימשיךהתינוקלהתאמן בהליכה ולשפר אותה. אט אט תתחילו להבחין כי הפעוט מסוגלגם לעצור, לעמוד, ואז להמשיך בהליכה, או לחילופין להרים משחק מהרצפה ולהמשיך בהליכה.

 

בגיל זה (12-24 חודשים)תינוקכם יפתח את יכולותיו המוטוריות בצורה ניכרת:

 

מוטוריקה גסה

הפעוטות הזריזים יותר לעיתים מפתחים חלק מיכולות אלו עוד לפני שמלאו להם 12 חודשים, גם אצלם ניכר שיפור רב ביכולות אלו בגיל 18-24 חודשים.

-          הפעוט יושב לזמן בלתי מוגבל.

-          הפעוט מתיישב לבד ומסוגל להתרומם משכיבה לישיבה ועמידה בלי להיעזר בריהוט.

-          הפעוט זוחל זחילת שש (על כפות הידיים, הברכיים וכפות הרגליים).

-          הפעוט הולך על ארבע (על כפות ידיים וכפות רגליים).

-          הפעוט הולך לבד בכוחות עצמו.  

-          הפעוט עולה ויורד במדרגות (טיפוס על הספה / כיסא / סולם המגלשה).

-          הפעוט דוחף ומושך חפצים גדולים.

מוטוריקה עדינה

-          אחיזת צבת תקינה (באמצעות האצבעות אגודל ואצבע) והרמת חפצים קטנים.

-          עבודה סימטרית בשתי הידיים (אולם, לאט לאט תתגלה העדפה של יד דומיננטית).

-          תאום בין הידיים (יד אחת תומכת במשחק והשנייה מתפעלת אותו).    

-          תאום בין יד לעין (זורק כדור ביד אחת ועוקב בעיניו אחר הכדור / בניית מגדל עם 3 קוביות).

-          תנועות בידיים של לישה, גלגול ומעיכה.

-          הפעוט אוכל לבד עם כפית.

-          הפעוט מחזיק בצבע ומקשקש.   

-          חולץ לבדו גרביים נעליים ומסיר כובע.

תקשורת

בתקופה זו הפעוט מרחיב את אוצר המילים שלו במהירות רבה.
הוא לומד ללא הרף מילים חדשות, כאשר אוצר המילים שהוא מבין גדול פי כמה מאוצר המילים שהוא יודע לומר. לכן, חשוב לשים לב להבנה שלו לא פחות מהמילים שהוא מבטא.

במהלך שנה זו הוא יהיה מסוגל למלא בקשות כמו: "תן לי בבקשה את הבקבוק" או "תביא לי בבקשה את הכדור מתחת לשולחן" (גם אם לא נצביע לכיוון השולחן, הוא יחפש מתחת לשולחן).  

                                                 

התפתחות כרונולוגית - התפתחות הדיבור ורכישת השפה:

 

-          תחילה קיים "שלב מילה אחת" (בין גיל 12 ל-18 חודשים) כלומר, שלב שבו משתמש הפעוט במילה אחת כדי לבטא רעיון.לדוגמא: "מים" = הילד רוצה לשתות / "כדור" =  הילד רוצה לשחק בכדור. שלב זה משתנה מהר שכן אוצר המילים של הילד מתרחב במהירות.

 

-          "שלב שתי מילים" (בין גיל 18 ל-24 חודשים) בשלב זה מנסה הפעוט להרכיב משפטים שלשתי מילים. צירופי מילים אלה מיועדים לתת מעט יותר אינפורמציה ממהשניתן להביע במילה אחת.

לדוגמא: "עמית מיטה" = הילד מסביר שהוא רוצה לישון במיטה.

 

-          "שלב שלוש מילים" (לקראת גיל שנתיים) הפעוט מתחיל להרכיב משפטים בני 3 מילים

לדוגמא: "יולי ידיים אמא" = הילדה רוצה שאמא תרים אותה על הידיים.

 

המלצה חמה:תשירו לילד שירים קצרים (רצוי בעלי חרוזים לדוגמא: "בוא אלי פרפר נחמד, שב אצלי על כף היד").

שתפו אותו בדקלומים פשוטים וקצרים ועשו "הצגה" קטנה עם האצבעות (לדוגמא: השיר "10 אצבעות לי יש", כדאי לעשות את תנועות הדקלום).

שתפו את הילד בזמן קריאת סיפור, הצביעו על התמונה ושאלו: איפה הפרח? איזו חיה זו?

 

תפיסת מושגים – התפתחות שכלית


בגיל זה הילד חוקר את העולם והחוקיות השוררת בו. הוא מגלה שכדורים קופצים ומתגלגלים בניגוד לקוביות למשל. הוא בוחן מרקמים שונים, צלילים, טעמים, ריחות ושאר תכונות מהעולם שהוא מכיר. מתחיל להיווצר במוחו מיון רחב של קבוצות שונות, לדוגמא: אנשים, חיות, צעצועים, אוכל וכו'.

ובמוחו המילים מקבלות משמעות גדולה יותר. לדוגמא: כשאומרים לו "כלב" – הוא מקשר זאת לתמונות של כלבים אחרים, לכלב של המשפחה, לבובת צעצוע של כלב וכד', אף שכל אלה שונים זה מזה (האחד תמונה, האחר מוחשי אמיתי והשלישי צעצוע) לא יעלה על דעתו לשייך לקבוצת הכלבים חתול או את הכלב לקבוצת האוכל למשל (אני מאוד מקווה...) .

מגיל שנה הפעוט מתחיל לשים לב לתכונות של חפצים ושם דגש לשוני ולדמיון בניהם.

לדוגמא: שוני בגודל, צבע, במרקם ובצורה. עם זאת, הפעוט עדיין אינו יכול להתייחס לשתי תכונות בו זמנית. לדוגמא: הכדור גם עגול וגם אדום.

שחקו עם ילדכם והתנסו איתו בתכונות החפצים השונים, מיינו בדים לפי צבעים, סדרו כדורים לפי גדלים, מיינו קוביות עץ לפי צורות.

 

הכרה בעצמי ובאחר

 

-          באזור גיל שנה הפעוט מפתח את זהותו כאדם נפרד ועל כן עליו להכיר את גופו ואת אבריו העיקריים, הוא צריך לדעת את שמם, את מיקומם ולהכיר את חמשת החושים.

 לדוגמא: לדעת איפה הראש, הבטן, הרגליים. לדעת שהפה ממוקם מתחת לאף, לדעת שעם האף אפשר להריח, עם העיניים לראות ועם הידיים לחבק.

כאשר הפעוט מתבונן במראה, הוא לא מבין שהדמות הנשקפת היא דמותו שלו.                                         מבחינתו מדובר בדמות חדשה או באובייקט מעניין.

ההכרה בעצמו ובקיומו מתפתחת באזור גיל שנתיים ואט אט הפעוט מבין שמהמראה נשקפת דמותו שלו. עכשיו, אם נשנה משהו בחיצוניות שלו הוא ידע למצוא את השינוי על גופו שלו ולא במראה.  לדוגמא: אם תשימו על הפעוט כובע או סיכה, הפעוט שמזהה את עצמו במראה יושיט יד אל ראשו שלו ולא אל זכוכית המראה.

שיא ההכרה של הפעוט בעצמו מגיעה כאשר הוא מתחיל לומר "אני" ומתייחס לעצמו.

 

-          הפעוט מזהה אנשים (קולית וחזותית) מגיל מאוד צעיר, אך ההכרה בקיומם כישויות נפרדות בעלות רגש ורצון עצמאי אינה נתפסת. הכרה זו מתפתחת באופן הדרגתי לאורך שלוש השנים הראשונות.

בין גיל 12 ל-24 חודשים מבין הפעוט שבני אדם אחרים יכולים לעשות דברים שהוא עצמו לא יכול לעשות, אך עדיין לא קושר את ההבנה הזו להכרה בכך שהם מתקיימים בנפרד ממנו.

 לדוגמא: אם פעוט מכסה את עיניו, הוא בטוח שגם האחר אינו יכול לראותו.

רק לקראת גיל שלוש מבשילה לחלוטין ההבנה שבני אדם מתקיימים בנפרד.

הבנה זו מאפשרת לפעוט לקיים אינטראקציות סביבתית/חברתית עמוקה יותר.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לי גפן סול אלא אם צויין אחרת