00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מעגלי החיים

המלך נמרוד-מיהו נמרוד?

נמרוד מתואר על ידי שלושה נושאים - הגבורה, המלוכה ובניין הערים, ושלושת הנושאים הללו מתקשרים ישירות למגדל בבל. נמרוד בונה ערים, ובסיפור מגדל בבל נושא המצאת הלבנים ובניית העיר והמגדל הוא נושא מרכזי. נמרוד מתואר כמלך (נראה שהוא היה המלך הגדול הראשון), ומהותה של מלכות היא איחוד בני האדם סביב מרכז אחד; גם מגדל בבל היה נסיון לאחד את כל בני האדם סביב מרכז אחד. שלוש פעמים מודגש בתורה כי נמרוד היה "גיבור". הגיבור הוא בעל יכולות מיוחדות המקנות לו כוח; נמרוד היה גיבור ציד, כלומר הוא הצליח להתגבר על בעלי החיים, על הטבע, ולהשתמש בו.  גם בוני מגדל בבל פיתחו יכולת מיוחדת -  שימוש בחומרים פשוטים כדי להכין לבנים ולבנות מהם ערים, ויכולת זו הקנתה להם תחושה של כוח, תחושה שהם יכולים להתמודד עם הטבע ולהתגבר עליו   אם כן, נמרוד ובוני המגדל היו "באותו ראש", של בנייה, התגברות על הטבע, האדרת הכוח האנושי, ושלטון אחדותי. אם נוסיף לכך את הקשר הכרונולוגי והגיאוגרפי, וכן את שמו הסמלי "נמרוד", המתאר מרידה, ניתן להגיע למסקנה ההגיונית שנמרוד היה המלך שאיחד את כולם תחת שלטונו ויזם את בניית מגדל בבל

ניתן להבין גם  אחרת: יתכן שנמרוד וסיפור מגדל בבל אינם סיפור אחד ממש, אלא הם שני סיפורים המתארים הלך רוחות דומה. פיתוח הציוויליזציה על ידי פיתוח יכולות טכנולוגיות שונות, בניית ערים, המצאת השלטון המלוכני הריכוזי ובמקביל לכך המרידה בה' באותו דור, היו מצב רוחני-תרבותי כללי, שאחד מביטויו היה בניין מגדל בבל, וביטוי אחר שלו היה מלכותו של נמרוד.

נמרוד ואברהם הם שני הפכים. על נמרוד נכתבו חמישה פסוקים בלבד ואילו על אברהם אבינו, להבדיל, נכתבו פרשיות שלמות שאת האצור בהם לא ניתן למצות, למרות הפער העצום נראה כי יש בפסוקים זיקה לשונית הקושרת ביניהם.
נמרוד הוא מצאצאי חם והוא מופיע בפרק י' בבראשית

נמרוד הוא בנו של כוש ואף על פי כן הוא אינו מופיע ברשימת בניו בפס' ז . התורה כותבת עליו באופן מיוחד בפסוק הבא : "וכוש ילד את נמרוד הוא החל להיות גבר בארץ הוא היה גבור ציד לפני ה' על כן יאמר כנמרוד גבור ציד לפני ה' ותהי ראשית ממלכתו בבל וארך ואכד וכלנה בארץ שנער" (שם י', ח-יג), בתוך רשימת בני נח זוהי הרחבה מיוחדת ויוצאת דופן. מה פשר הרחבה זו? מי הוא נמרוד? כמו שכתבתי למעלה:

דמותו של נמרוד מצטיירת כדמות חיובית.
א. בעל יוזמה - "הוא החל להיות גבור בארץ".
ב. בעל גבורה - "גבור בארץ".
ג. מכונן ממלכה ובונה ערים - "ותהי ראשית ממלכתו בבל... ויבן את ננוה..."

ד. פעולתו רצויה ונעשית לשם שמים - "גיבור ציד לפני ה'".

קיימים ביטויים בפסוקים על נמרוד שיש להם שתי משמעויות, שהאחת מהן הינה שלילית, לדוגמא :
1. הביטוי "הוא החל" בפסוק "וכוש ילד את נמרוד הוא החל להיות גבור בארץ" יש לו שלוש משמעויות :
א. לשון התחלה. ב. לשוך חולין. ג. לשון חילול

כשם שנמרוד, עפ"י המדרש, משתמש בכוח הקודש ומנצלו לרעה - למרידה בקב"ה. כך בדומה נעשה בדור הפלגה. יש בהם כוחות חיוביים:האחדות, שיתוף הפעולה, כוח היצירה. אולם במקום שיהוו כלים להשגת מטרת הבריאה - הכרה בבורא עולם והודאה לשמו



 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל time being אלא אם צויין אחרת