33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

הנקה לבריאות התינוק.

אתחיל בהתנצלות. הרשומה "תזונה לתינוק רגוע" פורסמה והיא לא גמורה. בשל תקלות ובאגים באתר תפוז ,נבצר ממני לפרסם את המאמר השלם.

כעת אני מפרסמת את המאמר המלא. איתכם הסליחה.

ההבנה והידיעה שהנקה היא התזונה הטובה ביותר לבריאות התינוק והתפתחותו אינה מוטלת בספק.

נשים רבות בוחרות בהנקה בתקופה הראשונה שלאחר הלידה, אם למשך שלושה חודשים ראשונים או לתקופה ארוכה יותר.

על נושא תזונה מזינה לתקופה זו כבר כתבתי וסיפרתי. ברשומה הבאה ברצוני לחדד ולשתף בפרטים נוספים החשובים לבריאות האם והתינוק.

לאחרונה פגשתי נשים מניקות אחר  לידה ובמהלך השיחה שמעתי כמה התינוק לא רגוע ובוכה שעות רבות, איך הוא "יישן" על השדיים כל הזמן,ההנקה מהווה גם תחליף למוצץ, התינוק  נמצא רוב הזמן על הידיים, כמה האם עייפה ומותשת. . .

במהלך הפגישות חיזקתי והעלתי את המודעות לתזונה בריאה, מטיבה, יציבה ואיכותית יותר, כך נוצר שיפור בהתנהגות התינוק וחיוניותה של האם.

כמובן שתזונה היא נדבך אחד בהתנהלות בין האם לתינוקה, במידה והאם מוטרדת, לא מאורגנת בסדר היום של התינוק, נמצאת במתח מסוים, לא ישנה במהלך הלילה והיום, לפחות מספר שעות, מצב רוחה ירוד, אינה מקפידה על שתייה מרובה, אינה מקבלת תמיכה, חיבוק  ותשומת לב ועוד נסיבות שכאלו . . החלב שלה לא יהיה איכותי אלא דליל, תפוקת החלב תרד וגם במקרה שכזה התינוק  לא יהיה רגוע, לא יהיה שבע ויבכה לאורך זמן.

תקופה ראשונה של להיות אמא מאוד קשה, מלווה בתיסכולים רבים, צורך בהתארגנות כדי ללמוד את התינוק, בהתארגנות כדי לבשל, למצא את הזמן לאכול ולשתות, כדי לנוח, להיות עם עצמה ועם בן הזוג, ולעיתים לשתף חברות ואנשים מקורבים אחרים.

עם הקושי המדובר, ההיסטריה, החרדתיות סביב התינוק חשוב לעצור, להקשיב, להבין, ללמוד ולעיתים לשנות התנהגות רובוטית שלפיה אנו נוהגות לפעול. לבקש עזרה, תמיכה, יעוץ, הכוונה אם מאמא / בעל אחות /גיסה /דודה/שכנה/חברה/אשת מקצוע. . אנו לא חיות בבועה ובודאי לא לבד.

במאמר זה ניתן לקבל רעיונות, עיצות איך להיות אמא ולא לבד.

 לבנות תפריט תזונה בתקופה בה אנו מניקות, מנחמות ומרגיעות תינוק בוכה , ממעטות בשינה הוא לא קל אך אפשרי.

לכן חשוב להקפיד על מספר כללים בסיסים-

 בתקופת ההנקה חשוב לאכול שומנים וחלבונים כדי להעשיר את החלב וכתוצאה מכך התינוק שבע ורגוע לאורך זמן, ההתנהלות בין האם לתינוק היא טובה יותר.

 מזונות כגון אגוזים, שקדים, גרעינים, קשיו, בוטנים, אגוזי לוז, אגוזי ברזיל חשוב לאכול לפחות פעמים ביום חופן. (במידה ואין רגישות, אלרגיה למזון).

 טחינה , ממרח שקדים,ביצים,אבוקדו,חמאת בוטנים. ניתן לשלב לפחות פעמים ביום,לצד סלט ירקות או למרוח על לחם מלא, או לחם אחר.

 בשר כהודו, עוף, נתחי בשר הדלים בשומן, דגים כסלמון, טונה, דניס, בס, אמנון ואחרים. מבושלים, אפויים בתנור או על מחבת חמה, לשלב בארוחת הצהרים או הערב לצד ירקות מבושלים, פחמימה כתפוח אדמה, אורז, עדיפות למלא בשל תחושת השובע, תכולת הוויטמינים. פסטה, קינואה ובורגול.

 מוצרי חלב 5% או 9% כיוגורט, קוטג',גבינה לבנה או מלוחה, יוגורט עיזים, גבינת עיזים. (במידה ואין רגישות של האם).

 להקפיד על צריכת ירקות מבושלים כבטטה, דלעת, סלק אדום, קישואים, כרובית, כרוב, ברוקלי, עלי מנגולד ואחרים בשל ערך הויטמינים והמינרלים. ניתןן גם בכמויות קטנות בשל אי נוחות בקיבה של משפחת המצליבים.

 סלט ירקות בלבד אינו מספק ומזין לטווח קצר  ולכן חשוב לשלב עם שמן זית/טחינה/אבוקדו/ממרח חומוס/נתחי עוף/הודו כדי להעשיר את המנה בחלבון. אפשרות נוספת גרגרי חומוס/עדשים שחורים/טונה.

 מיץ ירקות ופירות סחוט ובתוכו חופן אגוזים טחונים/ כף או 2 טחינה מעשירים את המנה בחלבון, קלים לעיכול, זמין.  

נושאים נוספים בהם נתקלים בתקופת ההתפתחות של התינוק  והם משפיעים על ייצור החלב הם:

 בערך מגיל שלושה שבועות התינוקות סובלים מקוליק , כאבי בטן חזקים, גזים , התפתלויות ובכי רב.

תקופה זו נמשכת עד גיל שלושה חודשים לפחות, ומופיעה לעיתים בשעות הבוקר, בשעות הערב המוקדמות. זו תקופה לא קלה לאם ולתינוק, מאוד לא קל להרגיע תינוק בזמנים אלו.

ישנם מגוון רב של תכשירים בשוק הידועים כמקלים כאבי בטן וגזים ומבוססים על צמחי מרפא כשומר, קמומילה, שמיר,אניס. מוצרים על בסיס הומאופטי . מוצרים מוכרים שעובדים על חלק מהתינוקות ועל אחרים לא מכאן נוצר מצב של ניסיון ותהיה.

 מניסיון שלי כאמא לארבעה ,השתמשתי בחיידקים ידידותיים, אסידופילוס המתאימים לתינוקות מגיל חודש עד שנה. ניתן למהול בבקבוק מים ולתת לתינוק לשתות במהלך היום. כמו כן אפשרות נוספת שהאם תצרוך את החיידקים וכך התינוק יקבל בהנקה.

 האם יכולה לשתות תה צמחים כשומר, אניס, מנטה,נענע מספר כוסות במשך היום והתינוק מקבל את הצמחים תוך כדי הנקה ויוקל לו.

 נשיאת התינוק במנשא באיזור הבטן או הגב , עיסוי  בטן, מקלחת חמימה/פושרת  הם עיצות טובות נוספות.

 בחודשים הראשונים לחייו של התינוק נעשות "קפיצות גדילה"-  יום או יומיים בהם התינוק דורש לינוק מספר רב של פעמים ביום, וזאת במטרה להגביר את ייצור החלב של האם כדי להתאימו לצרכיו התזונתיים הגדלים של התינוק.

יש חשיבות מרבית להמשיך ולהניק לפי דרישה גם במהלך "קפיצות גדילה" אלו, על מנת שגופה של האם ילמד לזהות את הדרישה לחלב נוסף ויגביר את ייצור החלב.

מקובל לומר שקפיצות הגדילה מתרחשות בגילאים 3 שבועות, 6-7 שבועות, 3 חודשים ו-6 חודשים, אך ברור שלא כל התינוקות חווים את קפיצת הגדילה בדיוק במועדים אלו.

חשוב להכיר תקופות אלו , לשאול נשות מקצוע העוסקות בהנקה, להיות ערניות , לקרא את התינוק ולהבין את צרכיו וצרכי האם. לעיתים בתקופה זו התינוק נוטה לישון מעבר לזמן המוכר או ככל שגדל להיות פעלתני ועירני.

 הקשר, חיבור ,הBond בין  האם לתינוק נוצר תוך כדי ההנקה והוא חשוב להתפתחות בריאה של התינוק  ושלנו כאמהות. ככל שהזמן עובר האישה, האם מבקשת את הזמן לעצמה, מבקשת שעה לעסוק בפעילויות נוספות כגון פעילות גופנית, בילוי עם הבעל, שעת שינה נוספת , צריכה לחזור לעבודה ועוד . פעילות המעניקה לה אנרגיה, כוח, שמחה, חיוך ,חיבוק . . . אני ממליצה לשאוב חלב לבקבוק  ולהכין אותו לצורך שנוצר.

חלב אם יכול להשמר 24 שעות בבקבוק  במקרר או שלושה חודשים במקפיא, ניתן לשאוב לשקיות הנקה מיוחדות ולרשום את התאריך, להפשיר בטמפר' החדר.

 באותו הקשר של חיבור, קשר אימהי, ריח אם ,אהבת אם ניתן למצא את המנשא  . נשיאת תינוק במנשא במשך שעות היום הוא חשוב לתינוק ולאם ומרגיע את התנוק. באותה מידה חשוב לתת לתינוק מרחב גדילה, הכרות עם הסביבה ולהרדים אותו במיטה, בעריסה , בעגלה .

יש אסכולות רבות המספרות על איך לגדל ילדים בריאים, מוזנים, מתפתחים ועצמאיים.

אני משתפת אתכם מניסיוני כאם ,כאשת מקצוע  וחוויותיי עם נשים לאחר לידה , מידע כללי ואישי אותו צברתי במהלך השנים.

בשבוע האחרון קראתי רשומות לא מעטות של נשים ששיתפו אודות תקופת ההריון שלהן, אודות גילוי ההריון ,ההתרגשות גדולה והציפייה עצומה בהצלחה לכולן. אני מקווה שרשומה  זו תתן להן ידע, כוח, מוטיבציה, חיוניות  ובריאות .

ביי ושבוע טוב אתי.

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת