00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סרטים, מוזיקה וכאלה

תחזיות אוסקר 2013

02/03/2012
אז, האוסקר נגמר, אבל חודש פברואר, אשר הוקדש כולו לדיווחים וסיקורים הקשורים אליו לא נגמר. אני רוצה לעשות גם דברים אחרים בבלוג הזה, אז הנה, הפוסט האחרון בתקופת האוסקרים האחרונה, שהוא בכלל תחזית לאוסקרים הבאים. אחרי הרבה שיקולים, יצרתי רשימה של 15 סרטים שהם בעלי סיכוי, לדעתי, להיות מתחרים רציניים על כרטיסי הכניסה לרשימת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר בשנה הבאה (לא לפי סדר מסוים). ואם מישהו חושב ש-15 זה הרבה, אני רק מזכיר שמדובר בתחזית ראושנית בלבד, ואין לי שם דרך לדעת אילו סרטיפ ייפלו בין הכיסאות ואילו ייכנסו למירוץ מאוחר יותר.
 
לינקולן
אם הוא אכן יצא בדצמבר השנה, הרי שהוא נראה כמו מועמד האוסקר הטיפוסי – ביוגרפיה פוליטית תקופתית על דמות מוכרת שהתמודדה במקביל עם בעיות פוליטיות וחייו האישיים, ושבהפקה שלו מעורבים שחקנים מוערכים (דניאל דיי לואיס בתפקיד אברהם לינקולן וסאלי פילד בתקפדי אשתו) במאי ותסריטאי מוערכים (סטיבן ספילברג וג'ון לוגן) וצוות טכני מוערך (יאנוש קמיסנקי הצלם, מייקל חאן העורך וג'ון וויליאמס המלחין). במילים אחרות - נראה שזה עומד להיות סרט מאוד מאוד מוערך, גם על ידי מבקרים וגם על ידיד הקהל. זה לכאורה מספיק בשביל מועמדות, אבל אחרי מה שקרה השנה, עם הכישלון המוחלט של "סוס מלחמה" של ספילברג בעונת הפרסים, צריך להתייחס לכל הפרוייקטים של ספילברג בחשדנות רבה.


המאסטר
ההפך המוחלט מ"לינקולן": במקום סרט על אחת הדמויות האוניברסליות והאהובות ביותר בהיסטוריה, מדובר בסרט על אחת הדמויות השנויות במחלוקת ביותר בהיסטוריה, רון ל. האברד, מייסד כת הסיינטולוגיה. את האברד מגלם פיליפ סימור הופמן, והוא א... סליחה, אני מקבל פה עדכון, שאומר ש"המאסטר" הוא לא באמת סרט על הסיינטולוגיה, אלא רק סרט ש"מבוסס עליה". טוב, תנו לי לתאר את זה בצורה יותר נוחה: זה היה אמור להיות סרט על הסיינטלוגיה, אבל איפשהו בדרך הבמאי-תסריטאי פול תומאס אנדרסון החליט שהוא לא רוצה לעצבן את חבריה של כת שלמה, ולכן עשה שהסרט יעסוק בדמותו של לנקסטר דוד (פיליפ סימור הופמן), דמות שמבוססת על ר. ל. האברד ושמקים כנסייה בשם "המטרה" שמבוססת על הסיינטלוגיה. יהיה אשר יהיה, לסרט הזה בהחלט יש נתונים להצלחה באוסקר, וזה נובע בעיקר מהעובדה שפול תומאס אנדרסון הוא אחד מהבמאים-תסריטאים האלה שהמבקרים וחברי האקדמיה עושים על הסרטים שלהם את מה שאמורים לעשות עם סרטי פורנו (למרות שאם תשאלו אותי, מדובר בבמאי אוברייטד בטירוף).
 
ג'נגו (ללא שלשלאות)
קוונטין טרנטינו הוא עוף מוזר בעולם האוסקר, בכך שהוא קיבל הכרה מהאקדמיה בלי להתמתן עם הסגנון שלו (בניגוד לדייוויד פינצ'ר ודני בויל). "ממזרים חסרי כבוד", שהיה סרט לגמרי טרנטינואי ולא אוסקרי השיג 8 מועמדויות ב-2009, שזה בערך 4 יותר ממה שחזיתי שיהיו לו בזמנו. "ממזרים חסרי כבוד" תואר כמערבון עם איקונוגרפיה של מלחמת העולם השנייה, אבל "ג'נגו", סרטו החדש, הוא מערבון-מערבון, בלי התחכמויות. גם הפעם מדובר בעלילת נקמה מלאה באלימות וסקס והיא תספר על עבד שחור בשם ג'נגו (ג'יימי פוקס) שמקבל שיעורים בציד ראשים ממומחה למקצוע (כריסטוף וולץ) לאחר שאשתו נחטפת על ידי סוחר מרושע (ליאונרדו דיקפריו). יותר מכל סרט קודם של קוונטין, "ג'נגו" מכוון היישר לאוסקר, כפי שמוכיח תאריך היציאה המיועד שלו, 25 בדצמבר, שהוא שיא תקופת סרטי האוסקר, כך האקדמיה תצטרך הרבה מאוד ביצים בשביל להתעלם ממנו.
 

גטסבי הגדול
אחרי שהוא הצליח לשים ברשימת המועמדים לאוסקר של 2001 את אחד הסרטים שהכי לא מגיע להם מועמדות בהיסטוריה ("מולאן רוז'"), באז לרמן חוזר, הפעם עם עיבוד לספר "גטסבי הגדול" של סקוט פיצג'רלד, ספר שנחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה, העוסק ביחסים בין סוחר צעיר לבין איש עשיר ומסתורי בשם ג'יי גטסבי. עיבוד כזה גדול לספר כזה ידוע כנראה ימשוך חברי אקדמיה כמו זבובים שנמשכים לנורה, אבל בהתחשב ברזומה של הבמאי, עדיף שזה לא ישמש אינדיקציה לאיכות הסרט. ליאונרדו דיקפריו, טובי מגוייר וקארי מוליגן מככבים.

הסרוגייט
הבשורה החדשה שיצאה מפסטיבל סאנדנס שנסגר לפני שבועיים הוא "הסרוגייט", סרט עצמאי המספר את סיפורו של חולה פוליו משותק מהצוואר ומטה, המחליט לאבד את בתוליו, ושוכר למען זה "סרוגייט", אישה שאמורה להעניק לו תרפיה מינית. הסרט אמור לעסוק במערכת היחסים ביניהם, ונראה כאילו מדובר בדרמת אינדי שנראית כמו מה שחושבים עליו כשומעים את המושג "דרמת אינדי", כלומר, יש אנסמבל שחקנים מבטיח (ג'ון הוקס, הלן האנט) ותסריט לא שגרתי (שנכתב על ידי בן לווין). בשל השבחים שהוא מקבל ללא הרף, אל תופתעו לראות אותו מועמד בדיוק בקטגוריות האלו.

עליית האביר האפל
אחח... מסכן כריסטופר נולאן. כבר שלוש פעמים שהוא ביים סרטים שנחשבו לבין הטובים בשנים בהם הם יצאו ("ממנטו", "האביר האפל", "התחלה"), וכבר שלוש פעמים שהתעלמו ממנו לגמרי. אי המועמדות של "האביר האפל" לסרט או לבימוי הייתה אחת השערוריות הגדולות בתולדות האוסקר, והיא גרמה לאקדמיה להכפיל את מספר המעמדים לסרט הטוב ביותר כדי לאפשר כניסה של סרטים פחות "אוסקריים" לרשימה... אבל זה עדיין לא עזר לנולאן. בכל מקרה, השנה יוצא הסרט האחרון בטרילוגיית באטמן של נולאן – "עליית האביר האפל", בו באטמן (כריסטיאן בייל) יתמודד עם הנבל הכי גדול שלו, ביין (טום הארדי) וגם עם לא מעט שדים מעברו. אז נכון שזה סרט גיבורי על, ונכון שזה סרט של נולאן, ונכון שהוא יוצא בקיץ, אבל כבר עכשיו די ברור שזה יהיה אחד מהאירועים הקולנועיים הגדולים של העשור, או של היסטוריה הקולנוע בכלל. זו תהיה הצלחה מסחרית (וביקורתית) בקנה מידה עצום, ותהיה סיום אפי וענק לאחת הסדרות הגדולות בעולם. כשאירועים כאלה קורים, האקדמיה קצת מתקשה לעמוד בפיתוי ולהתעלם, ולכן יכול להיות שהפעם הם יתגברו על השנאה שלהם לנולאן וייתנו לסרט (ואלי גם לבמאי) מועמדות סמלית על כל הטרילוגיה, בערך כמו שהיה עם "שר הטבעות" לפני עשור בדיוק. ואפרופו שר"ה-

ההוביט: מסע בלתי צפוי
המועמד הבטוח היחיד בשלב זה. כן, אני נשמע קצת יותר מדי בטוח בעצמי, אבל בתכלס, מה יש שיכול למנוע מהסרט הזה להצליח באוסקר? הקהל בטוח יאהב אותו, שכן הוא מבוסס על אחד המותגים הכי אהובים אי פעם, והאקדמיה גם אמורה לאהוב אותו בגלל שמדובר בהמשך לסדרת הפנטזיה היחידה שזכתה ממנה לכבוד אמיתי. כל הצוות המקורי של "שר הטבעות" - פיטר ג'קסון, פרן וולש, איאן מק'קלן ואנדי סרקיס חוזר לארץ התיכונה עם גיבוי מכמה פרצופים חדשים (מרטין פרידמן בתפקיד בילבו בגינס), וזה אומר, לפחות לדעתי, שהסרט הזה נמצא כבר עם חצי רגל באוסקר.

אמיצה
פיקסאר תמיד היו המקום הראשון אליו מסתכלים בחיפוש אחר זוכה פוטנציאלי לפרס סרט האנימציה, ובשנים בהן מספר המועמדים לפרס הסרט היה 10, הם גם הפכו להימור חזק גם בקטגוריה החשובה ביותר. בשנתיים שחלפו מאז, פיקסאר התנסו בכישלון ביקורתי לראשונה בתולדותיהם, עם "מכוניות 2". אבל אל תדאגו, פיקסאר לא איבדו את זה, תודה לאל - השנה יוצא הסרט הלא המשכון  הראשון שלהם מאז 2009, והוא נקרא "אמיצה", סיפור על נסיכה סקוטית המסתבכת בהרפתקה מופלאה. לפני שנה, הייתי מכניס את הסרט הזה לרשימה בלי לחשוב פעמיים, אבל עם
שינוי פורמט בחירת המועמדים, השאלה לגבי האם האקדמיה תהיה מוכנה להעמיד מודלים של 3D-Max לפרס הסרט הטוב ביותר שוב רלוונטית. אבל כמו שאמרתי, מדובר כבר במועמד כמעט סגור לפרס האנימציה.

בתוך לואלן דייוויס
סרט של האחים כהן העוסק בסצינת הקאטנרי בניו יורק בשנות ה-60. Nuff Said. באמת, Nuff Said. שניים מהבמאים/תסרטאים הכי מוערכים בעולם עושים סרט שהפעם מבוסס על תסריט מקורי שלהם, מה שאומר שכל הסגנון שלהם עדיין יישאר. הקאסט אומנם קצת מוזר (אוסקר אייזק האלמוני ביחד עם ג'סטין טימברלייק, קארי מוליגן וג'ון גודמן), אבל בחיי שאני מכון להתערב על הקיבה שלי שלסרט יהיו סיכויים ענקיים בתחום התסריט והבימוי. Nuff Said.

גרביטציה
ביחד עם כריסטופר נולאן, אלפונסו קוארון הוא אולי הפריצה הגדולה של העשור האחרון.סרטו האחרון היה "הילדים של מחר" ב-2006, ללא ספק אחד הסרטים הטובים של העשור, ואי המועמדות שלו לפרס הסרט או הבמאי באוסקר של אותה שנה היה פשוט פשע נגד האנושות. 6 שנים מאוחר יותר, הוא אולי סוף-סוף יקבל הכרה מהאקדמיה, על סרטו החדש "גרביטציה". מדובר בסרט המספר על אסטרונאוטית (סנדרה בולוק) שמנסה לחזור לכדור הארץ בחתיכה אחת לאחר שרכב החלל שלה חווה תאונה. אז, כן אומנם מדובר בסרט על הרפתקה בחלל, אבל סמכו עליי שאלפונסו קוארון יעשה את זה הכי ריאליסטי, מטריד ומותח שאפשר, בעזרת שימוש יעיל בכל האמצעיים הטכניים שיש לו - בדיוק מה שצריך בשביל להיות "סרט השנה" (בשבילי, לאו דווקא בשביל האקדמיה...).

להרוג את בן לאדן
צוות מנצח לא מחליפים. לפני שלוש שנים האוסקרים נחטפו על ידי קת'רין ביגלו ומארק בול, הבמאית והתסריטאי של "מטען הכאב", והם חוזרים להציג לוחמה מדברית בסרט שאמור לספר על יחידת הקומנדו שתפסה את מנהיג אל-קאידה הידוע לשמצה לפני שנה (ומה שמצחיק, הוא שהסרט נמצא בתהליכי כתיבה והפקה כבר שנתיים וחצי). Too Soon, מישהו? בכל מקרה, כבר מהשמות שמעורבים בהפקה  אפשר להבין למה הוא מועמד פוטנציאלי, אבל הפעם יהיה לו גם את הדבר היחיד שהיה חסר ל"מטען הכאב" – הצלחה. "מטען הכאב" הרוויח 12 מיליון דולר בלבד בקופות, ועדיין הצליח להביס את הסרט הכי מרוויח בהיסטוריה ("אווטאר") באוסקר. לסרט אין עוד שם, אני משתמש ב"להרוג את בין לאדן" מטעמי נוחות בלבד, אבל גם בלי שם כל-כך ברור, נראה שהאמריקאים ירוצו בהמוניהם לסרט שמספר על כיצד החיילים האמריקאים הגיבורים נכנסו באמ-אמא של הרוע הגדול ביותר בעולם (באופן אירוני, בדיוק ההפך ממה ש"מטען הכאב" הציג), מה שככל הנראה יהפוך את הסרט לאחד המצליחים כלכלית של השנה הקרובה. ומכיוון שהוא ממילא נראה כאילו הוא עומד להיות משווק לאוסקר, הצלחה מסחרית רק תגביר את סיכוייו למועמדות.

חיי פיי
כבר כמה שנים מאז שראינו מאנג לי, הבמאי שכבר עשה חיל באוסקרים עם "נמר דרקון" (המעולה) ו"הר ברוקבק" (הלא משהו). עכשיו, הוא חוזר, ועושה את זה עם "חיי פיי", עיבוד לרב המכר באותו השם, המספר על נער הודי שמנסה להגר עם הוריו לקנדה, אך בעקבות תאונה וסערה מוצא את עצמו על סירה בלב ים, כשמארחים לו לחברה אורנג-אוטן, זברה, צבוע וטיגריס. אבל זהירות, אל תחשבו שמדובר בגרסת המאה ה-21 ל"ספר הג'ונגל" - מדובר בסיפור התבגרות אפל, ברוטאלי ועם כמה טוויסטים פסיכולוגיים. הבמאי ותאריך היציאה הדצמברי רק מסנים את כוחו כמועמד פוטנציאלי. 

עלובי החיים
טום הופר. עד לפני שנתייים, אף אחד לא היה מודע לקיומו, אבל הוא הפך בין לילה לסנסציה הוליוודית בזכות זכייתו באוסקר לבמאי הטוב ביותר על "נאום המלך". ומכיוון שטום הופר הוא במאי שתמיד לוקח סיכונים ותמיד מנסה לעשות שכל סרט שלו יהיה שונה מקודמו, בדצמבר הקרוב יצא הסרט הבא שלו, שהוא סרט תקופתי אירופאי המבוסס על סיפור מפורסם (איזה שונה זה מ"נאום המלך", הא?). הסיפור הוא "עלובי החיים", המבוסס על ספרו המפורסם של וויקטור הוגו ("הגיבן מנוטרדם"). עד עכשיו הכל נשמע סבבה. אבל איפה הקאץ'? הסרט הוא מחזמר. כבר מזמן לא יצא מחזמר שהאקדמיה אהבה, ונראה שאם יש מישהו שיכול להחזיר גדולה לז'אנר בעיני האקדמיה, זה יהיה הילד הקטן שליקק להם והם החליטו ללטף אותו.

אנה קרנינה
כבר אמרנו שצוות מנצח לא מחליפים? ג'ו רייט, הבמאי של "כפרה" ו"גאווה וכלה קדומה" (וגם "האנה", אם אתם רוצים להיות לא רלוונטיים) משתף פעולה בשנית עם קירה נייטלי (וגם עם ג'וד לאו, סירשה רונאן, קלי מק'דונלד ואהרון "קיק-אס" ג'ונסון), הפעם בעיבוד לספר המפורסם של טולסטוי, שנחשב בעיני רבים לאחת היצירות הספרותיות המושלמות ביותר בהיסטוריה. אז כן, לרייט בתפקיד הבמאי ונייטלי בתפקיד הראשי יש הרבה אחריות על הכתפיים שלהם, והשאלה הגדולה היא האם הם באמת יצליחו לעבד את הספר הזה למסך בצורה מוצלחת שתשמח קוראים וצופים כאחד.

המסחר של קוגן
בלי קשר לאוסקר, זה עומד להיות סרט מגניב. מדובר בסרט מאפיה אפל אשר מאגד בתוכו את בראד פיט ואת את ג'יימס גנדולפיני (מישהו אמר טייפקאסט?), ומבויים על ידי אנדרו דומיניק, הבמאי של "ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי הפחדן רוברט פורד" עטור השבחים מ-2007. הייתי אומר שמדובר שהימור בטוח, אבל תאריך היציאה המוקדם שלו, ה-21 בספטמבר, עלול להוביל לשיכחון מהיר של הסרט, והתוכן האלים שבו (לפי דיווחים) לאו דווקא יעזור - ע"ע "נערה עם קעקוע דרקון".

The Gangster Squad
מצד אחד, מדובר בסרט פשע על מאבקה של משטרת לוס אנג'לס במאפיה המקומית בשנות ה-40 וה-50, ויש בו צוות שחקנים מרשים הכולל את ריאן גוסלינג, אמה סטון, שון פן וניק נולטי. מצד שני, הבמאי הוא רובן פליישר, אותו אחד שביים את הדרמות סוחטות הדמעות "זומבילנד" ו"30 דקות או פחות". הנושא ומקום ההתרחשות שלו הם אומנם אוסקריים להפליא, אבל תמיד כדאי להנמיך ציפיות לגבי ניובויז בעולם הדרמה. נצטרך, בכל מקרה, לחכות ל-9 בנובמבר כדי לגלות האם לפליישר יש את השטיק גם בדרמה.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל שנאוצר משהו אלא אם צויין אחרת