1515
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

החיים שלי (או של אחרים)

השפעת בובספוג על הפעוטות

19/09/2011
 
בשבוע שעבר סיפרה לי עננת בשמחה מסוימת על מחקר שגילה שצפייה בתוכנית הילדים המפורסמת "בובספוג מכנס מרובע" גורמת להפרעות למידה.
יתרה מכך – מספיק לצפות תשע דקות בתוכנית כדי שהפרעות אלה ייגרמו!
 
הרגשתי שאני חייב להציל את כבודו האבוד של בובספוג. אמנם נתתי צ'אנס לגורמים הרשמיים (כלומר ההפקה) לעשות זאת, אבל משום מה הם הסתפקו בתגובה התמוהה משהו שהמחקר נערך על ילדים בני ארבע בעוד שהתוכנית מיועדת לילדים בני שש.
 
היו שלוש סיבות עיקריות שגרמו לי לרצון לצאת להגנתו של בובספוג התמים:
  • לפני למעלה משנתיים כתבתי רשומה על בובספוג שאיכשהו הפכה להיות אחת מהרשומות הפופולאריות ביותר בבלוג שלי ובכך אני חש שאני חב לו חוב אישי
  • הבן שלי מאוד אהב את בובספוג כשהיה צעיר יותר. הוא צפה בודאי בהרבה מאוד תשיעיות של דקות של בובספוג ולכן – אם המחקר נכון – יש חשש סביר כי נגרם לו נזק בלתי הפיך
  • אני מאוד "אוהב" מחקרים רציניים שמשום מה יש לי רושם שיותר משנועדו לצרכים מדעיים נועדו להשיג כותרות בתוכניות הבוקר (או בבלוגיה)
(בעצם יש גם סיבה רביעית: אני אוהב להגן על החלשים וחסרי הישע... וכזהו בדיוק בובספוג!)
 
עד שהגעתי לכתוב את הרשומה הסתבר (שוב באדיבות עננת) כי בבלוג של גלים2010 הקדימו אותי בכתיבה על הנושא, אבל לשמחתי הרשומה סיפקה את הרקע הכללי ואני יכול לפנות לניתוח התוצאות.
רק לטובת אלה שלא התעמקו במקורות המדעיים אסביר בקצרה כיצד התנהל המחקר המדעי המרשים:
60 ילדים בני ארבע חולקו לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה צפתה בתשע דקות בובספוג. הקבוצה השנייה צפתה בתשע דקות של סרט מצויר רגוע, ואילו הקבוצה השלישית ציירה ציורים. מיד בחלוף תשע הדקות נערך לילדים מבחן כלשהו ולמרבה ההפתעה הקבוצה שהצליחה ביותר היא השלישית (זו שציירה ציורים), במקום השני היו הילדים שראו את הסרטון הרגוע והרחק מאחור ניצבו הילדים שראו את בובספוג.
האם זוהי לא הוכחה מוחצת לסכנות הטמונות לילדים רכים מתוכנית שטנית זו?
העם דורש להוריד אותה מהמסכים!
 
אבל לפני שניענה לרצון העם, ברצוני לתהות איתכם לגבי כמה דברים.
נניח לרגע שמספר הילדים שהשתתפו במחקר היה מספק. אני רק מניח זאת לרגע כי ברור לי שקבוצה של 20 ילדים היא לא בדיוק מדגם מייצג.
אבל למה ערכו את המבחן מיד לאחר הפעילות של תשע הדקות? ולמה דווקא תשע דקות?
ראשית, למען ההגינות המדעית הייתי מצפה שהמבחנים ייערכו זמן ארוך יותר לאחר סיום הפעילות – נניח שעה לאחר שהילדים צפו בטלביזיה (או ציירו). יש לי חשד סביר כי במקרה זה ההבדלים בין הקבוצות היו נעלמים.
די ברור לי כי מיד לאחר שרואים סרט מרגש או מצחיק (או סתם מרגיז) יכולת הריכוז נפגעת באופן יחסי (כלומר באופן יחסי למיד לאחר שרואים סרט משעמם). אבל האם זה מעיד על פגיעה לטווח ארוך יותר?
 
ולגבי תשע דקות – הפרקים של בובספוג נמשכים כ-25 דקות. שמעתי כבר את הדעה כי אם כבר אחרי תשע דקות נחווית ירידה בכושר הריכוז, מה יקרה אחרי 25 דקות שלמות?
לדעתי יחול שיפור... חישבו רגע: בפרקים של בובספוג יש עלילה. אולי קצת מפגרת,אבל עלילה. בד"כ בשלב כלשהו בעלילה בובספוג מגיע לשפל המדרגה (או לביקיני בוטום) ולקראת הסוף מצבו משתפר פלאים.
סביר להניח כי אחרי תשע דקות בובספוג נמצא במצב גרוע למדי. הילדים שצפו רק בתשע דקות של הפרק  חוששים מאוד לגורלו של גיבורם ומאוד רוצים לראות את המשך העלילה. הם בודאי מתוסכלים בגלל שניתקו אותם מהטלביזיה. האם זה פלא שכושר הריכוז שלהם ירד?
תארו לעצמכם שהיו מספרים לכם סיפור מתח מסובך וברגע לפני שהתגלתה זהותו של הרוצח היו שולחים אתכם לבצע מבחן כלשהו? מה היה ההישג שלכם? (אגב, זה היה המשרת כמובן).
 
וכמובן השאלה הגדולה ביותר היא – למה דווקא בובספוג? נכון שהחוקרים הודו שלא מדובר דווקא בבובספוג אלא בכל תוכנית בה יש "חילוף תמונות מהיר" – אבל לדעתי העניין הוא לא חילוף התמונות המהיר אלא העניין שהילדים מגלים בתוכנית.
אני זוכר את הבן שלי מרותק לתוכנית הזאת. אני זוכר איך הוא דאג שנחזור הביתה בזמן כדי שיספיק לראות פרק חדש (שישודר מיד אח"כ במאה שידורים חוזרים).
נראה לי שגם הילדים של החוקרים אהבו את התוכנית ולחוקרים האלה נמאס והם הגו תוכנית להרחקת הילדים מהתוכנית האהובה עליהם.
 
כעת נותר רק לתכנן את הנקמה. הבה וניקח שישים חוקרים ונחלק אותם לשלוש קבוצות.
קבוצה אחת תבצע פעילות אהובה עליהם במיוחד – לדוגמא, עריכת מחקרים חסרי טעם במימון נכבד.
הקבוצה השניה תבצע פעילות קצת פחות מרגשת – למשל פלירט עם בן זוג פוטנציאלי אטרקטיבי במיוחד.
הקבוצה השלישית תבצע פעילות סתמית כמו למשל קריאה בבלוג שלי.
 
את הקבוצה הראשונה נעצור רגע לפני שהמימון למחקר יאושר, את השניה רגע לפני שיראה כי בן/בת הזוג נופל/ת ברשתם ואת הקבוצה השלישית נעצור לאחר קריאת 700 מילים. (כלומר בערך כאן).
נבחן את שלוש הקבוצות בכמה שאלות פשוטות. איזה קבוצה לדעתכם תצליח ביותר?
 
מעתה אמור:ביצוע מחקרים חסרי טעם גורמת להפרעות למידה!
 
(שקלתי לשלוח את הקבוצה הראשונה לצפות בתשע דקות של סרט מתח היצ'קוקי או להבדיל בסרט פורנו, אבל אני חושב שיש גבול להתאכזרות לבני אדם- אפילו אם הם חוקרים).
 
הבהרה: כותב רשימה זו איננו מדען אלא סתם אדם בעל איגיון פשוט.
 
ורציתי להמליץ על רשומה אחת- בתים – רשימה מצולמת, חלק ד'- בבלוג של באבאיאגה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

82 תגובות

תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל motior אלא אם צויין אחרת