משפחה בדרכים

מסלול טיול בארה"ב - וושינגטון DC והסביבה

נתחיל בזה ששוב פספסתי את האיימיש... עוד משנות השמונים העליזות עת צפיתי בהאריסון פורד בסרט "העד" נשבעתי בי שאסע לראות במו עיני את כת האימיש. 3 פעמים מאז כבר ביקרתי במזרח ארה"ב ובכל פעם זה לא יוצא!!! כבר תכננתי הכל: איך אלך לשוק האיכרים ואקנה פאי וריבה ושמיכת טלאים. איך אסע בכרכרה "אותנטית" אצלם אותם עם התלבושת, אבקר בבית איימיש לדוגמא. הייתי מוכנה גופנית ונפשית, ואז... בא המבול וכיסה את אפסטייט ניו יורק (שלנו) ואת פנסילבניה (בדיוק באזור של האיימישים) והרס לי את כל התכניות. אבל שיהיה ברור: אני עוד אגיע לאיימיש!! כנראה שהם צריכים טיול שמיועד רק להם, והם לא מוכנים להסתפק בלהיות תחנה בדרך לאנשהו - כמו וושינגטון למשל.

מכיוון שכבר הוזמן מלון בוושינגטון, ומכיוון שהאוטו היה נוסע לשם בכל מקרה (המלון הוזמן בגלל כנס - לא בגלל טיול...), לא נתנו למבול לקלקל לנו, עקפנו את האיימישים, והחלטנו לעשות את החניה היומית בפילדלפיה. בכל זאת העיר הכי גדולה בפנסילבניה...

פילדלפיה איננה המקום הראשון שהייתי הולכת אליו אם זה טיול ראשון בארה"ב (גם לא טיול שני). היא מתאימה לדעתי בעיקר למי שמתעניין בהיסטוריה של ארה"ב, בהיותה תחנה מאד חשובה בהיסטוריה האמריקאית. צריך גם לציין שהגענו לפילדלפיה מאד מאוחר, סמוך לשעת הסגירה של רוב המקומות, כך שאולי יש בה הרבה מה לראות ורק אנחנו לא הספקנו.

מכיוון שידענו שיש לנו זמן מועט נסענו ישר לפארק העצמאות הלאומי שבו מרוכזים כל האתרים ההיסטוריים. לפי לונלי פלנט פילדלפיה היתה פעם העיר השניה בגודלה באימפריה הבריטית אחרי לונדון. בפילדלפיה החלה ההתנגדות של האמריקאים לעתיד למדיניות ההתיישבות הבריטית, ובעצם בה החלה להווצר המדינה החדשה ארצות הברית, וצורת השלטון הזאת שנקראת דמוקרטיה (לפחות זו האמריקאית).

המקום המרכזי הוא פארק העצמאות הלאומי. שדרה רחבה ויפה שסביבה המון אתרים היסטוריים, את הסיור כדאי להתחיל במרכז המבקרים ברח' 6 פינת מרקט סטריט (מול הפעמון). שם מקבלים מפה והמלצות, וכן מקבלים חינם כרטיסים לסיורים ההיסטוריים השונים. (יש מפה בתרגום לעברית, עם הסברים על האתרים).

האתרים:

1 . פעמון החירות (liberty bell)  רח' 6 פינת מרקט סטריט. זהו הפעמון שצלצל כאשר הקריאו לראשונה את הכרזת העצמאות של המושבות בארה"ב. הוא משמש סמל לאומי. פעמון ענק וישן. לדעתי מרגש בעיקר את האמריקאים...

2 . היכל העצמאות: לכאן הגענו בשעה שנקבעה לנו במרכז המבקרים - הסיורים בהדרכה של ריינג'רים (המקום מוכרז: פארק לאומי). בהיכל נמצא אחד מבתי המשפט הראשונים של ארה"ב. מעניין. המדריך מספר גם אנקדוטות מצחיקות (כמובן אם אתם מצליחים להבין את המבטא שלו...). משם עוברים לאולם ישיבות ישן שם בדיונים ארוכים וסוערים הוגדרו אבני היסוד של החוקה והחברה האמריקאית. המבנה אותנטי ושמור. מעניין ואפילו קצת מרגש. (הילדים התרגשו הרבה פחות...).

בפארק אפשר לבקר גם בדירות ובתים תקופתיים (נראה לי מאד מעניין אך זה כבר נסגר כשהגענו) גם אליהם מקבלים כרטיסים בחינם במרכז המבקרים. שמעתי שיש בפילדלפיה גם שוק איטלקי נחמד (אנחנו כאמור לא הספקנו).  מאחר והילדים מיצו היסטוריה, ניסינו להסתובב מסביב לפארק אך לא היה הרבה מה לראות ובמרכז המבקרים אמרו שהכל כבר סגור. רק כשכבר נסענו עם האוטו ראינו שבמרחק כמה דקות מהחניון יש אזור מקסים, כמו שנקין, עם חנויות מקסימות, מסעדות ובתי קפה, שמשום מה במרכז המבקרים לא המליצו לנו עליו...

כשכבר היינו בדרך לוושינגטון נזכרנו שלא ביקרנו באתר הכי חשוב בפנסילבניה: המדרגות עליהן רץ סילבסטר סטאלון בסרט רוקי. זה כמו להיות בניו יורק בלי לראות את האמפייר סטייט בילדינג... אז למי שבכל זאת נוסע: מסתבר שמדובר במדרגות של המוזיאון לאמנות של פילדלפיה, וכל התיירים רצים על המדרגות ומצטלמים בפוזת רוקי...

פנינו שלנו כבר היו מועדות לוושינגטון, וספציפית בה לג'ורג'טאון שאותה פיספסנו בפעם הקודמת בביקורנו בוושינגטון. ג'ורג'טאון היתה פעם עיר נפרדת מוושינגטון, אך עם השנים התחברה אליה. היא שוכנת על נהר הפוטומאק, ונחשבת לאזור צעיר ואופנתי של וושינגטון. קראתי עליה שיש בה בעיית חניה, אך אנו חנינו בחניון בשעות הערב והיו המון מקומות חניה. אולי הבעיה היא במציאת חניה ברחוב או בשעות יותר מוקדמות. לאורך רח' M וגם ברחובות היוצאים ממנו יש מלא מסעדות ובתי קפה מכל הסוגים והמינים ואוירה צעירה אופנתית ושמחה. לדעתי כדאי להגיע בשעות אחה"צ, להסתובב בחנויות המגניבות (בעיקר אופנה, למשל: אורבן אאוטפיטרס...) ואחר כך לבחור מקום ולשבת לאכול בו. המחירים סבירים בהחלט (יחסית למסעדות שאינן מסעדות רשת). אנו ישבנו במסעדה איטלקית שהיתה מצויינת (לא גורמה, אך אוכל איטלקי טוב). הדרך לג'ורג'טאון אגב עברה בתוך יער...יער בתוך עיר...ממש משונה...

משם נסענו למלון שלנו. לא מדובר במלון שבחרנו, אלא מלון בו נערך הכנס אליו נסע ראש המשפחה והוזמן ע"י מארגני הכנס. המלון נמצא במקום שנקרא  bethesda שזו עיר קטנה צמודה לוושינגטון ששייכת בעצם למדינת מרילנד, אך מרגישה כמו פרוור של וושינגטון. המלון: מלון היאט במטרו סנטר של bethesda חמישה כוכבים, עם חניה, בריכה וחדר כושר (לנו זה חשוב...). הוא נמצא במרחק של כחצי שעה נסיעה מאד נוחה ברכבת התחתית מוושינגטון עצמה. המחיר שאנו שילמנו היה זול יחסית למלון כזה (כ-134$ לחדר ללילה לא כולל ארוחת בוקר). אך איני בטוחה אם זה בגלל שזו היתה הזמנה קבוצתית (דרך מארגני הכנס).

bethesda התגלתה כמקום מגניב לא פחות מג'ורג'טאון. מלא מסעדות ובתי קפה ואוכלוסיה כיפית וחובבת ספורט (כל הזמן רצים שם, נוסעים על אופניים ולבושים בבגדי ספורט...).

את יום הטיול השני החלטנו להקדיש לבולטימור. (היינו בוושינגטון כבר לפני שנתיים...וממש בא לנו על בולטימור, בעיקר בגלל "הסמויה". חשבנו על סטארט אפ: טיול בעקבות פושעים ונרקומנים, כמו טיולי הארי פוטר בלונדון...).

בולטימור לעומת פילדלפיה מקסימה ושווה מאד ביקור!!! נפלנו גם על יום שמשי ומאיר פנים, כולנו היינו במצב רוח נהדר.

בולטימור היא עיר גדולה, אמריקאית ותעשייתית. היא שוכנת על מפרץ ויש לה נמל מאד מפותח. חלק מהנמל הפך לאזור תיירות הומה ועליז. בנמל יש טיילת יפיפיה מלאה מסעדות וחנויות, ספינות מכל המינים והסוגים, חלקן עתיקות ואפשר לסייר בהן, ואקווריום ענק. וידוי: אני מכורה לאקווריומים. אין לי הסבר לזה. אני רק יכולה להגיד שבכל ביקור באקווריום אני מתרגשת מחדש, לכן אם מגיעים למקום עם אקווריום, משפחתי כבר יודעת - נכנסים!!!

האקווריום של בולטימור:

אקווריום מקסים ומושקע. עשיר בדגים מכל המינים והסוגים, הצבעים, הצורות והגדלים. (הדמיון והיצירתיות של הטבע פשוט מטריפים!) וכמובן: כרישים (איך אפשר בלעדיהם?). בילינו שם כ 3.5 שעות ולא רצינו ללכת. ניתן גם לרכוש כרטיסים נפרדים לסרט איימקס (לא רכשנו כי כבר ראינו באקווריום בבוסטון, אך למי שלא ראה: שווה!).

מחיר: כ 25$ למבוגר, 20$ לילד.

כתובת:  501 East Pratt Street, Baltimore, Maryland, 21202

שעות: לא בעונה: 9:00-17:00.

מומלץ: לכל הגילאים.

ציון בסולם רוזנטל: 10

אחרי המוזיאון היינו מותשים ועייפים וישבנו לאכול באחת מעשרות המסעדות בנמל. (נחשו איזה סוג של מסעדה... כמה מפתיע: איטלקית!!!). לצידנו: חלון ענק צופה אל הנמל. סירות וספינות בכל הגדלים והמינים, ביניהן סירות צבעוניות קטנות מעוצבות כמפלצות ים, שהן בעצם סירות פדאלים לשמחת המבקרים הצעירים... הארוחה היתה מצויינת, המחירים סבירים בהחלט (10-15$ לאדם).

אחרי המסעדה סיירנו קצת בין החנויות החמודות. חנויות פינוקים כאלה.

רצינו מאד ללכת למוזיאון הספורט שכולל בתוכו גם את הבית שבו גר שחקן הבייסבול המפורסם בייב רות'. לצערנו כבר היה מאוחר (מישהו מאיתנו בא בעצם לעבוד ולא בשביל לנפוש והיה צריך לחזור מוקדם למלון...ממש מוזר שיש אנשים כאלה בעולמנו...). לדעתי - המזיאון צריך להיות חוויה למשפחות (במיוחד חובבות ספורט, במיוחד עם בנים).

במקום זה הסתפקנו בתצפית ממגדל התצפית top of the world (חביב, אך למי שכבר צפה על מנהטן מהאמפייר סטייט, זה לא זה...) ובסיור בצוללת ממלחמת העולם השניה (מגניב!!!). בנמל כמה כלי שיט ישנים שניתן לעלות עליהם ולבקר בהם. ביניהם: ספינת מפרשים בת כ 150 שנה שהיתה שותפה בשחרור עבדים שחורים. כמו כן: ספינת מלחמה של הצי האמריקאי מזמן מלחמת העולם השניה הצוללת שלנו ועוד. ניתן לבקר בכולם או לבחור לבקר בחלק. לנו נשאר זמן רק לצוללת...

קינחנו את היום בגלידה: אני: גלידה "עשה זאת בעצמך": אתה בוחר את הטעמים ואת התוספות, המוכרת מערבבת הכל ושמה בתוך גביע יאמממי! הילדים: דיפינג דוטס: כדורוני גלידה בכל מיני טעמים.

האמת, שלי עוד היו שלל תכניות אחרי שנוריד את העובד במלון, אך קבוצת המטיילים שלי הודיעה שהיא מיצתה את היום ובכוונתה ללכת לבריכה במלון... אני והרעיונות שלי הלכנו להטביע את יגוננו על המסילה בחדר הכושר.

היום השלישי היה יום הכנס (שלשמו בעצם באנו). נפרדנו מראש המשפחה והתנסינו בלהיות משפחה חד הורית מטיילת ליום אחד.

התחלנו את הבוקר בחיפוש ארוחת בוקר "בשכונה". איך שיצאנו מהמלון, ראינו את התושבים המעצבנים של "השכונה" כולם חתיכים וחתיכות בבגדי ספורט עם מספרים על החולצות. עברנו ליד שוק איכרים נחמד, וככל שהתקדמנו הבנו שבשכונה נערך מרתון עממי. מלא מלא רצים ורצות, הורים שרצים יחד והילדים והסבים מעודדים מהקהל, סבים שרצים והנכדים מעודדים ומסביב: אוירת קרנבל. אנחנו קנינו לנו בייגלס בחמאה, מאפינס ושאר תופינים וישבנו לצפות ברצים והרצות קונים לעצמם דיאט קולה אחרי המרתון...

יפות ויפים עברו לידנו, ופתאום.... אישה שמנה... חשבתי לעצמי: כמה נורא להיות אישה שמנה בשכונה כזו....הפרופסור דווקא אמר שזו כנראה האישה היחידה עם "אישיות" ו"אומץ" בשכונה הזו ושכל הכבוד לה!

לאחר שסעדנו היטב את ליבנו, לקחנו את הרכבת התחתית למול של מנהטן (30 דק' נסיעה נעימה מאד), עולים במדרגות הנעות, והופ: מצד אחד הקפיטול ומצד שני המונומנט... אנחנו ככה באדישות מסתובבים לנו במרכז העולם (טוב, כבר היינו פה, לא חוכמה...)

מכיוון שכבר היינו פה לפני שנתיים וראינו את הבית הלבן, הקפיטול, האנדרטאות, וכל המקומות החשובים, בחרו הילדים לחזור למוזיאון הטבע ומוזיאון התעופה. למי שלא יודע, רוב המוזיאונים בשדרת המול מופעלים יל ידי עמותת הסמיתסוניאנס והכניסה אליהם חינם. מדובר במוזיאוני ענק, רבי מוצגים (שמעתי שרק 1% מאוספי הסמיתסוניאנס מוצגים במוזיאונים) מרתקים ומעניינים.

אנחנו ביקרנו בפעם הקודמת גם במוזיאון ההיסטוריה האמריקאית (מקסים - מוזיאון לא כל כך מוגדר, עם הרבה מאד מוצגים: חפצים ותלבושות מסרטים ידועים ותכניות אמריקאיות ידועות - ביניהם: הכורסה של ארצ'י בנקר. בנוסף: נשות הנשיאים של ארה"ב עם השמלות האהובות עליהן, אוסף של בית בובות ישן מעץ, מעבדה מדעית לילדים ועוד....)

הפעם רציתי מאד לבקר גם במוזיאון של האינדיאני, אך לא הספקנו. שמעתי שזה מוזיאון מקסים!

אם כן, חזרנו לבקר במוזיאונים הידועים ביותר: מוזיאון הטבע ומוזיאון התעופה, שמילאו יום שלם.

(אגב, זו היתה בחירת הילדים, והם העדיפו טיול במוזיאונים על פני נסיעה ללונה פארק סיקס פלגס אמריקה הנמצא במרחק חצי שעה נסיעה מוושינגטון והוצע להם כאלטרנטיבה... )

המוזיאונים נפלאים! קודם כל הכניסה החינמית כבר עושה את זה...

מוזיאון הטבע הוא מוזיאון ענק ומרשים המקיף כמעט כל תחום שיכול להחשב כ"טבע" או "ההיסטוריה של הטבע": החל בדינוזאורים הבלתי נמנעים - דגמים של שלדי דינוזאורים ושחזורי דינוזאורים עם הסברים על התקופה, ההתפתחות שלהם, תנאי החיים שלהם וכו'. הכל מחולק לאולמות אינסופיים. אולמות שמוקדשים ליונקים, עופות, חיות ים, ואפילו חרקים (תערוכה מגעילה ומגניסה כאחד...). מה קורה בבטן האדמה (תערוכה מאד מרגשת על הכורים שנכלאו בבטן האדמה לפני שנה בעקבות מפולת סלעים, כולל המעלית האמיתית שבנו בנאסא עבור החילוץ שלהם). תערוכות על תרבויות שונות: אינדיאנים, מצריים העתיקה, אפריקה ועוד ועוד ועוד... בתשלום נפרד ניתן לראות סרטי איימקס על טבע, טורנדו וכד' (אנחנו לא צפינו בשום סרט כי לא הצלחנו להגיע להסכמה לאיזה סרט ללכת: חצי קבוצה רצתה "טורנדו" והחצי השני פחד מטורנדו ורצה "ג'ונגל"). כמו כן ניתן להיכנס לחוות פרפרים מהממים ביופיים (אנחנו כבר היינו במפלי הניאגרה אז נמנענו מהחווה הזו. אך למי שלא היה זו חוויה מהממת).

אחרי כמה שעות טובות ומהנות במוזיאון הזה, צעדנו לכוון מוזיאון החלל והתעופה הנמצא ממש קרוב. הפעם כבר היתה הסכמה הדדית והחלטנו ללכת לפלנטריום, שתמיד מרשים. בין לבין ביקרנו בתערוכה אינטראקטיבית מיוחדת לילדים בה ניתן לגעת ולהתנסות המסבירה על האופן שבו המטוסים מצליחים להתנתק מהקרקע ולעוף.בנוסף טיילנו בתוך תחנת חלל, ישבנו בתא טייס וראינו חלליות ישנות (אפולו).

שני המוזיאונים "גזלו" לנו את כל היום המקסים הזה.

מה שנותר הור לחזור למלון, ולנסוע כ - 6 שעות חזרה לבינגהמטון, לחוות בדרך סופת ברקים (מרשים ומפחיד כאחד...) כמה גשמי זלעפות וקפה...

אני רק שאלה...

מתכננים טיול לצפון מזרח ארה"ב?

יש לכם שאלה? אשמח לענות! (כמיטב יכולתי )