55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סימן קריאה!

פוליטיקה, מוזיקה, לשון עברית

בוּרות בלשון

13/08/2011

אתמול (8 באוגוסט 2011) נערכה בחינת הבגרות בלשון לתלמידי "המחצית השלישית", תלמידים שנכשלו בשני מועדי הבגרות האחרים ובשבילם נבנה קורס מיוחד ונמרץ בן חמישה שבועות להכנה לבגרות בלשון. אני הצטרפתי לקורס בשבוע השלישי שלו כמורה ללשון, ואני מבקש לשתף אתכם ולו במעט בחוויות שעברתי במהלך הקורס.

די הופתעתי כשפנו אליי להעביר חלק מהקורס לבגרות. אני אמנם גם מורה ללשון במקצועי, אבל כבר שנים שלא לימדתי בבית ספר. בכל מקרה, הסכמתי מיד והתחלתי בעבודה.

רמת הבגרות

הבגרות בלשון, לפחות מה שמכֻנה "שאלון א", מתאימה לרמה של כיתות ה-ו, אולי ז. הנושאים, השאלות ומבנה הבחינה כל כך קלים עד כי נדמה שלא צריך לדעת דקדוק או לשון אלא רק עברית. בשאלון א נדרשים התלמידים להבחין, בין היתר, בין שם ותוארו לצירוף סמיכות, לדעת לקרוא ערך מילוני, להבחין בין שם עצם, שם תואר, פועל בבינוני ושם פועל (כשאפשרויות הפתרון נמצאות כבר בשאלה) ולזהות שורש ובניין של פעלים פשוטים עד פשוטים מאוד. כל אלה נושאים המתאימים לכיתות ה-ו, בוודאי לא נושאים לבגרות. לשם המחשה אביא כאן דוגמה לשאלה שנשאלה בבגרות בלשון שהתקיימה אתמול, השאלה מועתקת מילה במילה מן הטופס המקורי:

לפניך צירופים שמניים. הוסף להם את ה"א הידיעה במקומות המתאימים.
1. יזמים וסוכני תרבות
2. פעולות הסברה
3. עיתונים עבריים ותאטרון עברי
4. הפצת תרבות עברית

כלומר, כל שצריך בשאלה זו הוא לדעת עברית ותו לא, לא צריך להפעיל שום חשיבה דקדוקית מסובכת. יתר השאלות מנוסחות במבנה דומה.

מישהו שם במשרד החינוך התבלבל, וחשב בטעות שהבגרות היא המטרה ולשמהּ אפשר להוריד את הרמה לרמה של בית ספר יסודי, העיקר שיעברו את הבגרות. אז זהו, שלא, לא זה העיקר. העיקר שיֵּדעו עברית, יבינו מהיכן נובע הדקדוק ומה משמעותו. במצב הנוכחי התלמיד אולי יעבור את הבגרות בלשון בהצלחה (וגם זה לא בטוח), אך לשון עברית הוא לא יֵדע, הוא יישאר בבורותו עם בגרות בלשון. ככל שמורידים את רמת הבגרות ומאכילים את התלמיד בכפית של זהב מזויף - התלמיד חושב פחות, מבין עוד הרבה פחות וחותר רק לעבור את הבגרות. כלומר, בדרך זו משיגים תוצאות הפוכות, התלמיד מפעיל כמה שפחות חשיבה, מתעצל ומצפה שיפתרו לו את השאלות לבד. לתלמיד תהיה אולי בגרות בלשון אך לא יהיה לו שמץ של מושג בלשון, אז מה השגנו בכך? שום דבר. ואיני מדבר על כל ההקלות שמשרד החינוך מקל על התלמידים (מיקוד, מבחן מותאם, הארכת זמן, הקראת שאלון ומה לא) - הקלות שלכאורה עושות טוב לתלמיד אך למעשה מקשות עליו ביותר את הבנת הלשון ומהותהּ. 

נוסף על כך, חומר רב הוּרד מבחינת הבגרות והוכנס חומר קל ביותר. כל התחום של תורת ההגה (דגשים, שוואים וכיו"ב) יצא מבחינת הבגרות בלשון, ואני תוהה: תורת ההגה היא היסודות של הדקדוק העברי, איך אפשר ללמד עניינים לשוניים בלי היסודות? איך אפשר ללמד על שורשי פה"פ נ (תורת הצורות) בלי ללמד על הידמות מלאה של הנו"ן לאות שאחריה ובלי ללמד על הדגש החזק המשלים שבא בעקבותיה (תורת ההגה)? איך אפשר ללמד את הפועל והשם בלי להתייחס לצורות חריגות שמופיעים בהן עיצורים גרוניים? הרי זה מגדל קלפים שקורס בשנייה.

רמת המורים

אני שומע שחסרים מורים ללשון. במקום לעודד מוחות פוטנציאליים ללמוד לשון להוראה בתיכונים, מצא לו משרד החינוך דרך קלה "לייבא" מורים ללשון: משרד החינוך שולף מהמאגר מורים מספר, ומאלץ אותם ללמד לשון אף שאינם מורים ללשון כל עיקר. כך קורה שמורה לביולוגיה נעשה למורה ללשון, מורה לספרות מלמד גם לשון ומורה לאנגלית מלמד גם הוא לשון לבגרות.
מורה שלא למד לשון ולא הוכשר לכך לא יכול בשום אופן ללמד לשון לבגרות גם אם הרמה ירדה פלאים. כדי ללמד לשון חייבים לרכוש ידע מקדים שנמצא ברמה אחת לפחות מהרמה של הבגרות. למה הדבר דומה? לחשמלאי שנעשה לשרברב בשל מצוקת שרברבים, ללא ידע מוקדם וללא לימוד הנושא.
כך קורה שאותם מורים ללשון טועים הן בלשונם הן בתשובותיהם לתלמידים, מטעים את התלמיד ומשמשים דוגמה רעה (בבחינת "אם המורה טועה אז מה רוצים מהתלמיד"). כך התלמיד טועה במבחן ובהבנתו, ומקבל את הרושם שלשון הוא לא מקצוע כזה חשוב, מה זה חשוב אם אתה אומר ארבע ביולי, רביעי ביולי או ארבעה ביולי - הרי גם המורה ללשון שלו טועה בכך.

משרד החינוך חייב להתעשת במהרה. בימים שבהם שפת הנוער דלה ועילגת ברובהּ חייבים לשנות את מבנה הבחינה ולהתאימהּ לרמה של כיתות י/י"א, חייבים להחזיר את נושא תורת ההגה ולהוריד נושאים דוגמת שם ותוארו/סמיכות וערך מילוני.

יש לי עוד דברים רבים לכתוב על הבגרות בלשון ועל הרמה הכללית, נשאיר אותם להזדמנות אחרת.


מאמרים נוספים בנושא חינוך ראו כאן.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

247 תגובות

הכי מעודכן
המאמרים הנצפים
המאמרים המוגבים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לשונאי10 אלא אם צויין אחרת