00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

הלוואי ויהיה צדיק

"הלוואי ויהיה צדיק"


יום קיץ אחד בעודי ממתינה על ספסל בתור בק"ק בני ברק, פלנטה אחרת, מרחק 20 דקות נסיעה מרמת אביב, יושבת לידי על הספסל סבתא חרדית, לא מבוגרת, ובעגלה לידה נכדה התינוק ער וחייכני, המקיים איתה דיאלוג של ממש בשפת תינוקות.
אני מעריכה את גילו בעשרה חודשים והסבתא מאשרת שאכן כך הוא.
הוא מושיט לה הבקבוק, מבקשו חזרה, משחק איתה ב"תן וקח" ועיניו נוצצות ובורקות, חודרות מבט.
"תינוק חכם", אני אומרת לה, "יהיה גדול בתורה".
"יהיה צדיק", היא עונה לי.
לא הייתי בטוחה לכוונתה וחזרתי ואמרתי "חכם גדול יהיה", והיא חוזרת ואומרת לי בשיכנוע פנימי עז "יהיה צדיק, צדיק גדול".
לא יודעת אם זאת מטבע לשון הנהוגה בקהילתה ואיני יודעת את משמעות מושג הצדיק בעולמה הרוחני.
שתקנו אפוא שתינו.
נשארתי תוהה ביני לביני האם צדיק עבורה הוא מושג החופף גדול בתורה, משהו כמו אדמ"ור או שמה שהצדיק החסידי המקורי או הקבלי, הצדיק שהוא "יסוד עולם" לפי הפסוק התנכ"י "וצדיק יסוד עולם".
נזכרתי שבשני סיפורים שלמדנו בשיעורי הסיפרות בכית ו' או ז' בבית הספר היסודי...
"הצדיק הכפרי" מאת שלם אש.
"לישק כבר מלאו 13 שנה, הוא אינו יכול לקרוא אפילו "שמע", וראש השנה ממשמש ובא... אבל התפילה הזאת... הוא אינו מבינה. זהו אך לחש, לחש יבש, הוא חפץ להודות ולהלל באמונה, מעומק ליבו... הוא מוכרח! הוא נותן את אצבעותיו אל פיו, ושריקה חדה עוברת על פני בית הכנסת הבוכה...
כולם להכותו. פונה הרב הקדוש אל הקהל ושואל : איה הצדיק אשר קרע את גזר הדין אשר נקב וחדר עד השמיים ויתן דרך לתפילותינו לעבור שמה?"

הסיפר השני "אם לא למעלה מזה", מאת י. ל. פרץ.

מעשה ברבי מנמירוב שבעת ימי הסליחות מעולם לא ראה אותו איש, לא בבית הכנסת, או בבית המדרש, ולא אצל המינינים.
יש שאמרו שאולי עולה הוא למרומים ומשתטח לפני כיסא כבודו ומתפלל על עם ישראל...
הגיע ליטאי מתנגד לנמירוב והחליט לעקוב אחרי מעשיי הרב.
והנה הוא רואה לאחר שיצאו כל בני ביתו לבקש סליחות, התלבש הרבי בבגדי איכר גוי, נטל גרזן לחטוב עצים, הלך ליער, כרת בו עץ אותה ביקע לגזרים, וארזו בחבילה.
כורע תחת משאו, חזר לעיירה והביאו לבית אישה חולנית בבלויי סחבות שימיה ספורים.
בלשון איכרים הציע למכור לה בהקפה של מספר פרוטות את חבילת העצים ואף הסיק עבורה התנור.
ותוך כדי כך החל מלמל את סליחות היום.
באותו הרגע התהפך ליבו של המתנגד הליטאי לאהוב את הרב, והפך לחסידו.
כשהיו אומרים שאולי עולה הוא למרום בימות הסליחות, היה אומר "מי יודע אם לא למעלה מזה".

בסיפורי חסידות אלו אין שני הצדיקים מתאפיינים דווקא בעומק לימודיהם התורניים אלא בעומק אהבתם לזולת ולאלוהים, ובעומק כוונתם להייטיב כל אחד על פי יכולתו ודרכו, בדרך שהיא יוצאת דופן ממנהגי הקהילה.
ישק הנער המפגר רוצה להודות לאלוהים מעומק ליבו ושריקתו פולחת שמיים.
הרבי מנמירוב מתחפש לאיכר גוי ובלבד שיכרות ויבקע במו ידיו עץ להסיק בו ביתה של אלמנה הנוטה למות.

החסידות הופיעה ביהדות במאה ה18 כשמחוללה הוא הבעל שם טוב (בעש"ט) ולתלמידו המגיד ממזריטש.
החסידות העלתה בראשית דרכה נס את הדבקות והמסירות שבכוונת הלב לזולת ולאלוהים ויצאה נגד עיקרון הלמדנות המופלגת שאפיינה את תלמידיו הישיבות הליטאים (המתנגדים).
בפרט הדגישה החסידות את עיקרון השמחה ואהבת ישראל.
בדורות המאוחרים יותר התגבשו החצרות החסידיות סביב שושלות של אדמו"רים ועיקרון הלמדנות והידע הפך מרכזי גם אצלם.
נחזור אפוא לשאלת הצדיק ולמה כיוונה הסבתא שאיחלה זאת לנכדה התינוק.
האם התכוונה לאדם טוב לב המרבה בנתינה (בעיקר בסתר) ובאהבה לזולת?
התפישה הקבלית מדברת על הצדיק "יסוד העולם"(משלי י' 26). בעצם צדיק אחד בלבד שבמהותו הוא דמות רוחנית משהו כמו עץ הנשמות המחבר שמיים וארץ ובזכותו עומד וקיים העולם כולו.
גירסא נוספת מדברת על ל"ו צדיקים נסתרים (אולי כנגד 360 מעלות אורך כדור הארץ) שהם מעין שנאים או תחנות ממסר אנרגטיות של טוב, צדקה ואהבה שבזכותם מתקיים העולם ואין נפטר אחד מהם עד שנולד צדיק אחר במקומו.
בקבלה הרי הם מכונים "צדיקים גמורים" שכן יש דרגות ברמת הצדיקות: בינוני – צדיק שאינו גמור – צדיק גמור.
להיות צדיק ברוחניות משמעותו אינה בהכרח למדנות וקיום כל תרי"ג מצוות, שהן כמובן נחשבות חיוניות ליהודי למשיכת האור האלוהי כלפיי העולם.
הצדיק הסמוי יכול אף להיות גוי מאומות העולם והרי הוא פתור אפוא מתרי"ג.
הצדיק במהותו אוהב כל אדם ומקבל כל אדם ורואה בכל אדם את הטוב שבו, את הניצוץ האלוהי שבוא ולא חשוב מי הוא ומה הוא אותו אדם (מזכיר מאוד את דמות הבודהה) אהבתו לזולת שופעת, וכמו כן, סליחתו, חסדו, וקבלתו המוחלטת את הזולת.
קשה עד בלתי אפשרי להיות צדיק מוחלט ולפיכך די לעולם ב- 36 צדיקים נסתרים.
למעשה מקרין הצדיק סביבו תדר של רוגע, אהבה והתרוממות הרוח בעצם קיומו.
התנאי המאפשר לו להיות צדיק הוא בעצם בחיבורו לעל מודע שבנשמה או בשפת הקבלה חיבורו לספירת הכתר, שהיא העל מודע שבנשמה, ולמעשה פנימיות הכתר.
הוא שרוי בהוויה של עונג על עצם קיומו, הוויה של אהבה מוחלטת על כל מה שקיבל או לא קיבל מהבורא ובשל קבלתו ומלאותו העצמית השלמה הרי הוא מסוגל לראות רק את הטוב שבעולם (כל העולם הוא השתקפות פנימיותו, השלכה של אורו הפנימי החוצה).
הוא מקרין את האור סביבו ולפיכך מהווה מקור הזנה רוחני וריגשי לזולת. (דברים דומים ברוח זו נאמרו על התנא הילל הזקן).

איני יודעת אפוא למה התכוונה הסבתא שאיחלה לנכדה הפעוט החכם שיהיה צדיק, אם התכוונה לצדיק ברוחניות הרי שבוודאי איחלה לו את הטוב האולטימטיבי האפשרי.
הצדיק בהיותו מחובר למקור האור והאהבה שבנשמה הרי הוא מחובר ממלא גם לחוכמה העליונה, שכן ברמות תודעה עליונות אלו אהבה וחוכמה כרוכות יחדיו.
הרי הוא מחובר כל לעצמו ולכל אשר סביבו ולפיכך הוא יודע ידיעה ישירה את הדבר עליו הוא מתבונן או חושב עליו, מזדהה עם כל דבר ובתוקף אהבתו והזדהותו יודע אותו.

בעצם מדובר על מצב הארה מוחלט, כפי שהוא מתואר בכתבים הבודהיסטים ובכתבים היוגיים.

הלוואי ויהיה צדיק.


 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת