33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

יין יופי ובריאות.

אתמול חוויתי ערב נשים נהדר, מקסים עם נשים מדהימות כל אחת באישיותה וכוחה. נשות מקצוע וקריירה מענינות, חברותיות ונהנתניות.

למרות הפציעה שסיפרתי בבלוג הקודם, נסעתי  למרכז החדש בו אני עובדת כדי להעביר הרצאה ולהעניק טיפולי רפלקסולוגיה לקבוצת נשים שהגיעו לאירוח מתוכנן מראש. אני מחויבת עד הסוף, הבטחתי ואקיים.

למרכז הגיעו 10 נשים , בחסות "יקבי כרמל" למפגש  טיפוח , פינוק והתענגות על יין.

הערב כלל הרצאה על יין וזיקתו לבריאות, התנסות בריקודי בטן, וטעימות של טיפול ויעוץ  קוסמטי, איפור וטיפוח הידים, טפולי רפלקסולגיה ויעוץ נומרולוגי וכירולגי אישי ומכוון, הנומרולוגית קיבלה את השמות ותאריכי הלידה של כל אחת מהמשתתפות והכינה מפה מפורטת.  ולסיום ארוחת ערב טעימה,מזינה, בריאותית וכמובן שתיית יין אדום ולבן של כרמל ובשפע.

היה ערב נעים, מדהים, נשי ומטפח.

ולידיעתכן הנשים חזרו הביתה בהסעה מסודרת.

והנה לכם רזי ההרצאה.

שתיית יין נפוצה ותופסת חלק חשוב בארוחות ערב, בארוחות חגיגיות באירועים בכלל.

יש מספר גישות הנוגעות לשתיית יין והשפעתם על בריאותנו.

 תחילה נגדיר ששתיית יין, במהלך ארוחה, בכמות מדודה של כוס אחת ביום, 300 מ"ל לגברים ו150 מ"ל לנשים היא כמות מתונה, טובה ואיכותית המסייעת לבריאות הלב, להורדת יתר לחץ דם, לאיזון כולסטרול ולירידה במשקל.ואילו צריכת אלכוהול, יין מוגברת, 2 כוסות ומעלה, עלולה לגרום לתופעה הפוכה, למחלות, לשכרות  ולנזק לכבד.

ובכן מהו רכיב התזונה הנמצא ביין ותורם לבריאותנו?

 בקליפותיהם של פירות רבים ובעיקר בקליפת הענב האדום יש כמויות ניכרות של ביופלבנואידים ובניהם הפוליפנולים, החומרים שנותנים את הצבע לפרי. מרכיבים תזונתיים, צמחיים המסיסים במים ועשירים בנוגדי חימצון, המגנים על הלב. מרכיבים אלו חיונים לגוף בכך שהם מנטרלים את הרדיקלים החופשים הפוגעים בתאים ועלולים לגרום לסרטן ולמחלות לב.

במחקרים התגלה כי הפוליפנולים מסוגלים לעכב באופן משמעותי את חימצון הכולסטרול הרע, שהוא הגורם המרכזי להתפתחות ולהאצת טרשת עורקים, מחלה בה עודפי הכולסטרול המחומצן שוקעים בדפנות העורקים וגורמים לסתימתם.צריכת פוליפנולים שביין משפרת את תפקוד כלי הדם ומונעת מטסיות הדם להידבק זו לזו ובכך מפחיתה את הסיכון להיווצרות קרישי דם הגורמים להתקף לב ולשבץ.

 הדגש על סגולותיו של היין מתמקד בעיקר ביינות אדומים כיון שהיין האדום מופק מקליפת העינב. הכנת יין אדום כרוכה בהשריה ממושכת של הענב עם קליפתו, תהליכי היצור של סוגי יינות שונים מביאים לכך שליין אדום יש יכולת נוגדת חימצון גבוהה פי 20 מיין מתוק או יין לבן.

בקליפת העינב נמצא אחוז גבוה יותר של נוגדי חמצון מאשר בתוכן העינב, ממנו מופק היין הלבן. בנוסף ידוע כי יין אדום מכיל לרוב ריכוזים נמוכים יותר של אלכוהול מאשר יין לבן. וכמו כן היין האדום מכיל מאות סוגי פנולים, הריכוז משתנה מסוג לסוג של ענבים, נקבע לפי סוג האדמה בה גדלו הגפנים, מזג האוויר ועוד.

  היין האדום הוא חלק מתפריט תזונה ים תיכונית. תזונה זו מבוססת על תפריט עשיר בפירות וירקות, כרימונים,דובדבנים, אוכמניות, ענבים, זיתים,אגוזים, תפוח עץ, תפוח אדמה,קליפות תפוז, בצל, תה ירוק, שמן זית ושוקולד מריר, מזונות המכילים פרוציאנידים התורמים לבריאות.

 היין האדום הישראלי עשיר בפלבנואידים בשל חשיפתם הממושכת של הענבים לשמש .

  פרוציאנידים הם חלק ממשפחת הפוליפנולים, קבוצת תרכובות כימיות טבעיות המיוצרות ע"י צמחים, ומקנות להם תכונות שונות, כצבע, הרחקת מזיקים. פרוציאנידים תורמים לתהליכים אנטי דלקתים, אנטי חיידקים, אנטי ויראלים, נוגדי אלרגיה ונוגדי חמצון.

 מקור נוסף לפוליפנולים ופלבנואידים החיונים ללב הוא  יישון יין בחביות העשויות עץ אלון ובמיוחד בחביות חדשות. עץ האלון מכיל מטבעו רמות גדולות של נוגדי חמצון, ואלו מתמוססים בהדרגה לתוך היין.

  מושג נוסף הקיים ביין אדום הוא רזברטרול. חומר מופלא הנמצא בזג הענב, קליפתו הדקה של הענב העוטף את ציפת הפרי בה מצוי החרצן.המודעות לתכונותיו המופלאות התגלו בשנים האחרונות, והוכח שניתן למנוע בעזרתו מחלות לב, סרטן, מחלות ויראליות ועוד.כמות גבוהה ממנו נמצא בענבים אדומים, אך גם בסוגים שונים של צמחים, גבעולים, פירות ועלים.

  הפרדוקס הצרפתי: זהו מושג שנקבע כתוצאה ממחקרים שנערכו בבריטניה וארצות הברית לפיהם בקרב העם הצרפתי הידוע  כאנין טעם וחובב  אוכל גורמה,אחוז התמותה  ממחלות לב וטרשת עורקים,הוא מן הנמוכים בעולם,  אף על פי שתזונתם עשירה בשומנים רווים.

למחקר מספר מסקנות: 1. הצרפתים שותים עם כל ארוחה כוס יין אדום. מחקרים מראים כי שתיית יין אדום באופן עקבי, ובמינון לא גבוה של כוסית עד שלוש כוסיות ביום,(מידת כוס יין היא 150 מ"ל. וכוסית שווה בערך ל 50-60 מ"ל), גורמת לרפיון ולהרחבת כלי דם, בנוסף לנוגדי החמצון מסוג פלבנואידים הנמצאים ביין.

2. מסקנה נוספת וחשובה היא אורח החיים הצרפתי. הצרפתים אוכלים לאט, נהנים מאכילה,לועסים היטב את האוכל, עושים הפסקות של נחת בארוחה, בנוסף גודל המנות המקובלות בארוחה הן קטנות מהצלחת. אכילה רגועה מעידה על סוג של שלוות נפש התורמת לבריאות הלב.

מכאן אנו למדים שיין צריך לשתות מכל הלב, לשמור על מידתיות, 1 כוס בארוחה, לצד ארוחה בריאה בכמויות בינוניות, לאכול באיטיות והנאה, בחברת אנשים אהובים.

  שתיית יין וירידה במשקל: כידוע הצרפתים הם אנשים רזים מטבעם, האם לשתיית יין יש קשר לכך? שוב אנו חוזרים למידתיות ולכמות המדודה של שתיית יין ביום, עד 1 כוס. גרם אחד של אלכוהול מכיל  7 קלוריות, ואילו גרם של פחמימה , או חלבון יש 4 קלוריות,בגרם שומן יש 9 קלוריות, מכאן נובע ששתייה מופרזת כמו אכילה מופרזת מעמיסה קלוריות עודפות, ותורמת לעלייה במשקל.הקפדה על צריכה מדודה תורמת לבריאות ולמשקל תקין.

ובנוסף אתם זוכרים, רכיב נוסף המצא ביין ,רזרבטרול , מחקרים מצאו שרכיב זה בכמות מדודה יודע לאזן ערכים תזונתיים גבוהים ככולסטרול, תפקודי כבד,מניעת מחלת טרשת עורקים גם אצל אנשים מלאים.

  שתיית יין ואיזון לחץ דם: לחץ דם הוא הלחץ שהדם מפעיל על דפנות העורקים.העורק הוא המקום בו זורם הדם בגוף, כאשר נוזל הדם בעורק יורדת, כמו בעת התייבשות, או איבוד דם – לחץ הדם יורד. ואילו כאשר העורק נסתם חלקית כתוצאה מהסתיידות עורקים, יצירת פלאק טרשתי, לחץ הדם עולה. לחץ דם תקין הוא 120/80 מ"מ כספית.שתית יין מתונה מסייעת בהורדת לחץ דם, 1 כוס ביום עם ארוחה.מרחיבה את כלי הדם, ע"י הורדת לחץ דם, ומקלה על הלב.כמו כן ישנה ירידה בצמיגות הדם וריכוז חומרי הקרישה, תגובה זו נמשכת זמן רב לאחר השתייה, מכאן שלשתיית יין השפעה מטיבה ארוכת טווח.

 הערה על יין לבן.

יין לבן מופק מתוכן הענב,יין לבן מכיל ריכוז גבוה יותר של אלכוהול, השרייתו של היין הלבן קצרה יותר, מכיל פחות נוגדי חמצון והוא טוב לתפקודי ריאות , גישה שיכולה לעניין אנשים מעשנים אקטיביים ופאסיבים, אך אליה וקוץ בה, יש צורך בשתיית 6 כוסות יין לפחות ביום, כמות גבוהה של אלכוהול מזיקה לבריאות וחשוב לשמור על מידתיות ואיזון.

  יין בבישול: השריית בשר ביין אדום יכולה לתרום להפחתה משמעותית בהיווצרות רכיבים מזיקים המכונים אמינו הטרוציקליים. חומרים אלו נוצרים בתגובות כימיות שונות המתרחשות כשבשר,עוף או דגים עוברים תהליכי בישול וצלייה.

 הגבלים ואיסורים בשתיית יין, כמו למשל במחלות מסוימות אוטואימוניות- זאבת, טרשת נפוצה. אסור לשתות יין כשצורכים תרופות מרשם וללא מרשם, אקמול, מוסקול, נורופן ואחרים. נשים החולות במחלות סרטן כשד, נשים בהריון ונשים מניקות, ההמלצה היא להמנע משתיית יין. אסורה שתיית יין לילדים ונוער מתחת לגיל 18.

  ולסיכום. נושא שתיית יין ומשקאות אלכוהולים הפכו בתקופה האחרונה לנושא בכותרות. יש אמביוולנטיות בנושא זה. מצד אחד יין במידה ואחריות, לצד ארוחה טובה ומזינה תורמת לבריאות, ללב, לגוף ולנפש. ומאידך יין בכמות מופרזת מעל 2 כוסות ביום, פוגעת בתפקודי הגוף, פוגעת בכבד, מורידה ערנות ,חשיבה וריכוז, גורמת לשכרות והתנהגות פרועה. 

שתו יין באהבה, בכמות מדודה, מוגבלת בלגימות קטנות ובהנאה ותזכו לאיכות חיים, לבריאות ואריכות חיים.

החומרים לתחקיר נלקחו מתוך פורום יין  ואלכוהול באתר תפוז.

יום טוב אתי.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת