33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

תזונה וטיפוח בהריון -2 .

תודה רבה לעורכות התוכן באתר תפוז על בול "בחירת העורך"  למאמר הראשון בנושא תזונה מטיבית להריון 

במאמר זה דיברתי וסיפרתי על חשיבות בניית תפריט נכון ומתאים לתקופת ההריון, כדי להיות חיוניות, להתגבר על העייפות, השינוי ההורמונאלי, השינוי ההתנהגותי שמציף אותנו בזמן זה.

במאמר זה ארחיב אודות הויטמינים החיונים בהריון , תפקידם לבריאות האישה והעובר והיכן ניתן למצא אותם במזון. לצערי , ישנה חשיבות בצריכת תוספי תזונה  או תרופות  בתקופה זו של ההריון כחומצה פולית, ברזל כיון שדרך המזון קשה להשיג את הכמות המומלצת ליום- RDA .

בתקופת ההריון חשוב שהתזונה והתפריט יכילו ויטמינים מהמזון:

 חומצה פולית: צריכת חומצה פולית הכרחית כ- 3 חודשים לפני כניסה להריון, כדי למנוע מומים מולדים בצינור העיצבי של העובר, האחראי להתפתחות המוח ועמוד השידרה.

חסר בחומצה פולית יכול להביא לאנמיה.

צריכה יומית מומלצת 400 מיקרוגרם, לקיחת כדור 1 ליום.

בנוסף ניתן למצא ויטמין זה בירקות ירוקים עליים, כחסה, פטרוזיליה, עלי מנגולד, תרד, עלי סלרי וכדומה.

  ויטמין B12: ויטמין זה פועל עם חומצה פולית בצמיחת התאים וחיוני להתפתחות התקינה של העובר.

מקור לויטמין זה נמצא בעיקר במזונות מן החי – בשר , עוף, מוצרי חלב עשירים בשומן,(גבינה צהובה), ביסודות קורט נמצא במזונות מותססים ככרוב כבוש, טופו.

 חסר יכול להופיע אצל נשים צמחוניות וטבעוניות בעיקר,ואצל נשים הממעטות באכילת בשר ועוף ועלול לפגוע בפוריות האישה, כלומר  מחזור לא מסודר, קושי במעקב אחר ביוץ וקושי להקלט להריון.

  וויטמיני B- משפחה חשובה של ויטמינים הנותנים אנרגיה וחיוניות לגוף. נמצאים במגוון רחב של מזונות.

חסר בויטמין B6 : יכולים לגרום לציון אפגר נמוך בתינוק אחר לידתו ,(משקף את מצב בריאותו של התינוק לאחר הלידה, בהתבסס על קצב פעימות הלב, מאמץ נשימתי, טונוס, מתח שרירים נמוך, תגובות לגירויים,רפלקסים וצבע עור).

צריכה נמוכה של ויטמין B6 במהלך הריון עלולה לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים של העובר ולהגביר את חוסר השלווה שלו. רכיב זה נמצא בבשר, דגים, בוטנים ,בננות ותפוחי אדמה, מוצרי חלב וסובין.

 ויטמיניB1   - נמצא  בשעועית, בשר, דגנים, ירקות ירוקים מוצרי חלב והדרים.

 ויטמין B2  - ניתן לאכול במזונות כגון כבד, חלב, מוצרי חלב, עוף ,דגים , ביצים וירקות ירוקים.

 ויטמין B3 - נמצא בבשר (חלקים פנימיים), אספרגוס, אפונה, תפוחי אדמה, אפרסקים, בוטנים וקטניות.

  ויטמין C– צריכה מועטה של ויטמין זה מורידה את רמות הויטמין בדם ועלולה להגביר את הסיכון להתפתחות פרה- אקלמפסיה(סוג של רעלת הריון), וללידה מוקדמת. הסיכון מאופיין באצירת מים, כאבי ראש, הימצאות חלבון (אלבומין) בשתן, ולחץ דם מוגבר.

ויטמין   :  Cנמצא בקיווי, תותים, עגבניה,פירות הדר, פלפל,ירקות ירוקים,תפוח-אדמה.

בתקופת ההריון במצבים של שיעול, צינון וחולשת מערכת חיסון, כגון בעונת מעבר וחורף, רצוי לצרוך ויטמין זה בכמות של 250 מ"ג לכמוסה פעמים ביום.

 ברזל: אנמיה הינה מצב נפוץ בהריון. תזונה עשירה בברזל היא תוספת של אגוזים ושקדים לתפריט, כמו כן מרק עוף,הודו אדום ,תרד, מנגולד, גרעינים, צנוברים, קיטניות: עדשים שחורים, עדשים ירוקים,שעועית מש ועוד . שילוב של ויטמין C באותה ארוחה אם כמיץ תפוזים, לימונדה, או כירק או פרי המכיל ויטמין זה ,מגביר את הספיגה של הברזל מהמזון .

 סידן : חיוני לבניית העצמות, והשלד . ניתן למצא בטחינה, קיטניות, סרדינים, ברוקלי, תאנים, אגוזים ושקדים.

מזונות אותם כדאי להמעיט, להמנע בשל תופעות לוואי ונזק לבריאות.

 מלח: צריך להגביל צריכת מלח, להמנע ממזונות מעובדים, מסעדות מזון מהיר,המכילים כמויות גדולות של מלח וחומרים משמרים. עודף צריכת מלח יכול להביא לבצקות ואצירת מים , ויתכן לחץ דם גבוה.

 מונוסודיום גלוטומט: עלולים לגרום לאלרגיה. מכילים כמות לא מבוטלת של מלח.

 צבעי מאכל וחומרים משמרים : מכילים יסודות תעשיתיים,רעילים שמזיקים לעובר לאישה ההרה.

   קפה, אלכוהול, עישון אקטיבי ופאסיבי.

 תוספי מזון וויטמינים בתקופת ההריון מותאמים לאישה לפי תשאול תזונתי, איבחון מתאים וצורך.

 רופאים ומטפלים  לרוב ממליצים להשתמש  במולטי ויטמין, המתאים לנשים בהריון. ניתן להשתמש בו גם אחרי הלידה, בתקופת ההנקה.

תוספת ברזל חומצה פולית ו B12  מומלצות לנשים צמחוניות או הממעטות  לאכול בשר.

  אנמיה , חסר ברזל בהריון הוא מצב נפוץ. הרבה נשים משתמשות בתוסף ברזל שעלול לגרום לעצירות ואי נוחות בבטן במידה והסימפטומים מוכרים ,כדאי לדעתי לרכוש ברזל טיבעי בנוזל התורם לספיגה טובה ואיכותית יותר .ראוי להתיעץ עם איש מקצוע בנוגע לתפריט מותאם להשלמת חוסרים.

 בחילות בהריון הינן תסמין , תהליך המתרחש אצל רוב הנשים בתחילת הריון , סימפטום זה עובר לרוב אחרי שלושה חודשים. מצב זה מתרחש בשל שינויים הורמונליים ולעיתים בגלל אוכל ותפריט תזונתי  היוצר עומס על מערכת העיכול  וכן ממצבים של התייבשות בשל שתיית מים לא מספקת.

במצבים סבילים וקלים באופן יחסי ,ניתן להשתמש בסוכריות זנגויל, וצמחים מחממים כגון  קנמון , מוסקט, מנטה . תוסף תזונה "גרבידול" מתאים למצב זה, מכילים זנגויל + B6 .

 צרבות לעיתים הם חלק מתקופה זו , התאמת תפריט תזונתי מתאים יכול בהחלט לשפר ולהועיל.

 פעילות גופנית מאוד חשובה במהלך ההריון.

נשים שעסקו בפעילות גופנית לפני ההריון יכולות להמשיך ולהתאמן בהשגחה של המאמן תוך שינוי בשיטת האימונים ,בצוע של תרגילים שונים החל מחודש חמישי, ולפי הדרכת המאמן.

פעילות גופנית כפילטיס,שחייה, יוגה, מאוד מומלצת.

 נשים שלא התאמנו לפני ההריון ,ורוצות להתחיל בתקופת ההריון, אני ממליצה רק עם הדרכה, הכוונה של מדריך מנוסה ומיומן , היודע להתאים תרגילים לשלבי ההריון המשתנים. אימון של האישה בקבוצה מגביר את המוטיבציה להשתתף ולהתמיד בשל הפירגון, התמיכה הנשית .

לא להתאמן עם תוכניות טלויזיה,או קלטות, DVD, ללא הדרכה אישית.

להרפיית מתחים ,לכאבי גב הנובעים משינויים פיזיקליים המתרחשים בגוף כדאי להשתמש בעיסוי להריון ולידה,הניתן ע"י מטפל/ת מומחים. טיפולים נוספים הם יעוץ  הומאופטי, פרחי באך , דיקור סיני,נשימות ,  טיפולי רפלקסולוגיה החל משבוע  38 להריון.

 הליכה היא פעילות גופנית מצוינת בתקופה זו, עוזרת לשחרר חסימות אנרגטיות, תורמת לגמישות המפרקים, בטן תחתונה וזוקפי גב ,מחזקת את הנשימה ומשפרת סיבולת לב ריאה, תורמת לבריאות העור, מונעת צלוליטיס.

 נקודה חשובה למחשבה- נושא המראה הנשי, הבטחון העצמי, הדימוי האישי מאוד חשוב בתקופה זו בשל השינויים אותם הגוף חווה. לכן חשוב לדאוג לנושאים אלו ע"י קניית / רכישה/ לקחת מחברה בגדים מתאימים לגופנו המשתנה, המתעגל. בילוי חברתי עם בן הזוג , טיפוח אישי ע"י איפור, תספורת ופינוק מתאים.

ישנם עוד הרבה נושאים עליהם ניתן לשתף בתקופת ההריון כמו מצבי רוח, בדיקות חיוניות ובדיקות רצויות, חרדות ופחדים המאופינים בתקופה זו, הכנה לקראת הלידה, היכן ללדת אם בבית חולים או לידת בית, הקושי להתמודד עם הבטן הגדלה ועוד.

זוהי תקופה שחשוב לדבר, לשתף, לספר לחברה, לבן הזוג ,לאיש מקצוע אותו אתן מעריכות  את החוויות, הרגשות, התסמינים, תחושת הטוב , השפע והמלאות אותה אתן מרגישות ואו לשתף אודות החששות, הפחדים המלווים לקראת הלידה הצפויה.

בהצלחה ואשמח לשיתופים שלכן. אתי.

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת