00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אמנון כרמל - על עתידנות, טכנולוגיה, פילוסופיה והעולם הגדול

כיצד עזרה הטכנולוגיה ליצירת העולם המורכב של שר הטבעות

בשבוע שעבר ביקרתי בתערוכה מרתקת במוזיאון המדע שבלונדון המכילה מוצגים שונים מסדרת סרטי "שר הטבעות". המוצגים כוללים תלבושות, אביזרים, מודלים ודגמים שנבנו במיוחד עבור הפקת הסרט, כמו גם סרטוני וידאו שונים המציגים קטעים שונים הקשורים להפקת הסרט. לאחרונה גם יצא טריילר חדש של הסרט האחרון בסדרת שר הטבעות שיצא בסוף השנה. מאמר זה יביא כמה רשמים אודות הטכנולוגיה ששימשה את יוצרי הסרט ליצירת העולם הקסום של טולקין.
 


הכניסה לתערוכת שר הטבעות במוזיאון המדע שבלונדון


מחבר טרילוגיות הספרים – ג´. ר. ר. טולקין היה פרופסור לבלשנות באוניברסיטת אוקספורד היוקרתית שבאנגליה. השפה שלו היא עשירה וציורית בצורה מדהימה. כל תיאור של כל גבעה זניחה בספר הופך להיות לפואטיקה לירית, מה שהופך את חווית הקריאה למדהימה (במיוחד בשפה האנגלית), אבל גם לקשה מאוד. למעשה רוב האנשים שאני מכיר שניסו לקרוא את הספרים הפסיקו עוד לפני מחצית הספר הראשון. הבעיה העיקרית נעוצה באמת במחצית הראשונה של הספר הראשון שעמוסה עד מאוד בתיאורים מייגעים, פרטים זניחים, ושירים לא ברורים. אם עוברים את זה ניתן להמשיך בקלות יחסית הלאה. אני עשיתי את המסע הזה 3 פעמים בחיי. פעמיים בעברית ופעם באנגלית (מומלץ בחום!). יש לזכור שהספר "ההוביט" יצא כבר בשנות ה- 30´ של המאה ה- 20´ ושלושת ספרי ההמשך – טרילוגיות "שר הטבעות" יצאו לאור כבר בשנות ה- 50´. אגב, בקרוב חוגגת הסדרה 50 שנה (ולכבוד החגיגות עומדת לצאת מהדורה חדשה, שישית במספר). עם השנים התיישנה השפה עוד יותר, ובמיוחד התרגום העברי שלה. הסיפור נותר נגיש רק לאותם אנשים שהצליחו לעמוד במשימה של קריאת כל הספרים בסדרה. מדובר אמנם במאות מליוני אנשים בכל העולם, אבל הקהל הרחב של ראשית המאה ה- 21 לא נחשף ברובו לסיפורים במלואם.


למעט שני סרטים מצוירים משנות ה-60´, שהיו מזוויעים למדי, מעולם לא העז איש לנסות ולהקים את האגדה לתחייה. הסיבה לכך הייתה פשוטה – הגדולה של טולקין הייתה שהוא בנה עולם דמיוני שלא נראה כמותו בשום קנה מידה בעולם. יצירה של עולם עשיר כל כך פשוט לא הייתה אפשרית בפורמט של סרט מצולם. טולקין לא רק תיאר קרבות של מאות אלפי לוחמים, אלא גם המציא שפות מיוחדות לכל אחד מהעמים והגזעים בעולם שלו, כולל סלנג שגור, אגדות עם, מנהגים מקומיים, אמונות תפלות, אילנות יוחסין מפורטים ואפילו היסטוריה מקומית! הפירוט היה כל כך רב עד שטולקין עצמו החליט לנסות ולציור אינדקס של כל המושגים, המקומות, הגיבורים, והיצורים אותם המציא על מנת לנסות ולעשות סדר בים המידע. אבל איפשהו באות L הוא נעצר. המטלה פשוט הייתה גדולה מידי, אפילו בשבילו.


ואז הגיעו המחשבים. המחשבים איפשרו בפעם הראשונה לעשות סדר בערמות המידע. ברגע שפורמט של ספר הופך מאנלוגי לדיגיטאלי, למשל נכתב או מועתק לתוכנת Word, אנו יכולים ליצור המון דברים חדשים:

מספרי עמודים ותוכן שמתעדכנים אוטומטית, ספירת מילים, עיצוב אוטומטי, אינדקס אוטומטי למילים נבחרות, כולל מספרי עמודים והחשוב מכל – חיפוש עבור ערך מסוים. קונקורדנציה מלאה לשר-הטבעות ראתה אור במהלך שנות השבעים, ובמהדורות שהופיעו החל משנות השמונים צורף מפתח מלא. כך התאפשר בפעם הראשונה לבצע חיפוש וכך למצוא למשל את כל האזכורים, כולל מספרי עמודים, לגזע ה"אוּרוּק האִי", או לדמות "טום בומבדיל" בלחיצת כפתור. המחשוב אפשר לחסידים האדוקים של טולקין גישה לעולם חדש של מידע שפשוט לא היה נגיש בשום דרך ריאלית קודם לכן. עם זאת ההבדל לקורא הממוצע לא היה ממש מורגש.

אי שם באמצע שנות ה- 90´ של המאה הקודמת התחילו להתרוצץ שמועות בדבר התחלת ההפקה. כמה שנים אח"כ, בסוף הקיץ של שנת 2001, יצא הטריילר ("הבקרוב" או קדימון בעברית תקנית), ששם קץ לכל מיני שמועות וידיעות חלקיות שהסתובבו בעולם. משום שאני מאוד אוהב את הספרים, חיכיתי בכיליון עיניים לסרט. לילה שלם הורדתי את אותו הטריילר בחיבור Dial Up איטי במיוחד. כשקמתי למחרת בבוקר הוא היה כבר על המחשב שלי.

הסרטון שעמדתי לראות כל כך ריגש אותי שהייתי חייב לצפות בו שוב ושוב על מנת לנסות ולהבין כל פרט ופרט שראיתי על מסך ה- QuickTime הקטן. ותוך כדי צפייה קרמו עור וגידים מול עיני המשתאות כל גיבורי הספרים - גאנדלף, בילבו, פרודו ושאר הגיבורים האהובים עלי כל כך. אפילו גולום היה שם. זו עמדה להיות חגיגה גדולה.

אני אחסוך מכם השתפכויות רגשניות, ורק אומר שבניגוד למעריצים האדוקים של הספרים, קשה לי למצוא מילים רעות לומר על העבודה של במאי הטרילוגיה - פיטר ג´קסון. נכון שהוא לא נשאר נאמן לחלוטין לספר, ונכון שההוביטים עצמם עוצבו בצורה שונה לחלוטין למה שדמיינתי. אפשר גם לטעון שהוא הפך את סיפורי האהבה בספר לדרמטיים ומודגשים יותר, ואפשר אולי היה לעשות ליהוק שונה במקצת. אבל לדעתי בסך הכול הוא עשה עבודה נהדרת והצליח להעביר את רוח הספר לפורמט של סרט עצום מימדים. 


מה שמעניין אותי יותר מכל הוא ההצלחה הטכנולוגית - במשך עשרות שנים  נשארו הסיפורים האלו בגדר פנטזיה רחוקה מכל מימוש ויזואלי אמיתי. והנה כעת, ממש בחלוף המילניום, הצליחה הטכנולוגיה סוף סוף להדביק את הדמיון.

על מנת ליצור את הסרטים השתמשו היוצרים בטכנולוגיות מחשב שפשוט לא היו קודם לכן. חלק גדול מאותן טכנולוגיות הומצאו על ידי האומנים והיוצרים של הסרט בזמן ההפקה. כאמור כל הסרטים צולמו במקביל, אבל יוצאים לאקרנים אחת לשנה באזור חג המולד. ולכן עריכת מהסרטים נעשית משנה לשנה, וממש ניתן לראות שיפור משמעותי באיכות הטכנולוגיה שעומדת לרשות יוצרי הסרט עם הזמן.


יצירת עולם כה מורכב ועצום דרשה שימוש בטכנולוגיות רבות. אני אנסה להסביר בקצרה על כמה מהעיקריות שבהן:


יצירת קרבות מרובי משתתפים


בספר שר הטבעות מתוארים קרבות אדירים שבהם לוחמים מאות אלפי לוחמים מגזעים שונים כולל יצורים כמו דרקונים, פילי לחימה אדירים, מגוון כלי נשק וכלי מצור ועוד ועוד. אם היית מעוניין ליצור משהו דומה לפני כ- 10 שנים היה עליך לגייס עשרות ומאות אלפי ניצבים, ולבנות לכל אחד תלבושות, מסכות, כלי נשק וכו´. בנוסף היה צורך להשתמש בכל תעלול אפשרי שידעה תעשיית הקולנוע. ניתן היה מן הסתם ליצור משהו, אבל אני די בטוח שהתוצאה הייתה מאכזבת את כל מי שקרא את הספר, ומן הסתם תוצאה נחותה משמעותית מול מה שיצא מהפקה זו, והמחיר היה כל כך גבוה שלעולם לא היה ניתן לכסות את העלויות.


הסרט גלדיאטור שיצא בשנת 1999 נחשב בזמנו ליצירת מופת טכנולוגית בזכות שחזור גדולתה של רומא באמצעות גרפיקה ממוחשבת חדשנית, והן בזכות הקהל העצום שבקולוסיאום שמנה מאות אלפי אנשים והיה מורכב למעשה באמצעות טכנולוגית מחשב. קהל אנשים הוא סטטי יחסית. יש ליצור תנועה רנדומאלית של הדמויות, ואת זה ניתן לעשות באמצעות אלגוריתם פשוט למדי. ה"צילומים" גם נעשו מרחוק, ולא הבחינו בפרטים מידי בדמויות שבקהל.


כאמור פשוט אין דרך לגייס מאות אלפי ניצבים. אחת האפשרויות האלטרנטיביות היא לצלם כמה לוחמים ואז פשוט לעשות להם Copy-Paste וליצור עוד ועוד קטעים של אותם לוחמים. הבעיה היא כמובן שאם כל המסך יהיה מלא באותם קטעי לחימה, זה יראה מאוד מלאכותי. ההפקה של שר הטבעות הייתה חייבת להשתמש בטכנולוגיות חדשניות על מנת ליצור את סצנות הקרב העצומות שבסרט, כפי שדמיין אותן טולקין במקור.



ROTK Army

צבא בני האדם – שר הטבעות - "שובו של המלך"

חברת WETA שהייתה אחראית על האפקטים המיוחדים בסרט, פיתחה תוכנה שנקראת “Massive". לתוכנה הזו יש מטרה אחת בלבד – יצירת סצנות קרב רבות משתתפים בצורה הריאליסטית והטובה ביותר בעולם. התוכנה מאפשרת לעשרות אלפי דמויות מבוססות תוכנה להילחם אחת בשנייה, כאשר לכל אחת יש צורה שונה ולבוש שונה, ולכל אחת יש אינטליגנציה מלאכותית המאפשרת לדמות להגיב לתנאי השטח ולתנאי הקרב. כך למשל אם הדמות צריכה לחצות נהר (שקיים בתוואי השטח), תבצע הדמות תנועות של מעבר במים, מול דמות אחרת שנמצאת ליד דמות אויב ותבצע פעולות תקיפה או הגנה בהתאם למצב הלחימה. התקיפה תשתנה גם בהתאם לכלי הנשק, העייפות של הדמות ועוד. כל דמות של לוחם המכונה סוכן או “Agent" מגיבה לא רק לתנאי השטח אלא גם לסוכנים האחרים. כך למשל אם סוכן יזוז לאט יותר אם דרכו תחסם על ידי סוכנים אחרים, הוא גם ישנה את כיוון התנועה שלו בהתאם וילחם באויב, אם יש אחד כזה באזור, וגם יעזור לחברים אחרים להילחם באויבים שמתקיפים אותם. מדובר באלגוריתם מורכב למדי שמורכב מהמון הגדרות שונות, כמו התאמה לסביבה, חיפוש אויבים, צורות לחימה שונות עבור גזעים שונים וכו´. אבל ברגע שנוצר אלגוריתם שכזה לסוכן אחד, ניתן פשוט לשחרר כמה מאות אלפים מאותם סוכנים, להגדיר להם מי אויב ומי ידיד, ולתת להם להילחם אחד בשני. התוצאה, כפי שניתן לראות בסרטים, מרשימה ומשכנעת מאוד. 

תוכנת Massive יוצרת למעשה מבנה קווי עבור כל סוכן. מבנה קווי זה זז לפי תנועת הסוכנים, כפי שנסרקה למחשב באמצעות שחקנים "בשר ודם" באמצעות תהליך שנקרא “Motion Capture" או לכידת תנועה (עוד על תהליך זה  בהמשך). לכל גזע לוחמים תנועות, צורת קרב וסגנון משלו. ניתן להתייחס למבנה הקווי כשלד. על השלד עצמו מתווספת שכבת טקסטורה ממוחשבת, ועל הטקסטורה נוצר הסקין (Skin מהמלה – "עור" באנגלית). סקין כזה מכיל את כל הפרטים הקטנים כמו צבע העיניים, השיער והפרטים בקסדה ובנשק ועוד. הסקין מולבש על כל אחד מהדמויות והוא ייחודי לכל לוחם.



ELF-SkeletonELF-SkinELF-Graphics

מימין – השלד הראשוני. עליו מורכבת הטקסטורה בסיסית (מרכז) ולבסוף מתווספת הגרפיקה (שמאל)

יצירת סקינים ללוחמים


על מנת ליצור את הסקין היה צורך בסריקה תלת מימדית של אובייקטים אמיתיים כמו למשל מסכות אורקים שנבנו במיוחד, שריון ונשק ועוד. לשם כך השתמשו אנשי WETA בסורק תלת מימדי שבמקור השתמשו בו בניו זילנד על מנת לסרוק פגרי כבשים. הסורק הוא מכשיר ידני קטן שניתן להעביר אותו מול כל חפץ שהוא, והחפץ ייסרק בתלת מימד לתוך המחשב. כך למשל אם תסרוק פנים של אדם תוכל לראות את הפנים מוצגות על המסך ותוכל גם לסובב אותם למעלה, לצדדים ועדיין לראות את כל הפרטים כפי שהם קיימים במציאות. 


3d Scanner-Alone


הסורק התלת מימדי - בתערוכת שר הטבעות במוזיאון המדע בלונדון


בניית אורקים יחודיים

אבל אין די בכך. על מנת להמנע ממצב בו כל האורקים נראים בדיוק אותו דבר, בנו אנשי WETA תוכנה לבניית אורקים, או “Orc Builder". באתר האינטרנט הרשמי של הסרט ניתן למצוא גרסת הדגמה קטנה ומצומצמת מאוד של ה- “Orc Builder" שמדגימה את ההבדלים ביצירת אורקים שונים לחלוטין כאשר ניתן לשלוט ב- 3 פרמטרים – גובה פרופורציה ומבנה גוף.


בתוכנת Massive שבה השתמשו בסרט, היו כ- 200 פרמטרים שונים, רק עבור יצירת לוחמים מגזע האורקים. הפרמטרים כללו לדוגמא את סוג השריון, סוג הקסדה, אורך הרגליים והידיים, גובה, סוג הראש, גודל הכרס ועוד ועוד. כך ניתנה לתוכנה האפשרות לייצר רנדומלית עשרות אלפי אורקים לוחמים שכל אחד מהם נראה אחרת מחברו.  

 


Orc1 

Orc2
שתי הדמויות הללו נוצרו באמצעות ה- “Orc Builder" שבאתר. ההבדלים ביניהן נובעים עקב שינוי 3 פרמטרים בלבד

יצירת שדה הקרב היה גם הוא תהליך מורכב, בו יצרו מחימר מתאר של אזור הלחימה. לאחר מכן באמצעות הסורק התלת מימדי  סרקו את המודל למחשב, ואז ניתן היה ליצור מסלולי ריחוף מעל המודל כולל צילומי תקריב. את המודל התלת מימדי הסרוק הזינו לתוכנת Massive כשדה הקרב, וכך יכלו כל הסוכנים לנהל קרבות על גבי אותו שטח מוגדר.  

יצירת דמויות דיגיטאליות - גולום

 

בין האתגרים הנוספים שדרשו טכנולוגיה מורכבת היה יצירתם של יצורים שונים כמו טרול המערות, האנטים (העצים המדברים), האוליפנטים (פילי ענק) וגם כמובן גולום.  


גולום הוא דמות שעוצבה כל כולה במחשב. את התנועות ואת הקול של גולום ביצע שחקן בשם אנדי סרקיס. לשם כך השתמשו יוצרי הסרט ב-3 סוגי חליפות: חליפת לכידת תנועה וחליפה לבנה. חליפת לכידת תנועה היא חליפה צמודה לגוף שמשובצים בה חיישנים של תזוזה במקומות שונים כמו הפרקים, כפות רגליים, כתפיים וכו´. באמצעות ציוד מיוחד ניתן להקליט את התנועות האלו למחשב. כל חיישן מייצג נקודה, וכל הנקודות יוצרות מעיין שלד של הדמות (בדומה לשלד שראינו קודם). על השלד הזה מורכבת החזות של הדמות הויראטולית של גולום. בהתחלה רק טקסטורה גסה, ולאחר מכן הסקין המלא כולל כל הפרטים כמו השיער, הפגמים בעורו וכו´. כשהשחקן עומד, גם גולום יעמוד (על מסך המחשב). כשהשחקן יקפוץ, גם גולום יקפוץ. 


 

Gollum Motion Capture - Man

Gollum Motion Capture-Gollum


בתמונה העליונה ניתן לראות את אנדי בחליפת החיישנים ובתחתונה את התוצאה הסופית

החליפה הלבנה גם היא חליפה צמודה המשמשת לקטעים בהם נדרשת אינטראקציה של גולום עם דמויות אחרות. כך למשל בסצנת הקרב בין גולום לסם ופרודו (שניים מהגיבורים הראשיים) משחק אנדי בחליפה הלבנה, סם תופס את גולום בעוד הוא בועט ומשתולל. כדי ליצור אפקט אמין שיחק אנדי את גולום שנתפס בעודו לובש את החליפה הלבנה. בעריכה ניתן היה להגדיר למחשב בקלות יחסית את הדמות בחליפה הלבנה ולהחליף אותה בדמות הוירטואלית של גולום. 

2 UNITE

מימין – אנדי השחקן, במרכז גולום עם טקסטורה בסיסית, ומשמאל – התוצאה הסופית 

משום שרצו ליצור צורה טבעית לגולום, ראשית יצרו מודלים פיסיים של גופו ופניו, ואז באמצעות הסורק התלת מימדי סרקו את הכל למחשב, וייצרו דמות וירטואלית חיה ואמיתית שזזה בהתאם לתנועות השחקן.  

יצירת דמויות דיגיטאליות – טרול המערות


גם את טרול המערות בנו במודל פיסי שנסרק למחשב באמצעות סורק התלת מימד, העניקו לו במחשב יכולות גמישות ותנועה עד לרמת ריאליזם מדהימה. עשו זאת באמצעות בניית שלוש שכבות. אחת של השלד, השנייה של השרירים והשלישית שכבת העור. אם למשל יזיז הטרול את ידו, יזוז השלד, אבל גם יופעלו שרירים מסוימים כמו שריר הכתף ושריר הזרוע, ואלו ישפיעו על שכבת העור ויגרמו לעור להתכווץ ולהשתנות בהתאם לתנועה.


מכיוון שהטרול עשוי כולו במחשב, כשביים פיטר ג´קסון את הקרב עם הטרול, הוא השתמש למעשה במסכת מציאות מתוספת על מנת לראות את השחקנים החיים ואת זירת הקרב ובאמצעות מסך שמתלבש על העיניים יכול היה לראות בנוסף גם איך יתנהג הטרול והיכן יהיה.


Cave Troll Doll

הדגם הפיסי של טרול המערות – תערוכת שר הטבעות במוזיאון המדע בלונדון

טכניקות מתקדמות נוספות

רשימת האפקטים הדיגיטאליים עוד ארוכה מאוד, ומן הסתם אין באפשרותי לסקור את כל הטכנולוגיות שהיו בשימוש בסרט.


אני רק אזכיר  את אשליות הגודל שהשתמשו בהן על מנת ליצור את ההבדלים בין ההוביטים לבי האדם, את צילומי הרקע המדהימים שבמקרים רבים שופץ הנוף,או שהוסיפו באמצעות מחשב ערים ומבנים שונים, יצירת שלל יצורים כמו ה- Ents (עצים הולכים ומדברים) שנעשו כולם במחשב, שילוֹבּ – עכבישה ענקית ואכזרית מהסרט השלישי שיצא בקרוב, אוליפנטים – פילי מלחמה עצומים בגודלם ועוד ועוד.


השימוש באמצעים דיגיטאליים היה גם הרבה מעבר ליצירת דמויות או קרבות. מעל ל- 70% מהפריימים בסרט נצבעו באמצעות פילטרים דיגיטאליים שהדגישו צבעים מסוימים, שינו את התאורה בסט ותרמו רבות לאווירה הקסומה של הסרט.


שימוש בפעלולים "אנלוגיים"


בנוסף לכל הפעלולים הדיגיטאליים היה צורך גם בטכניקות "אנלוגיות" רבות כמו בניית מודלים מוקטנים, וגם מודלים ענקיים בגודל בית (המכונים – Big-atures). היה גם צורך בבנייה של אלפי שריונות, נשקים, מסכות תלבושות ואביזרים. רק לשם ההדגמה רק עבור יצירת האורקים (חיילי האופל שנלחמים בכוחות הטוב), יצרו במבצע רחב היקף את הציוד הבא:


1,000 חליפות שריון ברזל ו- 500 חליפות שריון עור שיוצרו ביד, 2,000 נשקים מסוגים שונים כולל כ- 100 נשקים איכותיים ומושקעים במיוחד צילומי תקריב, כ- 100 תבניות בסיס של ראשי אורקים מהם יצרו כ- 10,000 ואריאציות שונות של מסכות פנים שהולבשו לשחקנים וניצבים ועוד מגוון אביזרים וחפצים שונים.


משום שרצו ליצור תחושה מציאותית יצרו את כלי הנשק והשריונות בדיוק כמו שיצרו אותם פעם – עבודת יד בשימוש בכבשני ענק והקפדה על שימוש רק בכלים וחומרים שהיו קיימים בימי הביניים.


עבודת ההפקה על שלושת הסרטים ארכה שנים ארוכות והושקעו בה מאות מליוני דולרים, אבל התוצאה היא פנינה קולנועית שממחישה עד כמה הטכנולוגיה יכולה לגרות את הדמיון. הטכנולוגיות שציינתי במאמר זה נשמעות מרשימות ודורשות מן הסתם ציוד מחשבים יקר ומתקדם, אבל משום שקצב התקדמות הטכנולוגיה מהיר במיוחד, בתוך שנים ספורות תוכלו ליצור את כל זה במחשב הביתי שלכם.  


קישורים מומלצים:


האתר הרשמי של טרילוגיות סרטי שר הטבעות

האגף באתר שמתעסק באפקטים המיוחדים מומלץ!
The One Ring אתר המעריצים הגדול ביותר של טולקין - 
פורום טולקין בתפוז
פורום טולקין בפורומים של אורט



ובנוסף מומלץ לצפות בתוספות ל- DVD של הסרטים שמסבירים על הפקת הסרט



תודה ל- י. ווליס, מנהל קהילת טולקין בתפוז, על ההערות וההארות.  


המאמר מתפרסם גם בפורטל BSH.

לעמוד הראשי של הבלוג: www.AmnonCarmel.com

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

11 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמנון כ אלא אם צויין אחרת