33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

מזון מטיב להריון תקין- 1

20/07/2011

   אנחנו בהריון . 

תחילת ההריון היא תקופה לא קלה, המערכת ההורמונלית משתנה, עייפות גדולה משתלטת על הגוף, בחילות בוקר, לעיתים הקאות ,סלידה מריחות הם חלק מנפלאות הזמן הזה.

מה לאכול, ממה להמנע, איך לשמור על עצמנו, איך להתחזק, להיות אנרגטיות, בעלות כוח וחיוניות כדי לקום בבוקר, ללכת לעבודה, לטפל בילדים ובבית כי הרי הריון אינו מחלה, אלא מצב , תקופה בה אנו פורחות, מתעגלות, מפתחות ומגדלות עובר בבטננו ומתעצבות כאישה וכאם?

במאמר זה אנסה לשוחח איתכן ולדבר על תזונה , תפריט המתאים להריון.

תזונה נכונה היא למעשה הקפדה ותשומת לב למזון אותו אנחנו אוכלים, תפריט המכיל את מירב אבות המזון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, שתייה מרובה, שימוש מירבי בפחמימות מורכבות.

למעשה רצוי ונאות להקפיד על תזונה נכונה ביום יום ולא רק במצב הריון.

בהריון הצורך בלאכול נכון ,להקפיד על תזונה נבונה הוא כפול. אכילת רכיבים תזונתיים נכונים, מיטיבים, משביעים, בריאים וחיוניים הם ערך מוסף לבריאות האישה והעובר.

הדרישה ההולכת וגדלה למרכיבים מזינים מיוצגת בהבדלים שבין קצובות המזון המומלצות לנשים שאינן הרות לבין הכמויות המומלצים לנשים הרות. לדוגמא:

 כמויות גדולות יותר של סידן, מגנזיום וחלבונים נדרשות לאספקת אבני הבניין החיוניות להתפתחותן של עצמות העובר ולהרחבת מאגרי הגוף של האם כהכנה ליצירת חלב.

 הדרישה לחומצה פולית גדלה בגלל תפקידו של ויטמין זה בצמיחת התאים של העובר ובהרחבת נפח הדם והרקמות הגדלות בגופה של האם.

 כמו כן הדרישה לברזל גדלה כדי לספק את הדרישות הגדולות של הרקמות לחמצן.

רכיבים תזונתיים כמו אגוזים, שקדים,גרעינים,צנוברים הם למעשה חמצן לגוף.מזונות אלו מכילים ברזל ,מינרלים,אבץ וסידן וחלבונים החשובים למע' החיסון.

צריכה מיטבית של חלבונים חשובה במהלך ההריון.

צריכה תקינה של חלבונים בהריון ובמהלכו מקטינה את הסיכון של סיבוכים הקשורים להריון ומגדילה את הסיכוי ללידת תינוקות בריאים.

חלבונים חשובים הם:

 דגים מסוג אומגה 3 סלמון טונה הליבוט, מרלוזה, סול, סרדינים- חיוניים להתפתחות תקינה של תפקוד העין והראייה בעוברים.

 עוף על גווניו וצורותיו, פרגיות, שניצל, הודו אדום, שאוורמה נקבה חשובים בתפריט בשל תכולת הברזל הגבוהה .מומלץ מבושלים ,אפויים ולא מטוגנים ובכמות סבירה, מדודה.

 שילוב של קטניות,(שעועית, חומוס, עדשים,טופו,אפונה), עם פחמימות מורכבות (אורז מלא, גריסים,חיטה, דוחן, כוסמת, בורגול, קינואה),  מהווים חלבון מן הצומח.

 בנוסף ניתן לצרוך מזונות כטחינה, אבוקדו, ביצים, חלבה, ממרח שקדים, ממרח חומוס, חמאת בוטנים, לנשים שלא רגישות, אגוזים, שקדים, גרעינים, אגוזי ברזיל  ולשלב  מוצרי חלב, בין 3- 5 % שומן .

 אכילת מזון מגוון , שילוב של רכיבים תזונתיים, מיגוון מזונות פחמימתיים מורכבים,(לחם שיפון, מלא,אורז מלא, פסטה, קינואה, חיטה, גריסים וכו'), העשירים בסיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים. אכילת ספקטרום רחב של פירות וירקות, יכול בהחלט להזין את הגוף ולתת לו את הכוח להתמודד עם תקופת ההריון במיוחד בשליש השלישי שבו הצורך באנרגיה וחמצן למערכות הגוף גדלות.

  דיאטה בזמן הריון היא מסוכנת. הגבלת צריכת המזון והקלוריות עלולה לגרום למצב של הרעלה הנקרא קטוזיס, המונע אספקה נדרשת של סוכר למוחו המתפתח של העובר.

רצוי להתייחס לתזונה לפי עונות השנה:   הריון בתקופת החורף מצריך מזון מבושל , מרקים, סלטים מבושלים, תבשילים המכילים קיטניות , תבלינים חמים, שתייה חמה כתה צמחים, תה ירוק - 2 כוסות ביום. אורז מלא בתוספת קיטניות, עוף והודו וכדומה .מזונות חורפים מובהקים כגון סלק אדום, אבוקדו, שומר, סלרי ראש ועלים, שעועית ירוקה,פומלית ואשכולית עדיפים על תפוזים כדי למנוע אי נוחות בקיבה. אפרסמון ובננה.

 מזון המזין את הגוף, מחמם אותו מספק לו אנרגיה חמה .

  תפריט קייצי  הוא יותר קל, סלטי חסה ועלים ירוקים, מגוון דגים, עוף, ירקות מוקפצים עם נתחי עוף, מרקים קרים, מוצרי חלב, קינואה, שתייה מרובה של מים. לחם עשיר בסיבים, ממרחים כמו טחינה, חומוס, ממרח שקדים ועוד. מזונות אפויים כגון אנטי פסטה, בטטות אפויות. פסטה ברוטב אדום או ירקות מוקפצים, מבושלים. מגוון פירות הקיץ, אם כי במינון מסוים בגלל שהם עשירים בסוכרים. מומלץ תפוח עץ ואגס. צריכת ירקות צבעוניים.

מזון קל לעיכול, מזין המשפיע גם על מצב הרוח והנפש.

 מומלץ לאכול שלוש ארוחות  עיקריות ביום ושלוש קטנות בין הארוחות .

ארוחת בוקר לפי היכולת הגופנית בתקופה הראשונה של ההריון, מי שסובלת מבחילות. המלצה שלי, מיצי פירות. מיצים מתפוח עץ, גזר, אננס, רימונים, סלרי המחזקים את הגוף, מעשירים בברזל וויטמיני B. בלגימות קטנות כדי להרוות את הגוף, לחזק ולמנוע התיבשות במצבים קריטים של הקאות.

  יש נשים הסובלות באופן קשה בתקופה זו מבחילות, הקאות, התייבשות ולמשך פרק זמן ארוך , של לפחות 5 חודשים, נשים אלו זקוקות להכוונה, הדרכה הן מקצועית והן רפואית.

 מומלץ  להמנע משתיית קפה , קולה, משקאות מוגזים, משקאות עשירים בסוכר וקלוריות , אלכוהול, בירה , משקאות אנרגייה המעוררים את הגוף אך יוצרים קמילה, עייפות ותשישות גדולה יותר.

 חשוב מאוד להמנע מעישון אקטיבי ופסיבי . ריחות של סיגריות עלולים לגרום לבחילה ותחושה רעה, שלא לדבר על נזק למערכת הנשימה, הכבד והכליות.

 הרצון לאוכל מתוק, אוכל מהיר ומוכן ,תעשייתי,  מתובלן, מלוח, חמוץ הוא חלק הן מתשוקות הגוף בתחילת הריון והן חלק ממיתוסים קיימים . אכילה מופרזת של מזונות אלו יוצרות ומעלות שינויים גופנים שונים כמו בצקות, צרבות, עלייה במשקל, נפיחות, עצירות, שילשולים, שינויים בתמונת הדם- סכרת, תפקודי כליות ירודים, חוסר ספיגה של מזונות ועלייה במשקל. לכן כל אישה צריכה להבין את המשמעות, להעלות את המודעות לנושא זה, לבדוק את עצמה לגבי צריכה מופרזת, צריכה מתונה, עלייה משמעותית במשקל בשליש הראשון והשני  , תחושות של הגוף ועוד תסמינים אחרים ולהתיעץ עם רופא הנשים, אנשי מקצוע העוסקים בתחום התזונה.

לעיתים לבנות תפריט תזונתי מתאים הוא מעין טירחה ושינוי גישה. אך למעשה הדבר החשוב ביותר הוא בריאות התינוק, ובריאות האישה אחר הלידה.

במאמר הבא אשתף אתכם בעצות נוסות ובאילו מזונות ניתן למצא ויטמינים ומינרלים שונים.

תודה אתי.

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

10 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת