33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

בריאות לגיל השלישי- תזונה.

מאמר שני בסדרה.

לעניות דעתי ואבחנתי ,לנושא זה של טיפול ויעוץ לגיל השלישי יש מספר אספקטים. את הנושא הראשון כיסינו תרופות ותוספי תזונה. הנושאים הבאים שאדבר עליהם הם תזונה, פעילות גופנית, פעילות פנאי ותרבות.

ככל שאנו מתבגרים הגוף נעשה חשוף למחלות, סימפטומים ,חולשות ותסמינים אותם לא חווינו בצעירותנו. כגון רגישות /אלרגייה למזון כגלוטן, לקטוז .חילוף חומרים איטי- עצירות, טחורים, צואה יבשה. מחלות כרוניות כמחלות מטבוליות נפוצות- סכרת, כולסטרול,כאבי מפרקים, פרקים - דלקת פרקים ניוונית ודלקתית. חוסר שינה עד כדי שימוש בכדורי שינה. . לא עלינו

לכן לנושא התזונה יש חשיבות רבה, ארוכת טווח וכדאיות לשמירה על הבריאות, עירנות, חיוניות וחיוך.

הערה :חשוב לעשות קניות לפי רשימה מסודרת, מאורגנת ועדכנית בכמויות מדודות כדי לא לצבור מזון, לא לזרוק וכמובן משיקולים כלכליים.

 לשמור על מערך מזונות טריים לבישול ואו ירקות קפואים ולהמעיט צריכה של  קופסאות שימורים, מזונות מתועשים, קפואים. 

 שמירה על מזון מגוון, תפריט עשיר ברכיבי תזונה ולא תפריט מצומצם ועני. ירקות פירות,(3 ביום),הינם רכיבי תזונה עשירים בויטמינים ומינרלים, נוזלים, סיבים תזונתיים. שלבו אותם בתפריט היומי כסלט, ירקות מאודים, מבושלים, מרק וכך תגיעו לאיכות שובע לאורך זמן.

 מבוגרים שיש להם שיניים תותבות וקושי בלעיסה מומלץ שיאכלו וישלבו בתפריטם מזון מרוסק כפירות ומרקים מחיתיים. מזונות אלו עשירים בויטמינים וספיגתם קלה ואיכותית לגוף.

 פחמימות מורכבות כאורז מלא, קינואה,קוואקר, קוסקוס, בורגול , קטניות הם בעלי ערך וחשיבות לתפריט. עשירים בויטמיני B , סיבים תזונתיים שאינם מסיסים במים, מחזקים את מערכת העיכול ואת תפקודה.

 מזון ביתי, מבושל ומתובל בתבלינים כמלח, פלפל, עשבי תיבול, כורכום , כמון, קנמון, זנגויל ועוד מומלץ.

 שילוב של מזונות מן החי: דגי ים צפוני: מרלוזה, סלמון,בס, טונה, סרדינים,הליבוט - דלים בשומן ועשירים באומגה שלוש. עוף ,פרגיות, נתחי עוף, הודו אדום העשירים בברזל ודלים בשומן מועדפים על פני בשר אדום, בשר כבש ואחרים העשירים בשומן וכולסטרול.

  לאכול מוצרי חלב  בכמות מדודה. חשוב יותר לצרוך מזונות כטחינה, אבוקדו, גרגרי חומוס מבושלים,אפונה מבושלת, עדשים, ביצים, ממרח שקדים , אגוזים, שקדים, אגוזי ברזיל ואחרים העשירים בסידן וחלבון.

 רצוי וחשוב להמעיט בצריכת סוכרים פשוטים כממתקים, עוגות עוגיות, שוקולד , גלידות  . . . העשירים בקלוריות , שומן וגלוקוז ויכולים לתרום לעלייה במשקל וטריגליצרדים. תחליפים טובים הם תמרים, קוביית חלבה,שילוב של טחינה וסילאן, צימוקים, תפוח עץ המעלים סרטונין ומשפרים חולשה ועייפות.

 לחם -  מומלץ לחם שיפון, לחם כוסמין הקלים לעיכול , 2 פרוסות ליום לפחות. להמנע מלחם קלוי, טוסט שהוא מזון יבש, ללא נוזלים, אך בעל אותו ערך קלורי של פרוסת לחם טרייה.

 כדי לישון היטב בלילה רצוי להמנע מלשתות משקאות המכילים קפאין- קפה,אלכוהול, קולה, תה,תה ירוק שהם מעוררים ומאתגרי שינה. חשוב לשלב לפני השינה שקדים, אגוזי ברזיל העשירים במגנזיום, עלי חסה מזונות מרגיעים . אם בכל זאת צורכים כדור שינה לקחת לפחות שעה לפני הזמן שהולכים לשון כדי שישפיע.

 כדי לעזור לגוף לטפל בעצירות ופעילות מעיים איטית, חלק מהשינויים החלים בגוף, ולא להיות תלויים באמצעים כחוקנים, נירות גליצרין, מיקרולטים וכדומה, רצוי להרבות בשתיית מים , לאכול פירות וירקות, דגניים, להוסיף מזונות "מניעים", "מלחלחים" כדבש, שמן זית, זרעי פשתן, תמרים. לשתות תה צמחים כנענע, שומר, אניס, שיבע , תה מרווה העוזרים ומקלים על נפיחנות , אי נוחות בקיבה וגזים , תופעה המתלוות לעצירות.

 אנשים הסובלים ממחלות שונות רצוי וחשוב להתאים את התזונה לאופי המחלות. לבנות תפריט איכותי, משביע הנותן מענה לסימפטומים , מוריד ומשנה ערכים גבוהים בתמונת הדם ומשפר תסמינים ואותות המושפעים מהמחלה. למשל דלקות פרקים, ארטריטיס, להמנע מירקות ממשפחת הסולניים- חצילים, עגבניות,פלפל, תפוח אדמה, טבק וכן ממוצרי חלב, ובשר בקר המכילים פורינים- לבנות תפריט מתאים ומשפר תפקוד וכאבים.

 מחלות כגון לחץ דם גבוה, תפקודי כליות נמוכים, מחלות כליות רצוי להמנע ולהמעיט בצריכת מלח, חומרים משמרים, מונוסודיום גלוטומט וחומרים תעשייתים.

נכון, תגידו שתפריט שכזה מתאים לכל אדם בריא ובכל גיל. אך חשיבותה של התזונה בגיל השלישי הינו רב יותר, כיון שככל שמתגבר החשש לחוסרים תזונתיים, לחולשה, לחוסר חיוניות,למלנכוליה וסיכון גבוה למחלות קשה לאזן, ולתחזק את הגוף שלא כמו בגילאים צעירים יותר. בנוסף אנשים בגיל המבוגר קשה להם לעיתים לבשל לעצמם, להיות עצמאיים בתחום הקניות, ההכנות והבית ולכן חשוב לעזור להם, חשוב שבני משפחה יבינו את חשיבות התזונה לגילם ויתמכו ויעזרו.

אני מקווה שבמאמר זה הצלחתי להעשיר את הידע בתזונה ותמיכה תזונתית לגיל המבוגר.

תודה שקראתם, אשמח לתגובות, דעות נוספות.

ביי, אתי.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת