00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חַדְשוֹטֶק

קנית משחק מקורי? שחק בו פעם אחת וזרוק!

יצרניות משחקי הוידאו, בדומה לשאר חברות שיווק המולטימדיה, מנסות כבר שנים למצוא דרכים יעילות שתמנענה מצב בו אדם שלא שילם להן על משחק עדיין יכול ליהנות ממנו. זה התחיל, בדיוק כמו אצל חברות המוסיקה, בהגנה מפני העתקה של דיסקים, המשיך במנגנוני DRM דרקוניים המונעים התקנה של אותו דיסק משחק על שני מחשבים (באמצעות זיהויו דרך האינטרנט לפני הפעלת התוכנה), ובחודש האחרון הגיע לשיא חדש בזכותה של חברת Capcom, שמצאה דרך חדשה להתעלל כהוגן באלו שכן מבזבזים את מיטב כספם על משחקים מקוריים.

Capcom, חברה יפנית המפתחת ומשווקת משחקי וידאו לכל פלטפורמה אפשרית, הוציאה החודש את הכותר החדש בסדרת Resident Evil ("האוייב שבפנים"), הקרוי Mercenaries 3D ומיועד לקונסולת המשחקים הניידת התלת-ממדית של נינטנדו, 3DS. ביפן ובאירופה הוא יצא בשבוע הראשון של החודש, ולצפון אמריקה ואוסטרליה הוא הגיע היום, ובכל מקום אליו הוא הגיע הוא עורר זעם בשל סעיף טכני במדריך למשתמש העונה לשם "שמירה":

"המשחק יישמר אוטומטית כאשר תצאו ממסך 'תוצאות' (רק כאשר אפשרות 'שמירה אוטומטית' בתפריט מופעלת).
שימו לב: המידע שנשמר בתוכנה זו אינו ניתן למחיקה."

במלים אחרות: לא חשוב איך בחרתם לוודא שתצליחו לסיים את המשחק - שמירות אוטומטיות או ידניות - בכל מקרה לעולם לא תוכלו לחזור לאחור. משמעות הדבר היא שאם עברתם חלק כלשהוא מהמשחק בצורה מסויימת, אינכם יכולים לחזור עליו כדי לנסות למצוא יותר בונוסים, לעבור אותו בפחות מאמץ (או פגיעה בדמותכם הוירטואלית) וכו'. משחק חד-פעמי.

תחילה נראה היה שהשחקנים אינם בטוחים האם מדובר באילוץ טכני או שמא בטקטיקה מכוונת של החברה, אך עם הגעת המשחק למחסני החנויות באמריקה בסוף השבוע האחרון וגילוי תמונת הסעיף הנ"ל בהוראות השימוש, הבינו גם אחרוני הספקנים כי מדובר בתעלול חדש ואכזרי במיוחד שנועד למנוע את סוג הפיראטיות המרגיז את החברות יותר מכל האחרים: מכירת משחקים משומשים.

בראיון לאתר Eurogamer בחודש שעבר הסביר מייק ווסט, ממפתחי הכותר Fable III של חברת Lionhead, כי מבחינת החברות מכירת משחקים משומשים היא בעיה גדולה הרבה יותר מאשר פיראטיות מסורתית. "נגד פיראטים אין מה לעשות. מה שלא תיצור, לכל פלטפורמה שהיא, הם תמיד יפרצו. זה מדכא שיש אנשים שחושבים שמשחקי מחשב אינם מוצר ששווה להשקיע בו כסף". שוק המשחקים המשומשים, לעומת זאת, מנצל דווקא את אלו שכן חושבים שמדובר במוצר שיש לשלם עליו, אך מוכרים להם אותו ללא שאף סנט מהרווחים מועבר למפתחים. כך גורפות רשתות שיווק מושחתות כסף קל על משחקים שנקנו בניגוד לחוק (מכירה חוזרת של תוכנה אסורה כמעט בכל העולם) ומונעות מהחברות האחראיות על המוצרים את זכותן הטבעית ליהנות מפירות מאמציהן. התוצאה היא מצב אבסורדי בו חברות לא מסוגלות לממן פיתוח משחקים חדשים למרות שמשחקיהן נמכרים בהמוני עותקים.

מצד שני - עם כל הכבוד לזכותן של החברות להרוויח ממוצריהן, גם לשחקן שקנה את המוצר יש זכות ליהנות ממנו בכל צורה אפשרית, כל עוד הוא לא עובר על החוק ומפר זכויות יוצרים. חלק מההנאה הוא האפשרות לחזור על המשחק, לעתים תוך התמקדות בשיטות משחק שונות (לדוגמא: שימוש בסוגי נשקים אחרים, משחק התקפי לעומת משחק הגנתי או התמקדות בקו העלילה לעומת סטייה לשלבי "בונוס"). גם הורים קונים לילדיהם משחקים מתוך מחשבה ששני (או שלושה) אחים יוכלו לשחק את המשחק במלואו, כל אחד בדרכו שלו. הפיכת המשחק למוצר חד-פעמי בלי להוריד את מחירו הינה לא פחות משקר וגניבה.

הבעיה היא שקשה למצוא לבעיה מסחרית פתרון שיהיה כדאי ומוסכם על כולם. תמיד יהיה מי שיטען כי הפתרון אינו הוגן כלפי הצד שלו, וכאשר צד אחד במשוואה אינו מבין כלל את ההפסדים הנגרמים לו מחוסר הפתרון, מדובר במתכון בטוח למעגל קסמים שאינו נגמר. ובינתיים, כמובן שהמרוויחים הגדולים הם אלו הגורמים את הנזקים הכבדים לכל שאר הצדדים.

(מקור: Dvice)

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חדשוטק אלא אם צויין אחרת