33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

שיחה נשית 2

18/06/2011

המאמר הקודם הסתיים  באמירה שאנו צריכות להיות מעורבות בתהליך , בשינוי אותו הגוף עובר. חלק ממעורבות זו היא העלאת המודעות .

מודעות משמע להיות עירניים לגוף, לצרכים המשתנים כגון עייפות, שיבושים במחזור, עלייה במשקל ,מצבי רוח, חרדה הגוף נמצא במעין סערה, לא לחפש קיצורי דרך , אלא לשאול ולהבין מה קורה לי ומדוע? וכיצד יש ביכולתי לשנות ולעזור.

גופינו עובר שינוי פיזי בתחילה. אנחנו משמינות , מתעגלות, הבטן מעט נפוחה, התאבון משתנה , איננו נראות לעצמנו כפי שהיינו לפני שנה, שנתיים או יותר וכתוצאה מכך הדימוי העצמי שלנו משתנה, איננו אוהבות את גופינו ולא משלימות עם התהליך. כאשר נשים מגיעות אל שנות אמצע החיים, היחס בין כמות השומן בגופן למשקל גופן נוטה לעלות באופן יחסי יותר מאשר בגברים, ואגירת השומן מתחילה להעדיף את חלק הגוף המרכזי בחגורת המותניים, יותר מאשר בירכיים או בישבנים. גם אם אנחנו לא   עולות במשקל  בפועל , חגורת המותניים תתרחב באינצ'ים אחדים, כיוון שהשומן (הויסצרלי) ,תוך בטני  נדחק החוצה לעבר דופן הבטן.

חשוב מאוד שלא להתחיל ולבצע דיאטה חריפה. לא לצמצמם את צריכת הקלוריות ולאכול מעט. דיאטה הרזייה קיצונית פוגעת בחילוף החומרים , במטבוליזם האיטי בכל מקרה בשלב זה של השינוי. אני בעד לאתגר את הגוף, לאתגר את התזונה , לאכול בצורה מסודרת ומאורגנת , לשנות את התפריט ,להתאמן בפעילות גופנית אירובית ואנארובית  וכך לעזור לגוף להתקדם בתהליך.

אשתף אתכם בניסיון שלי, אני בת 46 באוגוסט, לפני כ 5 שנים ילדתי את ביתי הרביעית , ובשנתים האחרונות מרגישה את השינויים שחלים בגופי ביתר שאת. ניסיתי כל מיני תפריטים תזונתיים שעשו שינוי, הקלו על הנפיחות, שמרו אותי חיונית וערנית, המחזור שלי עדיין תקין ללא אמצעי מניעה. בחצי שנה האחרונה מצאתי שתפריט ללא גלוטן וסוכרים עושה לי את העבודה. אני מרגישה שהצלחתי לאזן את הגוף, ההקפים שלי מצטמצמים, הבטן קטנה. זהו תפריט מאוד מסוים, המצריך הקפדה על בישול, אירגון  והתמדה, יתכן שלא מתאים לכל אחת.

אדגיש ואומר שחשוב להתאים תזונה, פעילות גופנית, תוספי תזונה, צמחי מרפא לכל אישה באופן בלעדי, לפי אורח חייה,  מחלות , סיפור משפחתי ועוד . הנתונים אותן העלה הם כלליים ומבוססיים מניסיוני כמטפלת וכנטורופתית .

אוקיי בואו נדבר תזונה. שמירה על רכיבי תזונה , ויטמינים ומינרלים, אנטיאוקסידנטים , תפריט מותאם לגיל, למצב הגופני ולאורח החיים זה הסיפור. סיפור זה מתאים לכל אישה במעגלי החיים, אך בתקופה זו של גיל המעבר יותר ויותר.

 חשוב להקפיד על מזונות  בעל גוון ניטרלי כאורז מלא, קינואה, קיטניות כעדשים שחורות, עדשים ירוקות, שעועית מש, טחינה, אגוזים, שקדים, דגים,לחם שיפון, גרעיני חמנייה, זרעים למינהם כשומשום, סובין נבט חיטה, זרעי פשתן, טופו וסויה , פולן - מזונות אלו מטיבים עם הגוף, מטיבים עם מער' העיכול, מקררים ומאזנים את מער' החיסון והפעילות ההורמונלית. הציצו במאמר וקבלו טיפ מצוין.

זרעי פשתן - זרעים אלו חשוב לאכול כשהם טחונים, מכילים אומגה שלוש ופיטואסטרוגניים, נשים שבעברן המשפחתי יש נטייה לסרטן שד או רחם, חשוב שימנעו ממזונות פיטואסטרוגניים. כן לגבי טופו וסויה.

 עלים ירוקים כחסה, תרד, עלי מנגולד, ארגולה, כרוב ירוק חשובים לתפריט בשל תכולת הכלורופיל , וחומצה פולית.

 פירות אדומים, דובדבנים, אוכמניות, רימונים, פטל, עגבניה עשירים באנטיאוקסדנטים.

 ירקות כתומים כבטטה, גזר, דלעת עשירים בויטמין B.

 ניתן לשלב בתפריט מנת עוף צלויה, חזה עוף, הודו אדום, פרגית, נתחי בשר בעלי ערכי שומן נמוך המעשירים את התפריט בברזל ו B12 . מוצרי חלב עד 5% , יוגורט, גבינה לבנה. דגי ים צפוני ,הליבוט, מרלוזה, בס, סול ,סלמון העשירים באומגה 3. שתיית תה ירוק יעילה וטובה לאיזון הכבד,שמירה על המשקל.

 להמנע ולצמצם צריכה של בשר אדום, בשר כבש, מזונות מטוגנים, מזונות מעובדים, חומרים משמרים,להמעיט בצריכת מלח,סוכרים, עוגות, עוגיות, מזונות המכילים שומן טראנס, צבעי מאכל, עישון. שתיית קפה ,קולה, תה, שוקולד - המעכבי ספיגת סידן.  גורמים תזונתיים שיכולים לתרום לעלייה בתחושות הפיסיות כגלי חום, הזעות , עלייה במשקל, תחושת אי נוחות מאוד גבוהה.

תוספי תזונה: עבדתי  10 שנים בבית מרקחת , צברתי ידע וניסיון בשימוש בויטמינים ותוספי תזונה, ההמלצות שלי הנם חלק מתחום בו אני מתמחה ולא כפרסומת לחברות.

 אומניום - מולטי ויטמין של חב' סולגר. עשיר בצמחים, פיטואסטרוגנים, ויטמינים ומינרלים ,נוגדי חמצון.

 קוהוש שחור- צימיציפוגה - תוסף תזונה המטפל בנושא של גלי חום. השפעתו מתחילה כ 6 שבועות אחרי תחילת הטיפול.

 קוהוש פלוס - חברת NSP , פורמולה טובה ויעילה המשלבת צמחי מרפא וויטמינים המקלים ומשפרים את איכות החיים.

 מגה ויט לאישה 50+ - של  חב' אלטמן. מולטי ויטמין המכיל ויטמינים , מינרלים,אנטיאוקסידנטים, צמחי מרפא כגינקו בילובה וג'ינסנג .

 מקספאגלא- תערובת של חומצות שומן חיוניות. שמן נר הלילה, שמן בוראג' ואומגה 3 . 

 אלטרנה - מוצר המכיל פיטואסטרוגניים מסויה. אלטרנה פלוס- תוספת סידן. חברת כצט.

 סידן ציטראט- חשוב מאוד כדי לשפר צפיפות עצם המשתנה בגיל המעבר. ניתן למצא כמשקה וכדורים.

 ויטמין E - אנטיאוקסידנט חזק ויעיל כנגד יובש של העור, יובש וגינלי.נמצא בכמוסות או משקה.

צמחי מרפא : פורמולת צמחים חשוב לבנות ולהתאים באופן אישי עם הרבולוג, נטורופת, יועץ צמחי מרפא כדי לקבל ולהפיק את המיטב לגוף.  ישנם מספר צמחי מרפא הרלוונטים לנושא גיל המעבר. התאמת הצמחים בנויה מצמחים הטובים ויעילים למצב של הגוף,(אקוטי ) גלי חום, יובש וגינלי, חוסר שינה, הזעות לילה, אי נוחות בבטן וצמחים נוספים המטפלים בתהליכים שהגוף עובר ,(כרוני),כתשישיות, עייפות, מתח, חרדה , מחלות כסכרת, לחץ דם וכדומה.

צמחים כגון שיח אברהם,גי'נסנג אמריקאי, גי'נסנג סיבירי וקוראני , קוהוש שחור, Wild Yam

טיפולי מגע  : רפלקסולוגיה, עיסוי עם שמנים אתרים, כגרניום, אילנג אילנג, מליסה, רוז, יסמין, קמומיל, לבנדר . עוזרים לגוף, משפרים זרימת דם, חיוניות, אנרגייה, מטפלים ומווסתים גלי חום, מרגיעים.

פעילות גופנית: לנושא זה חלק נכבד וחשוב בתהליך השינוי של הגוף. פעילות גופנית עוזרת לאזן השמנה בטנית , אצירת נוזלים המתרחשת בגיל המעבר. עוזרת לשמור על צפיפות העצם ולמנוע את מחלת האוסטיאופרוזיס, מחזקת שרירים טבעתיים ויציבה נכונה, שומרת על שיווי משקל, מעלה חיוניות, אדרנלין ואנרגייה, משפרת את מצב הרוח ומאזנת פעילות הורמונלית .

הקפידו על פעילות גופנית של הליכה לפחות 5-6 פעמים בשבוע. שלבו פעילות אנארובית כפילטיס, יוגה, עיצוב וחיטוב הגוף. המלצה שלי לנשים ספורטיביות שלבו אימוני כוח, משקולות בהדרכה והתאמה אישית לכושר הגופני שלכן.

 בדיקות דם ובדיקות אחרות  הינן חשובות כדי לדעת באיזה מצב נמצא גופינו. מעקב רפואי הינו חשוב כדי לדעת מה קורה בשלבים של השינוי הגופני מצד אחד ומצד שני צריך להפעיל שיקול דעת, ידע ואסרטיביות לפני הרופא.  למשל שינוים ברמת הכולסטרול  בדם, ושינויים בבלוטת התריס הינם חלק מתהליך של גיל המעבר, לכן חשוב להיות במעקב של בדיקות דם כדי לראות אם השינוי התזונתי, והפעילות הגופנית משפיעים על ירידה של רמות אלו.

 השינויים הגופנים יכולים להביא נשים מסוימות להתקפי חרדה והיסטריה, שינויים במצבי רוח עד כדי מלנכוליה ודכאון , חשוב להיות במעקב רפואי כדי לגלות ולאתר סימנים של שינויים ריגשיים מנטליים. חשוב להעלות את המודעות לנושא זה.

כמדומני כיסיתי  והדגשתי במאמר זה נושאים חשובים הקשורים לשינויים אותם אנו הנשים חוות וחשות.

אשמח לקבל תגובות,לענות על שאלות, וליעץ לכל אחת ואחת.

תודה אתי.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

12 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת