00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

חג השבועות - חג מתן תורה

07/06/2011

 


נאמר בהגדה של פסח כי "בכל דור ודור חייב אדם להראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים."

זהו עקרון הגאולה המתמדת המוציאה אותנו כל דור מבין המיצרים. רעיון האמונה בגאולה.

על משקל זה רצוי שיראה אדם עצמו בכל יום יום כמי שנכח במעמד הר סיני, וזאת על שום מה? בשל רעיון ההתגלות האלוהים וההארה.

 

מעמד הר סיני הינו מעמד חד פעמי של התגלות קולקטיבית של האלוהות לבני האדם.

600,000 במספר. עולה השאלה כיצד יכול המון כה רב של אנשים בעלי רמות תודעה לא-מי-יודע-מה לאור המסופר עליהם עד לאותו מעמד, להיות במצב של הארה מוחלטת על מנת לפגוש את דבר האלוהים?

 

עד למתן תורה התרחשה התגלות אלוהית לבודדים בלבד: לנוח, שהיה איש צדיק ותמים בדורותיו להצילו מכליון המבול, לאברהם אבינו שהגיע להארה אודות קיום האל האחד, (ולפיכך הינו אבי האומה) ולמשה רבנו – "אהיה אשר אהיה" – גדול הנביאים.

שלושתם בעלי שעור רוחני ענק שהיו מסוגלים לשרוד את תדר התודעה העליון על מנת לספוג את עוצמת האנרגיה והתדר התודעתי החזק והגבוה של ההתגלות האלוהית. על פי לשון הקבלה היה להם כלי רוחני גדל מימדים שהיה מסוגל להכיל את שפע האור האלוהי בעת ההתגלות.

אבל בני אדם פשוטים, המוני בני ישראל, עבדים עד לא מזמן, מרבי תלונה וקטני אמונה כיצד היו מסוגלים לספוג את ההלם תדר התודעה העליון שניחת עליהם בעת מעמד הר סיני?

התורה (שמות פרק י"ט) מתארת רעש עצום לפני ההתגלות האלוהית בעת מתן תורה.

קולות וברקים, הר סיני עשן כולו כעשן הכבשן וקול שופר חזק מאוד ההולך וגובר.

המוני בית ישראל מגיבים באופן טבעי בחרדה עמוקה לרעש הקוסמי. נשמע ונראה כמו סוף העולם.

כיצד יכול אדם מפוחד מאוד להיות מסוגל להתעלות ברוחו? והרי החרדה מנמיכה את הרוח.

 

ואכן נאמר במדרש במסכת שבת כי "כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה יצאה נשמתם של ישראל וקיבלו תורה... לאחר שהחיה אותם" ניתן לפרש זאת כי על מנת שישיגו עילוי נשמה לרמה כה גבוהה של מפגש אלוהים, היו צריכים תחילה למות באופן פיזי כך שרק בתדר הנשמות התאפשרו להם לקבל תורה. שהרי אדם בשר ודם מתקשה ואינו מסוגל להגיע לתדרים רוחניים גבוהים. (המדרש שנכתב בתחילת הספירה הנוצרית חוזר אפוא על הרעיון הנוצרי של התחייה מחדש המיוחסת לישו, וכאן להמוני בני ישראל).

 

כדי להדגיש את הקושי שבתאור מעמד הר סיני קיים לפנינו סיפור התגלות האלוהים לאליהו הנביא (ספר מלאכים א' פרק י"ט 11-12) בו על אליהו לזהות את האיכות האלוהית. "ולאחר הרוח רעש... ואחר הרעש אש... ואחר האש קול דממה דקה, ויהי כשמוע אליהו וילט פניו באדרתו ויעמוד ויצא פתח המערה".

כלומר בהתגלות אליהו מודגשת תפישה רוחנית הרואה בהתגלות אלוהים לא מופע אור קולי מדהים אלא בדיוק היפוכו "קול דממה דקה" – קול הדממה של הלב ושל התודעה, הדממה החודרת אל מעבר לעולם הגשמיות, הדממה המקשיבה "לקול" האלוהי בתוככי הנפש ועומק התודעה.

שהרי אין אלוהים צריך לדבר בקול מוחשי. זוהי תהודה של ידיעה ואחדות בתוך התודעה שהתרחבה.

 

מאחר "ודיברה תורה בלשון בני אדם" ניתן לנו אפוא תיאור מעמד הר סיני בצבעי עשן וקולות רמים ואלוהים המדבר מן השמיים ב"קולו". האירוע מתואר אפוא בצורה מאוד מוחשית וגשמית.

אגב עולה ומקננת בי השאלה אם אכן 600,000 איש עברו טרנספורמציה רוחנית כה עמוקה של התעלות נשמה עד כדי מפגש אלוהי, האם הדבר לא הטביע בהם חותם כלשהו ברמת הנשמה או ה-DNA  הביולוגי? האם לא נוצר בהם גן או כרומוזום יחודי כמו איזה שבב מחשב פיזי או רוחני המעיד על חווית העל שעברו? אולי זו הסיבה שלאחר מכן הם מכונים עם נבחר וגוי קדוש, שכן אולי באמת עברו הטבעה כלשהי של הטרנספורמציה ברוחם או בגן כלשהו. (ומאז כמובן איננו חדלים להשוויץ בגאונות היהודית)

 

המדרש לעומת התורה מדגיש את השקט הרוחני, כמו במעמד אליהו הנביא, הנדרש לשם קבלת דבר האלוהים: "אומר ר' אבהו בשם ר' יוחנן: כשנתן הקב"ה את התורה ציפור לא צייץ, עוף לא פרח, שור לא געה אופנים (מלאכים) לא עפו שרפים (מלאכים בדרגה גבוהה יותר) לא אמרו קדוש... אלא העולם שותק ומחריש ויצא הקול "אנכי ה' אלוהיך".

נוכח ההתגלות האלוהית אך טבעי שהיקום כולו יהיה משותק ודומם שכן הכל חווים עלית תודעה שהיא מעבר לעולם הבריאה הפיזי. מתן תורה הינו אפוא אירוע קוסמי.

 

עשרת הדיברות נתפשות כמהות וכליבה של התורה כולה. מטרתן היא הדרכה לשם הנכחת האלוהות בעולם וקיום התנהלות מוסרית בינאישית. למרות זאת אין אומרים אותן בתפילות היומיות. הן כתובות מעל ארון הקודש בבית הכנסת במילה הראשונה בה מתחילה כל דיברה.

לעומת זאת קוראים "שמע" פעמיים ביום בשחרית ובערבית "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד" (דברים פרק ו' פסוק א'). זאת מהטעם כי קריאת "שמע" מכילה בתוכה את עשרת הדיברות כולן שכן יש בהן הכרזה שאלוהי ישראל הוא אלוהי היקום כולו, אין עוד מלבדו, הכל כלול בו (הכל אחד) והריהו בורא העולם ומנהיגו. האלוהים הינו ההוויה, המציאות (תודעה) היחידה הקיימת מעבר לדברים המוחשיים והארעיים ברי החלוף והריהו מעניק התורה.

הכופר בעיקר הינו זה השולל את קיום האחדות המשולשת של הווית האלוהות כמציאות האחת והיחידה, בריאת העולם על ידו, והנהגתו בצורה מסוימת את היקום (לא בהכרח הנהגה המובנת לאדם).

 

מה משמעות מתן תורה לאדם חילוני בהתנהלותו, שאינו מקיים תורה ומצוות אך עדיין מאמין בהווית האל ובריאת העולם יש מאין? (המפץ הגדול המדעי המפורסם וכל שהתרחש לאחריו הינו תחילת ה"יש" מן ה"אין").

 

לעניות דעתי יש בארוע מתן תורה אישור לתפישה רוחנית הרואה בעולם הפיזי על שלל חוקי הטבע המופלאים שבו ובעולם התודעה המורכב של בני אנוש, עולם החי ועולם הצומח כולל תודעת הדומם (אטום, מולקולה) רק רובד אחד של תודעה.

זוהי התודעה המוכרת לנו בה קיימת חוויה של נפרדות ושל פיצול. כל אוביקט יהא אשר יהא מהווה ישות נפרדת ושונה בפני עצמו.

בדברי אלוהים למשה בהתגלות הסנה הבוער אומר אלוהים "אהיה אשר אהיה" כלומר תודעתי שורה בכל או הכל בעצם שרוי בתוך תודעתי.

 

האמונה בקיום האלוהות מכריזה כי קיים רובד נסתר של מציאות לא מודעת לנו, בה מתקיימת הוויה של אחדות בה קיים חיבור בין כל רמות התודעה השונות: משהו כמו דיאלוג, השפעה הדדית ואחדות תודעתית. זרימת תודעה בין כל בני האדם וביניהם לבין החי צומח ודומם (האדמה, למשל).

עולם הנסתר הינו עולם העל מודע אליו מעוניין להגיע המחפש הרוחני.

בתפישת הקבלה נוהגים להציג 5 רמות תודעה (כל אחת נחלקת לתתי רמות ורמות משנה).

אדם קדמון – תכנית האב הקוסמית של היקום לכל הזמנים.

אצילות – תדר של הנשמות בו ניתן להתחבר לתודעת האלוהות ובו ככל הנראה התרחש מעמד הר סיני.

עולם הבריאה (חוקי הטבע כלולים בו בין היתר)

עולם יצירה

עולם עשיה

בחיי היומיום אנו חיים ופועלים בעולם עשייה עם טיפת יצירה והשראה לזוכים בחסד זה.

ניתנה תורה ככל הנראה בתדר עולם אצילות. הלוואי ויכולנו מידי פעם, להגיע אליו ולחוות אחדות, אושר לא מותנה ותבונת על.

חג שבועות שמח.

נ.ב.
כבר הצטרפתם לעמוד הפייסבוק שלי ?

אילנה ארד לוין, פסיכולוגית קלינית מומחית לטיפול בכל תחומי הפסיכותרפיה והפסיכודיאגנוסטיקה. סיום M.A בהצטיינות במגמה לפסיכולוגיה קלינית אוניברסיטת תל-אביב (1976). סקסולוגית מומחית בכירה ויועצת נישואין, מנחה ומדריכת קבוצות. בעלת קליניקה פרטית- מאז 1989 ועד היום. טל` 03-6411774

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת