55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סימן קריאה!

פוליטיקה, מוזיקה, לשון עברית

להציל את מערכת החינוך בישראל!

04/06/2011

השבוע גיבשו במשרד החינוך רפורמה הכוללת העלאה בשכר למורים מצטיינים וקיצור החופש הגדול בתמורה להוספת ימי חופשה במהלך השנה. זה בדיוק הזמן להביע את דעתי בעניין החינוך בבית הספר.  
הבעיות במערכת החינוך מצריכות רפורמה מרחיקת לכת הרבה יותר מזו המוּצעת כעת. מעמדו של המורה הידרדר פלאים בשנים האחרונות, האלימות בין תלמידים לבין עצמם ובין תלמידים למוריהם ולמנהליהם מתעצמת, ונדמה שהתלמיד לא מגיע לבית הספר בימינו כדי ללמוד אלא לצרכים אחרים. יש למצוא פתרונות הולמים להשבת מעמד המורה ולהתנהלות תקינה של מערכת לימודים.

במה דברים אמורים?

המצב הנורא שמערכת החינוך נקלעה אליו הוא תוצאה של שילוב בין מספר גורמים המושפעים זה מזה ובראשם ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה. הטכנולוגיה המתפתחת מגרה את חושיו של התלמיד והוא מעדיף לטבוע לתוכהּ ובתוכהּ במקום לשבת וללמוד. כך אנו מוצאים תלמידים שמתכתבים בפייסבוק ולפני כן במסנג'ר ובאיי־סי־קיו, מתכתבים ביניהם באמצע השיעור במסרונים וכיו"ב. כל אלה ועוד מסיחים את הדעת מהלמידה.
גורם נוסף ומכריע בחינוך הכושל הוא איכות המורים. בלי להכליל אוכל לומר שמועסקים מורים לא מקצועיים בעליל, שבינם לבין הוראה אין דבר וחצי דבר, במיוחד בבתי הספר היסודיים. כל מי שסיים/סיימה סמינר למורים מקבל/ת הכשרה להוראה גם אם איננו/איננה מתאים/ה בעליל לתחום. להלן הצעתי לשיפורו וייעולו של בית הספר:

איכות המורים:

1. יש להתנות את הקבלה להוראה בבית הספר היסודי בתואר ראשון ותעודת הוראה במקצוע שהמורה מלמד או קרוב לו. מורים ללא תואר ראשון לא יוכלו ללמד בבתי הספר היסודיים.
2. יש להתנות את הקבלה להוראה בבתי הספר התיכוניים בתואר ראשון לפחות ובתעודת הוראה במקצוע שהמורה מלמד, תוך מתן עדיפות למורים בעלי תואר שני ומעלה.

3. יש לקבוע בדיקה תקופתית שתבוצע אחת למספר שנים (למשל פעם בעשור) כדי לעמוד על כישורי המורה ואם לא חלה שחיקה מצטברת בדרך הוראתו. אם ייקבע כי חלה שחיקה שכזו יש למצוא מענה הולם שיפתור את בעיית השחיקה בדמות ימי עיון למורים השחוקים וכיו"ב.
4. כמובן, הגמול למורים יעלה בהתאם, ויש למצוא את התקציבים לכך.

חובות התלמידים:

בשנים האחרונות מדברים כל כך הרבה על זכויות התלמידים עד כי שכחו שיש להם גם חובות. יש להוקיע מכל וכול כל סוג אלימות בבית הספר ולהעניש בחומרה במקרים קיצוניים. יש להשיב את הסמכות למורה ולגבות אותו באופן מלא בהחלטותיו.

מקומם של ההורים:

על בית הספר לשתף את ההורים בנעשה בבית הספר ובהחלטות המנהל והמורים, אך עד גבול מסוים. במצב הקיים כיום כל "אה" של התלמיד מול המורה זוכה להתייחסות מצד ההורים ואינו מאפשר התנהלות לימודים תקינה. סמכות המורה נפגעת כשההורה מטיל ספק בהחלטותיו חזור והטל. לכן יש לאפשר להורים להיות מעורבים בנעשה בבית הספר אך לא להתערב בו. 

מבנה בית הספר והכיתות:

1. יש לבטל את חטיבות הביניים ולהחזיר עטרה ליושנהּ: בית ספר יסודי א-ח ובית ספר תיכון ט-יב. מעבר התלמיד לחטיבה ואחרי שלוש שנים לתיכון יוצר אצל התלמיד נתק מן הרצף הלימודי והחברתי, הוא נאלץ להתמודד עם תחושות לא פשוטות לגילו הצעיר של הכרת חברים חדשים לשלוש שנים בלבד ולאחריהן הכרת חברים חדשים בתיכון, הרצף הלימודי נקטע. החזרה לשיטה הישנה של בית ספר יסודי (עממי) ובית ספר תיכון תפחית את ההתרגשויות והנתקים המיותרים ותתרום לאווירת לימודים בריאה ותקינה.

2. יש לפעול לצמצום מספר התלמידים בכיתה בשאיפה להגיע ל־25 תלמידים לכל היותר. לשם כך יש להקצות תקציבים לפתיחת כיתות לימוד נוספות. 

הבגרות:

יש לבטל את רוב הבגרויות ולקבוע עבודות גמר במקומן.

התפתחות הטכנולוגיה:

כיוון שאין דרך לעצור את הטכנולוגיה המתפתחת, יש למצוא דרכים לנתב אותה לייעול הלמידה בשיתוף המורים והתלמידים כאחד. אפשר להעביר סמינרים למורים ובהם להדריך אותם בשימוש במחשב לצורכי הוראה וכיו"ב. יש לדון בעניין בכובד ראש ולתת את הדעת לעניין זה שעד עתה התעלמו ממנו במערכת החינוך.

צלצול בית הספר:

מטרת הצלצול היא להודיע לתלמידים על תחילתו של שיעור או על סיומו. מטרה זו נשכחה בשנים האחרונות ואנו מוצאים צלצולים ארוכים בדמות שירים ומנגינות, והתלמידים נשארים מחוץ לכיתות הרבה אחרי סוף הצלצול. יש להחזיר צלצול קצר ותכליתי שיענה למטרה שלשמהּ הוא נועד.

החופש הגדול:

מומלץ לקצר את החופש הגדול בשבועיים עד שלושה שבועות במטרה ליצור רצף לימודי, או לחלופין להתחיל אותו באוגוסט ולסיימו אחרי תקופת החגים.

מצב החינוך בישראל עומד מתחת לכל ביקורת. אם משרד החינוך יאמץ את ההמלצות הכתובות במאמר זה אחת לאחת, ויישם אותן במלואן נוכל להשיג שליטה בחינוך ולהשיב למורה את מעמדו תוך חמש שנים מיישום ההמלצות. כדי להציל את החינוך יש ליישם את כל ההמלצות, יישום המלצה אחת בלבד או רק חלק מההמלצות לא יביא לשיפור המיוחל. תקציבים ישנם, רצון ישנו, נותר רק ליזום רפורמה באומץ וללא חשש.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

73 תגובות

הכי מעודכן
המאמרים הנצפים
המאמרים המוגבים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לשונאי10 אלא אם צויין אחרת