00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מאם אל אם - הדרכה בגובה העיניים

קצת על מוסיקה ותינוקות

מוסיקה טבועה בנו, בעבר שלנו, בהווה , בעתיד.

בני האדם , כולם , הם יצורים מוסיקלים, ולכולנו יש את היכולת לפתח שמיעה מוסיקלית  וחוש קצב, מי יותר ומי פחות ( בדיוק כמו כל פוטנציאל גנטי אחר).

כבר מחודש 7 העובר יכול לשמוע מוסיקה דרך הרחם והקולות הראשונים אותם הוא שומע, הם צלילי מערכת העיכול , הנוזלים שעוברים לידו,פעימות הלב של אמא, קולות עמומים מבחוץ ובעיקר קולה של אמא שמהדהד מתוך חלל התהודה שלה פנימה.

הרבה אמהות טריות וגם וותיקות , מחפשות פעילויות נחמדות וקלות שאותן יכולות לבצע עם התינוק שלהן והמוסיקה היא כלי נפלא . העבודה מוסיקלית המשותפת יכולה להיות שיר ערש,האזנה משותפת למוסיקה, המצאת תנועות, ריקוד משותף לצלילי מוסיקה, אלתור בהקשה או נגינה על כלים או שימוש בגוף שלנו ככלי הקשה.

בעוד שלילדים בגילאי הגן (5-6 ) יש שלל אפשרויות לחוגי מוסיקה, שעורי מוסיקה בגן,נגינה פרטנית על כלי, לתינוקות, כמעט ואין.... מדוע? שאלה טובה, אין הרבה שמלמדים תינוקות מוסיקה, בעיקר בגלל מחסום שפה ויכולת מוטורית של התינוק , מערך שיעור שכזה דורש הבנה גדולה בהתפתחות התינוק פיזית ופסיכולוגית,וכמובן התאמת התכנים המוסיקלים והכלים הניתנים לו.

מה נוכל לעשות בבית עם התינוק ?

  • שיר ערש - כשהוא מגיע בקונוטציה מתאימה כהכנה לשינה, השיר יש ערך רב ממה שאנחנו יודעים. מלבד העובדה שהוא מהווה הפרדה בין הפעילות שנעשתה עד עכשיו, לשינה הרגועה בה עומד התינוק לשקוע , היא מסמנת לו בהתניה קלאסית , שאחריה, מגיעה שינה ומנוחה. כך שהשיר משיג אפקט מרגיע גם בגלל קולה של אמא ( או אבא) וגם בגלל השגרה שבזכותה יודע התינוק ששינה עומדת להגיע.
  • שילוב המוסיקה בפיעלויות יומיומיות- כגון עיסוי. הצעה לפעילות נחמדה : האזיני ליצירה "פיציקטו מאת דליב" במדובר ביצירה קלאסית מוכרת ביותר , קצרה ובעלת מבנה פשוט המורכב משני חלקים שחוזרים על עצמם. האחד בנוי מפיציקטו ( צליל קצר כתוצאה מפריטה על מיתר) והחלק השני , צלילים ארוכים. אחרי מספר האזות, כשכבר תכירי את היצירה פחות או יותר, השמיעי אותה בזמן העיסוי היומי, כאשר בזמן הפיציקטו,את מטופפת בקצות האצבעות על הגוף, הפנים , והידיים של התינוק ואילו כמגיע חלק שני והצלילים הופכים להיות ארוכים, כך גם המגע שלך הופך להיות לטיפות ארוכות ועיסוי עמוק יותר לפי המוסיקה, כך הרווחת גם עיסוי המתאר לתינוק את המוסיקה וגם שניכם נהנים. הצלילים הקצרים ידגדגו אותו ותוכלו לצחוק ולהנות יחד.
  • שעור חשוב ביותר- היא פעולה - מול הפסקה , כלומר היכולת שלנו ושל הילד לא רק לפעול אלא גם לחדול כמו הדקלום "נער ונער ועצור" שמלמד את הילד כל פעולה, יש לה התחלה וסוף, הפעילות הזו ניתנת ליישום בגיל מוקדם ביותר בהתחלה מבצע אותה מבוגר בגופו,אח"כ על גופו של הילד ובסופו של תהליך, הילד מבצע לבדו .
  •  איסוף חומרים -נוכל להכין אוסף קצר של שירים, או יצירות קלאסיות בנות דקה-שתיים ואותם להשמיע לתינוק. קטעי מוסיקה המבוססים על שירי עם או מקצבים ( כגון מוסיקה דרום ומרכז אמריקאית או אפריקאית) יכולים לטפוח לתינוק על איברי הגוף בקצת במוסיקה, כשייגדל, תוכלו לשחק אחד עם השני בחיקוי ואילתור, קודם אמא ממציאה רצף של תנועות ואח"כ הילד וכמובן שבגילאים גדולים יותר,הילד יוכל להמציא בעצמו ואמא תחזור אחריו.
  • שימוש בכלי נגינה - אפשר לבנות כלי נגינה מחומרים שיש בבית ( חשוב לוודא שהכלי שנוצר בטיחותי לתינוק) כגון רעשנים, פעמונים תופים מכלי המטבח ולנגן ולהקיש יחד תבניות רתמיות שונות .
  • דקלומים - מי שלא רוצה לשיר או לנגן, יכול תמיד לדלקם. ישנם אוספים רבים הזמינים באינטרנט (אפשר גם להמציא) דקלומים על עונות השנה,איברי הגוף, רגשות והבעות פנים ועוד. לדוגמא, דקלום קצר פרי עטי :

    "יד ורגל ,ראש עגול ( מציגים ליד או מלטפים את התינוק באיברים הנכונים)

    וילד שצריך לגדול.

    נשיקה בלחיים,

    ניתן לך עם השפתיים.

     מצד לצד נניע גוף ( מניעים את הגוף שלנו ושל הילד)

    ואולי נוסיף ליטוף?

    רגל לפה ויד לשם (מותחים ומניעים את הידיים והרגלים לכיוונים מנוגדים )

    לאן הראש כבר נעלם? (מסתירים את הפנים עם הידיים)

    קו-קו, אני כאן ...."
  • חשוב לזכור, אנחנו לא צריכים להיות נגנים מדופלמים או זמרים וזמרות, הקול שלנו , תמיד, אבל תמיד יהיה הקול הכי אהוב על התינוק שלנו. גם המוסיקה שאנחנו בוחרים להשמיע לילד , צריכה להיות מוסיקה שאנחנו אוהבים או מסוגלים להאזין לה, הילד קולט מאיתנו, את מה שאנחנו מרגישים כלפי המוסיקה. אין טעם להשמיע לילד מוסיקה קלאסית, אם אנחנו עצמנו לא מסוגלים להאזין לה 30 שניות.... אם זאת חשוב לומר שכמו הרבה דברים, טעם הוא דבר נרכש,גם טעם מוסיקלי, והרבה אנשים שמוכנים להחשף למוסיקה שמעולם לא שמעו,בהינתן המבחר הנכון, לומדים לאהוב ולהעריך גם מנגינות וסוגי מוסיקה שונים ממה שרגילים אליו.
  • כבוד התינוק - כבדו את רצון התינוק לפעול וגם לחדול. לא חייבים לעשות איתו פעילות מסויימת או להמשיך בפעילו שכבר עשיתם,אם התינוק לא מעוניין בה. איך נדע שהוא לא מעוניין בה? הוא יקטר, יבכה, יילך פשוט למקום אחר, יבהה בנקודה אחרת (וכשהם יודעים לדבר , הם פשוט אומרים לך " אמא די, אל תשירי"......
  •  עבודה בלי טקסט - בעבודה עם תינוקות קטנים,אפשר למלמל מנגינה עם הברות בה-דה -נה מתוך עולמו של הילד ,לא חייבים מילים בכלל.
  •  בחירת חומרים נכונה - ילדים נמשכים לניגודיות במוסיקה : "מהר מול לאט", "בקול רם מול בקול שקט" ( להגדרה "חזק מול חלש "יש קונטציות שליליות לילד ) ,"סולם עולה מול סולם יורד" וכו'.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
ארכיון פוסטים
נקה
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל puchiluchi אלא אם צויין אחרת