00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מדע אחר

איך לקבץ נדבות (וטיפים) בצורה הטובה ביותר: הפסיכולוגיה של האמפתיה

30/04/2011

 

נתקלתי לאחרונה בסרטון המקסים הבא. אני ממליץ לצפות בו לפני שתמשיכו לקרוא את הרשומה. רצוי לפתוח רמקולים כדי לספוג את האווירה, אבל לא חובה.


למי שלא יכול לצפות כרגע, העלילה פשוטה יחסית: קבצן עיוור יושב ברחוב עם שלט עליו כתוב "אני עיוור. רחמים!" ורק מעטים עוצרים ומקדישים לו מכספם. רק אשת עסקים אחת מוכנה לעשות עמו חסד של ממש. היא לוקחת את השלט, כותבת משהו על צדו השני, מניחה אותו כך שצד זה מופנה ללקוחות הפוטנציאליים והולכת לדרכה. אנשים נמשכים לכיתוב החדש והעיוור מקבל לפחית השימורים שלו כמות יפה של מטבעות. בסופו של היום חוזרת האשה, אותה מזהה העיוור באמצעות מישוש הנעליים.

"מה כתבת?" הוא שואל אותה.

"בדיוק את מה שאתה כתבת," היא עונה, "אבל בניסוח אחר."

והכיתוב שעל השלט – "זהו יום יפהפה, ואני איני יכול לראות אותו."


קיים סיכוי סביר שכבר קיבלתם מייל שרשרת שמכיל את הסיפור הזה, בדרך-כלל עם כל מיני לקחים ברמת הקלוצ'קעקס, אם תרשו לי לחזור לפולנית של ילדותה של סבתי. אבל מה באמת כוחן של המילים בקיבוץ נדבות או בקבלת טיפים? החלטתי לבדוק את הנושא באופן מדעי-לייט למען קוראי הבלוג, על-מנת שיוכלו להתכונן טוב יותר לעתיד אפשרי של קיבוץ נדבות.

מסתבר שהטקטיקה של אשת העסקים הייתה נכונה בבסיסה. אפשר להפריד את המשפט שכתבה לשני חלקים. אחד מהם מסב את תשומת-לב האנשים ליופיו של העולם, והשני גורם לעצבות ולתחושת אמפתיה כלפי העיוור שאינו זוכה להרגיש את אותו יופי. כל אחד מהחלקים משרת את מטרתו.

מחקרים שהתקיימו בבארים ובמסעדות הראו זה מכבר שגודל הטיפ מושפע ממצב רוחם של הסועדים. מלצרים מקבלים טיפים גדולים יותר ככל שהסועדים מאושרים יותר. זו אינה הפתעה גדולה, אך מפתיע לגלות כמה קל לגרום ללקוח הממוצע להרגיש טוב. באחד מהמחקרים התבקשו המלצרים להעניק ללקוחות כרטיס קטן עם בדיחה משעשעת. הלקוחות שקיבלו את הכרטיס עם הבדיחה (לעומת אלו שקיבלו את כרטיס הביקורת עם פרסומת למועדון) צחקו יותר והעניקו טיפים גדולים יותר. תוצאות דומות חוזרות על עצמן גם במחקרים אחרים שמראים שמלצרים יכולים לקבל טיפים גדולים יותר באמצעות הוספת סמיילי על הקבלה. למעשה, מספיק שהשמש תזרח כדי שאנשים יתנו טיפים גדולים יותר... ומספיק גם שמלצרים יגידו שהשמש זורחת.

אם נסכם, הלקח הראשון הוא שאם אתם מקבצים נדבות, גרמו לאנשים להרגיש קודם-כל טוב יותר לגבי עצמם. זה ישתלם לכם. כהערת אגב אני ממליץ לכם לעשות שימוש באסטרטגיה הזאת בכל מקום, אפילו כשזה לא מביא לכם תועלת מיידית. קצת שמחה מעולם לא הזיקה לאף אחד.

רוצים ליצור חיבור אפילו יותר משמעותי, ולגרוף כמות גדולה יותר של מצלצלים בדרך? אל תפחדו לגעת. מחקר של צמד החוקרים קרוסקו וווצל מ- 1984, מרמז שמגע פיזי משפיע גם הוא על גובה הטיפ. מלצריות שנגעו בכתפיהם או בכפות ידיהם של הלקוחות בזמן שנתנו להם את החשבון, הרוויחו יותר טיפים מכאשר לא נגעו בלקוחות כלל. יתכן שיש כאן קשר ליצירת אמפתיה באמצעות מגע פיזי. וזה הלקח השני החשוב שיוביל אתכם להצלחה בקיבוץ נדבות וטיפים: צרו אמפתיה.

לא נעים לכם לגעת? השתמשו במילים, בציורים, בסמלים. אנשים מגלים יותר הזדהות עם הדומים להם. שימו מגיני דוד על השלטים שלכם, או את תמונתו של גלעד שליט. הפגינו שייכות ללאום של רוב האנשים, או לקבוצת השייכות הדתית / אידיאולוגית שלהם.

פיתרון טוב אחר יהיה לקשור את תחושת האמפתיה לתחושות שאתם עצמכם חווים, כפי שעושה השלט המעודכן של העיוור. "אני לא יכול להרגיש את כל הטוב שאתם מרגישים". אבל לכל אחד פיתרונות משלו, וקשה לדעת כיצד הם יעבדו.


נתקלתם בשלטים מוצלחים במיוחד של מקבצי נדבות? יש לכם רעיונות טובים משלכם? ספרו בתגובות!

דרך אגב, אני שוקל ברצינות גמורה לצאת ליום של קיבוץ נדבות ניסיוני ברחובות תל-אביב, עם משקפי שמש שחורות גדולות וכובע גרב, כדי שאמא לא תזהה אותי. וכמובן, כשאני נושא את השלט עם הכיתוב המנצח שלכם (בבקשה לא משהו קיטשי מדי). האם יש בקרב הקוראים נפש טובה שיכולה לייעץ לי אם צריך רישיון כדי לקבץ נדבות ברחוב, או איפה כדאי לקבץ באופן כללי? רצוי ממישהו בעל ניסיון אישי, כמובן.

 

אחרון חביב, אני מזמין אתכם לצפות בסרטון שיצרתי - 'שש עובדות על סקס'. זה סרטון יפהפה, ואני כבר לא יכול להעלות את מספר הצפיות בו בעצמי.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

93 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל רועי צזנה אלא אם צויין אחרת