11
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג (הרשמי) של נתאי

המלצה על ספר - מבעד למראה ומה אליס מצאה שם

המלצה על ספר - מבעד למראה ומה אליס מצאה שם
לפני כמה זמן פירסמתי כאן את ההמלצה על הספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" (הספר המוער). כמה שהספר הזה הוא מרתק ומאלף, הספר השני בסדרה - "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם", מאלף ומרתק עוד יותר (ובהמשך אני גם אסביר מאיזו בחינה).
 

קצת רקע על הספר.....
(כי באמת שזה מוסיף הרבה וקשה להתעלם מהרקע כשמדברים על הספר הזה)

לפני ההמלצה, אני אסביר קצת על מאחורי הקלעים של הספר הזה ומה הרעיון שמתסתתר מאחוריו:
הספר עצמו הוא מעין ספר המשך לספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות". בספר הנ"ל (מבעד למראה) אליס חוזרת אל אותה ארץ, עם אותן דמויות (חלק חוזרות, חלק קיימות רק בספר הקודם, וכמובן יש גם דמויות חדשות), רק שהפעם דרך החזרה יותר מעניינת ובשביל להבין אותה, אספר קצת על הרקע של כתיבת הסיפור:
ללואיס קרול היו מלא ילדות ידידות, יום אחד הוא קרא לאחת הילדות שתכנס אליו הביתה. כשהיא נכנסה הוא נתן לה תפוז והעמיד אותה מול מראה. הוא שאל אותה באיזו יד הילדה שמחזיקה את התפוז במראה (שזו היא עצמה בעצם...) מחזיקה אותו והיא ענתה היד ההפוכה.

הרעיון המרכזי והמעניין שעומד במרכז הספר הוא עולם המראה - עולם שהוא בדיוק כמו שלנו (זה שמשתקף במראה), אבל הפוך. ימין זה שמאל, שמאל זה ימין וכו`....
לויאס קרול גם אהב מאוד שחמט: הספר מבעד למראה הוא באיזהו אופן שילוב של השניים: עולם המראה (עולם שבו הכל הפוך), ומשחק שחמט.
ניתן לחלק את הספר לשני חלקים: העלילה (הסיפור) - שזה בעצם משחק השחמט, והעולם שבו העלילה מתרחשת - עולם המראה.

העלילה: העלילה עצמה, כמו שכתבתי היא משחק שחמט אחד. הנה עמדת הפתיחה:

 



"תור הרגלי הלבן (אליס) לשחק, ולנצח באחד-עשרה מהלכים [כמספר הפרקים בספר]"



אליס היא הרגלי הלבן אשר נמצא (או נמצאת) ליד שתי המלכות וכל פרק בספר הוא בעצם מהלך שלה או של כלי אחר. חשוב לציין שיש כאן מעשה פשוט מדהים של האנשה של משחק שחמט, משהו שרבים ניסו לעשות ולא ממש הצליחו...
כמובן שהמשחק עצמו לא תמיד מתנהג כמו משחק רגיל (יש מקרים שבהם אליס, למשל, זזה שני מהלכים ברצף), אבל זה בהחלט משהו נחמד ומעניין לכל מי שחובב שחמט.
הפרק האחרון בספר הוא הפרק שבו אליס מגיעה למשבצת השמינית ומוכתרת להיות מלכה (ע"פ חוקי השחמט, רגלי שמגיע למשבצת האחרונה - הופך להיות רץ/צריח/פרש/מלכה (אחד מהארבעה), לדבר הזה קוראים בשחמט: הכתרה (ואגב, לא תמיד מכתירים למלכה, זה תלוי מאוד במצב הלוח, אבל כן, רוב הפעמים הרגלי מוכתר להיות מלכה)).
כמובן שאפשר להרחיב על הנושא הזה עוד הרבה יותר (ועל משחק השחמט בפרט), אבל המטרה שלי כאן הייתה לתת לכם טעימה (כי בכל אופן מדובר בהמלצה) וגם לא להרוס לכם את הסיפור (אין לכם מה לדאוג, זה שסיפרתי לכם שבסוף אליס הופכת להיות מלכה, ממש לא הורס את הסיפור).

מקום ההתרחשות: כפי שכתבתי מקודם, המקום שבו העלילה מתרחשת הוא "ארץ המראה". מקודם אמרתי שבעולם המראה הכל הפוך: ימין זה שמאל, שמאל זה ימין וכו`...
לואיס קרול שאל את עצמו איך נראה עולם כזה, שבו הכל הפוך.
אם תחשבו על זה קצת, תגלו כל מיני בעיות (עם זה שכל העולם הפוך), למשל:
א. מה קורה עם הזמן? הרי בעולם כזה גם הזמן צריך להיות הפוך, אבל מה זה אומר "זמן הפוך"?
ב. הלוגיקה - העולם שלנו הוא עולם לוגי: אם אני כרגע יושב בבית וכותב את הרשומה הזאת, לא ייתכן שאני נמצא כרגע בסלון של ראש הממשלה (בהנחה שהחדר שלי זה לא הסלון של ראש הממשלה ושאני לא יכול להיות בשני מקומות בו זמנית). זאת הסקה לוגית וניתן לומר שככה החשיבה שלנו עובדת (אם לא כולה, אז רובה).
אבל תזכרו: אמרנו שבארץ המראה הכל הפוך, אז איך הלוגיקה נראית שמה? איך היא בנויה? הרי גם בשביל לוגיקה הפוכה צריך את חוקי הלוגיקה הקיימים (למשל: זה שאני נמצא גם בחדר שלי עכשיו וגם בסלון של ראש הממשלה, אני שולל כאן כלל לוגי, אבל גם השלילה היא משהו לוגי בפני עצמו...).

לואיס קרול, מאוד אהב את הרעיון הזה של "ארץ הפוכה" וזה בעצם מה שהביא לו את הרעיון ל"ארץ המראה" שאליה אליס נכנסת (הסיפור המעניין מתחיל בכך שהיא נכנסת לתוך מראה שנמצאת באחד החדרים שבביתה).
הוא בדיוק ניסה לשחק עם כל הנושא הזה של "לוגיקה הפוכה" וכו` והתוצאה היא, אפשר לומר, מה שנמצא בתוך הספר.

 

על הספר עצמו (או: על הסיפור שבתוכו)...


את ההקדמה הארוכה לסיפור אני מרגיש שהייתי חייב לכתוב, כי היא מאוד מעניינת ומוסיפה המון להבנת הסיפור, שהוא בעצם משחק שחמט אחד גדול שבו אליס נהפכת להיות מלכה. (אגב, בתור חובב שחמט אני חייב לציין שזה ממש מרגש לקרוא סיפור כזה, שהוא בעצם משחק שחמט, זה בהחלט אחד הדברים שהופכים אותו לקסום בעיני).

כפי שכתבתי קודם, הסיפור מתחיל בחורף הקר (בניגוד לספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" אשר מתחיל בקיץ החמים), שבו אליס יושבת ליד ההסקה ומנקה את החתולות שלה (לדינה מהספר הקודם כבר יש שני גורים...). היא נכנסת לבאחד החדרים אל מעבר למראה ושם מתחילה כל העלילה....

כפי שכתבתי בהקדמה הסיפור עצמו הוא בעצם מעין משחק שחמט, שבו כל פעם שאליס מתקדמת משבצת היא בעצם מגיעה למקום אחר בארץ המראה. הדמויות שהיא פוגשת, חלקן הן דמויות שהיו כבר בארץ הפלאות (ואת חלקן היא לא זוכרת...) וחלק דמויות חדשות. העלילה עצמה הרבה יותר סוערת מהספר הקודם וכוללת הרבה יותר מקומות ומפגשים.
אם אתם שואלים אותי, הספר "מבעד למראה" פחות עקבי מהספר הקודם (כלומר, הרבה יותר קשה לעקוב אחרי העלילה שלו מאשר הספר הקודם), אבל יש לזה תמורה גדולה: ספרי אליס, הם ספרים שמועדדים מחשבה, מה הכוונה? הרבה קטעים בספרים הללו גורמים לך לעצור לרגע ולחשוב כי אתה מבין שיש איזה רעיון (או אפילו כמה) שמסתתר מאחורי הטקסט ואתה רק צריך לחשוב על הקטע כדי למצוא אותו. (דוגמאות כאלו יגיעו בהמשך...).
הספר "מבעד למראה" כולל הרבה יותר קטעים כאלה, קטעים שאתה מבין שיש רעיון אחד או יותר מאחורי הטקסט ולכן אתה עוצר וחושב כמה רגעים על מה שקראת.
יכול להיות שאני טועה כמובן.

היות ואני לא אוכל לסכם כאן את כל העלילה (ואני גם לא רוצה לספר אותה כדי להרוס לכם אותה), אני אגע בכמה נקודות וקטעים בספר שמאוד התחברתי אליהם. כמובן, שישנם עוד קטעים ומה שאתם תקראו כאן זה רק מבחר מתוך המגוון העצום שיש, בתקווה לתת לכם טעימה טובה מן הספר.
(אני רק אוסיף שחלק מהציטוטים שאני אפרסם כאן יופיעו כשקופית ממצגת שהכנתי [בנושא אחר...]).

הקבוצה הריקה
אחד הדברים הכי מעניינים בספר הוא היחס של לואיס קרול לקבוצה הריקה.
בלוגיקה ובמתמטיקה מתייחסים לקבוצה הריקה כאובייקט משהו קיים וממשי, ואילו בשפה שלנו הדבר לא כך.
למשל, אף פעם לא תשמעו את הדו-שיח הבא:
א: "כמה תפוחים יש לך בתיק?".
ב: "אפס".
 
א: "אתה מוכן בבקשה להביא לי אותם?".
ב: "אם אני אתן לך אותם, מה יצא לי מזה?".
הסיבה שלא תשמעו דו-שיח כזה היא שבשפה שלנו אפס תפוחים לא נחשבים לאובייקט, לכן לא ניתן לדבר עליהם...

לואיס קרול משלב בין השניים, כלומר, גורם לכך שהקבוצה הריקה תהיה גם אובייקט בשפה הורבלית, והנה התוצאה (ואם אתם שואלים אותי, התוצאה עצמה מבריקה!):


זה בדיוק מה שקורה ש"אף-אחד" נחשב ליישות כלשהי, כלומר, שמשהו שע"פ השפה לא נחשב כקיים, הופך פתאום להיות קיים (השפה מוגדרת כך שביטויים כמו: "אף-אחד", "לא-כלום", "שום דבר".... הם ביטויים שמצביעים על משהו שאיננו קיים, לואיס קרול שיחק עם זה וניסה לראות מה תהיה התוצאה של כך שהם כן יפנו לדברים קיימים.)
כמובן שישנם עוד ציטוטים מהנושא בספר וזו רק טעימה קלה, אבל זה ממחיש לכם יפה מאוד אילו משחקי שפה אדירים יש בספר הזה וכמה השפה יכולה להיות דבר משעשע אם קצת משחקים איתה.

משמעות של ביטויים:
בספר "מבעד למראה" המלך הלבן הוא דמות שמבינה משפטים בדיוק כפי שהם, ובאמת נשאלת השאלה "איך משפט מקבל משמעות נוספת?". אם למשל אני שואל בנאדם ברחוב "מה השעה?" הכוונה היא ברורה ואין כאן משמעות נוספת.
אבל שימו לב לציטוט הבא:



באמת נשאלת השאלה - איך אני אמור לדעת שצמד המילים "אין כמו..." מכוון בעצם לביטוי "אין יותר טוב מ...", נניח שזה כי ככה אנחנו הגדרנו. אבל אז תחשבו על השאלה הבאה - האם ישנה דרך שבה אני אדע את המשמעות הנוספת של ביטוי מסוים מבלי שיספרו לי על כך או שאני אבין את זה לבד? (ככל הנראה לא), אם תחשבו על זה לרגע, לביטוי "אין כמו..." אין שום קשר לביטוי "אין יותר טוב מ...", הקשר הוא משהו שאנחנו הגדרנו, אבל לאדם שלא מכיר את הקשר הזה אין שום סיכוי לדעת שזה אכן כך.
ציטוט נסוף ונחמד מאוד. הוא של המפטי דמטי, שמסביר משהו דומה:


 

כמובן שישנם עוד הרבה ציטוטים בנושא וזה רק חלק קטן. אחד הדברים שאני באמת אוהב בספר הזה זה את משחקי הלשון שיש בו, ויש בו כמובן המון המון קטעים מהסוג הזה.

ההגיון ההפוך:
אחד הדברים היפים בארץ המראה הוא שההגיון שם הוא הפוך. עכשיו, כמו שציינתי בהתחלה, עולה השאלה - איך בדיוק יוצרים הגיון הפוך? או מה זה בדיוק הגיון הפוך?
הרי בשביל ליצור את אותו סוג של "לוגיקה הפוכה" או "הגיון הפוך", אני צריכים להשתמש בלוגיקה עצמה מה שיוצר קצת בעיה.
תחשבו על זה כך: אם אתם מנסים ליצרו עולם שבו כל הלוגיקה הפוכה, אבל אתם משתמשים בחוקי הלוגיקה הממשים, העולם שלכם לא באמת מבוסס על לוגיקה הפוכה, אלא על משהו שרק נראה לוגיקה הפוכה, משהו שהוא רק למראית עין לוגיקה הפוכה.

בשביל להמחיש זאת אשתמש בדוגמא פשוטה: בלוגיקה, ההפך מאו זה ו. כלומר, ההפך מהמשפט: הכדור הוא ירוק וכחול - הוא - הכדור הוא ירוק או כחול. (אני לא אכנס להסברים למה...). 
נניח שאנחנו רוצים את לבנות משהו שהוא הפוך ללוגיקה, שהוא מנוגד להיגיון -
ניקח את הכלל הפשוט שאומר עבור משפט A ש- או A או לא A (כלומר, או ש-A נכון או ש-A איננו נכון).
בשביל שניצור משהו שהוא אכן מנוגד להיגיון נחליט שבארץ המראה שלנו הכלל הוא ש- גם A וגם לא A (אם תחשבו על זה קצת תראו שהכלל הזה הוא בדיוק ההפך מהכלל המקורי).
אבל... אם תשימו לב טוב תבחינו בכך שבשביל להפוך את הכלל הזה היינו צריכים להשתמש בו עצמו, כלומר השתמשנו בכלל או ש-A או שלא A כדי למצוא משהו שהפוך לו.
אבל
למי שלא הבין, הנה הסבר נוסף:
נניח שישנו כלל שנקרא "הכלל הפשוט" בלוגיקה והוא אומר שעבור משפט A - או ש-A נכון או ש- לא A נכון. עכשיו, אנחנו מנסים למצוא את הכלל ההפוך שהוא: A נכון וגם לא A נכון, אבל איך הגענו אליו? באמצעות המסקנה ש: או שהכלל הפשוט נכון או שהכלל הפשוט איננו נכון. (ואם תשימו לב, מדובר בכלל הפשוט עצמו...).
יכול להיות שמה שכתבתי כאן טיפה מסובך, אם אתם בכל אופן רוצים להבין אותו ועדיין לא הבנתם, אני מציע לכם לקרוא את הקטע הזה שוב...
(ואם עדיין לא הבנתם, תרשמו בתגובות, ואנסה להסביר יותר טוב....)
לואיס קרול, ניסה להתמודד עם הבעיה הזאת  ובמקום להסביר איך הוא הגיע להיגיון ההפוך הוא פשוט מציג את ההשלכות שלו:

זה מה שקורה שהכל עובד הפוך...
הכל פועל בניגוד להיגיון המקורי.
(אולי בציטוט הנ"ל אין ממש לוגיקה טהורה, אבל מה שכן, יש את ההשלכות של מה שקורה שהעולם עובד עם לוגיקה הפוכה).

דוגמא יפה אחרת שהיא גם מאוד מאוד מפורסמת היא שבארץ המראה קודם כל מענישיים את הבנאדם ורק אז שופטים אותו:



יש לי את השקופית הזאת עם ציטוט קצר יותר שמדבר רק על השליח של המלך, אבל הבאתי את הציטוט האורך יותר כדי להראות שיש כאן עוד רעיון יפה ומקורי - הזיכרון שעובד בכיוון ההפוך.
אותו דבר גם כאן - אולי אין כאן קשר ישיר ללוגיקה, אבל מה שאנחנו רואים כאן זו השלכה של מה שקורה שגם הלוגיקה הפוכה.

כל אלו תוצרים של ארץ המראה, שהיא באיזהו אופן עולם הפוך. הכל בה עובד הפוך. אפילו אם מבחינה הגיונית זה בלתי אפשרי.
אני אביא עוד ציטוט אחד ברשותכם שאין לי אותו במצגת, לכן אני אעתיק אותו לכאן:
"לא תצליחי בזה בשום אופן," אמר הוורד: "אני הייתי מציע לך ללכת בכיוון ההפוך."
זה נשמע לאליס טיפשי, לכן לא אמרה דבר, אבל מיד יצאה לקראת המלכה האדומה. להפתעתה המלכה אבדה מטווח ראיתה בן רגע, והיא שוב מצאה את עצמה נכנסת בדלת הכניסה.
מוקנטת במקצת היא נסוגה לאחור, ואחרי שחיפשה את המלכה בכל מקום [היא איתרה אותה לבסוף במרחק רב], חשבה שהפעם תנסה את ההצעה ללכת בכיוון ההפוך.
זה הצליח להפליא. לא עבר רגע והיא מצאה את עצמה פנים אל פנים עם המלכה האדומה,..."

[עמוד 46]

אפסיק עם הציטוטים ואומר לכם שהספר עצמו מלא בקטעים כאלה שניתן לפרש אותם בכל מיני דרכים, ומה שהבאתי לכם כאן זו רק טעימה קטנה...
לא רק שזו טעימה קטנה, אלא זו ממש טיפה בים. אם תקראו את הספר תופתעו מכמות הקטעים האלה שיש שם (קטעים שמעוררים מחשבה).
לכל דמות בספר (גם בספר הקודם זה כך) יש את האפיונים שלה. זה מאוד נחמד לנסות להבין מה מאפיין את כל אחת מהדמויות.
את רוב מה שיש לי לומר כתבתי כבר לפני הציטוטים. אני רק אחזור ואומר שזה פשוט ספר מדהים, שכל מי שאוהב קצת פילוסופיה, לוגיקה, מתמטיקה, או פשוט אפילו לחשוב חייב לקרוא את הספר הזה!

כמו בספר הקודם ("הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"), גם כאן אני ממליץ בחום על הגירסה המוערת (זו שהכריכה הקדמית שלה מופיעה בתחילת הרשומה). כמו שכבר אמרתי מקודם הספר הזה מכיל הרבה קטעים שיש להם המון משמעויות נוספות, בכל מיני תחומים. עכשיו, ברור שזה פשוט בלתי אפשרי לרשום את כל הפרשנויות לכל הקטעים בספר (אפשר להקדיש בשביל כך סדרה שלמה של ספרים ואפילו יותר מכך!), אבל גם המעט שמרטין גרדנר מביא מספיק בשביל להבין כמה עמוקים הקטעים שם.
מי שיקרא את הספר בלי הערות  יפספס בעיני הרבה.

לסיכום, החוויה הזאת של ספרי אליס הייתה פשוט מרתקת עבורי, אני מאמין שאחזור לספרים הללו עוד הרבה בהמשך ואני רק תוהה מדוע לא קראתי אותם קודם....
אלו ספרים שתמיד כיף לחזור אליהם והמ שמדהים הוא שכל עם מוצאים באותם ציטוטים דברים נוספים!

אני אסיים את ההמלצה בשקופית עם ציטוט מאוד מפורסם שכבר קישור אותו כמטע לכל תחום אפשרי ואם אתם שואלים אותי - ניתן ללמוד ממנו המון....


שתהיה לכם קריאה מהנה!


 
 

 מבעד למראה - ומה האליס מצאה שם (הספר המוער), בהוצאת הקיבוץ המאוחד, הספריה החדשה, תרגום מאת: רנה ליטוין. (זה הספר שמופיע בראש הרשומה).
קישור לספר באתר ההוצאה.
ההמלצה שלי לספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"
.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

ארכיון פוסטים
נקה
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ny22 אלא אם צויין אחרת