00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

איגוד ערים כנרת 2011

 בשנה שעברה בחרה בי מליאת המועצה האזורית כנציג הגולן באיגוד ערים כנרת.

האיגוד הוקם לפי חוק חופי הכנרת שחוקק בשנת 2008 במטרה לשפר את מצב  חופי הכנרת לאור הביקורת הציבורית הרבה ודוחות מבקר המדינה בעניין חופי הכנרת.

במועצת האיגוד 12 חברים , מרביתם נציגי משרדי ממשלה שונים ו 3 נציגי הרשויות המקומיות שסביב הכנרת .  יו"ר האיגוד הוא יוסי ורדי יו"ר מועצת עמק הירדן.  

אבל חלפו כמעט שלוש שנים מאז הקמת האיגוד ועדיין לא מורגש שינוי מהותי ובנושאים מסוימים  נהפוך הוא.

 

תפישתי הברורה היא שחופי הרחצה  הוגדרו בחוק כשרות לתושב תמורת מיסיו (זה לא בחינם!).

בדיוק כמו שהמדינה משקיעה ומתקצבת באופן שוטף מיליוני ₪ שירותים ממלכתיים אחרים, לדוגמא: המקומות הקדושים לכל הדתות  והנטל הלאומי בנושא זה אינו נופל על הרשויות המקומיות באזור, כך המצב צריך להיות בנושא חופי הרחצה    

חוק איגוד חופי הכינרת היווה למעשה לקיחת אחריות מלאה של המדינה על שירות של רחצה בים לתושבי המדינה  בן ברמת האחריות והן ברמת התקצוב.

 רקע

-         התקציב השוטף של האיגוד  הוא מעל  10 מיליוני ₪  והמדינה הגדילה את השתתפותה בעוד מספר  מיליוני ₪ לשנה למטרות השקעות ופיתוח.

-         לפי החוק  תפעול האיגוד נעשה ע"י רשות ניקוז כנרת שהינה גוף של משרד החקלאות בצפון ובתוכו מנהלת הכנרת שהיא גוף של רשות המים .

-         האיגוד אחראי על כל השטח של חופי כל הכנרת אולם הוא  אחראי בפועל לתפעול 14 חופים שהיו בניהולם של הרשויות המקומיות סביב האגם.

-         לפי החלטת מועצת מנהל מקרקעי ישראל  האיגוד קיבל מהמינהל לאחריותו המלאה את כל השטח של החופים כולל שטחי המיזמים בחופים (שין) והוא אמור להפעילם באופן ישיר.  

-         האיגוד תפש בצו את  מרבית חופי הגולן (חלוקים, לבנון, כורסי, ודוגה )וקיבל לידיו מרצון לתפעול את חופי צאלון, שקמים, צינברי ובריניקי .

-         האיגוד מפעיל באופן עצמאי (ללא קבלנים)  את החופים שנתפשו בעלות תקציבית של כ 2.5 מיליוני ₪ לשנה - מעבר להכנסות החניה בחופים אלו .

-         כל שאר החופים נשארו עד היום בהפעלת המפעילים הקיימים ללא מכרזים.

 

אבל למרות המשאבים המשמעותיים שנוספו לסל תחזוקת החופים –תקציב  שלא היה עד להקמת האיגוד - מצב החופים  לא רק שאינו זהה למה שהיה אלא נדמה שהמצב אף התדרדר .

תקציב יש, מבנה ארגוני יש , אז מה הבעיה ?

 

 אני מזהה כמה בעיות עקרוניות בניהול החופים :

 א.      תחזוקת חופים או מיזם כלכלי

      התפיסה הרווחת באיגוד היא שעיקר תפקידו של האיגוד הוא למצוא מיזמים כלכליים בחופים כך שהם יוצאו למכרזים ע"י יזמים.שיתפעלו אותם ויורידו את העול מעל  האיגוד.    יש אפילו חלום שהאיגוד יקבל תמלוגים שיאפשרו את המשך קיומו של האיגוד.(האמצעי הפך לעיקר..)

 יתכן ומהלך זה מתאים למס חופים מצומצם אולם תפקיד האיגוד אינו קשור כלל למודל העסקי של החופים ויש להשקיע ולנהל את כל החופים ללא יוצא מהכלל.

לצערי קברניטי האיגוד אינם שותפים לדעה המרכזית כי תפקידה של המדינה להפעיל את החופים לטובת הרוחצים ללא עלות  ומצטטים את "נערי האוצר" שמאיימים להפסיק את  התקצוב.  

אף ארגון ממשלתי אינו מעוניין להיות בגרעון וכולם עושים מאמצים להגדלת ההכנסות וטוב שכך,  אולם אבל אסור שהרצון להגדלת הכנסות יכתיב דרכי פעולה בניגוד למטרות ארגון

 

ב.       ניהול

 למרות שנקבע כי כל מנגנון ההפעלה יבוצע ע"י רשות ניקוז כנרת , החוק  הגדיר מפורשות מספר פעמים ובאופן חריג את האיסור שרשות ניקוז כנרת תנהל את האיגוד  לדוגמא:

|סעיף 10ב -  על אף הוראות סעיף קטן (א), תפקידי האיגוד בעניינים הנוגעים לפיתוח חופי הכנרת שבתחומו לא יבוצעו בידי עובד רשות הניקוז כנרת העוסק בפיקוח, רישוי ואכיפה לפי דין    

המחוקק קבע מפורשות כי יש הפרדה ברורה בין הביצוע לבין הניהול והפיתוח ורשות ניקוז אינה יכולה לעסוק בניהול ובפיתוח  חופי הכנרת

1.     למרות זאת האיגוד מנוהל ישירות ע"י רשות ניקוז כנרת  וקברניטי הארגון העוסקים בפעולות רישוי ואכיפה , עוסקים  גם בפיתוח החופים בניגוד לכתוב בחוק

2.     ניהול חופים הוא למעשה ניהול תיירותי הדורש הבנה וניסיון בתחומי קיט ותיירות שהם  שונים לחלוטין מהתפקידים העיקרים של רשות ניקוז ו/או מנהלת הכנרת שאינם באים במגע עם האזרח הפשוט כלל .          

3.     תחומי הפעילות של רשות ניקוז נושקים לאיגוד החופים ותקציבים מועברים לפעילויות כלליות .

עם הקמת האגוד נמצא לפתע מקור תקציבי למימוש רעיון ותיק של רשות הניקוז לרכישת  ספינת פיקוח ימי .  לבד מעלות הרכישה, עלות התחזקה היא  מאות אלפי ₪  בשנה  רשות ניקוז מקבלת תקורה של 5% מכל הכנסות האיגוד  1-1.5 מיליוני ₪ בשנה  וזאת למרות  שהאיגוד משלם מתקציבו את מרבית הוצאותיו ברשות ניקוז  (שכירות, עובדים, מזכירות, )


 

ג.       מכרזים

     אחד מהטריגרים העיקריים להקמת האיגוד והוצאת הנושא מידי הרשויות המקומיות הייתה ניהול החופים ע"י מפעילים ללא מכרז במשך עשרות שנים אולם דומה שהאיגוד בעצמו אינו רגיש לנושא זה:  

1.      כל החופים שאינם מנוהלים ע"י האיגוד באופן ישיר ממשיכים בשיטה הישנה של הפעלה ע"י הקבלנים הותיקים ללא מכרז  (בהמתנה ארוכה לשינוי תמ"א 13)       

2.      יש לחצים להעביר את חופי הרחצה הסמוכים למיזמים להפעלת בעלי העניין ללא מכרז .

3.      העסקת יועץ  בכיר ללא מכרז שלמעשה עוסק בתפקידי ניהול

 

 

הפתרון

אני מאמין כי הכיוון של הקמת איגוד ערים כנרת הוא נכון בלקיחת אחריות ממלכתית על החופים,  אולם גם כוונות טובות יש לממש בדרכי פעולה ולכן אני מציע 3 נקודות שינוי עיקריות:  

 

א.      הבנה ששרות לאזרח בחופי רחצה אינו שונה משירות ממלכתי אחר כמו: משטרה או כבישי מע"ץ או מקומות קדושים  בהם השירות הוא תמורת המיסים ולא בחיפוש שיטות להפלת הנטל על התושבים. 

אסור בשום אופן לקבל מראש את עמדת "נערי האוצר" .   כללי התקצוב נקבעים ע"י המחוקק והאיגוד חייב להפעיל לחץ הפוך למימון מלא של החופים ע"י המדינה.

הפניית מירב התקציבים השוטפים לתפעול חופים לרמה שלא ידענו עד היום, היא המהלך שיבסס את מעמדו של האיגוד בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות ויביא להגדלת התקצוב ולא להקטנתו .

 

ב.       למנות לאיגוד ערים כנרת מנהל מקצועי, מומחה לתיירות ו/או לניהול חופים  שיפעיל את האיגוד מטעם האיגוד לפי החוק באמצעות רשות ניקוז כנרת . 

      מנהל עצמאי ידע להוביל את החופים על כל משמעויותיהם לפיתוח ולתחזוקה כך שהמוני בית ישראל ישובו לנפוש באגם היחיד בישראל.

מנהל עצמאי לאיגוד יביא לאיזון נכון בין יעדי האיגוד המרכזיים (הפעלת החופים) לבין תחומי הפיקוח והתשתית עליהם מופקדים רשות ניקוז כנרת ומנהלת הכינרת

רק מנהל עצמאי יעמוד על המשמר שלא תהיה "שותפות מאולצת" עם הגופים המפעילים לפרויקטים שאינן ממטרות האיגוד

 

ג.        הקפדה מרבית על  מכרזים בכל הפעילויות באיגוד באופן מידי

איגוד ערים אינו יכול להתעלם מחוק חובת המכרזים .

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת