00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בלי חיתולים ובלי חשבון

תור היהלום

 

תור היהלום/ניל סטיבנסון

The Diamond Age
or: A Young Lady's Illustrated Primer
by:Neal Stephenson
455 עמודים

(הסיפור שאינו נגמר/מיכאל אנדה

הסיפור שאינו נגמר הוא ספר הפנטזיה האולטימטיבית. לידיו של בסטיאן גיבור הספר, שבמקרה הוא גם ילד כאפות יתום מאמו שנוהג לברוח מהמציאות אל הספרים, מגיע ספר מיוחד. גיבורו של הספר אטריו, הוא בן גילו של בסטיאן, והוא האנטיתזה שלו בכל מה שקשור לאופי וליכולות. אטריו יוצא למסע חיפושים אחרי מה שיציל את עולמו המתפרק - שם חדש למלכתו. בסטיאן נסחף בעלילה ומזדהה לחלוטין עם אטריו, עד שבסופו של דבר הגבול בין עולמו ה'אמיתי' של בסטיאן והעולם של פנטסיה קורס ובסטיאן חוצה את הקווים ונכנס לפנטסיה, שם הוא הופך לגיבור הסיפור שהיה של אטריו ומאמץ את דפוסי אפיו. ושאר הספר מספר על עלילותיו בדרכו חזרה למציאות.  ספר זה הוא פנטזיה נהדרת לילדים ונוער וכיף מאוד גם למבוגרים. )

ומי לא היה מעוניין להשתתף בעלילה סוחפת בארץ פנטזיה שבספר אהוב? אני עשיתי זאת לא פעם בדמיוני ואני ודאי שלא היחידה.  

ומה אם באמת היה כזה ספר? ספר היוצר את עלילתו סביב אדם אחד - זה שקורא אותו. ספר המסוגל לשעשע, לחנך ולהדריך בו זמנית. ספר שנועד להשפיע, שנועד להשרות ולטפח תכונות אופי בקוראו. ספר שנועד לאדם אחד בלבד ולהפוך לכל עולמו והוויתו. 

' תור היהלום' אינו ספר פנטזיה אלא מדע בדיוני. כלומר, אין בו מעשי קסמים, כוחות על וכשפים לא מוסברים. בעולם עתידני בו התפתחות הננו-טכנולוגיה הביאה את היכולת ליצור כמעט כל דבר שהוא על ידי סידור אטומים נשלט, כולל יצירת חבלי ארץ שלמים, יוצר המתכנת ג'ון פרסיוואל האקוורת' ספר שכזה בדיוק. הוא יוצר את הספר עבור נכדתו של דוכס שאינו מרוצה מתפקודם של הוריה, ועל הדרך יוצר עותק לא חוקי עבור בתו שלו. 

די בהתחלה נופל העותק הגנוב לידי נל: ילדה אחרת, שנתוני הפתיחה שלה בחיים גרועים למדי. מכאן ואילך ישתרגו חייה בעלילה הנתפרת באופן אישי עבורה, והגבולות בין דמות נל שבספר הגנוב לדמות נל ה'אמיתית' הולכים ומיטשטשים. 

סיפורה האישי של נל הוא המוביל של הספר, והוא משולב בעלילתו של ג'ון האקוורת' המנסה להשיג את העותק שאבד, ונופל לתוך מאבק כוחות לאומיים שבין החברה הניאו-ויקטוריאנית אותה הוא מייצג ובין 'הממלכה השמיימית' של סין שגם בעתיד הננוטכנולוגי של סטיבנסון נותרת שמרנית וחשדנית כלפי רעיונות זרים 'ברבריים', וצמיחתה של חברה אנושית מיוחדת במינה המתפתחת בסמביוזה עם ננו-רובוטים בגופי חבריה. ובתוך כל זה משתלב גם סיפורה של מירנדה, שחקנית אינטראקטיבית המוצאת את עצמה כ'קול' שמאחורי ספרה של נל ומחפשת דרך ליצור איתה קשר. הסוף חזק ומוצלח. 

בעתיד הננוטכנולוגי שבנה סטיבנסון בו זרימת המידע והפיננסים היא חסרת גבולות וזהות, למדינות כיחידות גיאוגרפיות ואתניות אין משמעות יותר, ואנשים נקשרים ל'שבטים' לפי השתייכות רעיונית והזדהות עם אמות מוסר וערכיות. בספרו נוגע סטיבנסון בשאלות מהותיות מאוד הנוגעות לאופי ההתחברות האנושית, לדרכים האפקטיביות לחינוך ילדים, לשאלות של מוסר והגדרות של מוסר ולפילוסופיות חיים. הוא גם עונה על חלק מהשאלות האלה בדרכו הפרגמטית. מבחינת היקפו הרעיוני, הספר הזה עמוס עד מאוד (שזה מאוד אופייני לסטיבנסון), אבל העומס לא רק שלא מעיק אלא מרתק וסוחף, כיוון שסטיבנסון הצליח בכשרון רב לזקק רעיונות מורכבים עד מאוד לניסוחים ברורים ודקי אבחנה. 

בספר הזה יצר סטיבנסון דמויות מובילות בעלות עומק רגשי ומורכבות נפשית, כולל דמות נשית ראשית מוצלחת, מה שהיה קשה לו בספריו האחרים שקראתי. כמו בשאר ספריו, גם ב'תור היהלום' הכתיבה של סטיבנסון עמוסה מאוד, גם לשונית וגם רעיונית. השפה מאוד מורכבת ועשירה, וגם מי ששולט באנגלית יכול למצוא את סטיבנסון מאתגר.
אבל, 'תור היהלום' תורגם לעברית (אין לי מושג מה איכות התרגום). זה הספר היחיד של סטיבנסון שתורגם לעברית עד כה. 

הוא גם אחד הספרים הבודדים שהצליחו לחדור אלי לחלומות וגרמו לי להפוך בהם שוב ושוב עוד זמן רב לאחר סיומם. ובמובן זה, הוא הכי קרוב ש'הסיפור שאינו נגמר' יכול להגיע. לא סתם סטיבנסון הוא אחד הסופרים האהובים עלי ביותר. זהו הספר הרביעי שלו שקראתי ונהניתי מכל רגע. מקורי מאוד, כתוב בכשרון רב, אינטלקטואלי ומעורר מחשבה.

אני ממליצה על הספר הזה בהתלהבות ובחום. 

 

ומי שכבר קרא אותו מוזמן להצטרף למועדון הספר המתקיים כעת בפורום מד"ב ופנטזיה. 

 

 

 

    
 

   

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

11 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אום נטע אלא אם צויין אחרת