44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

מה זה השטויות האלה פרס האוסקר?

27/02/2011

היום בלילה  יתקיים טקס האוסקר לשנת 2011, אבל מה אני אגיד לכם, די ירד לי מכל האוסקר הזה. עושים כל כך הרבה רעש סביב הטקס והפרס "הכי יוקרתיים בתעשיית הקולנוע" כשבעצם הוא ממש לא מייצג את הסרטים הטובים ביותר. ועדת הפרס כמעט כל פעם מחדש מצליחה לפספס את הסרטים הכי טובים של אותה השנה. אז מה כל הטררם הזה?

איזה מין פרס יוקרתי זה אם הוא לא מצליח לזהות סרטים איכותיים, כאלה שמשאירים משהו אצל הצופים גם כאשר הם נגמרים, כאלה שישארו איתנו עוד הרבה שנים ויצליחו לשרוד את מבחן הזמן. סרטים עמוקים שמנסים להגיד משהו ומצליחים לגעת בצופים ברגש ובשכל בכמה רבדים שונים. סרטים שיש בהם עלילה מרתקת ומקורית, עומק לדמויות, אוירה ואמירה. שימו לב כמה סרטים כאלה ועדת האוסקר הצליחה לפספס (הכוונה היא שלא נתנו את אחד הפרסים היוקרתיים בטקס כמו פרס האוסקר על הסרט הטוב ביותר ולא כל מיני אוסקרים שוליים כמו פרס על פעלולי מחשב): מועדון קרב, המופע של טרומן, מטריקס, ממנטו, הר ברוקבק, 12 הקופים, סיפורו המופלא של בינג'מין בטן, להיות ג'ון מלקוביץ, המין האנושי, שמש נצחית בראש צלול, המבוך של פאן, חלון פנורמי, קונטקט ועוד ועוד.

נכון שלפעמים הם כן מצליחים לקלוע, הם הצליחו לא לפספס את אמריקן ביוטי, המסע המופלא הביתה, חיים של אחרים ונער קריאה והם אפילו הצליחו להפתיע שנה שעברה עם מטען הכאב. בהחלט לא סרט אוסקרים שגרתי. אבל לעומת הפיספוסים, אחוזי ההצלחה שלהם קטנים מדי. אם בדרמות לפעמים הם מצליחים לקלוע, ברגע שזה מגיע לדרמה בעלת גוון פנטסטי או מד"ב מצבם הכי גרוע. כנראה ההבנה שסרטים בעלי טוויסט על טיבעי או מד"ב הם בעצם סרטים אלגוריים שמסמלים משהו על העולם האמיתי שלנו היא הבנה שמעבר לכוחם והם מיד פוסלים את הסרטים הללו.

גם השנה הם לא טרחו לתת מועמדויות לסרטים הכי טובים וחשובים. אומנם 'הרשת החברתית' קיבל מועמדות וגם 'נאום המלך' הוא סרט טוב שכדאי לראות, אבל הסרטים האיכותיים ביותר נשארו בחוץ. אני מדבר על הסרט אגורא ועל הסרט מכאן והלאה ולכל אחד מהם כבר הקדשתי פוסט בעבר בו הסברתי את החשיבות של הסרטים הללו בעיני. הסרט 'התחלה' הוא גם סרט טוב, אבל לא באותה רמה כמו 'מטריקס' שנמצא בז'אנר דומה. הייתי אולי נותן לו אוסקר לתסריט הטוב ביותר.

נטלי פורטמן כנראה תקבל את האוסקר על 'ברבור שחור' ותקדם בצעד ענקי את הקריירה שלה, אך הסרט עצמו די גרוע ולא ברור מה הוא עושה בכלל במועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. הייתי מגדיר את הסרט  'בברלי הילס' על אסיד מקולקל. דיאלוגים די ילדותיים ושטחיים, גיבורים שלא מתפתחים במהלך הסרט וסכיזופרנית אחת. העלילה די מגושמת, למי שיש נסיון בסוג כזה של סרטים, מבין כבר באמצע הסרט לאן העלילה הולכת, אבל אל תצפו לתשובות. כל השאלות שהסרט פותח כבר בהתחלה לא מקבלות שום הסבר. הדבר היחיד שטוב בסרט הוא האווירה, ורגשי הזעזוע שהסרט מעביר לגבי העולם הנוראי של ריקוד הבלט. עולם תחרותי וקר, שנשלט על ידי גברים וסטנדרטים מגדריים שמתאימים לשנות החמישים. את בשיאך כשאת הכי יפה, הכי צעירה ומושכת, הכי רזה והכי חבולה.

סטנדרטים חיצוניים דומים יש כנראה גם לועדת הפרס, הם תמיד אהבו לתת אוסקרים לשחקנים שהיו צריכים להשמין או להרזות בצורה משמעותית בשביל התפקיד (למשל שרליז ת'ורן מהסרט 'מונסטר' שהיתה צריכה להשמין ובאופן כללי להראות מכוערת לתפקידה כזונה רוצחת בסרט). גם נטלי פורטמן וגם כריסטיאן בייל מהסרט 'פייטר' היו צריכים להרזות בצורה משמעותית לתפקיד ובאופן לא מפתיע הם מועמדים רציניים לזכייה באוסקר.

כנראה שאני מצפה ליותר מדי מועדת האוסקרים. בייחוד אני מצפה שהם ידעו להתעלות מעל חישובי ההצלחה הכלכלית של הסרטים המועמדים ולהתייחס רק לקריטריון החשוב באמת - איכות הסרט. הם הרי מודעים לכוח שלהם ולעובדה שהפרס שהם מעניקים מעודד את הצלחות הסרטים הזוכים ומעצב את סגנון הסרטים שנראה בהמשך, אז למה זה נראה שהם כל כך מפחדים להעלות את רמת פרסי האוסקר? בינתיים במקום לבחור את הסרטים האיכותיים ביותר כמועמדים לפרס האוסקר על הסרט הטוב ביותר, הם רק מגדילים את כמות המועמדים בכל שנה עוד עוד. השנה הם הגדילו את כמות המועמדים לעשרה סרטים! כך יוצא לדוגמה שהסרט 'צעצוע של סיפור 3' מועמד גם כן לפרס הסרט הטוב ביותר. שלא תבינו אותי לא נכון, זה סרט מאד מצחיק, לדעתי הכי טוב בסדרה. אבל מועמד כסרט הטוב ביותר שנעשה השנה? לא צריך להגזים.

אז אתם אומרים, יהיה אוסקר מעניין או לא? יהיו הפתעות? מי אתן חושבות שיזכה? והאם זה משנה משהו? לפחות תמיד נוכל לצפות בשטיח האדום שלפני האוסקר ולהתעדכן מי לובש מה והאם סוף סוף יהיה אומץ לאחת השחקניות ללבוש מכניים וחולצה במקום שימלה?

ולמי שזה לא ברור, יש לכולכם שעורי בית לראות את כל רשימת הסרטים שציינתי בפוסט עד לאוסקר הבא!   

 

קולנוע - שרון ליפשיץ (מתוך 'זהו זה' ספיישל פורים 1986)

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

11 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת