55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סימן קריאה!

פוליטיקה, מוזיקה, לשון עברית

פצצת אטום ירושלמית

מסילות הרכבת הקלה
מסילות הרכבת הקלה. אסון לאומי ממדרגה ראשונה
צילום:
שימי נכטיילר

מי אמר שישראל מודרנית ומפותחת? בואו לירושלים ובמיוחד למרכז העיר ירושלים, אם תוכלו ואם יש לכם האומץ, ותראו מדינת עולם שלישי במיטבה. והאמת היא שלא רק בירושלים מתגלה ישראל כמדינת עולם שלישי אלא במקומות נוספים (בני ברק, למשל), אבל ירושלים היא שיא כל השיאים. 

מיזם הרכבת הקלה בירושלים הפך כבר מזמן לעקר, חסר כל תוחלת ותועלת ומיותר. המיזם שהחל לפני 12 שנה (!) רחוק מסיום גם אם נראה שהסיוט מתקרב לקו הסיום. מרגע לרגע מתברר גודל האסון בירושלים, משנה לשנה מתגלה ונחשפת עָצמת השגיאה האיומה שנעשתה.

במה דברים אמורים?

מה שהחל לפני 12 שנה כמיזם שנועד להחיות את ירושלים ולהעצימה כבירת ישראל הפך לאבן שאין לה הופכין, רק כסף עצום שנשפך עליה. זה שנים שהעיר נראית כמו אחרי הפצצות, ומזכירה יותר ויותר את הירושימה ונגסאקי שלאחר הפצצת האטום. הבאים בשעריה של העיר החרֵבה ייתקלו מיד בכניסתם בעגורן לבן  ענקי דמוי גשר המכער את נופהּ של העיר. מי שירהיב עוז וינסה להגיע אל מרכז העיר, רח' יפו, שוק מחנה יהודה, ייתקל בקשיים אדירים עד שיתייאש ויוותר.

על המיזם המיותר הזה שפכו מיליונים על גבי מיליונים של כספי ציבור. ישראל הוכיחה כאן שאולי היא טובה מאוד בטכנולוגיה עילית אבל בבניית רכבות קיבלה ציון בלתי מספיק. עצוב מאוד שישראל המודרנית, הנאורה, המפותחת לא מסוגלת לבנות חתיכת רכבת מסכנה.
מדינות רבות בעולם בנו רכבות ואף רכבות תחתית, וסיימו אותן בזמן סביר. סין, למשל, בנתה רכבת תחתית שעוברת בכל סין (ששטחה פי כמה וכמה משטח ישראל) בזמן שיא של חצי שנה! מדינות אחרות בנו רכבות דומות בשנה וחצי עד שנתיים, ורק בישראל רכבת קלה (לא רכבת תחתית!) שאמורה לעבור רק בחלק קטן משטח ירושלים (בשלב הראשון משדרות הרצל עד למרכז העיר) בונים במשך יותר מ־12 שנה. בושה וחרפה!

הסובלים העיקריים ממה שמכונה הרכבתקלה (הלחם של רכבת + תקלה) הם כמובן תושבי ירושלים, שכבר 12 שנה חיים בעיר רפאים הרוסה מן היסוד. סוחרי שוק מחנה יהודה ובעלי החנויות במרכז העיר הם הנפגעים המידיים מההריסות, ובמיוחד מלפני כחודשיים, כשהוחלט לסגור לחלוטין את מרכז העיר לתנועת אוטובוסים, וכל האוטובוסים נאלצים לעבור דרך רח' מחנה יהודה הצר והצפוף (מישהו הזכיר זיהום אוויר?). הקונים אינם מגיעים לא מפני שאינם מעוניינים לקנות אלא מפני שאין גישה למרכז העיר ולשוק מחנה יהודה, וכך נותרים הסוחרים על סחורותיהם ללא קונים, ללא פרנסה, עם חובות ארנונה ומסים אחרים.  

בימים אלו עורכת הרכבתקלה את נסיעות המבחן הראשונות שלה (הגיע הזמן!), וכבר שמענו על תאונה - הרכבתקלה התנגשה ברכב חונה. אני צופה תקלות קשות בהרבה מהתאונה הזאת. לפי מה שהבנתי, הרכבתקלה אמורה לקצר את הנסיעה ולהגיע תוך 15 עד 20 דקות משדרות הרצל עד למרכז העיר. בשביל זה כל הבלגן? בשביל זה מפציצים עיר שלמה כבר 12 שנה, בשביל 15 עד 20 דקות שגם כך באוטובוס לפני האסון הזה היינו מגיעים בלאו־הכי? אם כך, זו רכבת אטית ביותר!

הניידוּת בעיר קשה עד בלתי־אפשרית. אם בעבר יכולת להגיע באוטובוס ואפילו ברכב משכונת קריית משה שנמצאת בשערי העיר אל התחנה המרכזית ב־5 עד 10 דקות, היום אורך אותו מסלול בדיוק 30 עד 40 דקות. רק לשם השוואה: ברגל יארך המסלול 10 דקות בהליכה מהירה ו־15 דקות בהליכה אטית!
כשניר ברקת נבחר לראשות העיר תלו בו תקוות גדולות שיהיה המושיע של ירושלים. ערב היבחרו הוא גם הצהיר ברוב טיפשותו שהוא יבטל את מיזם הרכבת הקלה ויהרוס את "גשר המיתרים" שבכניסה לעיר. מובן שברקת לא ביטל ולא הרס, זה פשוט בלתי אפשרי אחרי כל הכסף העצום שנשפך לשווא על המיזם המפלצתי הזה. 
כתושב העיר האומללה הזאת הייתי מצפה מראש העיר שינסה לפעול כמה שיותר לשיפור חיי התושבים, ובראש ובראשונה ידאג לתחבורה הולמת. כך, לו אני ישבתי בכיסא ראש העיר של ירושלים, הייתי קודם כול מכריז על 50 אחוזי הנחה בנסיעה במוניות בתוך ירושלים ועל 50 אחוזי הנחה בנסיעה באוטובוס בירושלים עד שהמיזם המפחיד הזה יסתיים. מאין הייתי מממן את זה, אתם שואלים? את הכסף הרב שברקת בזבז על חשבון התושבים על  "קשת" כדי שישדרו את גמר "כוכב נולד" בירושלים (כ־850,000 ש"ח) ואת הכסף שבזבז על הבאת "האולפן השקוף" של ערוץ 24, ערוץ הזבל הלאומי - את הכסף הזה בדיוק הייתי משקיע בפתרונות תחבורה כפי שהצעתי לעיל. אחרי כן הייתי דואג לפיצוי כספי הולם לסוחרים שאיבדו את פרנסתם בגלל אסון הרכבת ואולי אף מבטל להם תשלומי ארנונה עד אשר מיזם הרכבת יושלם. לאחר מכן הייתי מתפנה לבעיות הנוספות שיש בעיר הזאת - חינוך, תעסוקה, עוני וכיו"ב.  

מישהו יצטרך לתת את הדין על השגיאה הגורלית הזאת שנקראת "הרכבת הקלה". שאלות רבות נשארו פתוחות, כגון מי אישר את המיזם המיותר והבעייתי הזה? מי עומד מאחורי העיכובים הבלתי סופיים לסיומו? מי ישלם פיצויים לסוחרים שנפגעו ולתושבים בכלל? מדוע לא הביאו מומחים מחו"ל שיתכננו ויוציאו מן הכוח אל הפועל את המיזם בזמן סביר?

הבעיות של עיר הבירה של ישראל רחוקות מסיום, ולא עוד אלא שהן מחריפות משנה לשנה וסוף טוב לא נראֶה באופק. חבל, זו הייתה יכולה להיות עיר למופת.   

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

50 תגובות

הכי מעודכן
המאמרים הנצפים
המאמרים המוגבים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לשונאי10 אלא אם צויין אחרת