00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

התחדשות ואהבה באביב - ומה הקשר לפסח?

חג הפסח, החל באביב הינו חג של מעבר, שינוי והתחדשות. התחדשות כוללת ומקיפה של הבית. ברמת הפשט, מדובר בניקיון יסודי של הבית בו גרים, ברמת העומק המשתקפת בנפש. על מנת לייצר התחדשות ורענון בקשר הזוגי ובאהבה עלינו לבער את החמץ שבתוכנו כלפי בן הזוג הקיים, או כלפי בני זוג שאנו רוצים לשחרר כדי לפנות מקום לחדש / מאת: אילנה ארד לוין

האביב כבר כאן. עוטף אותנו בצבעי הלבלוב והתיפרחת, בריחות ההתחדשות של הטבע, בשמש רכה ובאקלים מפנק. החושים מתמלאים, הלב מתרחב, שכרון האביב במלוא עוזו והוא מעורר כמיהה לצאת אל הטבע, אל החוץ, ולהתחבר למקור של 4 יסודות הקיום: אדמה, צמחיה(מים) אויר ושמש.


הטבע המתחדש במחזוריות קבועה, מעורר בנו, בני האדם את הגעגוע להתחברות ואת הלבלוב של החושניות המגיבה לעוררות החושים שבאביב. מקובל לומר שעם בוא האביב מלבלבים האהבה והתשוקה או לפחות הכמיהה אליהם.
בחורף ובקיץ אנו ספונים, ממוזגים וממוגנים בתוך חדרים מחוממים ומקוררים. באביב ניתן לפתוח חלונות ולצאת באופן פיזי לסביבה החיצונית, לשהות בה, לטייל בה, להתמזג עם הטבע.


על פי רוב מה שקורה בעולם הפיזי, עולם החושים, הינו בעל השפעה והקרנה גם על העולם הפנימי. פנים וחוץ, גוף ונפש נמצאים בהשתקפות זה בזה. באביב אנו שואפים, אפוא, להתמזג לא רק עם הטבע שבחוץ אלא גם עם טבענו הפנימי, וזה שואף כידוע תמיד, תמיד לדבר האולטימטיבי היחיד. להתחבר עם הזולת באופן אינטימי, לאהוב, ולהיות נאהב. סוד החיים ומקור החיים הוא האהבה. האביב משמש אפוא כסמל להתעוררות האהבה ולמגמות של חיזור הן בקרב בעלי החיים והן בקרב בני האדם.


בחלק נכבד מתחומי חיינו, אולי ברובם, איננו פועלים עפ"י מחזורי הטבע. תעסוקה, קריירה, לימודים, ניהול ותחזוקת השוטף, עמידה בהתחייבויות וכו` מתקיימים כל עונות השנה ללא קשר לגשמי החורף או להט השרב..
באביב, עם כל נוקשות תבניות החיים, אין אנו מסוגלים להישאר אדישים לטבע, לסביבה החיצונית. אביב זה לא רק חלונות פתוחים, כניסת הרוח, הריח והאקלים שבחוץ אל הבית פנימה. אביב זה לא רק טיולים ומחנות בחיק הטבע. כל אלו כמובן מבורכים ומענגים לכשעצמם. אביב זה "השוואת הצורה" בין המתרחש ביקום הפיזי לבין תהליכים המתרחשים בנפש.
במובן זה פורט האביב על נימי הלב ומעורר בנו את הרצון, להתמזגות, להתחדשות, ללבלוב מחדש. אם נפרוט זאת למימד הבינאישי מתבטא הדבר בהגברת החושניות והגברת הרצון לאהבה זוגית ולמיניות.


חג הפסח, החל באביב הינו חג של מעבר, שינוי והתחדשות. "שמור את חודש האביב ועשית פסח לה` אלוהיך כי בחודש האביב... הוציאך ממצרים" (דברים ט"ז) לא במקרה ולא לשווא מיקמה התורה את חג הפסח, חג היציאה לחרות בראשון לחודשי השנה העברית., חודש ניסן, שהוא חודש תחילת האביב. פסח מסמל את חג השחרור מכבלים (וכאמור כבלים חיצוניים הינם ביטוי וסמל לכבלים פנימיים שבנפש), תחילת המסע הלאומי, ראשית הדרך והלבלוב בדרך אל ההבשלה, ולפיכך הריהו ממוקם במועד האביב. יש הטוענים כי הייתה בכך בחירה מכוונת בתזמון האקלימי הנוח ביותר ליציאה ממצרים, אבל שוב, אקלים חיצוני הינו סמל לאקלים הפנימי, ושיעבוד מצרים קיים בתוכנו בכל דור ודור ובפרט כיום כשיעבוד לכל מה שצר עלינו ומצר לנו כמו כסף, תצרוכת, השגת סטטוס, כבוד, יוקרה וכיו"ב כבלים נפשיים שאנו משועבדים להם.

נאמר בהגדת הפסח שבכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא עצמו יצא ממצרים ואין ספק שבכל דור ודור קיימת אותה "מצרים" שבנפש או בתרבות או בחברה או במציאות אותה אנו חווים, אותה מצרים החוסמת אותנו מלהתחבר אל טבענו האמיתי. כאמור ניסן הינו החודש הראשון בלוח השנה העברי. "בחודש הראשון ב-14 לחודש בין הערבים פסח לה` " (ויקרא כ"ג 5) בגלגל המזלות הריהי מיוצג ע"י הטלה, בן הכבש, הצעיר הנצחי, הרענן תמיד המתחדש לעד. ובתוך ההתחלה הקוסמית של מחזור החיים השנתי שבטבע, בחודש ניסן, פורץ הנבט של לאומיות ישראל בחגיגה של שחרור משעבוד ותחילת המסע אל החירות, הגיבוש העצמי והעצמיות.
אלא שפסח אינו רק פסח מצה ומרור.


הדגישה התורה שקודם לחגיגת החג ואיזכור משמעותו המתחדשת מידי דור ודור עלינו להקפיד על ביעור חמץ. "אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם... כל מחמצת לא תאכלו בכל מושבותיכם" (שמות פרק י"ב) ברמת הפשט, כלומר הגלוי והפשוט, ביעור חמץ הינו ביעור מוצרי הבצק שתפחו והחמיצו. התרחב פשט זה למסע של ניקוי הבית באופן יסודי ועמוק "ניקיון הפסח" ממסד עד טפחות, כל צורות הלכלוך וההתיישנות. במובן זה "ניקיון הפסח" מבטא את מסר האביב.

 

התחדשות כוללת ומקיפה של הבית. ברמת הפשט, מדובר בניקיון יסודי של הבית בו גרים, ברמת העומק המשתקפת בנפש, קודם למסע היציאה אל החרות יש לערוך ביעור חמץ בפנימיות האדם. ביעור חמץ בפנימיותנו משמעותו חשיפה וטיהור של כל הפינות בהן שוכנים רגשות שליליים; עוינות, קנאה, תחרות, נחיתות, האשמת הזולת והאשמת עצמי, ובפרט נטירה וטינה. שמירת רגשות אלו וטיפוחם בתוכנו. רגשות אלו מושכים אותנו אחורנית אל העבר, אל התחשבנויות שפג תוקפן, ומונעים בכך נביטה לבלוב וצמיחה מחודשת הן בתוך האדם עצמו והן ביחסיו הזוגיים. כמובן, נכון הדבר לכל מערכות היחסים באשר הן.


על מנת לייצר התחדשות ורענון בקשר הזוגי ובאהבה עלינו לבער את החמץ שבתוכנו כלפי בן הזוג הקיים איתו ממשיכים במסע החיים, או כלפי בני זוג שפג תוקפם ורק זכרם נישא בתוכנו אם ברצוננו למצוא פרטנר חדש לאהבה.
עקרון הפסח מזכיר מאוד את עקרון הטיפול הפסיכולוגי: תחילה יש להיפטר ממשא רגשי שלילי היושב כגלגל ריחיים ואזיקים על נפשנו ומשעבד אותנו, על מנת שנוכל לצאת להמשך הדרך "קלים" "ונקיים" יותר, משוחררים ובעלי אנרגיה שהתחדשה, על מנת לפתוח נתיבי צמיחה אהבה וסיפוק חדשים.


הניקיון הפנימי מבוסס על הכלת עקרון הקבלה והסליחה: לעצמי ולזולת. ללא ביעור חמץ זה פשוט אי אפשר להתחדש ולצמוח, אלא יהיה זה "עוד מאותו הדבר" המכונה במקומותינו שיגרה או שעמום. הפרק החדש של רענון ולבלוב יכול להתממש עם בן זוג ותיק, איתו נפתח פרק חיובי חדש, בשרשרת הפרקים שבינינו, או זולת חדש איתו רוצים לייצר קשר חדש.


המסר של הפסח הינו ברור ומדויק: באביב ובשאר ימות השנה אנו רוצים אהבה התחדשות והתחברות. אם ברצוננו להתחדש עלינו לעבור טיהור פנימי. האביב הינו הסמל לתחילת מחזור שנתי.
בטבע מתרחש האביב אוטומטית ובמחזוריות קוסמית קבועה. עלינו בני האדם להוציא עצמנו משעבוד לגאולה, מכבולים למשוחררים ע"י עבודה פנימית ומתוך התכוונות ובחירה. אצלנו בני האדם הדבר אינו מתרחש אוטומטית. בכל דור ובכל שנה עלינו להוציא את עצמנו ממצרים. הווה אומר אביב שבנפש יתרחש אך ורק אם נקדיש לו תהליך של רצון ובחירה בהתחדשות ולבלוב יחסי האהבה שלנו, ולאחר מכן נתחיל את השינוי בתהליך היטהרות פנימית של רגשותינו כלפי חוויות העבר ומשקעיהן "המלכלכים".


אולי שפר גורלם של העצים והפרחים שיד היקום מחדשת אותם אוטומטית מיידי שנה עם בוא האביב.
אנו בני האדם, בעלי הבחירה בין טוב ורע חיים ומוות, ברכה וקללה "ראה נתתי לפניך היום.." (דברים פרק ל` החל מפסוק י"ז) היננו גם בעלי הבחירה מתי ליישם את האביב בתוך חיינו. האביב שבחוץ אמנם קורא לנו לאהבה, אך אביב בנפש ניתן לכונן בכל עת בה אנו חפצים. רק אם נדע לפסוח על משקעינו השליליים (וזה עיקר עבודת ביעור חמץ) נוכל להיות רעננים ומחודשים מבפנים, כלומר יפרח אז בתוכנו האביב ואז ממילא נצא גם לחרות.
שיהיה לכולנו רק טוב ואביב נצחי שבנפש.
חג שמח.

אילנה ארד לוין, פסיכולוגית קלינית מומחית לטיפול בכל תחומי הפסיכותרפיה והפסיכודיאגנוסטיקה. סיום M.A בהצטיינות במגמה לפסיכולוגיה קלינית אוניברסיטת תל-אביב (1976). סקסולוגית מומחית בכירה ויועצת נישואין, מנחה ומדריכת קבוצות. בעלת קליניקה פרטית- מאז 1989 ועד היום. טל` 03-6411774

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת