00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אב במשרה מלאה

עברנו דירה

למה אנשים מבצעים עבירות תנועה?

04/02/2011

למה אנשים נורמטיביים לחלוטין מבצעים עבירות תנועה?  הרי רובנו לא עבריינים בחיים הרגילים שלנו, ואפילו די שומרי חוק, אז למה אנחנו מזלזלים בחוקי התנועה?

כמה סיבות:

א. אנחנו מאמינים שלא ניתפס. זה מתקשר לתיאוריה הפסיכולוגית בדבר שכר ועונש - במקום שאין עונש, אין תמריץ לבצע פעולה.

ב. אנחנו מאמינים שלא יקרה דבר. רוב האנשים שמחזיקים טלפון סלולרי בזמן הנהיגה לא ממש מאמינים שזה יגרום לתאונה. והרי ברוב הפעמים באמת לא קורה דבר. אנחנו מתרגלים שניתן לעשות עבירות קלות, וזה לא יגרום לתאונה, אז מה הבעיה אם אני מדבר בטלפון בנהיגה או "גונב" אור אדום או פונה שמאלה בניגוד לפס לבן. "הרי זו רק נסיעה קצרה, אז למה לחגור את הילדים בכסאות בטיחות?"

ג. אנחנו עושים עבירות תנועה בגלל העיקרון הישראלי המנחה אותנו בכל דבר בחיים - "לא לצאת פראייר". הרי מי שמציית לחוקים הוא "פראייר". מי שיסע עוד 500 מטר ויסתובב בכיכר הוא חנון/פראייר/יקה ועוד כינויי גנאי. אנחנו מקדשים את הזלזול בחוק במקום לקדש את הציות לחוק.

הנהג הישראלי הרגיל, לא העבריין הסדרתי, מבצע עבירות רבות בזמן הנהיגה היומימית שלו. רבות מהן נעשות בהיסח הדעת, בלי לתת לכך תשומת לב בכלל, כי התרגלנו לנהוג כך. רוב הנהגים לא נתפסים, מה שבכלל מחזק את האמונה שאנחנו נוהגים בסדר.

אני לא מוציא את עצמי מהכלל, גם אני בוודאי עובר עבירות בהיסח הדעת. העניין הוא להיות מודעים לסיכונים שאחנו לוקחים על הכביש. לדעת שאם אני קורא "רק SMS אחד" בדרך, אני עלול לגרום לתאונה קטלנית. נכון, רוב הסיכויים שזה לא יקרה, אבל מי מאיתנו מוכן לקחת סיכון לכך שיהיה אחראי למוות של אדם? לצורך ההדגמה, האם סיכון שהוא נמוך מ-10% הוא סיכון שכדאי לי לקחת? האם שווה להרוס את חיי את חיי משפחות אחרות בגלל רצון לחסוך כמה שניות?

ברחוב הראשי של אבן יהודה, רחוב המייסדים, ממוקם גן ילדים פרטי בשם "גן ריצ`רץ`". הכניסה לגן נמצאת באמצע סיבוב מאוד מסוכן ברחוב, יש שם גם מעבר חציה ופס לבן בין הנתיבים. כל בוקר אני עובר שם, ומישהו פונה מולי בניגוד לפס הלבן. פעם עצרתי ואמרתי לאחת האמהות "יש כאן פס לבן! אסור לפנות!" היא צעקה עלי בחזרה "יש כאן גן ילדים!". נו באמת, אותה אם מוכנה לבצע עבירת תנועה בטיחותית מסוכנת עם ילדים ברכב רק כדי לחסוך 2 דקות. הרי היא יכולה לנסוע עוד 500 מטר, להסתובב באופן בטוח בכיכר ולחזור אל הגן.

אתמול החלטתי לקחת איתי את מצלמת הוידאו ולהתמקם בכניסה לגן בשעה 07:45. חניתי ליד הכניסה לגן והפעלתי את המצלמה במשך 10 דקות. קיצצתי את הסרט כדי שיהיה קצר יותר. זה מה שקלטה המצלמה:

חדי העין יכלו להבחין שרוב כלי הרכב שביצעו את העבירות הינם רכבי ליסינג. עוד צרה ישראלית - נהגים שיש להם חברה שדואגת לרכב, לדלק, לתיקונים, לתאונות ולתביעות, ולכן הם מרשים לעצמם לבצע עבירות. כל מי שנוסע בבוקר בכבישים הפקוקים יכול להתרשם מצורת הנהיגה של רבים מנהגי מכוניות הליסינג. ככה זה שאתה לא בעל הרכב, לא תסבול מירידת ערכו או מהתיקונים בגין התאונות ולא משלם על הדלק. על חלק מכלי הרכב שצולמו בסרטון יש גם מדבקות "נוהל 6" על הפגוש - שמזמינות נהגים אחרים לדווח על עבירות תנועה שביצע הנהג. נראה שגם זה לא מרתיע אותם.

המשטרה לא ממש אוכפת חוקי תנועה בישובים הקטנים, בעיקר בישובים החקלאיים - מושבים, מושבות וקיבוצים. הדבר גורם לכך שהזלזול בחוק בישובים האלה הוא גדול מאוד - ילדים נוהגים ללא רשיון, השתוללויות של טרקטורונים  ואופנועים, נהגים לא חגורים, מדברים בסלולרי בנהיגה, לא חוגרים ילדים, לא משתמשים בכסאות בטיחות, נוהגים ללא חגורת בטיחות ועוד. סוג של ג`ונגל תעבורתי.

רודי ג`וליאני הצליח להוריד את אחוזי הפשיעה בניו יורק בעקבות ישום תיאוריית "החלונות השבורים". עיקרה של התיאוריה הוא שאי אכיפה של עבירות פעוטות מביא להשתלטות של גורמי פשע על האזור. אותו דבר קורה בישובים הקטנים - אני יכול לספור על אצבעות יד אחת את מספר הפעמים שראיתי ניידת משטרת תנועה בתוך אבן יהודה בכל ימי חיי, ואני חי במקום הזה משנת 1979. אי אכיפה גורם להפקרות ולסיכון חיים.

עד שלא נפנים כולנו, שעבירות תנועה, קלות כחמורות, מסכנות את כולנו על הכביש, לא ישתנו הרגלי הנהיגה של הנהג הישראלי המצוי.

 

הצטרפו לאב במשרה מלאה בפייסבוק

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

33 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל דרור כהנוביץ אלא אם צויין אחרת