00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

שיתוף מהמטבח הפרטי

מזון צמחי חי - RAW FOOD - ויקטוריה בוטנקו



מזון צמחי חי
RAW FOOD
חשיבותו לריפוי ולמניעת מחלות
ויקטוריה בוטנקו
עריכה והתאמת מתכונים: ציונה מלמן
הוצאת פוקוס 2010
235 עמודים

הספר הזה לא הולך למצוא עצמו נחבא בין הספרים בספריה.
אני מאמינה שהוא עוד ישתפשף, ויתקמט וישמש אותי בחודשים הקרובים. בנתיים הוא בהישג יד ליד המיטה ובכל עת אני לוקחת אותו לקריאת פרק נוסף. רובו כבר ממורקר בצבע כתום.

בתחילה ~ קראתי ברפרוף כדי לדעת במה המדובר

קריאה מסודרת ומעמיקה גילתה דברים מדהימים על כל הנושא הזה של תזונת מזון חי ומזון חי בלבד!

שנים אני מנסה לשלב תזונה נכונה ולא מצליחה להתמיד בה. אפילו את שיטת קינגסטון היחסית די קשוחה התחלתי ברננה וסיימתי די מהר. המחשבה על כך שלא נאכל עוד פיצות ועוגות ועוד כל מיני מזונות שיוצרו בבתי חרושת, ואפילו בבית- היתה די מדכאת.

הספר הזה עוד יותר קשוח. אין שום מאכלים מבושלים. הכל חי. פירות, ירקות, ואגוזים.

בקריאה הראשונה חשבתי שהמחברת ממש מגזימה בכך שהיא מכנה את המזונות המבושלים כמזונות ממכרים ואת הרצון שלנו לאכול אוכל חם ומבושל כהתמכרות. זו נראתה לי שטיפת מח, והטפה.

אבל... בקריאה שניה, הסכמתי לקרוא יותר לעומק וההסבר המצורף הוא יחסית די מובן ויש מאחוריו רציונל.

אז מה קרה מרגע שלקחתי את הספר ליד? התזונה שלי התבססה ברובה על ירקות ופירות.

אמנם לא זנחתי לגמרי את המזון המבושל, ואת הלחם בחמאה [כן חמאה מחו"ל], אבל הסכמתי לנסות חלק מהרעיונות בספר והשינוי שאני מרגישה לאחר שבוע הוא אדיר. יותר אנרגיה, הרגשת קלילות ורצון להמשיך ולהתמיד בהכנסה ושילוב  לפחות 50% ויותר המרכיבים החיים לתפריט במשך היום.

ד"ר בואטנקו הגיע ליישום השיטה הזו לאחר שהיא ובני משפחתה סבלו כל אחד מבעיה אחרת. כשבעלה קיבל מהרופא את הבשורה כי לא נשאר לו הרבה לחיות הוא הסכים לעבור לתזונה של מזון צמחי חי בלבד. השינוי התרחש תוך שבוע. כל בני הבית הרגישו טוב.וכך כמעט עשר שנים הם מתמידים בשיטה הזו שהולכת וצוברת תאוצה בקרב צמחונים וכאלו שבריאותם ובריאות כדור הארץ חשובה להם.

אז מה אפשר לאכול? תתפלאו, די הרבה. אפשר להרכיב אינספור סלטים, לגלות יצירתיות ובהחלט לשבוע מפירות ירקות ובעיקר ירקות עליים.

לירקות העליים - מוקדש פרק שלם וכאן נתפסתי לכתוב כמו מגנט: "יום אחד, כשקראתי ספר ביולוגיה, גיליתי עובדות מרתקות על המבנה הייחודי של צמחים. כפי הנראה, לתאית [צלולוזה], שהיא המרכיב העיקרי של הצמחים, יש אחד המבנים המולקולאריים החזקים ביותר על פני האדמה. בירקות עליים יש יותר רכיבים תזונתיים חשובים בהשוואה לכל קבוצת מזון אחרת, אך כולם מאוחסנים בתוך תאי הצמח. למעשה, זהו מנגנון הישרדותי, שכן החומר הנוקשה שממנו עשויים התאים הופך אותם עמידים יותר בפני רוחות וגשמים".

"ירקות עליים מהווים את המרכיב העיקרי בתזונתם של בעלי חיים רבים. כדי לשחרר את הרכיבים התזונתיים החיוניים מתאי הצמחים, יש לפרק את דופנות התאים. זה לא קל. זו הסיבה לכך שאכילת ירקות עליים ללא לעיסה מספקת לא תספק את הצרכים התזונתיים שלנו. במילים פשוטות, אנחנו חייבים ללעוס את הירקות עד לקבלת מרקם חלק כדי להנות המיתרונות התזונתיים הגלומים בהם".

הפתרון הוא להעביר בבלנדר את הירקות העליים בשילוב פרי כלשהו וליצור משקאות אנרגיה מלאים בכל הרכיבים התזונתיים החסרים לנו. מצאתי עצמי מכינה לי שייק כזה עם המחשבה שאני הולכת לבלוע בקושי. אבל הפלא ופלא זה היה טעים מאד.
הכנתי לי שייק של עלי בייבי ותפוח ירוק.

רובו של הספר מביא מידע אנציקלופדי רב-ערך. תוך כדי קריאה חשבתי כמה טוב שגם אפשר ללמוד מספר כזה. בעיקר בשל מחקרים רבים שנעשו על ידי בוטנקו עצמה וגם בהסתמך על תזונת אבותינו לפני מיליוני שנים.

החומר שגורם להתמכרות לדברי בוטנקו הוא פפטיד אופיאטי שנמצא במרבית המאכלים המבושלים וגם ובעיקר בכל מה שצנום ושרוף וחרוך, ומבושל יתר על המידה.
הנה הסבר קצר:
"מדענים מדדו את כמות החומרים האופיאטיים בחיטה -.5 מג מהפפטידים הפעילים ביותר היה שווה ערך ל 1 ננומול מורפיום. אף שזו כמות מזערית של מורפיום יש לה השפעה על מערכת העצבים המרכזית  לדוגמא, 1 ננומול מורפיום הוא כמות שמקבילה בהשפעתה לכמות האופיאטים בהורמונים כמו אנדורפינים המשמשים את הגוף לשיכוך כאבים או ליצרית תחושת הנאה ורווחה. כמו כן עלינו לזכור כי כמות זו של אופיאטים זוקקה מכמות קטנה ביותר של חיטה".

אני מביאה את הדברים על מנת להצביע על דברים שהיו חדשים עבורי. אין כאן כוונה לשכנע אף אחד לעבור לתזונה צמחית מלאה. הדבר ממש לא קל, גם למחברת כפי שהיא סיפרה היו עליות וירידות עד שהיום התזונה שלה מתבססת רק על מזון חי.
לדבריה, התאים שלנו מורעבים. אנו לא מספקים לתאים את המזון החי על מנת שהתאים יתפקדו במלוא מאת האחוזים אלא מזון שעבר עיבוד ובישול והריסת כל הויטמינים מה שגורר אכילה רגשית לשם הרגשת שובע והנאה במרכזי המח אך עלול לגרום לתת תזונה למרות השפע.

הספר ערוך בצורה מאד בהירה וידידותית. בסופו מבחר של מתכונים להתקנת ארוחות צמחיות חיות: כולל מרקים, עוגות, פיצות ממרחים למיניהם, רטבים דייסות ועוגיות. הכל ממזון צמחי חי.


מתכון לסלט ירוק מאמצעיתו של הספר: לדבריה הסלט הזה מקורו בימי הביניים
סלט
קחו פטרוזיליה, מרווה, שום ירוק, בצל ירוק, חסה, כרשה, תרד, בוראז, מנתה, נר הלילה, סיגליות- בצלצלים, שומר, ראשד, רוזמרין וריגלה ושטפו אותם היטב. קלפו אותם [הסירו את הגבעולים וכו'] קרעו לחתיכות קטנות בעזרת הידיים וערבבו היטב עם שמן חי. הניחו אותם בתערובת של חומץ ומלח והגישו.

"זהו מתכון מהמאה ה-14 והוא הקדום ביותר שקיים בשפה האנגלית. רוב המתכונים נוצרו להנאתם של אנשי המעמד הגבוה בלבד. על פי מנהגי האכילה הקפדניים בימי הביניים היתה צורת הגשה מיוחדת שהבדילה בין המעמדות השונים. רוב בני הבית קיבלו את המנה הראשונה, אך המאכלים היקרים יותר הוגשו רק לבני המעמד הבוה יותר. מעניין לציין כי באופן טבעי הם אכלו את המנות המזינות ביותר (סלטים) בתחילה הארוחה, ואילו המזון העשיר והמתקו יותר נשמר להמשך".

מומלץ לקריאה ויישום [אפילו חלקי]
לשוחרי הבריאות ולמי שבריאותו חשובה לו.

 

הספר באתר ההוצאה

http://www.focus.co.il/Product.asp?Pid=239-551&Cat2Cat1ID=2&Cat2ID=0
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

מאילו מדינות מבקרים
free counters
בחירת העורך
אלבום תמונות בתפוז
פתגם היום/ציטוט היום
  • "אוכל, הוא בעצם סמל לאהבה. כשמכינים אותו..
ביקורת מסעדות
עיצוב מטבחים
"הקוראים המשפיעים"
  • בדידותו של קורא המחשבות
  • "המאמינים"
מוצרים-סקירות/המלצות
קוביית קוד חופשי
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילה56 אלא אם צויין אחרת