00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

הועד המקומי

הישובים במרחב הכפרי בישראל הוקמו ע"י המדינה במבנה של אגודות חקלאיות שיתופיות חקלאיות–שיוויוניות לכלל חבריהן, כאשר האגודות החקלאיות הן הבעלות על כל נכסי הישוב והם ניהלו את השירותים המוניציפאליים בישוב.

לאור השינויים המהותיים שעברו בשנים האחרונות הן על המגזר המושבי והן על המגזר הקיבוצי, כוחה של האגודה השיתופית נחלש, הפרט נעשה יותר ויותר עצמאי, ויותר תושבים אשר אינם חברים באגודה השיתופית הצטרפו לחיים בישוב.   והיה הכרח למצוא מנגנון ניהול משותף לכולם לשירותים המוניציפאליים.   כך נולד הועד המקומי.
בעקבות פסק דין של בג"ץ שניתן בראשית שנות התשעים של המאה העשרים תוקן צו המועצות האזוריות, ונקבעה האפשרות לבחור ועדים מקומיים נפרדים נוסף על ועדי האגודות החקלאיות.
 הועד המקומי אינו תלוי שותפות מקדימה באגודה שיתופית אלא הוא משותף לכולם - לכל התושבים הרשומים במרשם האוכלוסין כגרים בישוב. לכולם יש זכות לבחור ולהיבחר.
 
זהות ועדים ואגודה קהלתית
בתחילת הדרך היה שלב ביניים במבנה של "זהות ועדים". בישובים בהם מספר התושבים שאינו חבר האגודה היה מועט, אותם חברי ועד ההנהלה של האגודה תפקדו גם כחברי הועד המקומי.
הגידול המשמעותי בהרחבות הישובים הביא למצב בו נידרש היה פתרון יצירתי חדש להמשך ניהול הישוב שלא באמצעות ועד מקומי והפתרון שנמצא היה הקמת "אגודה שיתופית קהילתית", בה חברים כולם, הן חברי האגודה החקלאית (חברי הקיבוץ) והן תושבי ההרחבות שחויבו להצטרף לאגודה זו עם הכניסה להרחבה.
בשיטה זו השירותים המוניציפאליים ממשיכים להינתן ע"י אגודה שיתופית (קהילתית ולא חקלאית) .
אולם לפני כ-5 שנים נכנס לתוקף שינוי בצו המועצות האזוריות שחיזק עוד יותר את מעמדו של הועד המקומי בניהול חיי הישוב, בנתינת אפשרות החוקית להטיל מיסים ולקבל סמכות למעשה כמועצה בתחומים בהם הועד הוסמך לפעול ע"י המועצה  .  
במקביל, חוזק מאד מעמדה של המועצה האזורית כמפעילת הועדים המקומיים וכל סמכויות הועד המקומי
נובעות מעתה מהאצלת סמכות של המועצה המקומית המחויבת גם לבקר ולהיות אחראית על תפקוד הועדים .
שינו זה למעשה רוקן מתוכן את פתרון "האגודה הקהילתית" מאחר ונקבע במפורש כי הישוב חייב להיות מנוהל ע"י ועד מקומי וגם במקרה של "זהות ועדים" –הזהות היא רק לזהות החברים המכהנים אבל  
הישוב עצמו חייב להתנהל ע"י הועד מקומי, בנפרד לחלוטין מניהול האגודה השיתופית (החלטות, כספים, בקרה).
בשנתיים האחרונות אנו אכן שומעים על מקרים לא מעטים  בהן מתקיים מאבק בין תושבים שרכשו בתים בהרחבה לבין חברי אגודה שיתופית החקלאית ביחס לניהול הישוב שלא באמצעות ועד מקומי =.  הגיעו הדברים לידי כך שבישוב מסוים תושבי ההרחבה החלו לנהל את אחזקת הנוי בעצמם(!).  
 מאבקים אלו מתרחשים  בד"כ בישובים אשר עדיין מנוהלים ע"י אגודה שיתופית ולא ע"י ועד מקומי עליו יש פיקוח המועצה האזורית ורשויות המדינה.
 
דוח מבקר המדינה
חיזוק לדברים התקבל בשבוע האחרון בדוח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות לשנת 2009 [קישור]  בו יש פרק מיוחד בנושא הועדים המקומיים בישובים.
מבקר המדינה קובע כי בהתאם לצו המועצות כל הישובים צריכים להתנהל בפועל ע"י ועדים מקומיים בנפרד מניהול האגודה .
המבקר הורה למס' מועצות אזוריות להפריד לחלוטין את פעילות הועד המקומי מהאגודה,  לגבות מסי ישוב  רק בהתאם לחוק , להעביר כספים רק לועדים מקומיים ועוד..
.
בגולן
המועצה האזורית גולן פעלה רבות בשנים האחרונות  לחיזוק הועדים המקומיים:
- הוקם האגף לפיתוח קהילתי בו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה המסייעים רבות לועדים המקומיים בניהול ענייניהם  בעיתות משבר ובניהול שוטף של הישוב בימים רגילים  
- הוקם פורום יושבי ראש ועדים מקומיים (מעבר לפורום מזכירים)
- התקציב השוטף של המועצה לישובים (סל הישובים) גדל במאות אחוזים
- מליאת המועצה מאשרת באופן שוטף את תקציבי הישובים לאחר בדיקתם ע"י  גזבר המועצה 
   ועוד...
אבל עדיין קשה לנו להפנים שהמועצה האזורית היא זו שצריכה להאציל סמכויות ממש על הועדים המקומיים והמועצה היא גם זו שחייבת לפקח על הועדים.
הקושי נובע מהרצון הפשוט של כולנו לתת אוטונומיה מלאה לישובים לנהל את חייהם.
 
דוח מבקר המדינה מאותת לנו שכנראה אין ברירה .
- בשנים האחרונות היו במספר ישובים  בעיות ניהול וכתוצאה מך מונה לישוב ועד ממונה, לעיתים אף בהמלצת המועצה האזורית עצמה(!).  המשמעות הברורה לעניין היא שישובים אלו עדיין מתנהלים ע"י אגודות ולא ע"י ועדים מקומיים בניגוד מפורש לחוק .(לוועד מקומי אין "ועד ממונה" ולראש המועצה ולמליאה יש כלים וכללים איך לפעול כאשר ועד מקומי אינו מתפקד)
כל הישובים צריכים לנהל את השירותים המוניציפאליים ע"י ועד מקומי.
- חברי הועדים בישובים חייבים להבין כי ניהול הישוב חייב להתנהל לפי כל הכללים המפורטים בצו המועצות ולא ניתן להתעלם מההוראות מסוימות.
החובה לנהל ועד מקומי לפי כללי החוק אינה שונה מהחובה של כל עובד או נבחר ציבור במועצה האזורית לעבוד לפי חוק.
לפני כשנתיים הייתה ביקורת מבקר המועצה בוועד מקומי באחד הישובים ונמצאו בה ליקויים לא מעטים בענייני תקציב, ניהול מסמכים ואף חשש לניגוד עניינים.
יגיע יום בו תהיה ביקורת חיצונית באחד הועדים והטענה ש"כך אנו נוהגים מימים ימימה" לא תוכל לעמוד לעזר.
- המועצה צריכה להאציל סמכויות מפורשות לועדים ולשפר משמעותית את הביקורת על הועדים המקומיים בעיקר בהכוונה והנחיה מראש.
      
שקיפות החלטות הועד המקומי - כל מה שאינו שקוף אינו ציבורי!
הפרוטוקולים של  מליאת הרשויות המקומיות מפורסמות לכלל הציבור ובשנים האחרונות אף יצאה הוראה המחייבת את כל המועצות והעיריות לפרסם את החלטותיהן באתר אינטרנט .
לעומת זאת, מתברר כי אין חובה חוקית על הועד המקומי לפרסם את החלטותיו לתושביו וכל שהועד חייב לפי צו המועצות הוא לאפשר לתושבים לצפות בפרוטוקולים במשרד הישוב בתיאום מראש (ואפילו בתשלום...) .
דווקא לגבי הועד המקומי שמנוהל ע"י מתנדבים, לעיתים ללא ביקורת מקצועית ויעוץ משפטי נכון, היה צורך להגביר את השקיפות ולחייב את הועד לפרסם את כל החלטותיו לתושבים (בלוח מודעות או באינטרנט) על מנת להגביר את השקיפות והבקרה.
לעניות דעתי, למרות שכרגע הדבר אינו חובה, הועדים המקומיים צריכים לפרסם את החלטותיהם לתושבים (למעט אולי נושאי הנוגעים ממש בצנעת הפרט כמו נושאי רווחה ממש)  בדומה לעובדה שבמרבית הישובים  מתקיימותב אסיפות תושבים שנתיות לאישור התקציב למרות שאין חובה כזו בצו המועצות.
במרבית הישובים  יש כיום רשימת דיוור מקוונת וניתן בקלות לפרסם את ההחלטות הועד .
 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת