00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פסיכומטרי

איך לבחור קורס פסיכומטרי?

מה הוא "קורס פסיכומטרי טוב"? זה, שכיף ללמוד בו? זה, שנותן יותר שיעורים או זה שמתקיים קרוב לביתי? זה שהמדריכים בו נחמדים יותר? אפשר לבחור בכל אחת מן האפשרויות, אך, למעשה, קורס פסיכומטרי טוב הוא זה שמכניס אתכם לאוניברסיטה. שאר הדברים לא כל כך חשובים, תסכימו.

הסתובבנו בתערוכת לימודים ואספנו תשעה פלייירים של חברות פסיכומטריות שונות. מה היה כתוב בפליירים? תתפלאו, אבל בגדול את אותם הדברים. "החברה המובילה בתחום", "הקורס המקיף ביותר בשוק", "ספרים הכי עדכניים"... שמענו, שמענו... אם כל אחת מתשע החברות אומרת שהיא היא החברה הטובה ביותר, לפחות שמונה החברות משקרות, הלא כך? יתרה מזו, ספרו לי איך אתם פותרים את הבעיה שלי עם פסיכומטרי, על תספרו לי עד כמה אתם גדולים.

הבחינה הפסיכומטרית קובעת את העתיד שלנו לשבע שנים קרובות. אז איך, לאזאזל, למצוא את הקורס האולטימטיבי, שיכניס אתנו לאוניברסיטה, ועדיף – מפעם ראשונה?

ליקטנו עבורכם מספר עצות חשובות לבחירת קורס פסיכומטרי טוב – היינו כזה, שייתן לכם את הסיכויי הטוב ביותר להצליח בבחינה. וכאן המקום לחדד: אם אתם תתחילו להתאמן בריצת מאה מטרים, תשקיעו בזה את מיטב זמנכם ותקחו מאמנים הכי טובים, תוך שלושה חודשים תשתפרו מאוד, אך ספק אם תקבעו שיא אולימפי חדש. כך גם בהכנה לבחינה – לכל אחד בא עם פוטנציאל משלו, אך עליכם לבחור את הקורס שיממש יותר מאחרים את הפוטנציאל הטמון בכם. האמינו – כל אחד יכול להצליח בבחינה ולהגיע לאוניברסיטה.

ועוד דבר מבוא קצר: לנו ברור, שאף אחד לא בא ללמוד פסיכומטרי כיוון שהיא מתעניין במקצוע הזה. אם אפשר היה להתקבל ללימודים ללא הבחינה תמורת תשלום – למשל – בגובה שכר לימוד בקורס פסיכומטרי ממוצע – הייתם עושים זאת מזמן. ברור. המטרה שלנו במאמר קצר זה לעזור לכם לצמצם עד כמה שניתן את הדרך לאוניברסיטה וגם לחסוך – במידת האפשר – את כספיכם.

ובכן, בסבב טלפוני קצר בין החברות העוסקות בפסיכומטרי, תשמעו דברים, שאתם יכולים לבדוק בקלות ויהיו גם דברים, שלא תוכלו לאשש לעולם. נגלה לכם גם את הסודות הקמוסים ביותר של התחום, "הטריקים" השיווקים שהחברות לא ממהרות לחשוף וניתן המלצות שיעזרו לכם לערוך השוואה הוגנת בין הקורסים המוצעים ולהחליט בידי מי תפקידו את גורלכם.

דברים שלא ניתן לבדוק לעולם

וותק מדריכים

"המדריכים הוותיקים ביותר בשוק", "נסיון חמש שנים לפחות".

עדיף ללמוד אצל מורה בעל נסיון רב. אבל אין לכם שום כלים, כדי לוודא, שמורה שעומד מולכם הוא אכן מלמד חמש שנים. או שלוש. או שנתיים. או שזה הקורס הראשון שלו. כל מה שתוכלו לקבל בנדון זה תשובתו של איש טלמרקטינג בעת שיחת הרשמה.

אז מה לעשות? קודם כל - לא להילחץ. ניתן בהחלט להתעלם הנאמר על-ידי אנשי טלמרקטינג בנושא, במיוחד אם שאר הדברים האמורים בפרק: "דברים שניתן לבדוק" להלן מתאימים לכם.

 

אחוזי הצלחה בבחינה

אחת השאלות הפופולריות של מתעניינים היא "מה הם אחוזי ההצלחה שלכם?". קחו כל תשובה. למשל: "82%". מה זה אומר לכם? לא הרבה. מה זה הצלחה? שיפור? בכמה נקודות? גם 150 נקודות וגם 40 הן הצלחה כבירה. מופתעים? ראו את שני המצבים הבאים:

1. שלומי הגיע לקורס ובסימולציה ראשונה קיבל 350. מה זה אומר לגביו? ככל הנראה הוא סיים בית ספר מזמן, סביר להניח כי הבגרות שלו במתמטיקה – 3 יחידות והציון נע סביב 80. הבסיס שלו חלש ואיננו שולט בשיטות פסיכומטריות. דווקא לו הרבה יותר קל לשפר בעשרות אם לא במאות נקודות. השיפור שלו יכול להגיע גם ל-150 נקודות.

2. משה הגיע לקורס וקיבל בסימוציה ראשונה 590. מה נוכל לדעת עליו? ככל הנראה הוא סיים בית ספר לא מכבר, עשה מתמטיקה ואנגלית בבגרות ל-5 יחידות וייתכן ועבר כבר קורס פסיכומטרי ונבחן בבחינה. שיפור של 40-50 נקודות מהציון הראשון ייחשבו כהצלחה בעיניו.

אז איך למדוד אחוזי הצלחה? לשיטתנו – לפי כמות תלמידים שנכנסים לאוניברסיטה או – לפי כמות תלמידים, שמבקשים קורס חוזר. זה אכן משקף את אחוזי ההצלחה של בוגרי הקורס.

 

דברים שתוכלו לבדוק, אך לא תוכלו להעריך

"הספרים שלנו הם העבים ביותר בשוק."

פרטים שמתייחסים לפרק הזה של מאמרנו ניתן להגדיר בתשובה אחת פשוטה: "אז מה?". אנחנו נוכל לשווק לכם כל כמות עמודים בספרים.

למשל, "הקורס שלנו הוא הטוב ביותר, כי יש לנו 6,000 עמודים בספרים שתקבלו. לעולם לא יחסר לכם חומר לפתור". נחמד? אכן כן. למכור לכם קורס עם 1,000 עמודי חומר לימוד? בבקשה, שבו בנחת.

"ליקטנו עוברכם רק את התרגילים הרלוונטיים ביותר, שמופיעים בחמש בחינות אחרונות והוצאנו את כל החומר שהתיישן, כדי שלא תבזבזו זמן על סוגי שאלות שכבר לא מופיעות בבחינה ולא תהיו מתוסכלים מכמות החומר. אין כל אפשרות בקורס כל כך קצר – שלושה חודשים – להספיק לעבור על 6,000 עמודים, וזה סתם בזבוז זמן ואנרגיה. אתם הרי לא סבלים, לסחוף 5-6 קילוגרמים ביום, זה מיותר."

איך אתם מתרשמים מהיכולות השיווקיות שלנו עד עכשיו? שימו לב: לא דיברנו על אופן עריכה גרפית, שמאפשרת לעבות או "להרזות" ספרים בהתאם לצורכי שיווק ועוד דברים.

אז מה לעשות? הממוצע של חומרי לימוד היום עומד על כ-3,000 עמודים וגם זה 30%-40% אחוז יותר מהמינימום הדרוש להכנה יסודית. נכון, תמיד טוב שיהיה עוד קצת חומר ללמוד, אך הכמות שמנינו לעיל בהחלט מספיקה גם לתרגול מעמיק.

"החברה הוותיקה בשוק"

זה שוב מידע מהסוג "אז מה?", אתם זוכרים. למכור לכם חברה וותיקה? בבקשה.

"אנחנו הקמנו את החברה מקום המדינה, עוסקים בבחינות מאז מלחמת ששת הימים, אנחנו הטובים ביותר". למכור חברה שקמה לפני שנה, שלא עלינו?

"אנחנו כתבנו את הספרים שלנו על סמך בחינות חדשות של השנה שעברה, השיטות שלנו לא מיושנות, לא מבוססות על מה שכבר עשרים שנה לא מופיע בבחינה, אלא רק דברים עדכניים תכל'ס, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות".

שורה תחתונה – עם כל הצער שבדבר, וותק חברה איננו גורם חשוב בבחירתכם ובתנאי שיהיה וותק של כמה שנים לפחות. למה לצערינו? כי וותק זה הדבר היחידי שנרכש בלאו הכי, אם החברה רוצה בזה או לאו. וותק נוצר ללא קשר לרמה המקצועית או לאחוזי ההצלחה. וותק הוא פונקציה של שנים שעוברות ותו לאו.

"יש לנו כמות שיעורים הגדולה ביותר בשוק" (תסמונת "הקורס המקיף ביותר").

כמה שלא יהיה מקיף הקורס, הוא יכול לעקיף משהו כמו עשרה שבועות – שלושה חודשים. בספירה פשוטה, אם הלימודים מתקיימים פעמיים-שלוש בשבוע, ניתן להגיע ל-150-220 שעות בכל קורס. כל חריגה חדה מזה לכאן או לכאן צריכה לעורר חשד שמשהו לא כשורה.

דברים שתוכלו לבדוק ולהעריך

עזרה מעבר לשעות רגילות

בדקו אם החברה מאפשרת לכם לקבל עזרה ממדריך מעבר לשעות הוראה פרונטליות. זה יכול להתבטא בשיעורי תגבור למיניהם בקבוצות קטנות או בשיעורים פרטיים ממש. בכל מקרה, פסיכומטרי הוא מבחן קשה ועדיף לדעת מראש שבמקומות שתצטרכו עזרה תקבלו אותה. אישית. זה חשוב מאוד להצלחתכם.

כמות תלמידים בכיתה

כמות ממוצעית שמאפשרת לימודים נוחים היא 20-25 תלמידים בכיתה. קבוצות קטנות בצורה קיצונית (5-7) פוגעות באווירה לימודית. נניח, אחד התלמידים לא הגיע לשיעור, השני איחר ויושבים בכיתה שלושה אנשים – מביך קצת, לא?...

יתרה מזו, חברות שמראש מתחייבות לקבוצות קטנות במיוחד, לעתים עושות זאת לא כבחירה, אלא כיוון שהן פשוט לא מצליחות לגייס קבוצה גדולה יותר.

לכל חברה אינטרס כלכלי מובהק, לכן השביל הזהב עובר איפשהו בין הרצון של החברה להשיא את רווחיה והרצון להכין את התלמידים לבחינה בצורה הטובה ביותר, כדי לזכות במוניטין ושם טוב. כאשר מופר האיזון, אנו עדים לתופעה הפוכה: קבוצות של 40-50 תלמידים. זה הופך את החברה לבית חרושת לתלמידים, החברה בטוח מרוויחה מזה, התלמידים – בספק רב. המלצה: חפשו חברות עם כמות תלמידים סבירה בכיתה.

דברים, שעולים לכם כסף, אך לא קשורים לסיכויי ההצלחה שלכם בבחינה

פרסום אגרסיבי

שאלו את עצמכם, אם חברה כל כך טובה, למה היא צריכה להשקיע כל כך הרבה בפרסום? הרי תלמידים צריכים לבוא אליה גם ללא פרסום מאסיבי, מה שנקרא, "מפה לאוזן". על כל פנים, מישהו בסופו של דבר צריך לשלם על הפרסום, והעלויות האלה בסופו של דבר מגולגלות על תלמיד - במחיר הקורס.

 

משרדי פאר

נחמד מאוד ללמוד בכיתות נקיות וגדולות, אין שאלה. ככה זה צריך להיות. השאלה היא למה התלמידים צריכים לממן את שכירות משרדי פאר במגדלים ובקניונים, ששוויה של אותה השכירות היא פי כמה וכמה משרדים פחות מפוארים, אך לא בקניונים או מגדלים, אלא בסביבתם? חשבו על זה בביקורכם הראשון בחברה – כל הפאר שמסביב לא קשור לסיכויי ההצלחה שלכם בבחינה, אך בהחלט אתם אלה שממנים אותו.

 

"הטריקים" של ענף פסיכומטרי

"מבצעים של רגע אחרון"

כן-כן. "עכשיו יש לי מבצע שאני יכול לתת לך, זה מסתיים היום", "היום זה יום הפסיכומטרי הבינלאומי, מי שנרשם – זוכה", "אדבר עם המנהל ואחזור אליך לגבי ההנחה". מוכר לכם? מוכר וגם מוכר? השאלה היא איך עושים הנחות.

כנראה ליועץ יש טווח מחירים, מהם הוא מקבל עמלה, איתה הוא יכול לשחק ו"להתחלק" איתנו. וזה אומר שאותו היועץ נמצא בניגוד אינטרסים חריף איתנו. הוא ינסו לדחוף לנו קורסים רק על בסיס האינטרס לנו למכור כמה שיותר יקר, ואנחנו צריכים לקבל קורס איכותי בעיתוי מתאים ועדיף – כמה שיותר זול. בחלק מן המקרים עדיף לכם לעשות פסיכומטרי בעיתוי מאוחר יותר או אולי – כלל לא – אך היועץ מונע על-ידי אינטרס כלכלי גרידא.

תהיו חכמים – תעמדו בלחץ, ערכו סבב טלפונים קצר בין כמה חברות לפני שאתם מפקידים את גורלכם בידי חברה זאת או אחרת. ככה תוכלו לעשות החלטה נבונה יותר.

"אתה תלמיד תיכון, לא צריך קורס ארוך, אתה זוכר טוב את החומר!"

ואם לא, אם אני לא זוכר או שאתקשה בחומר – אני יכול לקבל קורס נורמלי של 200 שעות לא "סדנת היכרות" של 80 שעות?... אתם יודעים את התשובה, אז אל תפלו במלכודת – רוב קורסי תיכון קצרים מקורסים רגילים בעיקר מסיבה אחת – הם הרבה יותר זולים מקורסים רגילים. בהתאם גם רמת המוכנות של הבוגרים, היינו – רמת המוכנות שלכם.

"קורס חיילים זה קורס מקוצר"

"קורס חיילים זה קורס מקוצר, אתה משלם בעזרת וואוצ'ר צבאי, ברור שאתה לא מקבל את מה שמקבל זה שמשלם 7,000 ש"ח! אם אתה רוצה קורס חיילים, קבל קורס פחות טוב, אם אתה רוצה קורס נורמלי, תוסיף."

אין דבר כזה. לא היה דבר כזה. אם נתקלתם בדבר כזה – פנו ישר למשרד הביטחון. לפי תנאי ההסכם עם חברות פסיכומטריות, עליכם לקבל קורס זהה לחלוטין בתכנים לזה, שמקבל תלמיד שמשלם מחיר מלא. גם אם השובר הצבאי שלכם מקנה לכם זכות ללמוד בקורס פסיכומטרי חינם, אף אחד לא רשאי להפלות אתכם. דעו זאת!

 

דברי סיכום

מבולבלים? אנחנו לא. אם כניסה לאוניבסיטה אכן חשובה לכם, לפני שתבחרו בקורס מתאים, ארגנו טבלת השוואות קצרה. תשוו רק את הדברים הרלוונטיים, כגון:

  1. מחיר קורס
  2. אפשרות לקבל עזרה נוספת מעבר לשיעורים פרונטליים
  3. זמינות מדריך מעבר לשעות ההוראה
  4. כמות שיעורים
  5. כמות למידים בקבוצה
  6. אפשרות לקורס חוזר

אנו מקווים, שנתנו לכם כלים מקצועיים לבחירת קורס פסיכומטרי טוב – וכפי שציינו בתחילת הרשימה – קורס פסיכומטרי טוב הוא זה שמכניס אותכם לאוניברסיטה. שאר הדברים חשובים פחות, אתם יודעים.

ושיהיה בהצלחה בבחינה!

בר גייל, מנכ"ל רשת אוקיי פסיכומטרי

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל psychometry אלא אם צויין אחרת