44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

ערכי החילוניות חלק ב`, הצעדה למען גלעד שליט

בפוסט הקודם 'הפגנות החרדים והערכים של החילוניות' רשמתי שההפגנות של החרדים הן רק עוד דוגמה לבעיה עמוקה יותר, מהו הצביון שאנו רוצים שיהיה לישראל? ציינתי שהבעיה היא שיש כאן, כל פעם מחדש, התנגשות בין שתי תפיסות עולם, בין ערכים בסיסיים השונים אחד מהשני. כל עוד לא נחליט איזה כיוון ישראל בוחרת לגבי ערכים אלו, נמשיך לראות אירועים מסוג זה. מה אנו מעדיפים? את ערכי הדת (וגם כאן יש שאלה, לפי איזה זרם? לפי הזרם החרדי או הזרם הדתי לאומי, או אולי הזרם הרפורמי?) או את ערכי החילוניות (כפי שקראתי להם והסברתי מהם בפוסט הקודם)?

השם ערכי החילוניות, הוא לא שם מוצלח במיוחד, עדיף לקרוא לערכים אלו ערכי העידן המודרני או ערכי הליברליזם. הם מציבים את האדם היחיד במרכז ואת הזכות שלו להגשים את היכולות האדירות שלו בכל דרך שייבחר. מכאן נובעים כבר ערכי החירות והשוויון. אם נוצר קונפליקט בין האדם היחיד לבין גוף גדול יותר, כמו קהילה, עיר או מדינה, לפי ערכים אלו צריך לנסות ולהעדיף את טובת היחיד מעל טובת הגוף הגדול יותר. כך אנו מגינים על האדם הקטן מפני גופים גדולים בעלי כוח רב שיכולים לרמוס אותו. כמובן שאין זה אומר שמותר ליחיד לעשות כל מהשהוא רוצה, עם חופש באה גם אחריות ואסור לו לפגוע בזכויות שמגיעות לאדם אחר.

באותה התקופה בה ערכים אלו החלו להפוך לערכים מרכזיים ובסיסיים יותר, הייתה גם המהפכה המדעית וגם המהפכה הצרפתית והולדת ארה"ב עם החוקה המהפכנית שלה שהגנה על זכויות הפרט במדינה. כולם התפתחו מתוך תפיסה ערכית זו, לכן בחוקה האמריקאית ובתיקוניה רשומים ערכים אלו של מימוש עצמי, חופש ושוויון ומצויינת מגילת זכויות האדם. הערכים הללו לא נוצרו מהאוויר, אפשר לדוגמה למצוא הדים לערכים אלו ביהדות. הדבר החשוב שנעשה בתקופת המהפכה המדעית הוא שינוי החשיבות, שימת הדגש הרב ביותר דווקא על ערכים אלו ולא על ערכים אחרים, כך נוצר ההבדל בין ערכים אלו לערכי הדת המסורתיים. כששמים את מירב הדגש, לדוגמה, על עוצמתו ויכולתו האדירים של האדם, נובע מכך שאין דבר שהאדם לא יכול להבין עם הזמן. אין משהו שאסור לאדם לחקור. הוא חופשי לחקור את היקום, את הטבע, את עצמו וגם את אלוהים. זוהי בעצם ההנחה של הפילוסופיה ושל המדע המודרניים והיא שונה מהתפיסה הדתית המסורתית. מאז המהפכה המדעית המדע אכן מתקדם ומנסה לחקור בחופשיות את הטבע ואת האדם. מדענים גדולים הובילו את המדע, מהפכה אחרי מהפכה לענות על עוד ועוד שאלות יסודיות, והשתחררו בלי היסוס מדעות קדומות ושגויות, גלילאו וקופרניקוס שמרדו במוסכמות של הדת הנוצרית ושל אריסטו, צ'ארלס דארווין שהביא את מהפכת האבולוציה, זיגמונד פרויד שהביא את מהפכת הפסיכולוגיה והלא מודע וכמובן אלברט אינשטיין, כולם פעלו מתוך שחרור מוחלט ומתוך להט לחיפוש אחר האמת. זוהי חשיבות ערך החירות, ערך שנותן לאדם דרור לבטא את עצמו, ליצור ולהתפתח ללא גבול.

מסתבר שיש הבדל בין הערכים הליברליים הללו, שהחלו את הדמוקרטיה המודרנית, לבין דמוקרטיה רגילה. דמוקרטיה, כמו שטחנו לנו את המוח בשיעורי אזרחות, היא שלטון העם. זהו באמת כלי מאד חשוב אם רוצים שהאדם יהיה חופשי לבחור איך תראה המדינה שלו, אך זהו רק כלי, הכלי הכי טוב שיש לנו כרגע. צריך לזכור שהיא רק אחד מהכלים שיש לנו על מנת להגשים את הערכים הללו. צריך לצידה עוד כלים רבים שיבטיחו את החופש והשוויון של האנשים לממש את עצמם. בראש ובראשונה צריך שתהיה חוקה שתרשום במפורש את הערכים הללו, כך שכל חוק יוכל להימדד האם הוא עומד בערכים אלה או לא. משום שהדמוקרטיה היא רק כלי, צריך להגביל אותה כדי שלא תסתור את הערכים הללו. לא נרצה, למשל, שניתן בעזרת בחירות דמוקרטיות להעלות מפלגה דיקטטורית לשלטון שתבטל את החוקה, את זכויות האדם ואת הדמוקרטיה. וכן לא נרצה ששלטון העם יפלה מיעוטים, ישלול מהם את החופש או ירמוס את זכויותיהם. דבר הנקרא עריצות הרוב. ז"א לא תמיד הרוב קובע והעובדה שהרוב החליט משהו לא אומר שאפשר לדרוס את המיעוט ולמנוע ממנו את יכולתו לממש את עצמו. נראה לי שהרבה פעמים מתבלבלים וחושבים שדמוקרטיה היא המטרה והרוב הוא הדבר המקודש, ושוכחים שהערכים הבסיסיים הם לא הדמוקרטיה עצמה. לכן צריך לבחון כל מקרה רק לפי הערכים הבסיסיים.

אפשר לקחת לדוגמה את הצעדה למען שחרור החייל החטוף גלעד שליט. אותי באופן אישי מרומם את הנפש לראות את כל הצועדים, מבחינתי זו דמוקרטיה בפעולה. הנה אזרחים רבים המצביעים ברגליים בכל המובנים, ומנצלים את זכותם להשפיע על החלטות המדינה. כה יפה לראות את ההתגייסות הכללית הזו למען גלעד ומשפחתו, את האכפתיות והרגישות הגדולה ואת הנכונות לעשות משהו, לקחת אחריות ולהבין שהעם באמת יכול להשפיע במדינה דמוקרטית. אני רואה בזה התפתחות של המין האנושי שהגענו לשלב בו כדי לשנות משהו בקנה מידה מדיני אין צורך באלימות וכוח פיסי, מספיק להפעיל את מנגנוני דעת הקהל, מנגנוני לחץ פסיכולוגיים ולא מנגנוני כוח פיסיים. דבר כזה יכול להתרחש רק בדמוקרטיה. זהו שיעור חשוב בהכרת היכולת שלנו, של 'האזרח הקטן' להשפיע בגדול ולקחת אחריות מלאה על המתרחש במדינה. זה מזכיר לי את הפגנות הסטודנטים וההיפים מסוף שנות השישים בארה"ב שהביאו ,בסופו של דבר, לסוף מלחמת ויאטנאם. מקרים כאלו הם הישג גדול לדמוקרטיה, שעתה היפה ביותר. הם מימוש מלא של הזכות המגיעה לעם להחליט בעצמו על עתיד מדינתו ולכן מקרים כאלו מחזקים את הדמוקרטיה ומזכירים לשלטון הרגעי במדינה, מי השולט האמיתי.

אבל ,כמו שאמרנו, הדמוקרטיה היא לא הערך עצמו, היא רק דרך להגשים את הערכים הללו. צריך לבדוק מה על המדינה לעשות למען גלעד שליט לפי הערכים שבבסיסה. ומה הערכים הללו של העידן המודרני אומרים לגבי עניין סבוך שכזה? לא קל לדעת, אבל אם נזכור שהערכים הללו מכוונים את העיקר לעבר היחיד ולעבר חשיבותו הרבה, ואם ניזכר בערך הרביעי שאומר שיש להעדיף את טובת היחיד ולא את טובת הכלל הערטילאי, נובע שצריך לעשות הכל כדי לשחרר את גלעד. יש להעדיף את טובתו, את טובת האדם היחיד שתקוע כרגע בכלא על לא עוול בכפו, שחייו היקרים ויכולותיו האדירים מתבזבזים לריק, על פני שיקולים של טובת כלל ערטילאית או תרחישים ערטילאיים עתידיים שיכולים לקרוא ויכולים שלא. בייחוד שמלכתחילה לא היתה לו בחירה האם הוא רוצה להתגייס או לא, האם הוא מסכים להיות חייל או לא. המדינה כפתה עליו, בניגוד מוחלט לערכי הליברליזם, להיות חייל ולהסתכן למענה וכעת המדינה צריכה לתקן את המצב המעוות שהיא יצרה עבורו. אלא אם כן אנחנו רוצים לזרוק את הערכים הללו לפח. אני לא מוכן לכך. בטח ובטח לא להסכים לזרוק את הערכים שלנו מתוך טענה שהצד השני לא מכיר בערכים אלו ומפרש אותם כחולשה. אני לא רוצה לוותר על הערכים החשובים הללו ולא רוצה להידרדר לרמת הצד השני.

אני מקווה שהצעדה תשיג את מטרתה וגלעד, סוף סוף, יחזור לחיות את חייו בצורה שבה אמורים לחיות את תקופת החיים הקצרה והיחידה הזו - כאדם חופשי ומאושר.

סרטון שערכתי למען שיחרורו של גלעד שליט לפני כשנה וחצי

ועכשיו תסלחו לי, היום זהו היום האחרון של הצעדה למען גלעד (8.7.10), היא יוצאת בארבע ממוצא לירושלים ואני מתכוון להצטרף אליהם ואל שלטון העם.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת