חיי

המסע להודו - חלק כג` /דהרמסלה- מקלוד גאנג`

הגענו למקלוד גאנג`.

עמדנו במרכז העיירה והסתכלנו סביב. המראה חזר על עצמו גם בעיירה כל כך תיירותית. שני רחובות מקבילים ולאורכם חנויות מכל הגדלים והסוגים. כפי שכבר ראינו , "רחוב" זה מושג מאוד הכי לא  מתאים לקיים בשטח- שבילי אדמה כבושה.

הנחנו בצד את ההיבט התיירותי והתחלנו לחפש מלון.

הגענו בעיתוי גרוע – יום הולדתו של הדלאי לאמה. לא הצלחנו למצוא חדר משוחרר אחד במלונות "הנחשבים", נאלצנו לחפש במעגלים הרחוקים יותר. בעזרתו של הנהג וכל מיני מכ`רים הצלחנו למצוא חדר במלון עלום שם במורד עלייה תלולה מאוד מאוד. תחילה סירבתי לחלוטין לרדת מהמכונית. לא הסכמתי להתגורר במלון בתחתיתו של הר, החדר היה ממוקם בקומת הקרקע של המלון, המחשבה שאני אצטרך לעלות ברגל את כל העלייה התלולה הזו הכניסה אותי לדכאון.

רק מראה החדר המרווח והנקי, חלון זכוכית על כל הקיר שהכניס את הנוף לתוך החדר, שיכנע אותי. בהחלט מחזה מרהיב.

התעשתי והתמקמנו.

היה כבר ערב. היינו עייפים ורעבים. אור ניזכרה שבפעם הקודמת שהייתה באזור נהגה לבקר בבית קפה במעלה העלייה. הינה המבחן מגיע.

זה לא היה קל. העלייה תלולה מאוד. נאלצנו לעלות כפופים כשכל הגוף נוטה קדימה, השרירים ברגליים צרחו בשקט והנשימה נעלמה. נאלצתי לעצור המון פעמים והחשש מהימים הבאים מילא אותי. להפתעתי, בית הקפה ממוקם רק באמצע העלייה ולכן המבחן הסופי נדחה למחר. מקום קטנטן, מאוד מערבי עם עיתונים באנגלית , שהפך למספר ימים "המקום שלנו"  עם "השולחן שלנו". אפילו המלצרים כבר הכירו אותנו.

ירדנו חזרה למלון, ואם אתם חושבים שלרדת זה יותר קל אז אתם טועים. בקיצור העתיד לא הבטיח טובות.

למחרת יצאנו לכבוש את העיר/עיירה.

סיוט העלייה חזר על עצמו, אבל הפסקה לארוחת בוקר בבית הקפה שלנו השיבה את הנשמה. ביצים, גבינה, לחם, ריבה, קרואסון, קפה. הרגשנו כמעט בבית.

יצאנו לרחוב הראשי . שוטטנו לאורך השבילים/כבישים, ציינו לעצמנו מקומות אסטרטגיים: חנות אינטרנט, חנות לרכישת כרטיסי חיוג לסלולארי, סוכנות נסיעות ועוד.

למרות שהיא מאוד תיירותית, העיירה מאוד מוזנחת וזה לא מפתיע. לטיבטים אין כסף ולשלטונות ההודים אין אינטרס, הרי אפילו את הערים שלהם הם לא מטפחים. מאידך אפשר למצוא שם מלונות וגסטהואוסים במגוון מחירים החל מ1500 רופי וכלה ב200 רופי ומסעדות בסגנונות שונים: הודי, איטלקי, טיבטי,ישראלי וכד` במחירים מצחיקים.

חוץ מחנויות ישנם כמובן הדוכנים הבלתי ניגמרים עמוסי סחורה צבעונית מרהיבה- צעיפים, תיקים, בגדים, תשמישי קדושה טיבטים, והמון המון תכשיטים ייחודיים. הצבעוניות עוצרת נשימה. ולכך יש להוסיף, בדיוק כמו בכל מקום אחר - אופנועים, מכוניות, אוטובוסים, ריקשות, פרות והמוני אנשים בבגדים מסורתיים ורגילים, והצפירות הבלתי נגמרות.

אם תזכיר את השם דהרמסלה לכל ישראלי שהיה בהודו מיד חיוך של נחת מתפשט, העיניים בורקות ואנחת הנאה נמלטת מהפה. קשה להבין זאת עד שעוברים את החוויה. לא משנה הליכלוך, העוני וחוטי החשמל המכוערים. האויר נקי וצלול, ההרים מסביב עם פסגות הקרח שלהן, חורשות גדולות מאוד של עצי מחט, קופיפים קטנים ושובבים בכל פינה, מקדשים מצועצעים, נזירים בודהיסטים עם גלימות הבורדו שלהם-  אווירת קרנבל רגוע למרות שזה נשמע צרוף מילים לא הגיוני.

האזור מתחלק לשלושה מוקדים.

מקלוד גאנג` - שהיא המרכז.

הכפר באגסו - כפר נופש שבאים אליו גם הודים.

הכפר דרמקוט-  כפר קטן שנמצא במעלה ההר, ושם מתרכזים כמעט כל הישראלים.

העיירה מקלוד גאנג` הוקמה בשנת 1855 עבור הצבא הבריטי. מקלאוד היה סגן מושל מדינת פנג`אב. בעקבות רעידת אדמה חזקה היא ננטשה בשנת 1905. אל בעקבות רעידת אדמה הרסנית ננטשה בשנת 1905. בשנת 1959 קבע בה את משכנו הדלאי לאמה וממשלתו הגולה,  ומכאן הם מנהלים את המאבק לשחרור טיבט. כיום חיים בעיירה כ- 6500 פליטים.

העם הטיבטי הוא עם מאוד גאה. בניגוד להודים, הנשים הטיבטיות עובדות ונושאות בעול בדיוק כמו הגברים.  הם מעולם לא יקבצו נדבות. הקבצנים הם תמיד הודים, כפי שאפשר לראות בתמונות.

ועוד מאכל . מומו - כיסני בצק ממולאים בבשר כבש או ירקות. אוכלים את זה מאודה או מטוגן, וזה אחד המאכלים הכי טעימים שאכלתי בכל הזדמנות. בכל פינת רחוב עומדים טיבטים, נשים וגברים, ומוכרים אותם בפרוטות .