33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

הפגנות החרדים והערכים של החילוניות

מקרה ההפרדה בבית הספר בעמנואל הוא דוגמה אקטואלית מצויינת להתנגשות ערכים, ערכי הדת כפי שהחרדים תופסים אותם וערכי החילוניות. ערכי החילוניות? יהיו אנשים, דתיים וחילונים, שירימו גבה, על מה אתה מדבר? איזה ערכים יש לחילונים, הם לא סתם נהנתנים חסרי ערכים?

אז מסתבר שהחילוניות לא נוצרה סתם כך מהאויר, היא מבוססת על ערכים השונים מערכי הדת , בייחוד בצורה בה החרדים תופסים את ערכי הדת. אפשר לקרוא לערכים בבסיס החילוניות בשם 'הערכים של העידן המודרני', אלו הערכים העומדים בבסיס החקירה המדעית, בבסיס היצירה האנושית ובבסיס הדמוקרטיה המודרנית. ומהם גם התפתחה החילוניות. אז מה הם ערכים אלו ולמה אנחנו לא מכירים אותם בעל פה?

ערכים מייצגים דרך חיים, כיצד כדאי לחיות ולהתנהג. הם הבסיס להתנהלות שלנו בחיי היום יום. אנו מכירים למשל את הערכים בדת היהודית (כמו אמונה באלוהים, עשיית מצוות). במהפכה המדעית התפתחו ערכים שונים שיצרו את המדע המודרני והשפיעו עמוקות על התפתחות המדינות הדמוקרטיות, על זכויות הפרט ועל חיינו בעידן המודרני. אפשר לנסות ולסכם ערכים אלו לחמש ערכים עיקריים. לפי סדר חשיבותם מהערך הבסיסי ביותר והלאה:

רוצים לנסות ולנחש מהם ערכים אלו?


  1. לאדם יש יכולת אדירה והוא יכול לממש אותה ולבנות את אישיותו וזהותו ולהגשים את עצמו בכל דרך שיבחר.
    ולכן במדע- לאדם יש את היכולת להבין את הטבע כולו על ידי חקירה.

    *ב-'אדם' הכוונה גם לגבר וגם לאישה.

    זהו ערך היסוד, אשר שם את האדם במרכז. ממנו נובעים מספר ערכים נוספים:

  2. כדי שנוכל לממש עצמנו ולבנות את אישיותינו אנו צריכים חופש וחירות מרביים לכל בני האדם. כך כל אחד ואחת יוכלו לבחור לעצמם כיצד הם רוצים לממש את עצמם ובאיזה צורה.
    * המדע מציע לנו כיצד נוכל להגיע לחופש מרבי זה. השיטה היא 'הטלת ספק'.  יש להטיל ספק בכל דבר, בייחוד בדברים הנראים לנו כברורים מאליו בכדי שנוכל לבחור ולבנות מחדש בעצמנו את הדרך הנכונה עבורנו ולא נלך בדרך שאחר בנה ולא מתאימה לנו. כך יהיה לנו חופש בחירה אמיתי לבנות את זהותנו, ונכיר את כל אופציות הבחירה שיש לנו.
    ובמדע- אנו צריכים חופש מרבי כדי לחקור ולהבין את הטבע. לשם כך נטיל ספק ונדרוש הוכחות ניסיוניות לכל הסבר המנסה להסביר את הטבע. כך נדע שאנו מתקדמים בכיוון הנכון וניתן לטבע עצמו להורות לנו את הדרך לחקר המציאות.



  3. כדי שכל אחד ואחת יוכלו לממש את עצמם, צריך שיהיה שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות בין כל בני האדם ללא הבדלים או יוצאים מן הכלל כל שהם (ללא הבדלי גזע, דת, מין, נטיות מיניות, גיל, מעמד כלכלי, לאום, תרבות, צבע עור, צבע עיניים וכדומה)
    ובמדע: כדי להבין את הטבע צריך שכל מי שרוצים לחקור את הטבע יוכלו לעשות זאת בחופשיות ללא הבדלי דת, מין, גזע, מעמד וכדומה וללא כפיה של צורת מחשבה מסויימת

  4. מערכים אלו נובע שהיחיד במרכז, לכן יש להעדיף את טובת היחידים שמרכיבים את הכלל ולא את טובת הכלל הערטילאי (למשל האזרחים במדינה יותר חשובים מהמדינה עצמה). כמו כן מותר ליחיד לממש ערכים אלו כל עוד אין בכך פגיעה ביכולתו של האחר לממש את אותם הערכים.

  5. משום שהחופש הוא ערך כה חשוב, אין מקום לכפיית ערכים אלו. מכאן עולה חשיבותו המרכזית של ערך החינוך חיובי- ערכים אלו אינם קלים לביצוע, לכן כדי שכולנו כיחידים נוכל לפעול לפיהם, צריך לתת לכל אחד ואחת כלים כיצד לנהוג לפי ערכים אלו. לחנך לעזרה הדדית, לתת לאדם כלים כיצד להאמין בעצמו וביכולותיו, כלים כיצד לא לפחד מהחופש שניתן לו וכיצד לא לפחד מנתינת חופש ושוויון לאחר ולשונה ממנו. ללמד לאחדות ולאחווה אנושית תוך הדגשת הדומה בין בני האדם השונים.

    ערכים אלו הם הבסיס לכל יצירה אנושית מכל תחום שהוא, הן מתחום המדע הן מתחום האומנות ומתחום הפילוסופיה. בזכותם התפתחו זכויות הפרט, המוסיקה והרוק, האומנות והתרבות המודרנית. בעזרת ערכים אלו נבטיח שהמדע, וכל תחום יצירה אחר, יהיה אמיתי ועצמאי שעומד בפני עצמו ולא רק אפיזודה חולפת שדועכת עם הזמן. ובאופן אישי, כך כל אדם יוכל לממש את עצמו באופן מרבי בכל דרך שיבחר.

מוזר שערכים כה בסיסיים בתרבות שלנו ובתרבות המערב בכלל לא מוכרים לציבור. הבעיה נעוצה בערך החמישי, ערך החינוך. מצד אחד אי אפשר לכפות ערכים אלו, הכפייה נוגדת את הערכים עצמם ומצד שני משום מה לא ניתן חינוך טוב לערכים הללו בבתי הספר. כך התפתחה לה בורות בכל הנוגע לערכים המודרניים שבבסיס חיינו. אבל הערכים הללו עדיין קיימים, גם אם בשקט מתחת לפני השטח. לכן הזעזוע ומורת הרוח של רוב הציבור בארץ ממה שקורה בעמנואל, זו פגיעה כה בוטה בערך השלישי, בערך השיוויון ובערך הרביעי שאומר שאסור להשתמש בערכים אלו כתירוץ לפגוע בזכויות של מישהו אחר. בייחוד שמדובר על בי"ס ציבורי הממומן על ידי המדינה, למרות שמבחינתי גם אם היה מדובר בבי"ס פרטי, עדיין אסור היה להם לפגוע בערכים כה חשובים. כמו שלא היינו רוצים בתי ספר פרטיים שיאסרו כניסה על יהודים או על כושים, אנו נרצה שערכי הבסיס של המדינה ישתקפו בכל מקום במדינה.

כדאי להכיר את הערכים שעומדים בבסיס חיינו המודרניים, ולהחליט ולבחור האם ערכים אלו מתאימים לי. אם כן, כדאי לבדוק האם אני באמת חי/ה לפי ערכים אלו?
האם ההתייחסות שלי לאחר היא לפי ערכים אלו?
והאם החינוך שלי את ילדיי הוא לפי ערכים אלו?
כי האדם במרכז, לך יש את היכולת ואת האחריות והכל תלוי בך!

בשלב מסויים נצטרך להחליט אילו ערכים יהיו יותר דומיננטיים במדינת ישראל, האם ערכים שנוטים יותר לצד הדתי או ערכים שנוטים יותר לצד המודרני - דמוקרטי. וכעת בזמן שהחרדים מנצלים את זכותם הבסיסית להפגין למען הערכים שהם מאמינים בהם, מה איתנו? מה עם הפגנות תמיכה בדמוקרטיה ובערכים הבסיסיים הללו? האם אנחנו לא רוצים להשפיע ולעצב יותר את צביון המדינה הזו? אני קורא להפגנת תמיכה בערכים החשובים הללו, להעלות אותם על סדר היום ולהחליט באיזה תרבות אנו רוצים לחיות!

אם אתם מזדהים עם הכתוב, אנא הפיצו הלאה.
 

הנה סרטון שהכנתי לפני כמה שנים בנושא הערכים של החילוניות ושל התרבות המודרנית. במקרה זה מדובר במצעד הגאווה בירושלים ובתגובת החרדים למצעד. השיר ברקע: "בוקר טוב איראן" של אביב גפן שדן בנושאים אלו (הסרטון עבר ממצגת לוידאו ולכן האיכות שלו בהתאם..)

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

18 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת