00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אב במשרה מלאה

עברנו דירה

למה להשקיע במאבק בתאונות דרכים אם אפשר למכור פסים זוהרים?

11/06/2010

תודה לך מקרב לב כבוד שר התחבורה, מר ישראל כץ.

אני מודה לך על העובדה שאתה נלחם יום יום, שעה שעה בתאונות הדרכים, והמאבק בתאונות הוא נר לרגליך.

במיוחד תודה לך על ההמצאה החדשה - תקנות חדשות לגבי פסים זוהרים ברכבי משא. אם עד היום נלחמנו בתאונות דרכים באמצעות פסים אדומים-לבנים מכוערים על החלק האחורי של הרכב, היום הופכים אותם לצהובים-אדומים. אולי זה נועד לקרב בין האוהדים של הפועל ומכבי. לא ברור.

שתבין, אין לי בעיה עם פסים זוהרים במשאיות וברכב כבד. מדובר ברכב כבד ואיטי שיש להזהיר את הנהגים מפניו. הבעיה היא שבגלל עיוותים היסטוריים בתקנות הרישוי בישראל, כל רכב פרטי שגובהו מעל 1.74 מ`, נחשב "רכב משא". אפילו אם מדובר סתם באיזה מיניוואן משפחתי. הסיבה לעיוות הזה היא שבעבר כלי הרכב האלה נחשבו מקלטי מס, ועצמאים יכלו לקזז עליהם מע"מ והוצאות מהק"מ הראשון. היום בוטלו הנחות המס לכלי רכב אלה, אבל עדיין אני, שנוהג בטויוטה פראדו מודל 99`, נחשב כמי שנוהג ב"רכב משא". נו שויין.

נושא הפסים הזוהרים בישראל בכלל מהווה סאגה הסטורית ארוכה של החלטות תמוהות. בעבר כל כלי הרכב בישראל נסעו עם פסים זוהרים אדומים. אחרי עשרות שנים, ישבה ועדה שדנה בביטול החובה של פסים זוהרים, ובמקום זאת החליטה להחליף את צבע הפסים מאדום לאדום-לבן. אחרי כמה שנים ישבה עוד ועדה שהחליטה על חובה לשים פס אחד במקום שניים, להחזיר את הצבע האדום ולכתוב על הפס "שמור מרחק". מיד כל הנהגים החליטו לשמור מרחק ולא היו יותר תאונות. אחר כך החליטו להוריד מהתקנות את החובה להדביק פסים כאלה על כלי רכב פרטיים חדשים, מה שלא הפריע למכוני הרישוי לדרוש מהנהג לקנות פס כזה כתנאי למעבר הטסט השנתי. על "רכבי המשא" נשארה החובה הטפשית להדביק פסים אדומים-לבנים מכוערים.

שתבינו, זוג פסים זוהרים אמנם עולה סכום פעוט לנהג - 12 ש"ח לזוג במבחן השנתי, אולם מהווה מקור הכנסה אדיר למכוני הרישוי. אתה מסיים את המבחן השנתי, והבוחן אומר לך "הכל בסדר, רק צריך להחליף פסים זוהרים". למה להחליף? "כי הם דהו". אה, הבנתי. אני עד עכשיו הייתי הגורם מס` 1 לתאונות דרכים בישראל, ומעכשיו לא יהיו יותר תאונות, רק אם אשקיע 12 ש"ח. אבל אתה לא מתווכח עם הבוחן, כדי שלא יציק לך עוד יותר, הולך לצד השני של מכון הרישוי, קונה פסים, אפילו לא צריך להדביק אותם, רק מביא את הקבלה לפקידה בפנים ומקבל מדבקת רישוי חדשה. אותו סוג של הונאה נחשף לאחרונה עם מכירת "תוספי הדלק" במחיר מופקע במכוני הרישוי כתנאי למעבר הטסט. כשנותנים לבוחן במכון הרישוי שיקול דעת רחב אם להעביר את הרכב או לפסול אותו, הפיתוי שלו לגרום להכנסות מוגברות למכון גדל ע"י המצאת דרישות למעבר הטסט. הרי אם תקנה את התוסף במקום אחר לא יעבירו אותך. הקומבינה הזו מוכרת לכל בעל רככ, ובעיקר לבעלי רכב דיזל - אתה נכשל בבדיקת עשן בגלל סיבה תמוהה כמו "העשן שחור מדי", הולך לחלק האחורי של המכון, ממלאים לך תוסף ומיד באורח פלאים אתה עובר.

משרד התחבורה מספר לנו שהפסים הזוהרים הם תולדה של אימוץ התקינה האירופית בישראל, המחייבת פסים זוהרים צהובים-אדומים על כלי רכב כבדים. אלא שהתקינה האירופית לא מחייבת פסים כאלה על מיניוואנים וג`יפים. העובדה שמחייבים בעלי ג`יפים ומיניוואנים להדביק את השטות הזו על הרכב לא מונעת תאונות אלא בעיקר מעשירה את כיסו של יצרן מדבקות 3M ואת כיסם של בעלי מכוני הרישוי.

משרד התחבורה מספר לנו עוד, שהתקנה הזו מופעלת רק על כלי רכב חדשים שעולים על הכביש בישראל. רק ב-2012 יחוייבו גם בעלי כלי רכב ישנים להדביק את הפסים. הבעיה היא שרכב שהפסים שלו "דהו" לפי קביעת הבוחן במכון הרישוי, מחויב להחליף את הפסים. זה הטריק שמכניס למכונים כסף רב.

נהגי ישראל הם הפרה החולבת של הממשלה מזה עשרות שנים. המיסים המוטלים על קניית רכב הם מהגבוהים בעולם. הנהגים מממנים את פעילות הממשלה במיסים הגבוהים של משלמים באגרות הרישוי ובמס על הדלק. התרגלנו לשלם וכך גם התרגלנו להדביק פסים ולחרוק שיניים עד השנה הבאה במבחן הרישוי.

מבחינת משרד התחבורה זה נהדר. הוא נלחם בתאונות מבלי להשקיע שקל מצידו. האם מישהו ערך מחקר מדעי בלתי תלוי בישראל אי פעם לגבי יעילות הפסים הזוהרים במניעת תאונות? הרי מאז שבוטלה החובה על כל כלי הרכב להדביק את הפסים רק ירד אחוז ההרוגים בתאונות, ובשנים האחרונות יותר משאיות מעורבות בתאונות קטלניות, למרות שיש עליהן פסים. זה אותו משרד שמעדיף לבזבז כספים על קמפיינים ראוותניים בתקשורת על "מהפכת התחבורה הציבורית בערים" ועל "מהפכת פתיחת יבוא המכוניות ליבוא מקביל". זה כשהרכבת הקלה בתל אביב תקועה, בחיפה עוד לא נוסעת המטרונית הטפשית , האזרחים נאלצים לקבל שירות גרוע מחברות התחבורה הציבורית החדשות והתקנות מונעות מעשית מיבואנים להקים סוכנויות יבוא מתחרות ולהוריד את מחיר כלי הרכב. אבל לצאת בקמפיין יקר זה יותר קל מלעשות משהו ממשי. הרי את המיליונים שמבזבזים על קמפיינים יקרים אפשר להשקיע במחלף חדש, בקו רכבת מהיר, בשטחי הפרדה בין נתיבים ובעוד דברים מוכחים שימנעו תאונות.

אז תודה לך, שר התחבורה, מר ישראל כץ, על כך שאתה מקשט את פקקי ארצנו בצבעים עליזים. עד עכשיו היה משעמם בפקק.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל דרור כהנוביץ אלא אם צויין אחרת