33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

לידה במזל טוב- 2

01/06/2010

 

ילדנו  במזל טוב, חווינו את חוית הלידה, הנקנו הנקה ראשונה, אנחנו עייפות ומוקפות אהבה ,התרגשות ושמחה.אחרי פרק זמן קצר חוזרות הביתה עם התינוק/ת  עשירות בהרמוניה, חלב אם,תמיכה של אמא או בעל שלקח מספר ימי חופשה כדי להיות איתנו, לעזור לתמוך ולחבק.

אשתף אתכן בפרק זה בנושאים החשובים לנו כאמהות טריות, אמהות ותיקות שילדו תינוק וחוו בפעם נוספת את חווית האימהות, את הקשר הריגשי וההורמונלי.

כאמא ל 4 אני יכולה לספר שהחוויה מחזקת, מאזנת כל פעם מחדש, חששות ופחדים מאתגרים ומתרככים, אני השתניתי בכל פעם שילדתי וחזרתי עם תינוק הביתה, נעשיתי יותר קשובה, ועירנית מצד אחד ומאידך מופתעת מכל ילד וילד, מהאופי, מכושר ההסתגלות והאהבה העצומה שיש ביכולתי לתת ולקבל כל פעם מחדש.

הנקה נושא חשוב בעיני ולכן אתחיל בנושא זה-

תזונה המתאימה להנקה:

אני דוגלת בתזונה מגוונת, רחבה ועשירה במרכיבים תזונתיים.

בתקופת ההנקה לעיתים ישנם יותר רגישויות, ספיגה שונה של מזון, שלשול , עצירויות אי  נוחות.נשים שרגישות למזון מסוים, שגורם להן אי נוחות, גזים, בעיות עיכול, כאב ראש וכדומה רצוי שימנעו ממנו. כל רכיב מזון שמשפיע על האם ישפיע על התינוק בזמן הנקה. תוספי מזון כלולים בעמדה זו.

אני יכולה להעיד על עצמי שפלפל טרי, או ממולא, בצל, ולעיתים מוצרי חלב גרמו לי לכאבי בטן ואי נוחות ובהתאם לכך ילדי הגיבו בבכי ואי נוחות וגזים ולכן הוצאתי את המזונות מהתפריט.

כצמחונית מאוד אוהבת קיטניות לכן שילבתי מעט במרק או עם אורז מלא, מכיל סידן, חלבון וסיבים תזונתיים.

סלט ירקות וירקות מבושלים הם חלק בלתי נפרד מתפריט האם כדי לקבל ויטמינים ומינרלים חיוניים.

נשים שאוהבות בשר, עוף ודגים רצוי לאכול ובכמות בינונית לצד אורז, תפוח אדמה, פסטה וירקות.

לחם לפחות 2 פרוסות ביום, פריכיות אורז יכולים להיות חלק מהתפריט.

פירות לפחות 3 ביום –  מכילים סוכרים, סיבים תזונתיים ניתן לשלב פירות יבשים- תמרים, דבלים, צימוקים, שזיפים, משמשים.

אגוזים ושקדים, גרעינים כחלבון.

שתיית מים מאוד חשוב לפני הנקה ובמהלכה , רצוי להמנע מקפה, אלכוהול, יין וקולה.

חשוב מאוד לא לאכול בלילה, למרות שמניקים, רצוי לשתות.

נשים מניקות יכולות להתפנק בעוגה, חטיף שוקולד וממתקים אחרים,חשובה המידתיות.

לדעתי ועמדתי כשמניקים לא חושבים על דיאטה , הרזייה, ספירת קלוריות וכו' רצוי לשמור על תפריט עשיר, מגוון ומלא ברכיבים תזונתיים טובים ומשביעים.לכל אישה חילוף חומרים אחר, משתנה .

לנגד עינינו עומדים בריאות, חיוניות,גדילה והתפתחות תקינה של התינוק.

 מספר עיצות כדי להתגבר על התקופה הראשונה בבית עם התינוק:

לבקש עזרה- לצד האישה תמיד או לרוב עומדים אנשים שמוכנים לעזור רק צריך לבקש ולא להתבייש.

במידה והאמא לא מספיקה לבשל, ניתן לקנות אוכל מוכן, לבקש מהאמא או החמות , הבעל, חברה טובה, גיסה ,שכנה לבשל או לעזור בקניות, להיות עם התינוק לפרק זמן כדי לבשל, להכין סלט, מרק וכדומה.

רוב התינוקות סובלים מגזים כשלושה שבועות לאחר לידה,לפחות עד גיל שלושה חודשים. זהו נתון כיון שמערכת העיכול של התינוק אינה שלמה, הינה בתהליכי בנייה לעיכול וספיגה נכונים של מזון. הנקה היא המזון המומלץ. זוהי תקופה קשה שמלווה בבכי והתכוצויות בעיקר בשעות הערב. רצוי לעשות עיסוי בטן מרגיע, אמבטיה מאוד מרגיע את התינוק, לעיתים נשיאה במנשא כשהתינוק צמוד לאם/ לאב הוא פתרון טוב.

סבלנות והכרת התינוק  הינם מילות מפתח כדי לעבור תקופה זו.

כשהתינוק ישן  ראוי לנצל את הזמן לשינה, להשלמת שעות שינה. הבית יכול לחכות.

כשיש ילדים נוספים בבית ,כדאי לנוח לפני שהן חוזרים מהמסגרות ולהיות פנויות אליהם כדי להפחית מתחים וחרדות.

לשלב זמן איכות עם הילדים הגדולים והתינוק כדי להתגבש כיחידה כמשפחה.

לעיתים כשהלילות לבנים וארוכים כדאי לגייס שמרטפית, ככגיסה, חברה, אמא, בעל, חמות כדי לנוח מעט בין הנקות, החלפות ועוד רק בכדי להשאר שפויות ולעבור את התקופה בבריאות ואנרגיה הכי טובה שאפשר וכמובן כדי שיהיה עם מי לדבר, לשתף לבכות במידה וצריך.

 דבר חשוב נוסף הוא לברר האם קיים "מעגל נשים" בעיר, שכונה, עיר קרובה, בקניון, במתנ"ס.מעגלי נשים הם מקור לכוח, מפגש, זמן איכות עם נשים נוספות שילדו זה מקרוב ואפשר להפגש על כוס קפה,שיחה, עיצות, שיתוף ריגשי, להרגיש אני לא לבד.

שיטוט באינטרנט יכול להביא למפגשים ושיתופי פעולה מדהימים וחזקים לאורך זמן.

 פעילות גופנית מתחילים שישה שבועות לאחר לידה,(משכב לידה). הליכה מאוד מומלצת, עם מנשא, עגלה או לבד.

התעמלות ועיצוב הגוף מאוד חשובים לתדמית שלנו, לרצון לרזות ולהתחזק "ולחזור לעצמנו",זהו משפט שמלווה נשים לאחר לידה . מאוד חשוב לעשות זאת בבקרה תוך שמירה על הגוף, חוזקו וחיוניותו כדי לשמור על בריאותינו לאורך זמן.

בתקופת ההחלמה מלידה לעיתים ישנו מצב של התכנסות, מלנכוליה,מצבי רוח משתנים, ולעיתים דיכאון, בגלל שינויים הורמונליים,רגישות יתר בגלל העומס הרב, לעיתים בשל הבדידות,חוסר שיתוף בין בני הזוג, בשל השינוי במעמד האם- אישה עובדת-אמא.

מאוד חשוב לשים לב למצבים אלו, לשתף את בן הזוג, אמא, חמות, אחות טיפת חלב, חברה, שכנה, רופא מטפל ולקבל עזרה ויעוץ מתאים.

נושא "הדימוי עצמי", לעיתים מאוד מכביד בתקופה שאחר לידה. אנחנו מחפשות את הדרך הקצרה להיראות טוב, כמו לפני ההריון. כאן דרושה סבלנות, אמונה בעצמינו שיש ביכולתנו להתחזק, לשמור על תזונה נכונה,פעילות גופנית, בריאות טובה ואורח חיים פעיל ובריא,דרשו לנו לשתף חברות שחוו את חווית הלידה,להתלבש יפה ולא להיות כל היום בפיז'מה, או בגדי בית, להתאפר, להסתפר ולהתגנדר כדי להרגיש טוב עם עצמינו,בריאות וחזקות.

 עיצות אלו יעילות ועומדות במבחן המציאות, כל מטרתן לתת כוח ויכולת לאישה לעבור תקופה זו בחיוניות, בריאות טובה, אנרגיה חזקה, שפע של חלב וחוסן משפחתי וזוגי .

אשמח מאוד להיות שותפה לתהליך שאתן עוברות. אשמח לתת יעוץ, טיפול, תמיכה, חיבוק ואוזן קשבת.

בהצלחה.

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

14 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת